Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:02

Hier 2 kijkdagen nu gehad.
De makelaar zegt dat ze eigenlijk allemaal enorm enthousiast zijn.
We gaan daarom een inschrijving doen.

Spannend!

Wel bijzonder is dat ander huis in de omgeving in prijs is gedaald. Ik kreeg meteen de zenuwen. Nu zijn de foto’s wel echt slecht; sommige zelfs wazig en donker. En ik vermoed dat het misschien wel een zwaar rokers huis is waar men van afknapt na bezichtiging? Of dat er ander probleem naar boven is gekomen?

Dinsdag hakken we de knoop door.

JustMe8484

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:14

Spannend zeg! Leuk dat mensen zo enthousiast zijn! Dan zal het vast niet zo zijn dat ze onder de vraagprijs gaan zitten en jullie omlaag moeten. Misschien dat er enkel al geen animo voor het andere huis is door de slechte foto's. Als ze dan bv jullie huis zien kiest men er lekker voor om bij jullie te kijken...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:13

Ik krijg ook wel wat stress door het lezen dat het aantal overbiedingen/bezichtigingen terug loopt omdat ik zelf ook moet verkopen als ik een huis koop. Wel dubbel omdat ik het zelf ook helemaal niet merk als ik ergens ga of wil bezichtigen. Fijn dat de bezichtigingen goed gingen future vet, hoop dat het goed verkocht gaat worden :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:04

Ben benieuwd 2 december komt de fotograaf voor de flat van mijn oom.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 16:41

Wij gaan volgende week een huis bezichtigen. Droomlocatie, prijs is te doen maar eigenlijk te weinig grond voor paarden dus ik sta er erg voorzichtig in :=

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 17:42

Wat is te weinig grond? Ik heb in mijn huis zoektocht gezien dat er echt veel mogelijk is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:53

Simbaa schreef:
Wat is te weinig grond? Ik heb in mijn huis zoektocht gezien dat er echt veel mogelijk is.

Waarschijnlijk max 3500m2.
We gaan eerst eens kijken of het huis bevalt en daarna kijken wat mogelijk is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:06

Ik ga misschien ook weer een bod uitbrengen, super spannend. Dat zou de tweede keer zijn in anderhalf jaar zoeken. Wel met voorbehoud van keuring, dus het kan ook zijn dat we gelijk op de nee stapel komen...

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:47

Hier update van de verkoop. Van de 10 bezichtigingen zijn er 5 biedingen geweest en het huis is dus nu verkocht onder voorbehoud.
Nu nog even kijken wanneer overdracht is etc en wanneer voorlopige koopcontract zal zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 21:24

5 biedingen is toch best wat, tevreden over de biedingen?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:01

Ja tevreden. Makelaar hoopte op een klapper, maar wij zijn er content mee.
biedingen lagen wel allemaal dicht bij elkaar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:16

Het belangrijkste is dat je zelf tevreden bent. En dat is dus in ieder geval wel gelukt.

Ik ben natuurlijk gelijk enorm aan het twijfelen hoeveel ik zou gaan bieden, wat er genoeg zou zijn. Maar dat weet je nooit tot je daarna bericht krijgt. Het gaat ook via eerlijkbieden waarbij in principe ook makelaars de biedingen niet kunnen in zien.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 10:20

Ik meld mij heel voorzichtig ook. Wij zijn in februari bij de hypotheekadviseur geweest en toen heel rustig begonnen met zoeken. Hebben op slechts 3 huizen geboden, maar eigenlijk al veel ellendige facetten van een huis kopen meegekregen. Flink overboden worden met 60k boven de vraagprijs (maar liefst 2 keer), om een bezichtiging vragen en 10 minuten later gebeld worden dat het een open huis wordt met 30 man, winnende bod was zonder voorbehoud. En dan zoeken wij in Oost Groningen...

Wij hebben nu weer een huis op het oog, waar we volgende week donderdag gaan kijken. Deze vinden we allebei echt geweldig, voldoet aan alle eisen en zelfs aan (bijna) alle dromen. Wij bieden en kijken tot nu toe altijd zonder aankoopmakelaar, maar overwegen het voor dit huis eigenlijk wel. Heb hier goede ervaringen over aankoopmakelaars gelezen.

Bieden jullie met of zonder voorbehoud van financiering?

AljaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 10:24

Wij hebben ook in die hoek gezocht het afgelopen half jaar en zijn ook bij huizen geweest die zoveel zijn overboden.
Zelfs een huis met een ton in * fiets* Vlagtwedde.

Twee weken geleden een huis gezien die ik voor mijn gevoel moest hebben en toen ook een aankoopmakelaar ingeschakeld en als ik dan hoor wat voor lijntjes hun hebben dan is je kans echt veel groter….

En als je zonder voorbehoud kunt bieden Hennie natuurlijk wel al een streepje voor!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 10:46

Ja, echt bizar eigenlijk he! Al is Vlagtwedde wel echt mooi qua omgeving. Al helemaal voor Groningse begrippen. En als je niks geeft om reistijd en stadse voorzieningen, dan is daar gewoon alles.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 12:08

Het blijft bizar al die overbiedingen.
1 van de eerste huizen waar wij op geboden hadden hebben we het voorbehoud financiering 'afgekocht' via de hypotheekadviseur. Dat huis werd echter met 2ton overboden dus daar maakten wij geen schijn van kans.
Verder wel met voorbehoud geboden.
Laatste bod met een voorbehoud van 3 weken. Dat bod was geaccepteerd en nu op de dag waarop het voorbehoud af loopt, kan ik zeggen dat 2 dagen geleden de bank al akkoord was.
Door de ervaring met het vorige huis waar ons bod geaccepteerd was. Zou ik niet zomaar zonder voorbehoud bieden. Maar dat was dan ook wel een geval apart...

Ik ben iig wel heel blij dat wij een aankoopmakelaar hebben. Die kunnen toch fijn mee denken. Ik heb zelfs tijdens de bouwkundige keuring via app nog even over wat dingen gespard. Toch fijn om iemand met kennis en ervaring mee te laten denken.

En ergens heb ik het idee dat je net sat serieuzer of betrouwbaarder ofzo overkomt ik kan het juiste woord niet helemaal vinden, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:09

Ik begrijp dat in delen van het land het overbieden nog steeds de norm is, maar ik wil ook een tegengeluid laten horen zodat niet iedereen denkt dat het hopeloos is.

Wij hebben onder de vraagprijs gekocht (mét voorbehoud van financiering voor een bedrag van de koopsom + een stuk verbouwing) en het taxatierapport is net binnen. We hebben goed aangekocht :D en de waarde na verbouwing ziet er ook goed uit.

Houd hoop mensen, houd hoop!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:29

Ik weet ook gewoon niet meer wat te bieden :') was ook in Friesland met 70k overboden.

Maar het zou ook enorm zuur zijn als blijkt dat het bod onder je juist 40k lager is. Geen fijn spel... En dan nog oude huizen waarbij je denkt het is verstandig een keuring te doen, maar misschien maak je dan minder kans. Dat vind ik misschien wel nog lastiger. Je wil niet ergens gaan wonen waar je vervolgens niet veilig zou kunnen wonen of tienduizenden euro's extra kwijt bent.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:38

Wij hebben dus de keuring in de bedenk tijd laten doen. Dus geen voorbehoud van keuring maar wel de mogelijkheid om op basis daarvan toch niet te kopen. En dat ging prima... Weet natuurlijk niet of dat overal zo makkelijk gaat maar ik had het idee dat onze makelaar het vaker zo doet.
Ons huis is ook dik 100 jaar oud. Gelukkig kwam er niks geks uit maar wel fijn dat er ruimte was het mee te nemen in ons besluit.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:46

_Roxanne schreef:
Ik begrijp dat in delen van het land het overbieden nog steeds de norm is, maar ik wil ook een tegengeluid laten horen zodat niet iedereen denkt dat het hopeloos is.

Wij hebben onder de vraagprijs gekocht (mét voorbehoud van financiering voor een bedrag van de koopsom + een stuk verbouwing) en het taxatierapport is net binnen. We hebben goed aangekocht :D en de waarde na verbouwing ziet er ook goed uit.

Houd hoop mensen, houd hoop!

Aan het "stuk verbouwing" te lezen heb je een huis gekocht waar nog wat aan moet gebeuren. Daar komt het onderbieden nog weleens voor volgens mij. Ik zoek helaas in het instapklare aanbod, waarbij dat een hele grote uitzondering is.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 17:22

Houd er ook rekening mee dat hoeveel wordt overboden ook afhankelijk is van de vraagprijs. Sommige mensen zetten het huis hoog in de markt, anderen laag. Daarmee kan overbieden ook heel verschillend zijn per huis. Toen wij ons huis 4 jaar geleden kochten hadden we ook heel flink 'overboden', maar die verkopers hadden het gewoon ontzettend laag op de markt gezet. Er worden verschillende 'tactieken' aangehouden vanuit verkopers.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 18:39

JustMe8484 schreef:
Wij hebben dus de keuring in de bedenk tijd laten doen. Dus geen voorbehoud van keuring maar wel de mogelijkheid om op basis daarvan toch niet te kopen. En dat ging prima... Weet natuurlijk niet of dat overal zo makkelijk gaat maar ik had het idee dat onze makelaar het vaker zo doet.
Ons huis is ook dik 100 jaar oud. Gelukkig kwam er niks geks uit maar wel fijn dat er ruimte was het mee te nemen in ons besluit.

Ik zou daar als verkoper niet mee akkoord gaan en dan liever met iemand anders in zee gaan

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:52

Waarom niet dan? Ik denk dat het in ons geval wel duidelijk was dat we niet zomaar keutel in zouden trekken. Dus alleen bij echt grote dingen als funderingsproblemen/verzakkingen. Die waren niet te verwachten. Als je het mee neemt in voorbehoud is het net zo goed een extra onzekerheid maar als de keuring dan pas na de bedenktijd gedaan wordt zit je langer erop te wachten. Nu was het na de bedenktijd ook echt alleen nog wachten op de financiering.
In de bedenktijd kun je om elke kul reden nog eronderuit dus geeft het dan echt zoveel meer onzekerheid?
Ik weet niet. Maar ik zei al eerder, ik denk dat onze makelaar soms dingen wel doet om het bod aantrekkelijker te laten lijken... Dus wellicht dat het in veel gevallen niet werkt hoor. En ik weet niet precies of en hoe het verwoord is naar verkoper. Voor ons heeft het in ieder geval prima uitgepakt...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 20:26

JustMe8484 schreef:

Hoe gaat dat dan? Want je tekent en dan heb je maar drie dagen, moet je op de dag dat je tekent dan ook iemand gelijk hebben die op dezelfde dag komt keuren?

Mbt keuringen ik lees daar ook wel gemixte dingen over. Ik zou bijna in de neiging zijn om te zeggen of binnen bedenktijd of bij directe kosten tot... ontbinden laat de verkoper maar kiezen of de voorkeur uitgaat naar binnen bedenktermijn of niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 21:06

Charaz schreef:
JustMe8484 schreef:

Ik zou daar als verkoper niet mee akkoord gaan en dan liever met iemand anders in zee gaan

Veel makelaars van verkopers geven wel aan dat het de voorkeur heeft om het in de bedenktijd te doen. Het is vervelender als je 3 weken later gaat ontbinden vanwege de keuring.

Als het je als koper niet uitmaakt kan je de keuze natuurlijk ook bij verkoper laten. Dat je aangeeft dat het in de bedenktijd kan, of als voorbehoud kan worden opgenomen.

Als je, zodra je weet dat je bod is geaccepteerd, direct dit inplant dan haal je dit wel in de bedenktijd. Vaak duurt het dan nog wel 1-2 dagen voordat je de koopovereenkomst ontvangt en tekent. Vereniging eigen huis kan bijvoorbeeld binnen een week een keuring inplannen en bij Woonkeur binnen 24u. Perfectkeur kan vaak ook heel snel.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 04-12-25 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt