Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:32

Ceetje_bokt schreef:
Vandaag via een plantapp erachter gekomen dat dit geen onkruid is, maar lampionplanten die ik nota bene vorig jaar zelf opgekweekt en geplant had. :o? Hij woekert, maar dat mag wel hier.[ [url=m/ZhfB85.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die vind ik zo leuk!!

Hier in zeeland geen drupje regen vandaag. Wil het gras kalken, maar wacht dus maar op een goede regenbui hier.

Rintah

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:14

Hier heeft het ook flink geregend :+ gelukkig alleen in het begin wat plasvorming, daarna trok alles direct mooi de grond in :) gras groeit nu als een malle, leuk om te zien :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:07

Hier, met uitzondering van 3 druppels gisteren, nog niets gezien, terwijl op buienradar af en toe rode vlekken bij ons zichtbaar zijn.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:46

Ik weet niet hoeveel het bij ons heeft geregend, wij waren een dagje naar de kust.

De nieuwe tuintafel staat! Binnenkort nieuwe foto's maken van de tuin. :D

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:55

Er stond vanochtend 62 mm in de regenmeter!
Maar ik vond het verbazend dat er vanochtend geen plassen meer stonden, geeft denk ik wel weer hoe droog het allemaal nog is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:03

Met name op vrijdag hebben wij veel regen gehad. Het gaat in ieder geval weer voorzichtig de goede kant op met de droogte.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:25

Afbeelding
Zelf ‘gemaakte’ Afrikaantjes’ in de tuin. Komen nu bloemen in. :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:26

Dankbare zelfzaaier, bloeit het hele seizoen en wordt veel groter dan die gekochte plantjes. Zinnia’s zijn ook aanraders, prachtige bloemen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:25

Mandyy schreef:
[ [url=m/Y5TiiR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zelf ‘gemaakte’ Afrikaantjes’ in de tuin. Komen nu bloemen in. :D

Die zijn ook leuk zeg!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:28

Goeie morgen allen!

Wij zijn druk bezig met plannen te maken om onze achtertuin op te knappen. Die ziet er op dit moment echt niet uit en wordt tijd voor een metamorfose haha. Op dit moment hebben we dit in gedachte:

Afbeelding
Afbeelding

Voorste stuk tegels van 50 x 100 namelijk deze: https://gadero.nl/terrastegel-soft-comf ... cm-grezzo/
Daaromheen 2x L vormige plantenbakken d.m.v. stapelblokken

Waarna je via een doorgang naar het middenstuk komt met kunstgras. Links een buitenkeuken. Op de tekening staat de tafel in het kunstgras, maar deze gaat waarschijnlijk gewoon onder de veranda (en dus geen jacuzzi haha).

Ik twijfel een beetje over de functionaliteit van de tuin. Is het wel handig om dat hele stuk met kunstgras te doen (zit namelijk ook een schuurtje met deur) met alleen wat staptegels en wordt het wel mooi met die plantenbakken?

het ziet er trouwens momenteel zo uit:

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:29

Ik denk vooral dat je met zo veel steen en plastic snel wateroverlast hebt als t regent. Is echt gras geen optie?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:41

Vjestagirl schreef:
Ik denk vooral dat je met zo veel steen en plastic snel wateroverlast hebt als t regent. Is echt gras geen optie?

Hebben we geprobeerd, maar echt gras is qua onderhoud niet aan ons besteed haha. Is nu meer onkruid dan echt gras en de katten graven de rest stuk.

Is kunstgras niet waterdoorlatend?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:41

Ik lees dat je de plantenvakken wil maken van stenen, maar de breedte van je tuin is beperkt, als je dan ook nog een dikke afscheiding voor je plantenvakken gebruikt, wordt de inhoud van je bakken te smal. Ik zou iets smals ervoor gebruiken als hout of cortenstaal.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:42

En kunstgras wordt in de zomer trouwens erg heet, houd daar rekening mee.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:45

Ceetje_bokt schreef:
Ik lees dat je de plantenvakken wil maken van stenen, maar de breedte van je tuin is beperkt, als je dan ook nog een dikke afscheiding voor je plantenvakken gebruikt, wordt de inhoud van je bakken te smal. Ik zou iets smals ervoor gebruiken als hout of cortenstaal.

Dat is een goeie... Tuin is overigens wel 6,10 m breed, maar moeten we wel extra naar kijken.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:07

Ik ben ook bang dat deze tuin erg warm wordt in de zomer.
Hoe is de ligging? Ik zou er namelijk voor kiezen om 1 of 2 bomen erin te zetten die goed te snoeien zijn met klein blad, dat ook bladverliezend is. Hierdoor heb je wel zon waar nodig in de winter en vroege voorjaar, maar in de zomer gemêleerde schaduw. Dat is namelijk een stuk prettiger dan een parasol oid. Ook (kleine) vogels zullen je er dankbaar voor zijn.
Denk ook goed na over de planten die je gaat gebruiken. De planten die je kiest zullen deze tuin echt afmaken. Kies in elk geval een aantal (inheemse) planten waar je de seizoenen in terug ziet, daar wordt de tuin een stuk levendiger van. Durf hierin ook hoogteverschillen toe te passen.

Ook kun je kijken naar een manier om regenwater op een goede manier af te vangen, zodat de tuin niet blank komt te staan met flinke regen. Op deze manier kun je de planten ook verantwoord water geven in een droge periode. Er zijn systemen dat je in kunt graven en je met een sproeier uit die ondergrondse vaten water kunt geven. Mooie oplossing voor onder de stenen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:47

Cardy ik heb een vergelijkbare tuin en oppervlak. Ik ben nu juist aan het overwegen om het kunstgras toch te vervangen door planten. Ik heb qua terras genoeg ruimte om te zitten, kunstgras wordt inderdaad erg warm dus in de praktijk gebruik ik het nooit. Daarnaast ga ik steeds meer richting cottage achtige tuin ipv strak.

Ik zou zeker gaan werken met verschillende hoogtes van de bakken en bijvoorbeeld door het toevoegen boom of pergola. Ik vind een Acer als boompje echt prachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:57

Onze tuin ligt op het zuiden, maar is omringd met bomen. Achter de veranda staan een aantal grote bomen en onze buurman heeft een jungle aan grote bomen. hierdoor genoeg schaduw.
Een grotere probleem is dat we geen groene vingers hebben en zo min mogelijk in de tuin willen doen.. Wil een zo makkelijk mogelijke tuin, maar geen "parkeerplaats" waar alleen maar tegels liggen.

Zijn al een tijdje bezig met het ontwerp en heb het gevoel dat we er nog niet helemaal zijn.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:02

Als je insta hebt zou ik daar een gaan zoeken op tuinen, je kan daar zoveel ideeën opdoen. Ik bewaar alle leuke tuinen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:14

Cardy, ik zou de eettafel bij het terras zetten met bijvoorbeeld 2 mooie dakplatanen en de loungeset onder de overkapping. Willen jullie een buitenkeuken? Als je plantenbakken neer zet op het terras, wat willen jullie met de hedera (overigens prachtig!). Hoe lang is de tuin?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:21

noviceh schreef:
Cardy, ik zou de eettafel bij het terras zetten met bijvoorbeeld 2 mooie dakplatanen en de loungeset onder de overkapping. Willen jullie een buitenkeuken? Als je plantenbakken neer zet op het terras, wat willen jullie met de hedera (overigens prachtig!). Hoe lang is de tuin?

Even de specifieke maten opgezocht.. De tuin is 6,20 breed en 7,20 m diep excl. veranda. De veranda is 3 meter diep. De hedera willen we laten zitten, zijn we erg blij mee. Zit aan beide kanten en zorgt voor extra groen en die krijgen we niet dood haha.

Heb in het verleden losse plantenbakken neergezet, maar alles vermoord. Toch lastiger dan wanneer het direct in de grond staat.

Hebben heel erg zitten twijfelen qua indeling loungeset en eettafel. Loungeset gebruiken we het meest en hebben een zonnescherm aan het begin.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:28

Een plantvak dat goed volgezet is, is veel minder werk dan je denkt. Onkruid krijgt dan bijna geen kans. Meestal 1x per jaar lekker snoeien en de rest van het seizoen af en toe uitgebloeide bloemen weghalen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:13

Klopt helemaal. Ik heb nu aan mijn kunstgras meer werk dan aan de borders. Er komt onkruid doorheen en ik ben ook vrijwel wekelijks aan het vegen en dat is meer werk dan even het terras.

Mijn voortuin vanochtend. Mijn Vlinderstruik gekocht als dwerg maar blijft wel heel mini.

Afbeelding

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:30

gaucho schreef:
Mijn voortuin vanochtend. Mijn Vlinderstruik gekocht als dwerg maar blijft wel heel mini.

[ [url=m/RYZ8R9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo ziet het vorig najaar gestekte struikje bij mij er ook uit momenteel. Komt wel goed. :j

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:38

Maar wat een heerlijke bloemenpracht!

T.a.v. de achtertuin op het zuiden: ik ben alleen al geen fan van kunstgras omdat je toch vervuilend plastic in de natuur brengt. Het is niet voor niets dat voetbalclubs weer van kunstgrasvelden afstappen.

Dus dan misschien toch wat meer perken? Hoe voller je ze plant, hoe minder werk je er aan hebt. Zorg voor planten die het goed doen in de volle zon en hitte en wees niet bang voor planten die de hoogte in gaan * kijkt naar buiten naar haar eigen Kardoen van 2m hoog die het heerlijk vindt in de volle zon de hele dag *.