[Info] iPod - iPad - iPhone - iTunes #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:37

cynthiar schreef:
Sem_ schreef:
Zijn er hier ook mensen die de iPad Air 2020 gaan halen? :)

Ik heb hem vandaag besteld en krijg hem morgen binnen :D

Nice! Waar heb je hem besteld? Ik wil hem graag via Coolblue bestellen, maar daar kan het nog niet. -O-

Gianti

Re: [Info] iPod - iPad - iPhone - iTunes #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:22

Mogen hier ook MacBook vragen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:29

Ja hoor, vraag maar :D

Ik vind het soms ook wel jammer dat er geen centraal macbook/imac topic is, maar hier zitten ook een aantal kenners :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:34

Bij de Amac. Niet alle modellen zijn al te bestellen, maar degene die ik wilde vanmiddag wel!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:45

8nnemiek schreef:
Ja hoor, vraag maar :D

Ik vind het soms ook wel jammer dat er geen centraal macbook/imac topic is, maar hier zitten ook een aantal kenners :j

Top :D misschien een te nerdy vraag, maar ik twijfel enorm of ik er goed aan doe om op de Apple silicon MacBook Pro te wachten als fotograaf... Ben benieuwd hoe andere er tegenaan kijken :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:05

Pfoe, goede vraag! De meningen verschillen daar nog flink over. Volgende sommige mensen zijn de oude chips niet toekomstproof meer, en kunnen er over een tijdje geen nieuwe updates meer op worden gedraaid.. maar persoonlijk geloof ik dat niet zo. Maar met de nieuwe chips heb je in ieder geval wel meer zekerheid dat alle programma's over 10 jaar ook nog erop draaien.
Wel hebben nieuwe chips het nadeel dat er in het begin nog foutjes in kunnen zitten. Dat zag je bv ook toen het nieuwe toetsenbord voor het eerst uit kwam.
Verder ligt het denk ik ook voor een groot deel aan je budget. Heb je het geld voor een nieuwe macbook die krachtig genoeg is, of wordt het dan kiezen tussen een nieuwe met iets minder geheugen/schrijfruimte of een ouder model met maximale specs?
Ik heb zelf destijds voor het laatste gekozen. Een nieuwe macbook had me 2500 euro gekost terwijl ik een refurbished model met dezelfde specs voor 1500 euro kon krijgen.
Maar ik moet zeggen dat een 16 inch scherm me wel érg fijn lijkt <3

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:16

Ik ben mij flink op aan inlezen, maar is nog veel speculaties. Jammer want als ik voor huidige macbook ga wil ik wel gebruik maken van actie met gratis EarPods :')
Wat ik heb gelezen is er vermoedelijk met programma's als Lightroom uiteindelijk best een snelheidswinst met de ARM chips. Maar tegelijk lees ik ook verwachtingen dat in begin zelfs minder werkt omdat het nog niet geoptimaliseerd is.... En inderdaad de foutjes in begin houdt mij tegen, lees toch veel dat je beste eerste model over kan slaan.. maar om nou nu een te kopen en eerder te vervangen omdat hij het minder lang bijhoudt := (Al edit ik nu op een MacBook Pro mid 2014 naast mijn iMac 2019).

Ik wil sowieso voor het nieuwste model gaan, aangezien ik vermoed dat ik en ellendige vlindertoetsenbord geen goede combi zijn. Ik zit nu beetje te kijken naar 13" MacBook Pro 2.0Ghz i5, 16GB ram en 512GB SSD. Waar heb jij refurbished gehaald?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:34

Die van mij heb ik gehaald bij Morandi solutions, die heeft een eenmansbedrijfje aan huis en biedt op marktplaats vaak mooie koopjes aan. *edit: ik zie nu dat ie ook een website heeft* Is natuurlijk wel een risico bij zo'n klein bedrijfje, maar we weten waar we op moeten letten en hebben daar toen een paar verschillende macbooks uitgeprobeerd en de beste meegenomen. Hij is ondertussen alweer 5 jaar oud, maar ik ben er nog steeds heel blij mee. Dit is een 15" Pro, 2.2Ghz i7 met 16GB geheugen en 256GB SSD. Achteraf had ik minimaal 512GB SSD moeten nemen. Alleen het systeem en de programma's nemen al bijna 100GB aan ruimte in :=

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:24

Mag ik een vraag stellen over de MacBook Air? Ik heb nu een oude iMac van zo’n 10 jaar oud, die helaas geen updates meer krijgt. Nu gebruik ik de iMac zo nu en dan voor het bewerken van foto’s met Lightroom en sporadisch Photoshop. Kan dit met een MacBook Air of moet ik dan toch kijken naar een pro?

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:10

Iemand al de iPhone 12 Pro goud?
Helaas ondanks pre order is hij niet in de desbetreffende shop geleverd. Ze zijn erg afhankelijk wat ze krijgen en er waren geen goude geleverd. Nu zag ik een demo toestel voorbij komen. Vond de kleur goud minder goud dan ze op de plaatsjes/foto’s laten zien. Dus was benieuwd als iemand hem wel had hoe de achterkant nu echt is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:16

Winna schreef:
Mag ik een vraag stellen over de MacBook Air? Ik heb nu een oude iMac van zo’n 10 jaar oud, die helaas geen updates meer krijgt. Nu gebruik ik de iMac zo nu en dan voor het bewerken van foto’s met Lightroom en sporadisch Photoshop. Kan dit met een MacBook Air of moet ik dan toch kijken naar een pro?

Een nieuwe air moet dat zeker aankunnen. Ik zou dan wel de i5 nemen. Als je dan ook nog 16GB geheugen zou nemen dan ben je sowieso toekomstproof, maar met 8GB moet ie lightroom ook prima aan kunnen.

Ik heb meteen ook een iMac vraagje: is er iemand die de HDD van een oude iMac heeft laten omzetten naar een SSD? Merk je ook verschil met het draaien van programma's, of vooral met opstarten?

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:15

Winna schreef:

Ik heb mijn MacBook Air (2012) gebruikt voor o.a. Photoshop en dat ging prima. Krijgt het wel wat zwaar als je echt 10 andere programma's tegelijk open hebt staan ( :+ ). Maar ging echt prima en liep niet vast o.i.d.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:16

8nnemiek schreef:
Ik heb meteen ook een iMac vraagje: is er iemand die de HDD van een oude iMac heeft laten omzetten naar een SSD? Merk je ook verschil met het draaien van programma's, of vooral met opstarten?

Ik heb dat recent gedaan met mijn Mac mini uit 2012. HDD eruit, SDD erin, maar daarbij ook geheugen opgeschroefd van 4 naar 8. Hele systeem draait echt veel sneller. Hij werkt bij mij als media server. Voorheen moest ik soms wel 15-20 seconden wachten voor Chrome opgestart was, nu is dat gewoon acceptabel snel. Systeem loop gewoon weer relatief soepel ipv moeten wachten bij elke klik. SDD ipv HDD kan met name op oudere systemen echt een enorm verschil maken.

Nu kan ik me wel voorstellen dat het vervangen zelf in een Mac mini makkelijker en dus oom goedkoper is dan in een iMac, maar dat weet ik niet zeker.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:19

Winna schreef:

Ik zou toch voor een pro gaan! Dit omdat wanneer je laptop wat ouder is je gaat merken dat hij aan de grenzen van zijn kunnen heeft gezeten jarenlang. Dat merkte ik met mijn macbook air. :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:28

Ik had een oude Prop uit 2012 waar ze een SSD in hadden gezet. Ding liep als een trein. Totdat er drinken overheen kwam, dat overleefde hij niet...

Heb nu voor werk een MacBook Pro uit 2014 en prive een Pro uit 2013, doen het beide nog perfect, op de accu na. Mijn voorkeur is ook pro eigenlijk.
Ik doe er super veel mee en doet het nog perfect.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:53

Shiloh schreef:
Ik heb dat recent gedaan met mijn Mac mini uit 2012. HDD eruit, SDD erin, maar daarbij ook geheugen opgeschroefd van 4 naar 8. Hele systeem draait echt veel sneller. Hij werkt bij mij als media server. Voorheen moest ik soms wel 15-20 seconden wachten voor Chrome opgestart was, nu is dat gewoon acceptabel snel. Systeem loop gewoon weer relatief soepel ipv moeten wachten bij elke klik. SDD ipv HDD kan met name op oudere systemen echt een enorm verschil maken.

Nu kan ik me wel voorstellen dat het vervangen zelf in een Mac mini makkelijker en dus oom goedkoper is dan in een iMac, maar dat weet ik niet zeker.

Fijn dat het bij jou veel verschil maakte!
Mijn 27" iMac is een mid 2010 model, een i5. Er zit inmiddels 16GB geheugen in, en ik bewerk er nog zonder problemen 4K video mee, en lightroom en photoshop draaien prima.. maar hij voelt toch al snel wat trager aan, zeker als ik alles tegelijk open heb staan, en moet regelmatig even nadenken als ik een zware bewerking wil uitvoeren.
Als ik een (refurbished) 27" imac zou kopen met 32GB geheugen en 1TB SSD dan ben ik al snel ruim €1000 kwijt.. maar als ik de HDD laat vervangen voor een SSD en er wat geheugen bij stop dan ben ik voor pakweg 400 euro klaar en kan ik weer een aantal jaartjes vooruit.
Ik zit er dus aan te denken om dat komende winter te laten doen, zodra het wat rustiger is met m'n werk.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:10

Ik heb mijn nieuwe Ipad Air 2020 vandaag binnen gekregen. Hij is echt mooi en super snel.
De rosé gouden kleur is ook heel mooi!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:13

Ah leuk *\o/* !

Ik wil de 12 pro, maar moet nog even sparen -O-

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:16

Ik zit ook nog steeds in dubio. Ergens denk ik ga voor de iPhone se, want ja wil niet nog stop op mn telefoon zitten. Maar dan denk ik zo ga ik er last van krijgen en zou ik dan niet gewoon voor de iPhone 11 gaan maar die zijn toch 680 euro of dan de XR. Luxe problemen..

Nu zit ik geregeld even op instagram te scrollen, heel af en toe nog op facebook, marktplaats en maak ik wel eens foto's op vakantie meer uiteraard en luister ik graag spotify en zit ik youtube te bekijken. Maar dat doe ik niet super veel..

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:35

Je mag mijn XS wel kopen hihi koop ik de 12 :')

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:43

Haha was is je batterijcapaciteit :')

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:47

HorseTimeXL schreef:
Haha was is je batterijcapaciteit :')

Hihi nu na een jaartje staat hij op 90%

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:33

Mijn xr is nu ook dik een jaar oud, maar mijn batterij capaciteit is nog 100%!
Ik laat de batterij nooit helemaal leeg lopen. Meestal als hij s’avonds 40 à 50% is laad ik hem weer op.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:48

De mijne is ook nooit helemaal leeg geweest

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:13

Mijn X is 2 a 3 maand nu ivm ik niet zonder toestel kon en deze is omgeruild. Ik ben nu op de 12 pro aan het wachten dan mag deze weg. Uiteraard onbeschadigd en 100% batterij capaciteit