Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:30

Kom me ook even melden in dit topic. Ben me aan het oriënteren op een nieuwe keuken. Oude is 15 jaar oud, en sowieso geen topkwaliteit, dus hard aan vervanging toe. Komende week naar diverse zaken toe. Wel de rest van de woonkamer wellicht dan ook iig qua kleur een make-over geven, hou van Scandinavisch, licht en wat kleur. Houtwerk wordt in ieder geval Ral 9010 ipv 9001.

Neig nu naar een witte keuken met eiken kleurig blad (net als tafel + vloer) en aqua / zeegroen tegels als achterwand. Wil de wand links liefst half hoog, voor nog meer open ruimte.

Afbeelding

Afbeelding

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:33

@MamaMiesje Nee koken is op gas, maar ik dacht met een lange gaskabel misschien? En vind het raar dat op de oude plattegrond het fornuis wel rechts lijkt te staan

@_San87_ een kast er tegen aan is wel een goeie! Ik wil wel graag een wat hogere koelkast ivm meer vries ruimte, maar een boekenkast er tegen aan werkt waarschijnlijk wel. Het is een huis uit 1928, maar verbouwd in 1982, en er zit als het goed is wel dubbel glas in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:42

Margoooo schreef:
@MamaMiesje Nee koken is op gas, maar ik dacht met een lange gaskabel misschien? En vind het raar dat op de oude plattegrond het fornuis wel rechts lijkt te staan

@_San87_ een kast er tegen aan is wel een goeie! Ik wil wel graag een wat hogere koelkast ivm meer vries ruimte, maar een boekenkast er tegen aan werkt waarschijnlijk wel. Het is een huis uit 1928, maar verbouwd in 1982, en er zit als het goed is wel dubbel glas in.

Je kunt van plattegronden eigenlijk nooit echt rechten ontlenen voor wat betreft positionering van gaskranen e.d., helemaal als ze getekend zijn. En je zegt dat het een oude plattegrond is, het is niet onmogelijk dat bij het renoveren de leidingen zijn vernieuwd en aangepast qua positie.

Boekenkasten heb je natuurlijk in meerdere formaten, dus wanneer je een koelkast met vriesvak wil neem je een grotere boekenkast :D. Het kan natuurlijk ook een vitrinekast of zo zijn, dat is een keuze die je maakt. Maar wel eentje die ervoor zorgt dat je de keuken net wat groter kunt maken zonder dat je naar achterkant van koelkast moet kijken of een muur moet uitbouwen.

Het lijkt niet dubbelglazig, maar dat kan natuurlijk gewoon vertekenen. Je hebt er nog wel wat werk aan om netjes te krijgen denk ik. Het is wel een redelijk ruim appartement en zie ik een apart hok voor de wasmachine? Dat is echt ideaal.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 26-04-20 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:42

In Amsterdam? Leuk!
Ik weet niet of ik zo'n lange gasslang aan zou durven eerlijk gezegd. Maar dat is puur een gevoel en kan ik niet onderbouwen.

Margoooo

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:53

Nee daar heb je gelijk in! Het lijkt ook alsof het muurtje aan de rechter kant wat langer was, en dat is ook niet zo op de foto.

Ja het is 40 m2 in totaal, heel blij mee! En veel opberg ruimte ook, en idd aparte ruimte voor wasmachine. Ik ga even kijken hoe het erbij staat, maar ik wil liever niet al te veel eraan doen ook, ik kan hier maar tijdelijk wonen omdat het een studenten woning is..

Ja Tiggs, in Amsterdam! Ik snap je, heb dat gevoel eigenlijk ook wel.. En dan kan kijk je natuurlijk alsnog tegen de achterkant van het fornuis aan..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:54

@margoo: ik zou een gewone kleine tafelmodel koelkast nemen (zonder vriesvak) en die in de opening naast links naast het keukenblok zetten. Daar een simpele kookplaat bovenop.
Een evt klein vrieskastje ergens anders neerzetten. Bijv. naast het keukenraam met iets van een roomdivider/boekenkast er voor of in een hele andere ruimte (grote bergkast als je die hebt).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:54

Margoooo schreef:
Nee daar heb je gelijk in! Het lijkt ook alsof het muurtje aan de rechter kant wat langer was, en dat is ook niet zo op de foto.

Ja het is 40 m2 in totaal, heel blij mee! En veel opberg ruimte ook, en idd aparte ruimte voor wasmachine. Ik ga even kijken hoe het erbij staat, maar ik wil liever niet al te veel eraan doen ook, ik kan hier maar tijdelijk wonen omdat het een studenten woning is..

Ja Tiggs, in Amsterdam! Ik snap je, heb dat gevoel eigenlijk ook wel.. En dan kan kijk je natuurlijk alsnog tegen de achterkant van het fornuis aan..

Likje verf en fatsoenlijke raamdecoratie zal al helpen :D.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:07

Margoooo schreef:
Hoi,
Ik meld me hier ook even. Ik heb zeer waarschijnlijk een nieuw appartementje! Vanwege corona heb ik het niet kunnen bezichtigen, dus ik moet het doen met de foto's en plattegrond.

[ [url=m/QtQllM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Wc4f0o.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de keuken. Ik zit even te denken wat het handigst is qua indeling; ik wilde eigenlijk links achterin een gasfornuis plaatsen, maar ik weet niet goed waar de koelkast dan moet. Op deze (oude) plattegrond lijkt het alsof het muurtje rechts iets langer doorloopt, en de koelkast links staat en een fornuis rechts. Maar de gas aansluiting zit links...

Ik heb de volgende opties bedacht;
- Fornuis rechts, koelkast links. Dan moet ik wel een hele lange gas slang hebben
- Links een tafel model koelkast met een gas kookplaat; dan een losse oven ergens op een tafeltje/kastje. Ik heb alleen het idee dat deze ovens meestal minder goed werken dan een fornuis oven?
- Links een fornuis, rechts een koelkast; je kijkt dan alleen als je de woonkamer binnenkomt uit op de achterkant/zijkant van de koelkast.. Maar misschien kan je hier iets voor zetten?

[ [url=m/0ObsQh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand tips?

Dit is de woonkamer, ik ben een beetje aan het twijfelen om 1 muur of stukje van een muur een kleurtje te geven, maar ben bang dat het te donker gaat worden.. Wat is jullie mening?
[ [url=m/KyN6Do.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thanks!

Ik weet niet hoe vaak en waarvoor je een oven gebruikt maar je zou een Airfryer kunnen overwegen. Daar kun je toch ook het 1 en ander in bakken.
Ik zou links een tafelmodel koelkast plaatsen met een kookplaat erop. Is er bij de wasmachine ruimte niet nog plek voor eventueel een kleine extra vriezer als je niet genoeg hebt aan een klein vriesvakje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:11

Ik zou ook gaan voor tafelmodel koelkast met kookplaat er bovenop. Dan zou je rechts desnoods nog een roltafel (zie ikea) kwijt kunnen voor extra opberg en bladruimte. Oven zou je kunnen vervangen voor een airfryer of dan daar een combi kwijt kunnen (of op dat stukje aanrecht, maar dan lever je wel wat blad in). Alleen dan zit je weer met vriezer ruimte. Is een leuke koelkast-vriezer combi tussen die 2 ramen bij de keuken nog een optie? Dan zou je een oven+kookplaat links kwijt kunnen. En heb je rechts over.

Ik heb een samsung combi CE1000 en die doet al jaren trouwe dienst. En heeft een goede ovenfunctie. Alleen als je de deur open trekt koelt het sneller af als een echte oven.

De gasleiding verlengen zou ik niet aan beginnen. Dan moet je door alle kastjes heen.

Wie weet als je er binnen staat dat je gelijk een oplossing ziet. Geen idee qua afmetingen of rechts koelkast + kast erachter een fijne optie is met de doorgang.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:17

Ik zou ook gaan voor een tafelmodel koelkast en daarop de kookplaat. En dan evt ergens anders een tafelmodel vriezer met de oven erop? Ik heb het al jaren zo en ben fanatiek koker/bakker, maar de losse oven werkt prima hoor. Ik heb ook een combi-oven/magnetron. Lukt best!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:18

Mij werd altijd afgeraden de kookplaat op de koelkast te doen. In mijn hoofd is het ook een rare combinatie als het niet nodig is. Maar goed, zo heeft iedereen zijn voorkeur. De ruimte voor een grote koelkast is er iig wel, en dan kan er ook een fornuis staan. Dat zou mijn keuze zijn, maar goed, dat was al duidelijk :P.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:19

Ik gebruik een oven vrij vaak; gegrilde groentes, zoete aardappel, kikkererwten roosteren, taarten en pizza bakken etc. In mijn vorige huisje had ik een vrijstaande combi oven en daar werd ik echt helemaal gek van, die werkte echt amper.

Ja koelkast/vriezer tussen twee ramen heb ik ook al aan gedacht... Maar denk inderdaad misschien even kijken als ik de sleutel heb wat het handigst is..

Bij de wasmachine past denk ik wel een kleine vriezer, daar heb ik ook al over nagedacht...

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:24

Margoooo schreef:
Hoi,
Ik meld me hier ook even. Ik heb zeer waarschijnlijk een nieuw appartementje! Vanwege corona heb ik het niet kunnen bezichtigen, dus ik moet het doen met de foto's en plattegrond.

[ [url=m/QtQllM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Wc4f0o.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de keuken. Ik zit even te denken wat het handigst is qua indeling; ik wilde eigenlijk links achterin een gasfornuis plaatsen, maar ik weet niet goed waar de koelkast dan moet. Op deze (oude) plattegrond lijkt het alsof het muurtje rechts iets langer doorloopt, en de koelkast links staat en een fornuis rechts. Maar de gas aansluiting zit links...

Ik heb de volgende opties bedacht;
- Fornuis rechts, koelkast links. Dan moet ik wel een hele lange gas slang hebben
- Links een tafel model koelkast met een gas kookplaat; dan een losse oven ergens op een tafeltje/kastje. Ik heb alleen het idee dat deze ovens meestal minder goed werken dan een fornuis oven?
- Links een fornuis, rechts een koelkast; je kijkt dan alleen als je de woonkamer binnenkomt uit op de achterkant/zijkant van de koelkast.. Maar misschien kan je hier iets voor zetten?

[ [url=m/0ObsQh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand tips?

Dit is de woonkamer, ik ben een beetje aan het twijfelen om 1 muur of stukje van een muur een kleurtje te geven, maar ben bang dat het te donker gaat worden.. Wat is jullie mening?
[ [url=m/KyN6Do.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thanks!

Betreft de keuken; de gasaansluiting zit volgens mij links, dat is denk ik die buis die je ziet lopen. Je kunt ook een losse kookplaat op het aanrecht zetten. Of (als dat mag) kun je ook overwegen om een inbouw kookplaat te nemen. Dan kan links de koelkast met een oven erop. Als je een middenmaat koelkast neemt lukt dat ook nog wel. Of de oven ook inbouwen. Net wat je mooi lijkt en wat mag haha. Ander alternatief: gasfornuis links en dan helemaal links net voorbij het raam een koelkast.

Ik denk dat rechts de koelkast plaatsen gaat storen in de aanlooproute, gezien de ingang al niet breed lijkt en er dan een koelkast+kast aan ruimte wordt weggenomen. Plus; heb je daar wel stopcontacten voor een koelkast? En rommelen met gasslangen, doe het alsjeblieft niet. Bij mijn weten bestaan er geen gasslangen van deze lengte en dan zou je moeten gaan koppelen, met alle risico’s van dien.. daarbij loop je dan ook (letterlijk) tegen de looproute van je huis aan.

Qua kleur: dat ligt er uiteraard net aan welke kleur je gebruikt. Wellicht dat je met de flexa verf app een eind komt? Dan krijg je wat meer beeld. Of als je erin zit wat testers uitproberen, dan weet je hoe de lichtinval ed is.

Edit: zie overigens dat tijdens het typen diverse reacties ertussen zijn gekomen. Maar goed, wellicht kan je er wat mee haha.
Laatst bijgewerkt door miramii op 26-04-20 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:26

Zat ik ook over te denken, alleen moet je dan even zien of die ruimte niet snel warm wordt. Al scheelt het als je CV er niet bij in zit. Maar wat ruimte voor wasmand ofzo is daar ook wel heel fijn.

Lekker eerst in het echt bekijken! Bedenk me overigens dat koelkast met kookplaat hier wel altijd met aanrechtblad er tussen is geweest. Direct erop is inderdaad niet zo handig.. dan zou je beter inderdaad gewoon oven+kookplaat daar links kwijt kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:26

Het probleem van een te warme kookplaat bovenop een koelkast is simpel op te lossen door er iets tussen te leggen; glasplaat, trespaplaatje, of heel simpel aluminiumfolie :)
Als er op de koelkast een formicaplaat ligt is het helemaal niet nodig zelfs.
Wel is belangrijk dat de kookplaat de ruimte heeft om iets wat overkookt op te vangen zodat dit niet in het rooster boveniin de koelkast kan lopen en het binnenwerk beschadigd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:31

Als het ook maar enigszins mogelijk is zou ik ook gaan voor een gasfornuis met fatsoenlijke oven en een goeie koelvries combi

Gasfornuis gewoon bij de gasaansluiting
Mocht de koelkast iets uitsteken zou je daar idd een ondiepe boekenkast oid tegenaan kunnen zetten ter camouflage
Of idd tussen de ramen in oid
Maar das het lastige van werken vanaf zo een plattegrondje
Tis een beetje gokken wat waar kan ;)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:33

Wat een heerlijk topic om inspiratie op te doen! Ik ben zo slecht in decoreren... Niks past bij elkaar. Heb nu een enorm dressoir in de slaapkamer. Supergaaf, past voor geen meter bij de vloer blijkt nu :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:41

@Chocopasta: het praat makkelijker als we zowel de vloer als het dressoir kunnen zien ;)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:47

Snap ik! Was ook meer een voorbeeld van mijn onvermogen om dingen te matchen :D
Ben nu lekker foto's aan het kijken hier om te kijken wat ik leuk vind om het dressoir mee op te leuken en dan zet ik een foto met mijn ideeën hier neer :)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:53

Bedankt voor al jullie input! Moet inderdaad even kijken ter plaatse zodra ik de sleutel heb.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:05

Margoooo, ik zou gaan voor een fornuis met oven en los een koelvriescombi. Geen tafelmodelletjes, en liever een losse magnetron dan een losse combi. Ik denk niet dat je een magnetronoven in een fornuis kan vinden?

Airfryer zou ik niet gebruiken met wat jij benoemd... Airfryer gaat ook heel erg ruiken in je kleding. Die vind ik meer iets voor in de schuur :o Vind het idee van San heel erg goed met een boekenkast oid achter de koelkast!

Je gasaansluiting zit inderdaad in het hoekje naast het raam, je ziet de kraan zitten op de foto.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:42

Ik heb jullie advies weer even nodig ;)

Wat vinden jullie: de laatjes wel of niet schilderen?
Ik ga nu met de rest aan de tweede keer wit beginnen.

Afbeelding

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:42

Persoonlijk zou ik hem helemaal wit verven. Leuk kastje wel!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:44

Een tintje lichter lakken misschien? Bij karwei verkopen ze wit eiken lak, dat is wel mooi denk ik. Aantal lagen bepaald in hoeverre de kleur oplicht. vind het contrast wel tof!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:47

Ik zou het in één kleur schilderen.