Sanet schreef:Begrijp ik het goed met dat het salderen straks wegvalt, dat je geen geld meer terug krijgt van de energieleverancier, maar wel gewoon nog steeds op jaarbasis vergeleken wordt? Dus als ik 4000kWh opwek en ik verbruik 3000kWh, dat ik geen geld terug krijg, maar ook mijn verbruik niet hoef te betalen, maar alleen de kosten voor onderhoud netwerk, belasting over energie die ik afgenomen heb op het moment dat ik het zelf niet opwekte?
Nee, dat begrijp je verkeerd.
met salderingsregeling:
Je verbruik van stroom en de hoeveelheidstroom wordt op jaarbasis vergeleken. De energieleverancier doet dus aan het einde van het jaar (verbruikte stroom over 2022) - (opgewekte stroom over 2022) = stroom die je betaalt voor tarief X. Als je aan het einde meer opgewekt hebt dan verbruikt dan krijg je daar geld voor volgens tarief Y.
Als metafoor: ik heb 5 appelbomen die in de herfst appels opleveren. Ik koop gedurende het jaar appels van de groenteboer, maar geef hem ook de appels uit mijn appelboom die ik zelf niet op krijg. Aan het einde van het jaar rekent de groenteboer de appels die ik gekocht heb - de appels die ik hem gegeven heb = wat ik afreken. Als ik meer appels heb gegeven dan gekocht dan krijg ik per appel nog een tarief terug van de groenteboer. De appels die ik koop en die ik geef hebben dus hetzelfde tarief, TOTDAT ik meer appels verkoop dan dat ik koop. Dan komt dat lagere tarief in beeld.
zonder salderingsregeling:
Je verbruik van stroom en hoeveelheid stroom worden niet meer op jaarbasis vergeleken, maar gaan real time. Dus als jij stroom opwekt kun je je eigen stroom gebruiken. Gebruik je stroom terwijl je géén stroom opwekt, koop je de stroom in van je energieleverancier voor tarief X. Wek je stroom op terwijl je die op dat moment niet gebruikt verkoop je die aan je energieleverancier voor tarief Y.
Terug naar de appels: ik heb nog steeds 5 appelbomen en koop de rest van het jaar mijn appels bij de groenteboer. De situatie is nu eigenlijk zoals we dat bij appels logisch vinden: Ik koop gewoon appels bij mijn groenteboer voor zijn tarief als ik zelf geen appels heb op dat moment. Op het moment dat ik wel zelf appels heb eet ik die op. En als dat er teveel zijn kan ik er dan ook een aantal verkopen aan mijn groenteboer, voor een lager tarief dan dat ik ze koop.
ALLE appels die ik verkoop hebben dus een lager tarief dan de appels die ik KOOP van de groenteboer. Het loont dus veel meer om mijn eigen appels te eten in dit geval. Inkoop heeft een ander tarief dan verkoop.
's nachts gebruiken ga je dan dus altijd betalen aan je leverancier. En overdag ga je waarschijnlijk meer produceren dan je verbruikt en dus verkopen aan de energieleverancier.