Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:59

verootjoo schreef:
Uit de grond? Sinds wanneer zit er energie in de grond?

Een warmtepomp sluit je aan op het energienet of op je eigen energie uit bv zonnepanelen of dus blijkbaar die nieuwe schutting. Ik kende hem nog niet.

Edit: of bedoel je aardwarmte? Dat wordt bij mijn weten nog niet gebruikt om huizen mee te verwarmen.

Een warmtepomp maakt warmte vanuit de lucht van buiten. Daarvoor gebruikt ie wel energie en dat wekt ie niet zelf op.

https://www.consumentenbond.nl/warmtepo ... warmtepomp

Zeker wel Vero, ik heb al 12 jaar een aardwarmtepomp. Nu gebruikt die nog steeds electra, het water moet tenslotte opgepompt worden, dus daar kun je zonnepanelen voor gebruiken.
Wij hebben overigens een eigen bron, dus niet met de hele wijk. Gaat om 6 rijtjeshuizen met ieder een eigen bron in de voor- of achtertuin (om & om aangelegd)
Die schutting is een mooie aanvulling voor mensen met bv een ongunstig gelegen dak, slecht dak of monumentenpand/beschermd dorpsgezicht waarop je geen panelen mag leggen, of als je niet genoeg op je dak kwijt kan.

Dees

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:13

Waterpomp, water... water onttrekken aan de bodem....?

Is dat wel zo'n goed idee?
Vele huizen zakken scheef als gevolg van opdrogende bodems.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:25

Dees schreef:
Waterpomp, water... water onttrekken aan de bodem....?

Is dat wel zo'n goed idee?
Vele huizen zakken scheef als gevolg van opdrogende bodems.

Ja goeie, maar hij gebruikt het water (de warmte die erin zit) hij verbruikt het niet, dus opzich veranderd er weinig tot niets aan het grondwater. Het water wat gebruikt wordt om te douchen en te drinken enzo komt nog gewoon van de grote drinkwaterinstallaties (in veruit de meeste gevallen)
En het is trouwens warmtepomp, niet waterpomp. Maar je bent niet de 1e die ze door elkaar haalt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:26

Thankx!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:33

Oh wel interessant dat dit dus blijkbaar wel al gebruikt wordt voor de verwarming van huizen.
Is dan de prijs de reden dat het nog niet vaak gebruikt wordt?

Ook bij nieuwbouw zie ik hier alleen luchtwarmtepompen.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:36

Interresant topic.
Wij hebben het hele huis geisoleerd en al zonnepanelen liggen. Momenteel bezig met een verbouwing en 5 september komt er een bedrijf voor een advies gesprek mbt een warmte pomp. Zelf zouden we graag aardwarmte willen maar we zullen zien wat het advies is.

Mijn vriend had eerst gekeken voor een luchtwarmte pomp maar die schijnen minder op te brengen of minder gunstig te zijn vs een aardwarmte pomp.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:48

verootjoo schreef:
Oh wel interessant dat dit dus blijkbaar wel al gebruikt wordt voor de verwarming van huizen.
Is dan de prijs de reden dat het nog niet vaak gebruikt wordt?

Ook bij nieuwbouw zie ik hier alleen luchtwarmtepompen.

Een aardwarmtepomp kan niet altijd toegepast worden. Je moet wel genoeg warmtecapaciteit in de bodem hebben. Plus je moet vaak een behoorlijk eind de bodem in en soms kan dit niet (doordat je dan teveel overlast veroorzaakt, doordat er al andere dingen aanwezig zijn in de bodem, doordat er drinkwaterwingebied vlakbij it, etc). Luchtwarmtepompen zijn gewoon veel makkelijker toe te passen, want je sluit ze gewoon aan en ze doen hun werk, minder gedoe.
Echter vind ik het zelf wel jammer dat er tegenwoordig overal maar luchtwarmtepompen neergezet worden. Ik heb zelf in een woning gewoond met luchtwarmtepomp, maar die woning stond aan een zeer drukke weg, midden in een centrum. Daardoor was de aangeleverde lucht niet heel schoon en waren de filters dan ook erg snel vies. Ik vond dit zelf niet zo ideaal, vooral gezien het feit dat er nog weinig onderzoek is gedaan naar de kwaliteit van de lucht in zo’n huis, ten opzichte van een conventieel huis met natuurlijke ventilatie (ramen en tocht). Maarja, als je een raam openzet komt die lucht natuurlijk zelfs ongefilterd je huis binnen, dus opzich zou het alleen maar beter moeten zijn. Anyways ben ik blij dat daar nu breed onderzoek naar wordt gedaan :)

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:50

Wij leggen ook een balans ventilatie systeem aan.

Daarmee wordt in elke ruimte lucht afgezogen en frisse lucht naar binnen gepompt. Echter dese lucht kunnen we deels opwarmen met de vuile lucht die naar buiten gaat. Zorgt voor goede ventilatie overal en niet te koude lucht in de winter.

Er schijnt ook een systeem te zijn die je eraan kan koppelen welke ook de luchtvochtigheid in de gate houd en automatisch meer ververst indien nodig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:25

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 22:10

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 22:13

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 22:13

elnienjo schreef:
Interessant! Een topondernemer wil een raadgevend referendum over gaswinning in Groningen om onze energierekening betaalbaar te houden. Ik hoop dat hij succes heeft!
https://www.telegraaf.nl/financieel/203 ... ta-drukken

En de Groningers dan? Die hun huizen zien wegzakken/instorten?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 22:20

Suzanne F. schreef:
elnienjo schreef:
Interessant! Een topondernemer wil een raadgevend referendum over gaswinning in Groningen om onze energierekening betaalbaar te houden. Ik hoop dat hij succes heeft!

Monumentale boerderij Groningen knalroze geschilderd: 'Een noodkreet'
https://nos.nl/l/2442215

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 23:37

elnienjo schreef:

Tja, wat moet je daar nou van vinden. Als hij nu zelf even bij zou leggen, uit eigen zak dus, voor mensen die het écht niet kunnen betalen...
Maar dat doet ie niet.
Hij is zelf mede eigenaar van een energiemaatschappij lees ik. Dus geen good guy, maar een bad guy. Hij maakt zelf winst over de rug van de consument.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:53

Begrijp ik het goed met dat het salderen straks wegvalt, dat je geen geld meer terug krijgt van de energieleverancier, maar wel gewoon nog steeds op jaarbasis vergeleken wordt? Dus als ik 4000kWh opwek en ik verbruik 3000kWh, dat ik geen geld terug krijg, maar ook mijn verbruik niet hoef te betalen, maar alleen de kosten voor onderhoud netwerk, belasting over energie die ik afgenomen heb op het moment dat ik het zelf niet opwekte?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:04

Zoals ik het lees krijg je uiteindelijk alleen nog maar geld voor het opgewekte stroom en wordt het stroom wat je oplevert en wat je verbruikt dus niet meer 1 op 1 weggestreept. Dus wil je je eigen opgewekte stroom gaan gebruiken moet je overdag dingen doen zoals wassen. Maar dat is dus de pest, meeste mensen werken overdag waardoor je dus heel weinig je eigen stroom verbruikt. En heel veel krijg je niet meer voor je opgewekte stroom.

Edit:
Afbeelding
Foto toegevoegd van een tabel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:10

belle_boef schreef:
Suzanne F. schreef:

Monumentale boerderij Groningen knalroze geschilderd: 'Een noodkreet'
https://nos.nl/l/2442215

Dat vind ik idd schokkend dat ze dat niet bij aardbevingsschade kunnen claimen. En dat een rijksmonument niet door het rijk zelf onderhouden wordt trouwens ook.

Van alle aardgasbaten kan heel Groningen ruimschoots gecompenseerd worden, dat men daar te gierig voor is is natuurlijk schande.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:11

Dit wordt idd steeds meer afgebouwd, maar gestart wordt met nu enkel minder betalen voor het overschot wat je opwekt en dus niet zelf verbruikt.
Let wel, als je nu zonnepanelen plaats heb je die in 2031 al lang terug verdient he..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:27

Goh? Dat valt dan best wel tegen? Wij zijn dus aan het kijken om volledig over te stappen op een warmtepomp en zonnepanelen op het dak te gooien, die warmtepomp verbruikt natuurlijk het meest in de wintermaanden waarin onze opbrengst van zonnepanelen het kleinst is. In de zomer wel airco’s enzo, dus die verbruiken wel wat. En kan natuurlijk wasmachines etc slim inplannen (er werkt bij ons eigenlijk altijd wel iemand thuis overdag), maar gaat vooral om het verschil zomer/winter.
Ons verschil nu (gewoon met cv ketel) tussen stroom zomer en winter is niet mega groot. Maar straks wel natuurlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:30

Betekend dit als je s nachts gebruikt je hoe dan ook betaald?

Het zal dan vooral bij electrisch verwarmen met airco, warmtepomp of kachel flink gaan uitmaken vrees ik. -O- Die gebruiken natuurlijk s nachts meer en dan doen je zonnepanelen niks.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:37

Is het geen optie om dat tijdklokken te gebruiken voor bv de wasmachine?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:37

Sanet schreef:
Begrijp ik het goed met dat het salderen straks wegvalt, dat je geen geld meer terug krijgt van de energieleverancier, maar wel gewoon nog steeds op jaarbasis vergeleken wordt? Dus als ik 4000kWh opwek en ik verbruik 3000kWh, dat ik geen geld terug krijg, maar ook mijn verbruik niet hoef te betalen, maar alleen de kosten voor onderhoud netwerk, belasting over energie die ik afgenomen heb op het moment dat ik het zelf niet opwekte?

Nee, dat begrijp je verkeerd.

met salderingsregeling:
Je verbruik van stroom en de hoeveelheidstroom wordt op jaarbasis vergeleken. De energieleverancier doet dus aan het einde van het jaar (verbruikte stroom over 2022) - (opgewekte stroom over 2022) = stroom die je betaalt voor tarief X. Als je aan het einde meer opgewekt hebt dan verbruikt dan krijg je daar geld voor volgens tarief Y.

Als metafoor: ik heb 5 appelbomen die in de herfst appels opleveren. Ik koop gedurende het jaar appels van de groenteboer, maar geef hem ook de appels uit mijn appelboom die ik zelf niet op krijg. Aan het einde van het jaar rekent de groenteboer de appels die ik gekocht heb - de appels die ik hem gegeven heb = wat ik afreken. Als ik meer appels heb gegeven dan gekocht dan krijg ik per appel nog een tarief terug van de groenteboer. De appels die ik koop en die ik geef hebben dus hetzelfde tarief, TOTDAT ik meer appels verkoop dan dat ik koop. Dan komt dat lagere tarief in beeld.

zonder salderingsregeling:
Je verbruik van stroom en hoeveelheid stroom worden niet meer op jaarbasis vergeleken, maar gaan real time. Dus als jij stroom opwekt kun je je eigen stroom gebruiken. Gebruik je stroom terwijl je géén stroom opwekt, koop je de stroom in van je energieleverancier voor tarief X. Wek je stroom op terwijl je die op dat moment niet gebruikt verkoop je die aan je energieleverancier voor tarief Y.

Terug naar de appels: ik heb nog steeds 5 appelbomen en koop de rest van het jaar mijn appels bij de groenteboer. De situatie is nu eigenlijk zoals we dat bij appels logisch vinden: Ik koop gewoon appels bij mijn groenteboer voor zijn tarief als ik zelf geen appels heb op dat moment. Op het moment dat ik wel zelf appels heb eet ik die op. En als dat er teveel zijn kan ik er dan ook een aantal verkopen aan mijn groenteboer, voor een lager tarief dan dat ik ze koop.
ALLE appels die ik verkoop hebben dus een lager tarief dan de appels die ik KOOP van de groenteboer. Het loont dus veel meer om mijn eigen appels te eten in dit geval. Inkoop heeft een ander tarief dan verkoop.

's nachts gebruiken ga je dan dus altijd betalen aan je leverancier. En overdag ga je waarschijnlijk meer produceren dan je verbruikt en dus verkopen aan de energieleverancier.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:38

Je investeert dus eigenlijk gewoon voor de kat z'n poedersuiker en de energiemaatschappij gaat met de winst lopen? Het wordt pas interessant als je zelf stroom voor enkele dagen kunt opslaan.
Overigens voor mij een hypothetisch verhaal want ik woon tussen enorme eikenbomen dus zonnepanelen zouden constant (half) in de schaduw liggen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:41

Nee, want je kunt je eigen opgewekte stroom nog steeds zelf "verbruiken".

En er komt een andere regeling ipv het salderen, het is dan nog steeds niet zo dat de door jou opgewekte stroom die je niet verbruikt gratis naar de energiemaatschappij gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:42

elnienjo schreef:
Je investeert dus eigenlijk gewoon voor de kat z'n poedersuiker en de energiemaatschappij gaat met de winst lopen? Het wordt pas interessant als je zelf stroom voor enkele dagen kunt opslaan.
Overigens voor mij een hypothetisch verhaal want ik woon tussen enorme eikenbomen dus zonnepanelen zouden constant (half) in de schaduw liggen.

Nee. Zie mijn voorbeeld over appels.