Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:57

Ik heb gisteren maar mijn Ridderspoor uit de tuin geknipt en op vaas gezet. Hij kon de regen niet aan. Had hem nog aan een stokje gebonden, maar zelfs toen is ie weer omgevallen. Dan er binnen maar van genieten.

Meer met dit probleem?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Naath86 op 06-06-20 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:57

Morganlefay schreef:
LaPluche schreef:
Hagelt het bij jou? Hier een zonnetje’
Wat een regen ook vannacht, heerlijk voor het gras en de planten.

Yes, wilde net naar buiten om brood te gaan halen. Heb maar even gewacht.
En in het kader van :o? . Regenton hebben en vergeten om het kraantje dicht te draaien. :+

_/-\o_ :+

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:08

Ik volg jullie al een tijdje, maar volgens mij nog niet eerder gepost.

Ik zie mooie tuinen voorbij komen en leuke projecten.
Wij hebben sinds een jaar ook een tuin, helemaal vol met allemaal planten, bloemen en bomen. Deze is altijd goed onderhouden door een tuinman. Sinds wij er wonen doen we het zelf :D Als we iets niet weten dan hebben we een hulplijn :') ze zit hier ook ergens :wave:

We hebben van haar een pioenroos geadopteerd.
Die doet het heel goed.
Afbeelding
Eind vorige zomer de grond in gegaan, hier net in de grond.
Afbeelding
Zo was deze in het voorjaar.
Afbeelding
Loopt mooi uit.
Afbeelding
Mooie knoppen.
Afbeelding
In bloei :)
Afbeelding
Wordt druk bezocht!

Las ook iets over plantjes kopen, ik vind dat bij tuinzaken best duur. Ik haal weleens plantjes bij de lidl en laatst zag ik bij de gamma lavendel 6 kleintjes voor 3 euro. En ze hadden ook wat grotere, maar de prijs niet onthouden.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:46

Naath86 schreef:
Ik heb gisteren maar mijn Ridderspoor uit de tuin geknipt en op vaas gezet. Hij kon de regen niet aan. Had hem nog aan een stokje gebonden, maar zelfs toen is ie weer omgevallen. Dan er binnen maar van genieten.

Meer met dit probleem?

[ [url=m/3JsTMN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, ik heb twee kleuren: de blauw paarse is heel hoog en lossig in groeiwijze, maar de witte is lager en compacter die is dus ook beter bestand tegen wind en regen.

Prachtige pioenrozen <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:48

Mijn blauwe staat nog erg stevig. Wel zonde als ze omvallen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:53

eekhoornerik schreef:
Ik heb zojuist laatste aflevering van Gardeners World gekeken en geleerd hoe je kan stekken! Nooit geweten dat het zo makkelijk is :Y) .
Weet iemand wanneer het beste gestekt kan worden?

Hangt wel helemaal van de plant af. Sommige planten zijn lastiger te stekken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:07

Lizz schreef:
Ik haal weleens plantjes bij de lidl en laatst zag ik bij de gamma lavendel 6 kleintjes voor 3 euro. En ze hadden ook wat grotere, maar de prijs niet onthouden.

Uit ervaring kan ik zeggen dat deze kleintjes heel groot uitgroeien :wow: Mooie pioenrozen trouwens!

Handig, zo’n regenton :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:12

Of planten direct bij de kweker halen. Ze zijn dan vaak nog wat kleiner dan bij de Intratuin bijvoorbeeld maar het scheelt veel geld.

Die Ridderspoor en die pioenrozen zijn prachtig!

Ik hoop dat het nog een paar dagen gaat regenen, heb de borders en het gazon even wat extra mest gegeven :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:35

Vandaag was het wél tuin weer :D :D
Dus eerst maar eens alles uit gaan zetten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vanuit de boom werd er nog even beoordeeld of alles wel goed stond :))

En daarna ben ik alles alles gaan planten
Dat is nog een beste klus geweest trouwens. Doordat ik gisteren alles omgespaaid had was het allemaal zo los dat zodra je begint te graven, alles weer in elkaar zakt -O- . Maar goed, uiteindelijk staat alles erin, en nu begint het grote wachten *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:19

Dat wachten gaat snel hoor, ik hoop voor jou (en voor mij) dat dit weer nog even blijft. Niet te warm en vocht....
Ik had stormschade, maar goed idee om de ridderspoor in een vaasje te zetten. Afbeelding

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:27

Ik vind ridderspoor erg mooi, helaas zijn ze bij mij na een jaar verdwenen. Net als de lavendel dus :=.

Gelukkig zijn er ook nog planten die het bij mij wél goed doen. Ezelsoor en rozen doen het hier erg goed. Ook de Japanse sierdruif slaat heel goed aan, die wordt echt gaaf!

Ik heb vandaag wat foto's van de tuin gemaakt. Het gras ziet er niet uit, en het einde van de haag is bruin geworden. Maar verder geniet ik van alles wat groeit en bloeit <3 .

Overzicht met eerst het gazon (opnieuw ingezaaid op de kale plekken), dan de borders en links achter de schuur het Franse terrasje.
De kale takken achterin de border zijn van hortensia's die ik verplaatst heb, helaas is er daarna vorst overeen gekomen. Ze hebben onderaan weer nieuw blad gevormd maar ik denk dat ik dit jaar geen bloemen zal hebben.

Afbeelding

De rechterborder met salvia en daarachter de border met rozen (Leonardo da vinci), ezelsoor en vingerhoedskruid.

Afbeelding

Afbeelding

Ossentong (ooit wat zaailingen gehad van mijn moeder).

Afbeelding

Vingerhoedskruid (een paar uit mijn moeders tuin en een paar zaailingen uit het bos)

Afbeelding

Klimroos New Dawn, begint nu uit te komen <3

Afbeelding

Het terrasje met een jonge dakplataan. Daarachter de hosta's uit mijn vaders tuin.

Afbeelding

Afbeelding

De Japanse sierdruif. We hebben de schuur omgetoverd tot 'bistro' _O-

Afbeelding

We gaan dit jaar gewoon lekker op vakantie naar Frankrijk in onze achtertuin :Y)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:54

Mooie tuin Ee, de ervaring met verdwenen ridderspoor had ik in mijn vorige tuin. Hier is er maar eentje verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:58

En ik heb vanmorgen juist een donkerblauwe ridderspoor gekocht.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:06

Morganlefay schreef:
En ik heb vanmorgen juist een donkerblauwe ridderspoor gekocht.

Haha!! Je kan ze dus altijd binnen op een vaas zetten :D

Ik had die van mij eerst langs de schuur staan, maar dat was het 1e jaar en toen waren ze niet zo groot. Nu heb ik ze verplaatst en zijn ze nog veel groter geworden en ik had ze denk ik tussen wat andere planten moeten zetten voor meer stevigheid. Hij loopt nu vast wel weer opnieuw uit.

Eekhoornerik, jouw tuin ziet er ook mooi uit zeg! Die ossentong vind ik ook wel leuk, ga ik ook voor kijken.

Ik heb ooit een keer twee goedkope hortensia's bij de praxis gekocht en twee dure bij de Intratuin. Eén keer raden welke het beste deed, uiteraard die goedkope :+

Vjestagirl mooi worden hoor je border!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:23

Dat gaat zo volgroeien Vjestagirl, ziet er al leuk uit zo!

Mooie tuin Eekhoornerik! En ik ben jaloers op je vogelbadje, ik wil er ook eentje :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:56

Dank jullie! Dat vogelbadje heb ik bij de Groenrijk gekocht, dacht vorig jaar. Maar zag ze nu ook weer staan.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 01:05

Ziet er gezellig uit eekhoornerik! Deze vogelbadjes zijn oa ook te koop bij intratuin en welkoop. Wij hebben de groene variant, maar helaas heb ik deze enkel in werking gezien als drinkbak voor onze hond :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 01:39

Zelfde verhaal hier. Gekocht bij de welkoop (voor €10,-) maar op het moment is het alleen een katten-drinkbak..

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:52

Toen ik ging googlen naar groenrijk, kwam ik idd ook op de welkoop uit.
Nu heb ik een bord op een paal staan en idd nog geen vogel erbij in de buurt gezien :') We hebben wel tig vogeltjes in de tuin. Maar alsnog vind ik deze hierboven leuk.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:18

Wij hebben dat badje ook, hier staat ie op de grond en er wordt veel gebruik van gemaakt! Zowel om te badderen als te drinken. Toen ie met de droogte af en toe leeg stond maakten ze voor badderen vaak gebruik van de bult zand die in de tuin lag, gingen ze daarin badderen. Echt heel leuk om te zien!
Hier echter geen katten of honden, dat scheelt vast ook..

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:34

Bij ons maken de vogels ook gebruik van het vogelbadje dat op de grond staat. Ik hoop dat de egels er dan ook uit kunnen drinken. De vogels drinker eruit, badderen erin en de ekster sopt er af en toe wat eten in. :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:17

Wat leuk dat bij jullie de vogels er echt in badderen. Dat heb ik hier nog nooit gezien. Wel drinken en de eekhoorn dronk er ook uit toen hij nog op de grond stond. Nu heeft de eekhoorn een eigen drinkbakje naast het bakje met voer. We beschouwen hem als extra huisdier :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:56

Ik ben de oorlog aan het verklaren aan de muntplant in de achtertuin. Er staat genoeg om een flinke horeca zaak tijdenlang van verse muntthee te voorzien, en het woekert ontzettend. Dus nu ben ik mijn brakke na-de-nachtdienst-tijd aan het besteden aan het zorgen dat andere planten ook lucht en licht krijgen.

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:59

Oh munt is ook echt onkruid, het ruikt alleen lekkerder dan zevenblad, pispot en heermoes. Sterkte met de strijd!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:02

Die wortels... zo veel wortels...