Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 16:27

In het segment starterswoning tot 330.000 in mijn regio wordt 1 op de 5 huizen onder de vraagprijs verkocht bleek uit gegevens van het derde kwartaal. Zijn dan wel de huizen, voor zover ik zag, die al wat ouder zijn of nog e.e.a. aan gerenoveerd mag worden. Maar toch.

Fijn dat het huis verkocht is s1993! *\o/*

Ik vraag altijd of ik de wc mag doorspoelen, kasten mag opentrekken en kranen mag opendraaien. Ze zeggen nooit 'nee', maar dan voel ik mij niet meer bezwaard.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 16:36

Waar is jouw regio?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 16:52

Leeuwarden :) Dat had ik er inderdaad even bij moeten zeggen.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:05

xIrlijn schreef:
In het segment starterswoning tot 330.000 in mijn regio wordt 1 op de 5 huizen onder de vraagprijs verkocht bleek uit gegevens van het derde kwartaal. Zijn dan wel de huizen, voor zover ik zag, die al wat ouder zijn of nog e.e.a. aan gerenoveerd mag worden. Maar toch.

Fijn dat het huis verkocht is s1993! *\o/*

Ik vraag altijd of ik de wc mag doorspoelen, kasten mag opentrekken en kranen mag opendraaien. Ze zeggen nooit 'nee', maar dan voel ik mij niet meer bezwaard.

Goede tip om dat te vragen. Bij het huis dat mijn broer laatst heeft gekocht, bleek dat het lichtknopje niet te werken. Tijdens de bezichtiging stond het licht in die kamer wel aan, maar dat was met een of andere app aangezet.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:11

Moonsparkle je hebt PB :D Wil de link prima delen, maar vind het op een openbaar forum toch altijd een beetje spannend wie het allemaal bekijkt daarom via PB.

Het was voor ons op zich niet heel erg, we hebben nog steeds veel overwaarde. We hebben een tegenbod gedaan, maar ze hadden best laag gekomen dus alsnog iets onder de vraagprijs uitgekomen. Ik wilde er vooral graag snel vanaf zodat ik zelf ook verder kon :o Anders hadden we misschien langer gewacht in de hoop op meer biedingen. We hebben wel meerdere bezichtigingen gehad trouwens, maar die besloten uiteindelijk toch om niet te bieden.

_Roxanne

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 12:47

Onze aangekochte woning wordt vandaag getaxeerd en we zijn toch ook wel erg benieuwd wat voor waarde na verbouwing er op wordt geplakt. Toch een beetje spannend :+

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 12:57

_Roxanne schreef:
Onze aangekochte woning wordt vandaag getaxeerd en we zijn toch ook wel erg benieuwd wat voor waarde na verbouwing er op wordt geplakt. Toch een beetje spannend :+

Dat ga ik volgende week vrijdag doen....
En eerlijk? Ik vind het ook enorm spannend....

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:02

Waarde na verbouwing is nooit hoger dan de verbouwingskosten die je hebt doorgegeven aan de taxateur ;)

Vaak maken ze een afslag erin. Taxatie van het huidige huis werd 33% van de verbouwingskosten meerwaarde en bij het vorige huis 87,5%.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 25-11-25 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:06

Meestal zo’n 60-70% van de kosten. Ligt beetje aan wat je verbouwd. Zat er al een goede keuken in dan zal dat percentage stuk lager liggen dan dat er een hele oude in zat.

Hier nu 7 bezichtigingen gepland op huis van oma. Weet niet of ik meer had verwacht of dat dit gewoon een andere markt is dan toen wij ene huis kochten. Daar kwamen zo 20-25 man.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:14

Hier gaat het nu snel.
Wij krijgen volgende week de sleutel van onze nieuwe woonboerderij!
Onze eigen woning is inmiddels ook verkocht.

We hebben 2 maanden om te klussen en de stallen en de bak gereed te maken! Want onze paarden verhuizen mee! *\o/*

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:17

mavantos schreef:
Waarde na verbouwing is nooit hoger dan de verbouwingskosten die je hebt doorgegeven aan de taxateur ;)

Vaak maken ze een afslag erin. Taxatie van het huidige huis werd 33% van de verbouwingskosten meerwaarde en bij het vorige huis 87,5%.

Dat is niet altijd het geval. De waarde kan hoger uitkomen in de gevallen waarbij je bijvoorbeeld zelf het werk uitvoert. In het geval van ons eigen huis zijn de verbouwingskosten plus gemiddeld 50% van die waarde meegenomen als waardestijging. Het is echt afhankelijk van de situatie.

Gefeliciteerd Roxxie *\o/*

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:32

Moska schreef:
mavantos schreef:

Dat is niet altijd het geval. De waarde kan hoger uitkomen in de gevallen waarbij je bijvoorbeeld zelf het werk uitvoert. In het geval van ons eigen huis zijn de verbouwingskosten plus gemiddeld 50% van die waarde meegenomen als waardestijging. Het is echt afhankelijk van de situatie.

Gefeliciteerd Roxxie *\o/*

Dat kan als je een taxatie echt pas doet nadat de verbouwing is uitgevoerd, maar niet bij een taxatie waarbij je verbouwingskosten opneemt.

Bij ons eerste huis deden we namelijk 75% van het werk zelf en gaf de taxateur expliciet aan dat hij niet hoger kan taxeren dan de opgegeven verbouwingskosten, ondanks dat de waarde na de verbouwing mogelijk hoger ligt aangezien de kosten wat lager waren doordat we veel zelf deden.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:48

Het ligt iets genuanceerder natuurlijk. Wij gaan voor meer verbouwen dan we bouwdepot financieren. Normaliter tellen onderdelen voor een bepaald percentage mee voor de waarde van de woning. Omdat wij meer verbouwen dan in dat bouwdepot staat hebben we wat met de invulling zitten schuiven. We hebben dus zoveel mogelijk in het bouwdepot gestopt dat voor veel waardevermeerdering zorgt. Dat maakt dadelijk hopelijk weer verschil voor het % van de woningwaarde dat we willen financieren.

Maar ik hoef me geen buikpijn meer te maken want de makelaar was de afspraak vergeten... Nu staat er een nieuwe afspraak voor donderdag.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:49

mavantos schreef:

De verbouwing is afgerond en ik heb geen verbouwingskosten doorgegeven of hoeven doorgeven.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:57

future_vet schreef:
Meestal zo’n 60-70% van de kosten. Ligt beetje aan wat je verbouwd. Zat er al een goede keuken in dan zal dat percentage stuk lager liggen dan dat er een hele oude in zat.

Hier nu 7 bezichtigingen gepland op huis van oma. Weet niet of ik meer had verwacht of dat dit gewoon een andere markt is dan toen wij ene huis kochten. Daar kwamen zo 20-25 man.

Het ligt misschien ook aan de staat van het huis? Ben wel benieuwd naar een link als je die via pb zou willen delen. Of waar het is.

Ik had eerst gebeld voor een bezichtiging en was alles vol, na de dagen werden we gebeld of we nog wilden kijken. Dat vond ik ook wel opvallend.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:01

Kriel schreef:
mavantos schreef:

De verbouwing is afgerond en ik heb geen verbouwingskosten doorgegeven of hoeven doorgeven.

Mavantos bedoeld een taxatie ten behoeve van een financiering (van een bouwdepot). Daarvoor moet je natuurlijk wel de kosten doorgeven.

Laat je na de verbouwing een taxateur komen is het een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door _Roxanne op 25-11-25 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:02

mavantos schreef:
Dat kan als je een taxatie echt pas doet nadat de verbouwing is uitgevoerd, maar niet bij een taxatie waarbij je verbouwingskosten opneemt.

Bij ons eerste huis deden we namelijk 75% van het werk zelf en gaf de taxateur expliciet aan dat hij niet hoger kan taxeren dan de opgegeven verbouwingskosten, ondanks dat de waarde na de verbouwing mogelijk hoger ligt aangezien de kosten wat lager waren doordat we veel zelf deden.

Ook niet altijd waar. Ik heb gewoon een NWWI taxatie van afgelopen juli met een waarde voor en na verbouwing en een waardestijging die fors hoger is dan de verbouwingskosten die we opgegeven hebben (vrijwel alleen de materiaalkosten, arbeid dus zelf). Het hangt echt van de situatie af.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:03

_Roxanne schreef:
Mavantos bedoeld een taxatie ten behoeve van een financiering (van een bouwdepot). Daarvoor moet je natuurlijk wel de kosten doorgeven.

Laat je na de verbouwing een taxateur komen is het een ander verhaal.

@Moonsparkle, ik stuur je een PB

Ach zo, nee daar is geen sprake van

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:18

Hoe werkt dat dan met een bouwdepot/taxatie? Wij willen misschien ook een bouwdepot maar je verandert dan natuurlijk dingen naar eigen smaak en gaat er vanuit dat je er lang blijft wonen.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:33

moonsparkle schreef:
Hoe werkt dat dan met een bouwdepot/taxatie? Wij willen misschien ook een bouwdepot maar je verandert dan natuurlijk dingen naar eigen smaak en gaat er vanuit dat je er lang blijft wonen.

Je moet dan minimaal de koopsom + bouwdepot kunnen financieren om te beginnen. De taxateur kijkt dan of de woning na verbouwing die som waard is. Er vanuit gaan dat je er lang blijft wonen hoeft niet hoor.

Ik heb mijn vriend Chat even gevraagd om je wat info te geven :+
''Je neemt een bouwdepot wanneer je:
- Meer geld nodig hebt voor de verbouwing dan je zelf hebt,
- En je dit bedrag wilt meefinancieren in je hypotheek.

Het geld dat voor de verbouwing bedoeld is, wordt dan niet op je bankrekening gestort, maar in een bouwdepot gezet — een aparte rekening bij de hypotheekverstrekker.

De bank wil zien:
- dat het geld naar waarde-verhogende verbouwingen gaat,
- dat je de woning uiteindelijk ook écht verbetert,
- en dat de woning na verbouwing de waarde heeft die bij die hogere hypotheek hoort.

Je bepaalt samen met de bank hoeveel geld je extra wilt lenen voor de verbouwing en hoeveel in het bouwdepot moet.

De bank gebruikt daarvoor:
- een taxatie in verbouwde staat
- jouw verbouwingsplan
- jouw begroting

De bank bekijkt dan hoeveel extra hypotheek mogelijk is en welk deel daarvan in het bouwdepot komt.''

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:07

Dus dan moet je een taxatie doen bij aankoop en na verbouwing weer? Eigenlijk wel apart want als je het verkoopmakelaars vraagt geven ze vaak aan dat in deze markt nog dingen aan je huis verbouwen niet echt meer op zal leveren. En wat als de verbouwing dan met de taxatie daarna minder is? Moet je het dan zelf terugbetalen? Wel interessant om er meer over te weten. Er was me tot nu toe niet echt wat over uitgelegd dus ik dacht gewoon we houden ruimte over voor een bouwdepot zodat we wat kunnen aanpakken wat gelijk wel nodig is of echt gedateerd is.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:10

moonsparkle schreef:
Dus dan moet je een taxatie doen bij aankoop en na verbouwing weer? Eigenlijk wel apart want als je het verkoopmakelaars vraagt geven ze vaak aan dat in deze markt nog dingen aan je huis verbouwen niet echt meer op zal leveren. En wat als de verbouwing dan met de taxatie daarna minder is? Moet je het dan zelf terugbetalen? Wel interessant om er meer over te weten. Er was me tot nu toe niet echt wat over uitgelegd dus ik dacht gewoon we houden ruimte over voor een bouwdepot zodat we wat kunnen aanpakken wat gelijk wel nodig is of echt gedateerd is.

Nee je hoeft achteraf geen taxatie te doen.
Daarom krijg je niet 100% waardevermindering na verbouwing.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:18

Hou er wel rekening mee dat als je bedrag x aan verbouwkosten doorgeeft je van de bank dat hele bedrag ook moet investeren, aangezien daarop de waarde na verbouwing is gebaseerd door de taxateur.

Bij onze bank hield dat bij ons eerste huis in dat we geld moesten overmaken naar de notaris wat bij hun in het bouwdepot kwam, omdat we zeiden dat we meer geld aan de verbouwing zouden uitgeven dan dat we aan lening nodig hadden. Alles wat we niet zouden gebruiken aan de verbouwing zou na de looptijd worden afgelost op de hypotheek. Over het bouwdepot kregen we overigens wel rente vergoed van de bank voor hetgeen we (nog) niet hadden laten uitbetalen.

Bovenstaande is vrij complex en ik weet ook niet of dit bij elke bank zo is. Laat je dus vooraf goed informeren door een onafhankelijke hypotheekadviseur. Die kan namelijk ook aangeven bij welke bank het declareren van de facturen bijvoorbeeld op een eenvoudige wijze gaat.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:59

Mavantos, zoals jij het beschrijft heb ik het ook altijd begrepen. Opzich logisch ook. Als je aangeeft van alles te gaan doen, deels met eigen inleg en je zou dat niet overmaken. Heeft de bank er natuurlijk geen zicht op of je dat geld daadwerkelijk gebruikt voor dat wat je aan geeft. In het geval dat jij helemaal niet de verbeteringen aan je huis doet maar er, ik zeg maar wat, een nieuwe auto voor koopt, is je huis uiteindelijk misschien ook niet waard wat de bank jou wel geleend heeft en wanneer er dan verkocht moet worden krijgen zij dat niet terug...

Wij kiezen er nu voor om geen bouwdepot te doen. Alles wat we op korte termijn zal moeten lijkt prima uit spaargeld te kunnen en zo kunnen we bepaalde dingen bv met een verduurzamingslening doen met lagere rente, indien dat nodig mocht zijn.

Gister is bij onze nieuwe woning de bouwkundige keuring gedaan en donderdag wordt het getaxeerd. Keuring kwam eigenlijk niks uit wat we niet al wisten en zeker niks schokkends.
Vooral die taxatie vind ik enorm spannend...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:52

Al wel heel fijn dat je bieding was geaccepteerd met voorbehoud van een keuring :D