[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:49

Oeeeh, over 2 uurtjes de koopakte tekenen. Spannend! Leveringsdatum staat op 30 maart, dus mooi nog even 3 maanden sparen.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:40

Spannend! Leuk hoor!

Stel, je koopt een huis voor 180.000 euro, wat komt er dan nog plm bij aan kosten (aktes, belasting etc.?). Waar moet je op rekenen?

Excl. uiteraard aanpassingen/inrichting aan/van het huis zelf. Echt de kosten voor de koper rondom de aankoop.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:09

De overdrachtsbelasting voor woningen is 2%. Voor andere onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, geldt een tarief van 6%.

Dus in jouw voorbeeld is dat ca. 3600 euro. Daar komt je o.a. hypotheekadviseur nog bij en notariskosten nog bij. Hoe hoog deze zijn is afhankelijk van die instantie. Kosten verschillen nl. per kantoor. Maar reken daar ook op zo'n 4000 a 5000 totaal.

Swah

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:11

Super, thanks! En de verzekeringen rondom je hypotheek, of neem je die in je hypotheekbedrag/ via je verstrekker mee? En wat neem je eigenlijk af, levensverzekering of nog meer?

Spreek natuurlijk volgende week met de adviseur maar hoor graag ook veel van jullie! :) En voor geprobeerd wordt me van alles aan te smeren haha.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:57

Mijn hypotheker kost me zo'n 2750 euro en notaris 1750. Beiden ietsje meer omdat ik een starterslening he .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:07

Swah, dat is volledig afhankelijk van je financiele situatie. Kan zijn dat de bank het verplicht stelt om bepaalde verzekeringen af te sluiten (overlijdens, arbeidsongeschiktheids, etc). Wanneer je ruim onder je max leent kan het maar zo zijn dat je niets hoeft af te sluiten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:31

Arbeidsongeschiktheidsverzekering zou niet verplicht gesteld mogen worden :n Overlijdensrisicoverzekering kan een harde eis zijn van NHG, en een advies van de bank. Zonder NHG een ORV verplicht stellen.. mwah. Indien dat soort dingen wel allemaal verplicht gesteld worden (zonder NHG) zou ik een andere verstrekker kiezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:36

Hè volgens mij heeft de ING dat bij ons ook verplicht gesteld, dat er een OR verzekering afgesloten moest worden....? Of de tussenpersoon := Maar 100% zeker weet ik het niet meer hoor, is behoorlijk weggezakt hoe het ook alweer zat met die hypotheek :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:07

Vergeet de 1% voor nhg niet.
Je bent 3600 kwijt aan overdeachtsbelasting. 1800 aan nhg. Rond de 300 aan taxatie. En ik was zon 900 kwijt bij de notaris.en dan krijg je nog de verrekening van de gemeentelijke lasten etc.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:22

Voor zover ik weet hebben wij dat nooit, bij een verstrekking op banknormen, verplicht gesteld. Zeker in het verleden werd er niet verder gekeken dan inkomen x waarde woning. En dan nog flink toetsen op werkelijke lasten, eventuele stijging in het inkomen en die woning werd heus wel meer waard. Maar een ORV verplicht stellen? Tenzij NHG waarbij er meer geleend wordt dan 80% van de waarde van de woning, volgens mij niet.

Een tussenpersoon... tja. Die stelt/stelde wel meer dingen verplicht waar ik mijn twijfels zo bij heb :) Met een beetje pech mag je ook nog flink betalen voor dat 'advies' over een ORV. Want ja, dat is natuurlijk een losstaand iets naast het advies over de hypotheek. Oh en als je dan via hem sluit, mag je met een beetje geluk nóg een keer aftikken. Kassa :$

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:23

Ik mis nog de bouwkundige keuring. Het is geen verplichting, maar bij een bestaande woning wel verstandig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:11

Ja tussenpersoon is echt een feest...op meerdere gebieden :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:21

moonsparkle schreef:
Ik mis nog de bouwkundige keuring. Het is geen verplichting, maar bij een bestaande woning wel verstandig.

ligt imo erg aan de leeftijd van de woning.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:55

Ik heb nog even in onze stukken gekeken, waren inderdaad allemaal adviezen, wat Berdien inderdaad zegt (nu hebben wij de hypotheek ook afgesloten bij de maatschappij waar Berdien werkt :)) ).
Wij zitten lang niet aan de top, bij ons kwam er dus als advies ook overal uit dat het niet direct nodig was, ook bij wegvallen van 1 van de 2 kon de hypotheek gewoon betaald worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:59

Klopt Maaike, wij adviseren alleen maar erin :j Soms wat dringender :)) maar het is (buiten NHG om) nooit een verplichting bij ons. En zo hoort het ook, vind ik persoonlijk.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:32

Ik heb even een vraagje aan jullie.

ons huis staat nu een maand of 4 te koop zonder enige interesse.

dit is het huis
http://www.funda.nl/koop/rotterdam/appa ... laats-123/

wat vinden jullie van de foto's en tekst, kunnen we hier nog wat aan verbeteren?
hoop op tips en adviezen

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:12

@liesJ de foto's vind ik erg netjes.
Wel lijkt de kinderkamer vanwege de positie waaruit de foto genomen is erg klein.
Wat mij zelf altijd tegen staat bij dit soort complexen en daar kan je helaas weinig aan veranderen, zijn de hoge servicekosten.

En het blijft toch een kwestie van geluk hebben met de verkoop.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:21

Ik vind juist de foto's niet zo geweldig. Ik zie bijvoorbeeld 2 bijna identieke foto's van het balkon, alleen is de ene wat opgeleukt omdat er kussens in de stoelen liggen. Heeft weinig toegevoegde waarde. Verder zijn de foto's van beide slaapkamers erg slecht, je ziet maar een hoekje waardoor het veel kleiner lijkt. Bovendien staat het bed ook nog zo in de masterbedroom dat je altijd over elkaar heen moet stappen. Lijkt nu heel erg klein, want een 2-persoonsbed past er nog niet in, kastruimte of plaats voor een kast is niet eens te zien (en de afmetingen zijn toch groot genoeg als ik de plattegrond bekijk).
Voor mij is dit huis een afknapper op die 2 foto's.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:33

Ben het met Neonlight eens. Ik vermoed dat je deze foto's zelf gemaakt hebt?
Een goede fotograaf is echt zo het geld waard. Ik was verbaast wat de fotograaf met mijn huis gedaan heeft op de foto's. Daar zou ik zeker niet op besparen.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:34

Iemand interesse in een hoekwoning in Maastricht?
3 Slaapkamers waarvan 2 grote en 1 kleine.
Ongeveer 125 m2.
Grote woonkamer met keuken.
Ligt een maand of 6 een nieuwe laminaatvloer in.
Elektro is ook vernieuwd op dat moment.
Alles is ook vrij recent geverfd.
Er is een tuin bij, een overdekt terras en een overdekte garage en een tuinhuis.

Ligt trouwens in een rustige en nette buurt. Staat (nog) niet op Funda.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:49

De slaapkamer is ondergedeeld in 2 slaapkamers waardoor het erg klein is. In de enekamer staat ons bed en in 2e kamer staat babybed en commode. De kamer is gescheiden door een kast met schuifdeur.

De fotos zijn gemaakt door de makelaar.

Alvadt bedankt voor de tips

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:11

Ik heb even zo snel niet gekeken naar de kenmerken, maar op de plattegrond lijkt het alsof je maar een slaapkamer hebt (die jullie dus in tweeën gedeeld hebben). Dat kon oom de verkoop wel eens beïnvloeden. Noem de eetkamer ook als mogelijke slaapkamer. Jammer dat jullie niet hebben gekozen voor een zwevend toilet trouwens. Maar dat lijkt me geen dealbreaker ;-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:51

De foto's van het balkon is erg raar. Twee bijna dezelfde foto's, de een met kussens en de ander zonder. Ook de tweede foto van de keuken is onnodig. De keuken lijkt daar erg klein. Maar laat ik bij het begin beginnen. Krabpaal weghalen ;) . De foto van de spiegel.. erg leuke poging om creatief te doen, maar woonkamer oogt gewoon erg klein. De tweede foto vanaf de eethoek richting de woonkamer.. Vreemde foto. Kamer wordt er klein door en het is vanuit een rare hoek genomen. De foto van het bed.. ja het bed.. Moet de slaapkamer zijn toch? Ik zie alleen een bed en dan ook nog niet eens helemaal. Bed staat tegen de muur, ieniemienie op deze manier. Dat geldt ook voor de 'babykamer' foto. Als dit een ruimte is zou je kunnen overwegen dit voor de foto anders in te delen, waardoor de kamer groter lijkt, het komt nu echt over als twee kleine slaapkamers waar je je kont niet kunt keren. Foto van de wc, kijk eens naar het half afgetrokken rolletje en de tientallen rollen die om de pot staan. Positie is ook wat vreemd. Denk wel dat deze wc een plus is, ziet er mooi uit. Maar een wc op de foto hoeft niet persé. Foto badkamer door een dwerg genomen? ;) Tweede foto onnodig, maakt het kleiner dan het is. Derde foto idem. Haal je wasmand en shampoo e.d. weg. Foto keuken, die zou ik eens kritisch bekijken om vanuit een andere hoek te nemen. De tweede foto maakt de keuken kleiner dan hij is. Er hangen en staan items op de foto die er niet op hoeven. Snijplank? wasborstel? afstandbediening? Pot met allerlei kookgerei? Dan de foto's van het balkon. Tweede foto is leuk, maar wat ligt er nu bij dat 'Franse' balkon?

Qua plattegrond zou ik de 'vrij in te delen ruimte' maken slaapkamer annex werkkamer. En de hal mist nog een omschrijving :P

Sowieso denk ik dat je huis lastig is. Het is een appartement, VVE is echt enorm hoog(!), maar ook de indeling is wat raar. Ik snap bijv. niet dat de badkamer en de keuken niet is omgedraaid. Open keuken met de woonkamer. Dan snap je ook waarom er in vrije ruimte een eettafel staat. Nu moet je dus met je eten door de hal, de woonkamer en de hoek om. Is al koud eer je aan tafel zit :P Maar goed daar kunnen jullie verder niks aan doen, maar de vrije indeelbare ruimte doet 't 'm niet. Denk dat dat beter functioneert als extra slaapkamer.

Ik zie zo wat spel- en schoonheidsfoutjes in de tekst en de laatste drie regels schrikken een starter eigenlijk alleen maar af. Dat je in de verkoopbrochure zet dat de makelaar handelt namens de verkopers en dat het daarom verstandig is je eigen aankoopmakelaar mee te nemen oke'. Maar dit schreeuwt en komt dwingend over. De lijst van bijzonderheden lijkt overigens ernstig willekeur in elkaar gezet te zijn.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 18-12-14 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:17

Sammie bijdrage vve is niet zo heel hoog.. Is inclusief voorschot stookkosten..

Bij ons is ie zonder stookkosten al €80 :)

Verder ben ik het eigenlijk wel eens met je punten. De foto's zijn kwalitatief niet echt lekker en doen je appartement weinig goeds. Kijk eens naar de funda adv. Van ons appartement qua oppervlakte al heel wat kleiner maar oogt groter ondanks dat er bij ons voor foto's ook wat moeite was met het maken van de foto's :)

Foto's zijn echt heel erg belangrijk !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:20

Ik betaal ook zo'n €160 per maand aan de VVE, is zo'n €96 aan stookkosten. Ik krijg ook elk jaar zo'n €500 terug :')

Verder sluit ik me aan bij Sammie, ik denk echt dat je je appartement tekort doet door zulke foto's. De foto van het huisnummer en twee van de hal? Huisnummer weghalen en van de hal 1 is foto voldoende.