[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:44

Nieuwe huis is ook al geregeld ! Ook onder voorbehoud van verkoop en financiering natuurlijk :)

Eind februari is het hopelijk allemaal geregeld :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:50

Wat super Anouk, gefeliciteerd!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:55

A_nouk schreef:
Nieuwe huis is ook al geregeld ! Ook onder voorbehoud van verkoop en financiering natuurlijk :)

Eind februari is het hopelijk allemaal geregeld :)

Zo :wow: jij gaat snel.
Lekker hoor, wanneer zouden jullie daarin kunnen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:59

Wat goed anouk! Wij hebben de (tweede) makelaar over de vloer gehad.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:32

Gelijk tijdig :)

Wij hadden dit huis al 1,5 jaar op t oog en al in onderhandeling geweest met de verkoper ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:32

Gefeliciteerd Anouk!!!

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:09

Super Anouk! Dat moet een heel fijn gevoel geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:28

Wat ontzettend fijn voor je Anouk! Gefeliciteerd :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:40

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik de tijdelijke huurwoning krijg.
Volgende week huurcontract tekenen en dan krijg ik de sleutel 1 feb.

Als het goed is beginnen ze begin volgend jaar met de nieuwbouw en daarvoor hebben ze 190 bouwdagen aangegeven, dus dat wordt ong. een jaar huren.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:14

Dames, mag ik jullie vragen wat jullie betaald hebben voor het laten royeren van jullie hypotheek op de woning die jullie verkocht hebben?

In onze verkoopovereenkomst komt naar voren dat de ze kosten voor onze rekening zijn. Heb de makelaar gevraagd ons een opgaaf te doen van deze kosten bij de notaris welke de koper wil. En even zelf op het internet gekeken maar dat loopt behoorlijk uiteen :\

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:49

Ja had in de koopovereenkomst kunnen laten zetten dat als het boven een bepaald bedrag komt de rest door de kopers wordt betaald.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 15:24

Ja dat gaan we nu ook doen :) maar ben benieuwd wat jullie hiervoor hebben betaald ;)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:15

Volgens mij kwam dat neer op iets van €180, als ik het me goed herinner. Vind het zo'n klets, het royeren bij het kadaster kost een tientje ofzo maar met de notariskosten en de btw wordt het dus €180 8)7 En volgens mij kwam daar zelfs nog iets bij want elke brief die gestuurd wordt, kost geld dus kwam het uit op rond de €200 dacht ik. Hadden nog gekeken of het niet iets was wat je zelf kon doen maar helaas.

Wij wisten niet dat je zoiets in je contract op kon laten nemen dus daar kwamen we later pas achter.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:30

220 Euro kost het bij mij :( De koper heeft de notaris uitgekozen en dat betekent helaas dat ik de hypotheek bij dezelfde notaris moet laten royeren.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:31

Hallo allemaal, hier een starter op de woningmarkt. Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen maar een betaalbaar huurhuis is hier in de buurt amper te vinden. We willen daarom gaan kijken of we kunnen kopen. Mijn vriend heeft een vast contract en werkt al jaren fulltime, ik ben volgend jaar januari afgestudeerd SJD'er (als alles meezit <<) ). Nu hebben wij van het weekend internet afgespeurd naar startershypotheken enz. Mijn vriend heeft zijn telefoonnummer achtergelaten en is vandaag gebeld voor een kosteloos adviesgesprek aankomende woensdagavond bij ons thuis (mijn vriend woont bij mij en mijn paps in). Nu geloof ik daar niet zo in en heb mijn vriend gevraagd of hij een bevestigingsmail heeft ontvangen. Dit was niet het geval maar hij heeft de persoon een bericht gestuurd en hij bevestigde nogmaals dat het gesprek kosteloos is. Oke, op goed vertrouwen dan maar. Nu meld ik me hier voor tips. Dus mocht je mijn situatie herkennen en heb je tips dan hoor ik ze graag want ik ben onwijs zenuwachtig voor woensdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:13

Waarom gaan jullie niet voor een gesprek naar een hypotheekadviseur van de bank?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:12

@xNathaliee, bij de meeste banken en andere adviseurs is het eerste gesprek gratis.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:15

Een adviesgesprek is nooit gratis :) Een kennismakings- en inventarisatiegesprek wel, maar advies mag niet meer kostenloos verstrekt worden. Dus zul je, voor je het daadwerkelijke advies krijgt, een overeenkomst moeten tekenen dat je gaat betalen voor het advies, óók als je vervolgens de hypotheek niet meer bij die partij sluit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:28

Is dat alleen bij banken of ook bij tussenpersonen...?

Ook raar eigenlijk... als ik jou een gratis zadel wil geven moet ik dat toch ook lekker zelf weten :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:39

Ook bij een tussenpersoon. Met het verbod op de afsluitprovisie is dat in het leven geroepen. Advies mag niet meer gratis verstrekt worden, of je dat nou bij een bank vraagt of bij een tussenpersoon.

zie bijvoorbeeld ook: http://www.afm.nl/nl/nieuws/2013/juli/s ... erbod.aspx

Een zadel is geen complex financieel product, daar zit het verschil in. Een zadel kost vaak ook geen tonnen :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:40

Ik heb er op zich wel van gehoord, maar kan je daar niet omheen dan als bank... :?

Zoals gezegd, iedereen die een dienst levert of iets verkoopt bepaalt toch gewoon zelf wat die er voor rekent en of die het (bij wijze van een actie ofzo) gratis weggeeft?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:45

Nee, daar kunnen en mogen we niet om heen. Ik mag ook geen advies geven voor een nieuwe hypotheek zonder dat de klant tekent voor het betalen van die advieskosten. Enige uitzondering is execution only (maar dat doen niet alle banken en er kleven nogal wat nadelen aan) en het wijzigen van hypotheken waar een beleggingsverzekering aan is gekoppeld. Bij dat laatste worden de advieskosten niet in rekening gebracht. Verder moet een klant voor al het advies wat hij van mij krijgt betalen.... En dat is bij elke verstrekker/adviseur zo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:48

pmarena schreef:
Ik heb er op zich wel van gehoord, maar kan je daar niet omheen dan als bank... :?

Zoals gezegd, iedereen die een dienst levert of iets verkoopt bepaalt toch gewoon zelf wat die er voor rekent en of die het (bij wijze van een actie ofzo) gratis weggeeft?

Nee, bij financiele dienstverlening zijn daar dus best strikte regels op van toepassing.
En terecht, het is namelijk met regels al erg ondoorzichtig. Zonder die regels weet je als consument al helemaal niet meer waar je aan toe bent...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:48

WiancaR schreef:
Waarom gaan jullie niet voor een gesprek naar een hypotheekadviseur van de bank?

Waarom zou je dat doen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:52

Ik vind het ook een goede zaak :j Als starter is een hypotheek nog redelijk te bevatten, maar als doorstromer? Of bij een scheiding? Zaken zijn met alle gewijzigde (fiscale) regels zo complex geworden, dat moet je niet zonder (goed!) advies willen doen. Zelfs wij als adviseurs zitten bij bepaalde hypotheken van :? :? Vijf woningen, met meerdere partners meerdere woningen gehad, delen box 3 in de hypotheek en dan gaan scheiden. Zie daar maar eens wat van te maken wat enigzins hout snijdt. Maar he, dat zijn wel de leuke hypotheken om uit te puzzelen :))

Advies hoef je niet perse bij de bank te halen. Maar in dit geval vind ik het een redelijk schimmig verhaal. Let er wel goed op dat je een Dienstverleningsdocument ontvangt! En zet nergens zomaar een handtekening onder.