Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:30

mavantos schreef:
Stel de vraagprijs van een huis is realistisch neergezet op €300.000 en iemand doet een bod van €375.000 waarvoor ze een volledig voorbehoud van financiering opnemen van dus ook €375.000. Als de vraagprijs realistisch is, is de kans dan heel erg groot dat de taxatiewaarde nooit €375.000 gaat worden.

Helemaal eens met de strekking van je post hoor, maar bovenstaande heb ik mijn twijfels bij. Ik vraag me echt af hoe vaak een taxateur helemaal niet mee gaat in het overbieden.

Moska

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:38

Regelmatig. Ik zie dagelijks taxatierapporten en koopaktes en het gebeurt regelmatig dat de taxatie (iets) lager uitvalt. Ook andersom gebeurt trouwens.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:49

Mavantos, helder, ik wist niet eens dat dat op die manier kon.

MissMontana, maar hoeveel is het geen voorbehoud waard op het moment dat je dat af kan kopen? Uiteraard zal een hypotheekadviseur dat niet doen als hij niet verwacht dat je de hypotheek krijgt, maar in feite kan het dus alsnog stuk lopen op de financiering. Denk dat er genoeg mensen dat afkopen voor over hebben om een huis te krijgen gok ik. Dus of die zekerheid zo betrouwbaar is... Volgens mij is dat dan net zoveel waard als zeggen dat je een hypotheekadviseur in de arm hebt die al heeft mee gekeken en geen problemen verwacht...
Uiteraard snap ik dat er zat mensen zijn die niet afkopen en met overwaarde van huidige woning prima een deel kunnen betalen maar als verkoper weet je niet welke mensen je voor je hebt natuurlijk...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:58

Nanna, ik ben benieuwd of jullie al iets meer weten?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:03

Doubtless schreef:
mavantos schreef:
Stel de vraagprijs van een huis is realistisch neergezet op €300.000 en iemand doet een bod van €375.000 waarvoor ze een volledig voorbehoud van financiering opnemen van dus ook €375.000. Als de vraagprijs realistisch is, is de kans dan heel erg groot dat de taxatiewaarde nooit €375.000 gaat worden.

Helemaal eens met de strekking van je post hoor, maar bovenstaande heb ik mijn twijfels bij. Ik vraag me echt af hoe vaak een taxateur helemaal niet mee gaat in het overbieden.

Vaak kan een taxateur wel onderbouwen dat de taxatiewaarde hoger ligt dan de vraagprijs in de huidige markt, omdat veel mensen overbieden. De daadwerkelijke transactieprijzen van soortgelijke woningen is hetgeen waar een taxateur naar kijkt. Alleen dat houdt natuurlijk wel ergens op. Als alles soortgelijks in de buurt verkocht is voor rond de €300.000 kan een taxateur daar nooit €375.000 voor opschrijven. Misschien wel iets meer vanwege beter onderhoud, groter oppervlakte of net even een betere ligging, maar €75.000 extra is daarmee natuurlijk niet te onderbouwen. Zijn taxaties worden ook gewoon gecontroleerd door het NWWI.

Dat is dus ook weer een reden dat het slim kan zijn om naast een onafhankelijke hypotheekadviseur ook een aankoopmakelaar in te schakelen, want die zijn vaak ook taxateur en kunnen vooraf wel inschatten waar een taxatiewaarde op kan uitkomen zodat je weet wat je dan eventueel nog uit eigen zak moet betalen.

Het is echt niet zo dat je altijd alles wat je overbied uit eigen middelen hoeft te betalen, maar daarvoor heb je wel een passend taxatierapport nodig.

@JustMe; vandaar dat ik hier ook altijd schrijf dat mensen een aankoopmakelaar moeten inschakelen. Met zulke kleine dingen vergroten gewoon je kansen zonder dat je zelf extra risicos neemt. Het is een van de duurste dingen die je koopt in je leven, dus waarom mensen dan geen aankoopmakelaar als adviseur inschakelen snap ik echt niets van.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:10

Eens inderdaad. Ik merk dat wij heel veel zelf al bedenken, uitzoeken en weten voordat we in die stap de makelaar of hypotheek adviseur spreken. Maar ondanks dat ik het echt een klap geld vind ben ik zo blij dat we ze beide in geschakeld hebben. Zij hebben er zoveel meer zicht op en kunnen dingen zoveel makkelijk uitzoeken ed dan dat je zelf kan. Of details zo te veranderen dat er idd bepaalde risico's weggenomen worden.Ik zou dat zo weer doen bij een volgend huis. Al hoop ik dat dat voorlopig toch echt niet nodig gaat zijn...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:38

JustMe, als de koper het af heeft gekocht ligt het risico bij de koper. Als verkoper heb je dan nog steeds na 3 werkdagen zekerheid (van op zijn minst de boete bij niet afnemen).

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:49

Dat snap ik wel, en dan is die boete fijn natuurlijk, maar is alsnog je huis niet verkocht en heeft degene die wellicht wel voorbehoud had maar het wel rond had gekregen een ander huis gekocht..

Hoewel wij bij het aller eerste huis, wat dus zover overboden werd, ook zonder voorbehoud hadden geboden en we daarvoor hadden moeten betalen als ons bod geaccepteerd werd, vraag ik me gewoon af of er niet flink wat in het leven geroepen wordt om maar een mooi plaatje te verkopen. Maar ja als iedereen vervolgens dat voorbehoud afkoopt is alsnog iedereen even zeker zeg maar. Leuke inkomstenbron voor de hypotheekadviseur want die verkoopt t niet als hij niet zeker is... Maar goed dat is wellicht weer een andere discussie.

Ach en uiteindelijk is iedereen vrij om te bepalen waar je wel of geen geld in steekt voor een klein beetje extra kans natuurlijk. Maar heej, die motivatiebrief waar dit gesprek mee begon kost in ieder geval niet meer dan wat tijd...

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:31

Cayenne schreef:
Nanna, ik ben benieuwd of jullie al iets meer weten?

We hebben afgelopen week contact gehad met onze hovenier en hij heeft ons advies gegeven. Nu is het aan ons of we het risico aan durven en voor welk bedrag dan.

De grote vraag is vooral nu waar de Japanse duizendknoop vandaan komt. Want je kunt het zelf bestrijden maar als het bij buren vandaan komt die er niks aan doen is het dweilen met de kraan open. Via de makelaar gaan we daar geen antwoord op krijgen dus ik denk dat de enige optie om er achter te komen is om overal langs te gaan en aan te bellen bij buren. Maar helaas zit ons weekend eigenlijk al helemaal vol met de verjaardag van onze dochter. Dus we zijn er nog niet helemaal over uit hoe we dit het beste kunnen aanvliegen. Het huis staat zo’n 40 minuten bij ons vandaan, dus ook zonde om er heen te gaan terwijl er mogelijk niemand thuis is. Daarnaast vragen we ons af hoe ver we moeten gaan met aanbellen, het volledige blok inclusief achterburen, of alleen de meest dichtbije buren? Heeft iemand zoiets al eerder gedaan of heeft iemand misschien tips?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:33

Bij ons ging de taxateur ook niet helemaal mee met ons bod. Maar dat is eigenlijk alleen een snel issue voor starters zonder al te veel eigen geld.

Bij ons was het geen enkel probleem. Door de overwaarde die we meenamen van het vorige huis, lag de hypotheek die we nodig hadden flink onder de vraagprijs.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:06

Hier eindelijk het huis va oma op funda.
Ging nog bijna fout want zag de verkoopmakelaar verkeerde vraagprijs erin had gezet. Gelukkig net op tijd teruggetrokken en opnieuw aangemeld.
Vraagprijs stond 50K te laag…

Nu afwachten komende week.
Er staan momenteel maar 2 huis (inclusief deze) in deze prijsklasse in De Bilt, dus hopelijk daardoor dat men fomo krijgt en flink biedt.

Spanned. Ik vond de aankoop van ons huis echt heel spannnend, maar de verkoop van dit huis ook wel echt spannend.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:01

Ik kom even binnen vallen over de brief. Dit kan echt het verschil maken!
Wij hebben recent geboden op een heel populair huis met paardenfaciliteiten.
Zo'n brief leek mij niets doen aangezien het werd verkocht door een alleenstaande man. Nuchter type leek me, die echt niet voor de charmes van een brief zou vallen.
Maar toch een leuke brief opgesteld waarin ik vooral heb verteld dat we uit de omgeving komen en we ons helemaal in het betreffende huis en dorp zien wonen.
We weten zeker dat we niet het hoogste bod hadden (en dat scheelt me best veel) maar wel de leukste brief blijkbaar. Want het huis is ons gegund, terwijl we ook een volledig financiering voorbehoud hebben.
Ik raad het dus iedereen aan :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:34

Leuk om de ervaringen omtrent brieven te lezen.

Ik word soms wel een beetje moedeloos van dat je de vragenlijst doorneemt, je komt bezichtigen en er lijkt altijd nog meer mis te zijn of er zijn nog dingen stuk die niet in de vragenlijst zijn gesteld. Laatst ergens geweest en ipv 1 lek raam waren er 4 ramen lek, alle keukenapparatuur werkte niet terwijl het er op de foto mooi uit zag, kruipruimte bleek toch niet droog, toch op meer plekken schimmel gezien dan aangegeven, mechanische ventilatie ja die is er wel maar doet het niet meer etc.

En dat zijn dan slechts dingen die we zelf waarnemen of nog om vragen bij de bezichtiging, wie weet wat er dan nog is wat je niet gelijk in zo'n half uur bezichtigen ziet. Dan zie ik de kosten zo oplopen dat het alsnog een onbetaalbaar klushuis wordt terwijl je het van te voren niet zo ziet/leest. Dat in combinatie met moeilijk vrij kunnen nemen om te bezichtigen frustreert me wel :o

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Nanna schreef:
Het gaat om een twee-onder-een-kap woning met een tuin van +-14x9 meter. Dus weet niet hoe geschikt varkens dan zijn?

Ze brengen het alsof het afgelopen zomer voor het eerst hebben ontdekt en het dus in een begin stadium zit. Maar zeker weer ik dat niet. Ik wil inderdaad navragen of meer buren er last van hebben.

Het gebruik van gif vind ik geen optie.

Ik lees dit nu pas, maar onthou dat je dit met gif spuiten niet weg krijgt.
Is gewoon heel erg moeilijk te bestrijden.
Als het niet perse jullie droomhuis is voor een goede prijs, zou ik die persoonlijk hierom voorbij laten gaan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Heel lastig Nanna. Sommige mensen zullen het ook gewoon niet herkennen wanneer het in de tuin staat.
Een kennis van ons heeft het ook in de tuin en toen ik vroeg of ze wist dat in haar tuin stond, zei ze dat ze dacht dat het een soort wilde bamboe was :')
Dus je kunt de buurt wel rond gaan, maar of dat effect gaat hebben?
Afvoeren schijnt ook ontzettend lastig te zijn.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

moonsparkle schreef:
Leuk om de ervaringen omtrent brieven te lezen.

Ik word soms wel een beetje moedeloos van dat je de vragenlijst doorneemt, je komt bezichtigen en er lijkt altijd nog meer mis te zijn of er zijn nog dingen stuk die niet in de vragenlijst zijn gesteld. Laatst ergens geweest en ipv 1 lek raam waren er 4 ramen lek, alle keukenapparatuur werkte niet terwijl het er op de foto mooi uit zag, kruipruimte bleek toch niet droog, toch op meer plekken schimmel gezien dan aangegeven, mechanische ventilatie ja die is er wel maar doet het niet meer etc.

En dat zijn dan slechts dingen die we zelf waarnemen of nog om vragen bij de bezichtiging, wie weet wat er dan nog is wat je niet gelijk in zo'n half uur bezichtigen ziet. Dan zie ik de kosten zo oplopen dat het alsnog een onbetaalbaar klushuis wordt terwijl je het van te voren niet zo ziet/leest. Dat in combinatie met moeilijk vrij kunnen nemen om te bezichtigen frustreert me wel :o

Wat voor zaken staan niet in de vragenlijst die wel bij navraag tijdens de bezichtiging eerlijk worden vertelt? Het is mijn vriend en mij wel overkomen dat dingen niet in de vragenlijst staan, maar het ons wel is opgevallen, maar niet dat het eerlijk werd vertelt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

JustMe8484, wat goed en wat spannend! Succes met alles wat nu geregeld moet worden, en hopelijk is de koop snel definitief en kun je het huis met ons delen :D

Hier meerdere vrienden in verschillende regio's (Groningen, Amsterdam, Utrecht) die niet het hoogste bod hadden maar wel de gunfactor op basis van de brief. Dus zeker de moeite van het schrijven waard m.i.!

Future_vet, dat is ook niet best zeg... Goed dat je er alert op was. Hopelijk komt er een mooi bod.

Moonsparkle, hier ook die ervaring. Verkoopmakelaar die verklaart dat dat de kruipruimte droog is, steek je je hand er in is het gewoon nat :+ Zelfde met ramen die het bij zelf proberen ineens toch niet doen, etc. Merk wel dat ik er naarmate de bezichtigingen vorderen beter naar leer kijken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:34

Laatst waren alle ramen op een soort slot, of ze open of dicht kunnen kon ik dus niet te weten komen en makelaar wist het ook niet zeker. Ook vaker gehad dat er op dat moment geen sleutel van schuifpui of garagedeur was. Het is jammer dat bezichtigingen zo kort zijn dat je ook echt niet alles kan bekijken of dat als er vragen zijn er vaak geen antwoord is.

Een keer was het wel top die makelaar had app contact met de eigenaren dus vragen werden gelijk geappt en nog tijdens het bezichtigen beantwoord

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:04

Wij hebben nog geen ramen opengemaakt, daarbij gingen we uit van de informatie uit de vragenlijst. Ik las hierboven dat de inbouwapparatuur het niet deed, controleren jullie dat ook uit jezelf? Ik wacht namelijk af totdat de makelaar zoiets laat zien :o

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:52

Ik voel me heel bezwaard als er nog mensen wonen om van alles open te trekken. Daarom ben ik ook zo blij met de aankoopmakelaar. Die doet dat wel gewoon. Alle kranen open, warm water, wc doorspoelen, lichten aan, ramen open etc etc.
Als een verkoopmakelaar weet dat t niet werkt zal hij dat wellicht ook niet laten zien...

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:59

Maar dat hoort toch gewoon in de vragenlijst te staan? Valt dat anders onder een verborgen gebrek? Ik moet zeggen dat ik het zelf ook moeilijk vond om de vragenlijst in te vullen, heel veel dingen had ik ook geen idee. Zeker met jaartallen die moesten worden ingevuld, we hebben er zelf 4 jaar gewoond dus heel veel was van voor die tijd.

Ons huis is inmiddels definitief verkocht, de kopers hebben hun financiering rond. Heel fijn! Ons huis is onder de vraagprijs verkocht en er is maar één stel geweest dat een bod heeft uitgebracht. Volgens mij is het een heel prima huis, wij hebben er fijn gewoond maar het is wel een oud huis. Door de jaren heen is er vanalles vernieuwd maar wij merkten wel dat er mensen waren die dat spannend vonden dat er tzt hoge kosten aankomen.

Overigens ben ik heel blij dat bij het bezichtigen van mijn koopwoning mijn aankoopmakelaar mee was. Zij was iets te laat, dus wij waren alvast met de verkoopmakelaar begonnen met buiten het schuurtje bekijken en stonden in de woonkamer toen zij binnenkwam. Mijn moeder en ik vonden het heel interessant om te zien hoe die verkoopmakelaar totaal veranderde toen mijn aankoopmakelaar binnenkwam. Zijn hele gelikte verkooppraatje werd opeens veel meer to-the-point. Mijn aankoopmakelaar heeft inderdaad ook allemaal kranen opengedraaid en wc doorgespoeld enzo. Licht aan en uit doen durf ik zelf ook nog wel, maar voelt gek om zomaar aan een kraan te gaan draaien.

Het huis dat ik heb gekocht is inmiddels getaxeerd. Hij is getaxeerd op een waarde nog boven wat ik heb geboden, vond dat wel interessant want ik dacht dat ze altijd gewoon taxeren op wat je nodig hebt. En ik heb overwaarde vanuit mijn vorige huis, dus heb lang niet zoveel nodig. Blijf het overigens gek vinden hoe dat werkt, ik begrijp niet zo goed waarom het niet verplicht is een taxatie te laten doen vooraf. Net zoals dat je vooraf het energielabel moet laten bepalen. Dat zou wmb de woningmarkt een stuk transparanter maken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:05

Je hebt ook onderzoeksplicht, dus zolang ze er niet over liegen en je hebt er niet naar gevraagd dan is het niet verborgen. Het gaat dus bijvoorbeeld zo: ik las dat er een raam lek was en de makelaar verteld me dat het er vier zijn. Ik doe apparatuur niet aan maar vraag wel letterlijk of alle keukenapparatuur werkt.

Oja een niet werkende kraan ben ik ook al eens tegengekomen. Tipje vraag als eerst of je even naar het toilet mag. Ik moet sowieso ook vaak na een stukje autorijden en je ziet gelijk of het kraantje het doet, of het licht het in ieder geval daar doet en of het toilet doorspoelt :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

@s1993 fijn dat jullie huis is verkocht, was het voor jullie heel erg dat het wat onder de vraagprijs was? Ik ben wel heel benieuwd naar het huis dat er maar een bezichtiging en bod was.

Vind het wel spannend dat ik hier eerder ook las dat het aantal bezichtigingen tegen viel of er lang niemand kwam oid. Ik kan het ook niet linken met dat huizen waar ik voor bel we geluk hebben als we nog een datum/tijd kunnen krijgen. Maar uiteindelijk om een ander huis te kopen moet die van mij ook verkocht worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:22

Dat hoor je niet veel meer s1993 dat een huis onder de vraagprijs wordt verkocht. Zijn jullie er wel tevreden mee? Wilde je geen tegenbod doen?