Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:27

Zou dat wel in de winter doen. Dan staat de groei stil en kun je ze goed kort knippen en daarna opdelen. Dan zijn ze ook wat beter hanteerbaar.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:52

eekhoornerik schreef:
Nooit geweten dat munt zo woekert :=. Sterkte allen met de muntoorlog ~~}> .
Muntthee is ook zo 2019 _O-

Hier komt straks een hovenier langs om eens naar de coniferenhaag te kijken die waarschijnlijk aangetast is door een schimmel. Wilde eerst zelf gaan klooien met alle bruine takken snoeien, maar dan blijft er niet zoveel over :Y) . Hopelijk hoeft hij er niet uit..

Hoe ziet het er bij jou uit?
Bij mij zo:

Afbeelding

Heb net foto’s gestuurd naar ons tuincentrum.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:48

Wat voor haag hebben jullie Mandy?
Hopelijk weet jullie tuincentrum wat het precies is.

Wat dat betreft is een schutting ipv een haag zoveel makkelijker. Alleen is het zo onnatuurlijk vind ik.

Onze haag ziet er aan 1 deel zo uit:
Afbeelding

Gezonde deel:

Afbeelding

Hovenier is geweest en het is geen schimmel gelukkig! Wel veel te arme en droge grond, door de grote eik die in de tuin staat. Die ontrekt zo'n 600 liter water per dag aan de grond zei hij.

We hebben nu grote zakken organische kippenmest gehad, ook voor gazon en borders en we moeten veel sproeien.

Ik vind dat wel lastig, omdat Vitens heeft opgeroepen zo min mogelijk te sproeien...
Helaas mag de eik niet gekapt worden, dus we hebben ermee te dealen.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:55

Ik denk laurierkers maar weet het niet zeker. Het stond er al.
Vanmiddag met wat blaadjes langs het tuincentrum, waarschijnlijk meeldauw.

Hopelijk helpt het bij jou. Sproeien tja... ook zonde om alles dood te laten gaan in de tuin toch? :o Vind het ook lastig, maar als het je nu aangeraden is..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:57

Ik vind het altijd nogal bizar dat in de meest droge tijden, schiphol wel miljoenen liters water weg mag pompen op de start- en landingsbanen, maar dat je geen water mag gebruiken om tuinen in leven te houden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:23

Ik sproei gewoon mijn tuin, verbod of niet.

Er waren mensen benieuwd naar de zadenmengsels van Action. Hier een foto hoe een stukje er nu voor staat. Best een leuke mix.

Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:35

Ik wordt gek van mijn zaaien, weet niet meer wat onkruid is en wat niet _O- _O-

Wanneer kom lavendel het beste gesnoeid worden? Mijn mini’s worden nu echt super mooi en groot, maar ik ben heel bang voor een verhout bosje als ik te laat snoei :o

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:52

@Matheno, mag ik vragen waarom? Ben benieuwd naar je redenering.

Ergens denk ik: water dat je benut voor vegetatie helpt om de bodem gezond te houden waardoor je minder snel droogteproblemen krijgt. Maar dat werkt wel alleen als je daar voor de hele regio een beleid in vindt... Hoe is dat voor jou? Wat rechtvaardigt het negeren van een verbod?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:10

Hier net gras gezaaid, dus wij sproeien ook. Bewust ook deze dagen afgewacht ivm weer/regen/bewolkt.
De borders daar in tegen alleen als planten slap gaan hangen(deels dit jaar geplant, deels vorig jaar). Met de regen van paar dagen terug hebben die voorlopig niet weer nodig.
Ik merk ook echt wel duidelijk verschil tussen de grond waar we tuinaarde hebben bijgemengd en waar we dat niet hebben qua wateropname én hoe snel het er uit verdampt.

Wij besparen dan weer op het niet hebben van badje, en alleen wassen/douchen als het nodig is. Alles bij elkaar zaten we de afgelopen 2jaar 15-30% onder het gemiddelde waterverbruik. Toen we nog geen tuin hadden zaten we er 50% onder.
Laatst bijgewerkt door Rintah op 10-06-20 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:18

Ik sproei ook gewoon, omdat ik denk dat je met het dood laten gaan va vegetatie het probleem alleen maar erger maakt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:46

JorineV schreef:
@Matheno, mag ik vragen waarom? Ben benieuwd naar je redenering.

Ergens denk ik: water dat je benut voor vegetatie helpt om de bodem gezond te houden waardoor je minder snel droogteproblemen krijgt. Maar dat werkt wel alleen als je daar voor de hele regio een beleid in vindt... Hoe is dat voor jou? Wat rechtvaardigt het negeren van een verbod?

Ik heb hier veel jonge aanwas staan, dus dat krijgt genoeg water. Ook de moestuin sproei ik goed,want daar eet ik het grootste gedeelte van het jaar van. De siertuin groeit gestaag. Stukje bij beetje ben ik dat aan het opknappen en aanplanten.

Nu heb ik geluk dat wij op kleigrond zitten , dus wij hebben hier nog niet zoveel last van de extreme droogte als de boeren in het oosten van het land. Maar ook hier beginnen de sloten aardig leeg te raken.

Gelukkig kunnen we nog een deel uit het IJsselmeer gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:31

Dank voor je antwoord! En Rintah en Vjestagirl ook. Klinkt alsof jullie heel weloverwogen keuzes maken hierin :).

Sproeiverbod is hier totaal niet aan de orde (veengrond met grondwaterpeil misschien 20 of 30 cm onder het oppervlak), maar potten en moestuin krijgen alleen als het warm en droog is.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:14

Wow Matheno, wat een mooie bloemen zijn er uit de zaadjes van de Action gekomen. Heel mooi <3 .

Heldere uitleg ook over jullie mening om toch te sproeien :j

Ik zit op zandgrond (Veluwe). Daar is de droogte behoorlijk schrijnend, overal in de natuur. We zitten te hoog om grondwater te kunnen ontrekken. En wij hebben nu met onze tuin extra pech met de grote eik. Die wel diep heeft kunnen wortelen.

Maar een tegeltuin wil ik ook niet :n. Misschien moeten we in de nabije toekomst over op droogte minnende beplanting.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:58

Het aanpassen van de beplanting is zeker zinvol, evenals mulchen.
Een goede bodemcultuur houdt meer water vast.
Helaas zit er in onze tuin vrij slechte grond. Met ieder jaar flink wat compost en mulch wordt het langzaamaan beter.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:53

eekhoornerik schreef:
Ik zit op zandgrond (Veluwe). Daar is de droogte behoorlijk schrijnend, overal in de natuur. We zitten te hoog om grondwater te kunnen ontrekken. En wij hebben nu met onze tuin extra pech met de grote eik. Die wel diep heeft kunnen wortelen.

senna21 schreef:
Helaas zit er in onze tuin vrij slechte grond. Met ieder jaar flink wat compost en mulch wordt het langzaamaan beter.

Met lavagruis kun je je bodem drastisch verbeteren. Het mineraliseert je bodem en is waterabsorberend.
Eigenlijk is het voor elke bodem goed. Bij kleigrond breekt het de bodem op, zodat het niet keihard wordt, en bij zand zorgt het juist voor een betere opname van vocht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:24

Ik ga zo shoppen voor plantjes, hosta's. <3
Heb een smal randje tegen het hek naast de overkapping waar lavendel staat, alleen de lavendel groeit niet omhoog maar over de grond, over het terras. Nu is dat de oostkant van de tuin, en achter het hek staat laurier van 5 meter hoog. De lavendel gaat richting het licht, en daarmee dus over het terras. Hosta's kunnen beter in een wat schaduwrijker hoekje. Er moet wel iets staan, want tegen het hek groeit ook clematis, en de voet van de clematis moet wel beschermd worden. Die clematis doet het ook niet zo goed omdat nu de voet niet beschermd is. De clematissen die verder tegen het hek groeien doen het fantastisch, maar die worden wel beschermd door andere planten (ook hosta's). Net een lijstje gemaakt, eens kijken wat er ook op voorraad is bij de kweker. Moeten de kleinere soorten zijn, liefst 30 cm (hoewel ik ook al eentje van 40 cm heb uitgezocht, want die heeft een aparte rode stengel en bloeit net een maand later).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:28

Hosta's zijn altijd leuk! Ben benieuwd naar 't resultaat

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:31

Ik heb er al zo'n 30 staan in allerlei soorten en maten.

Zo ziet het er nu uit, is een stuk van 1,80 meter en 50 cm diep.Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:41

Vind hosta's ook prachtig maar ben bang voor slakken :o

In het najaar wellicht een schaduwhoekje aanpakken, daar zouden ze wel erg mooi passen. Of toch Varens / vingerhoedskruid en anemonen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:54

Neonlight schreef:
Ik heb er al zo'n 30 staan in allerlei soorten en maten.

Zo ziet het er nu uit, is een stuk van 1,80 meter en 50 cm diep.[ [url=m/d4FB8H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh zonde van de lavendel zo ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:25

Mandyy schreef:
eekhoornerik schreef:
Nooit geweten dat munt zo woekert :=. Sterkte allen met de muntoorlog ~~}> .
Muntthee is ook zo 2019 _O-

Hier komt straks een hovenier langs om eens naar de coniferenhaag te kijken die waarschijnlijk aangetast is door een schimmel. Wilde eerst zelf gaan klooien met alle bruine takken snoeien, maar dan blijft er niet zoveel over :Y) . Hopelijk hoeft hij er niet uit..

Hoe ziet het er bij jou uit?
Bij mij zo:

[ [url=m/MdBFXN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb net foto’s gestuurd naar ons tuincentrum.

herkenbaar, schimmel meeldauw zit bij mijn buren ook in dezelfde struik
Wordt er schijt niet goed van want hij doet er niets aan.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:25

Afbeelding
We hebben gras *\o/*

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:08

*\o/*

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:39

Vandaag via een plantapp erachter gekomen dat dit geen onkruid is, maar lampionplanten die ik nota bene vorig jaar zelf opgekweekt en geplant had. :o? Hij woekert, maar dat mag wel hier.Afbeelding

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:36

Mensen, wat een regen hier in het Oosten!! Hier wordt mijn tuintje wel heel erg blij van!