Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:02

Hiet gaat de Kardoen ook als een dolle <3

En idd, borders en bakken enzo gewoon goed vol plempen zodat het onkruid de kans niet krijgt

Door met hoogte van de planten te spelen kun je daar ook leuk diepte mee creëren

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:23

We hebben gisteren de lavendel en de druiven geplaatst onder de overkapping aan de zijkant van het huis *\o/* . Eerst helemaal omgespit, toen alles geplant, mest gestrooid en ingeharkt en nu iedere dag water geven. Ik ben er zo blij mee, het voelt er direct anders <3.
Dit is voor...
Afbeelding

En dit is na *\o/*
Afbeelding

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:34

@ cardy, is grind anders een optie in plaats van kunstgras en tegels? Dan leg je eronder van die splitmatten zodat er geen onkruid door kan gaan groeien. Je kan dan gaan werken met potten met bijvoorbeeld éénjarige planten. Enige is dan wel dat je ze water moet geven.

Grind is waterdoorlatend en wordt veel minder heet dan grote tegels en kunstgras. Kijk eens op Pinterest naar grindtuin. Kan best mooi worden als je het leuk aankleed :j.

Dat wordt vast heel mooi Vjestagirl! Komt er zon door de overkapping heen? Die druif is ook gaaf, heb er ook een geplant en ben er zo blij mee!

De rozen in mijn tuin staan er zo mooi bij <3 (al vond de buurvrouw het nodig te zeggen dat die van haar er nog mooier bij staan toen ik de rozenboog bij onze voordeur aan het fotograferen was en ze langs liep :x .)

De rozenboog bij de voordeur. Kleur is rood met een zweem roze erdoor:

Afbeelding

Afbeelding

De rozenboog in de achtertuin (vorig jaar geplant):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de struikroos in de border (twee jaar geleden geplant):

Afbeelding

Afbeelding

Die kippenmest heeft trouwens een enorme boost gegeven aan het gras, groeit echt als een malle nu en alle kale plekken die ik opnieuw had ingezaaid zijn weer volgroeid *\o/*

Mandyy

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:35

Mooie rozen!
Hoe is het nu met je haag?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:36

Op grind groeit ook gewoon onkruid. Dat komt gewoon van boven en niet van onder.
Ik heb het gehad en ben blij dat ik er af ben nu. :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:22

eekhoornerik schreef:
Dat wordt vast heel mooi Vjestagirl! Komt er zon door de overkapping heen? Die druif is ook gaaf, heb er ook een geplant en ben er zo blij mee!

Ja, de dakplaten laten licht door, waardoor het er ook loeiheet onder wordt.

Wat zijn jouw rozen trouwens schitterend!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:34

Prachtige rozen en wat een nare buurvrouw.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:08

Ik ben blij verrast met de bloemenmix van de Action.
Er zitten zowel bijen als hommels op de bloemen.
Afbeelding
En de bijtjes zijn heel blij met de lavendel.
Afbeelding

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:09

@gaucho, Mooi zo die bloemen, ik houd wel van volle borders.

@vjestagirl, ziet er stukken beter uit zo!

@eekhoornerik, sympathieke buuf :') ik vind je rozen mooi. Wij hebben ook zo’n boog, maar die moet ik nodig bijsnoeien :o de takken steken er anderhalve meter bovenuit ofzo :D maar moet me nog even inlezen hoe dat moet.

@cardy, ik ben ook geen fan van kunstgras. Ik vind het ook erg warm en geniet juist van het echte gras dat dat een soort warmte opneemt. Maar het vergt idd eenmaal in de zoveel tijd een maaibeurtje.

@LaPluche, leuk die bijtjes. Doet me denken aan het volgende...

Ik heb onlangs deze aangevraagd, maar nog niet binnen. Een bloemenbom voor de bijtjes, gratis via zapp. Klik op de link voor meer info.
https://www.zapp.nl/programmas/zapp-you ... bommen-aan

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:36

Even een vraagje: knippen jullie de uitgebloeide bloemen van de vlinderstruik er telkens uit? Of wachten en laten zitten totdat hij in het voorjaar helemaal gesnoeid wordt?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:38

akishino schreef:
Even een vraagje: knippen jullie de uitgebloeide bloemen van de vlinderstruik er telkens uit? Of wachten en laten zitten totdat hij in het voorjaar helemaal gesnoeid wordt?

Ik knip ze er uit. Dan komen aan dezelfde tak weer nieuwe bloemen; vaak wel een stuk kleiner. Maar zo bloeit hij lekker lang.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:50

soesita schreef:
akishino schreef:

Ik knip ze er uit. Dan komen aan dezelfde tak weer nieuwe bloemen; vaak wel een stuk kleiner. Maar zo bloeit hij lekker lang.

Daar hoopte ik idd al op.
Mijn salvia is voor een groot deel al uitgebloeid, dus die ga ik vandaag ook maar even onderhanden nemen, die zal dan nog wel een tweede bloei geven.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:49

Ik knip inderdaad ook de uitgebloeide bloemen uit de Vlinderstruik. Staat wat gezelliger en zo bloeit ie inderdaad maandenlang.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:52

Mandyy schreef:
Mooie rozen!

Slecht, maar ik kijk het nog aan tot volgend voorjaar. Misschien dat hij nog bijtrekt. Wat zei het tuincentrum over jullie haag?

@ Lizz: zijn dat uitlopers uit de hoofdtak van je roos? Die kan je namelijk voorzichtig buigen richting de boog. Zodat ze de vorm van de boog volgen. Als het goed is komen daar rozen aan. Of is hij al uitgebloeid?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:34

Ik knip dus helemaal niks aan de vlinderstruiken behalve in het voorjaar terugsnoeien
En die staan gewoon ook maandenlang te bloeien , heb ooit eens een jaar 1 van de struiken wel bijgehouden met uigebloeide bloemen er uit halen
Verschil tussen wel en niet heb ik niet gezien
Dus ik laat ze sindsdien weer lekker hun gang gaan

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:09

Ik vind het een beetje lelijk die bruine trossen :o , dus heb ze er net wel uitgeknipt. Nu heb ik nog een jonge tuin (afgelopen najaar pas aangeplant) dus valt alles extra op en is het een beetje experimenteren wat werkt en wat niet.
Ik heb net ook mijn kruiptijm geknipt (het uitgebloeide gedeelte), maar dat ziet er toch wel triest uit := . Ik hoop dat dat weer goed komt.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:46

Hier een meelezer met een vraag.. welke klimplant hecht zich niet vast? We hebben een hele mooie overkapping waar ik iets tegen aan wil laten groeien, maar wat niet vast hecht zoals een klimop.
Ik dacht zelf aan een druif, maar misschien zijn er andere opties.
Tuin ligt lekker zonnig

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:03

@ IwanLuver: heb je even? Passiebloem, clematis, klimroos, klimhortensia, blauwe regen, goude regen, etc. Deze moet je wel echt "helpen".
Wat ik niet zou doen zijn o.a. hedera, klimop, bruidssluier en trompetbloem. Die laatste hebben wij in de tuin en ondanks dat hij niet zo grijpt als een hedere, heeft hij wel van die zelfde hechtings/grijp dingetjes aan zijn takken zitten. Ook groeit hij ontzettend hard, is bijna niet tegenaan te snoeien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:17

Klimhortensia hecht zich wel vast.
Kiwi is ook nog een leuke klimmer.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:20

Toscaanse Jasmijn

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:47

Druif hecht zich ook geloof ik zo.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:56

eekhoornerik schreef:
Mandyy schreef:
Mooie rozen!

Slecht, maar ik kijk het nog aan tot volgend voorjaar. Misschien dat hij nog bijtrekt. Wat zei het tuincentrum over jullie haag?

@ Lizz: zijn dat uitlopers uit de hoofdtak van je roos? Die kan je namelijk voorzichtig buigen richting de boog. Zodat ze de vorm van de boog volgen. Als het goed is komen daar rozen aan. Of is hij al uitgebloeid?

Hopelijk trekt het toch bij!

Onze haag heeft meeldauw. Hebben het behandeld met spul en dat moet volgende week woensdag herhaald worden.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:02

Iemand hier trouwens ervaring met akebia?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:21

Rintah schreef:
Iemand hier trouwens ervaring met akebia?

Akebia is net als een Clematis een klimmer die hulp nodig heeft. Al denkt mijn C. Armandii dat ie mijn Wisteria kan wurgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:26

Ik denk sowieso dat er maar weinig is wat zich èn niet vastgrijpt èn geen enkele ondersteuning nodig heeft. Het is een klimplant, geen boom. Je kunt wel heel simpel een paar haakjes in de muur zetten (of plakspijkers van tesa als je geen gaten wil maken) en daar een stuk gaas aan ophangen