Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 21:36

Winged schreef:
Wat een leuk huis opisop!
En ginger gefeliciteerd!

Mijn huisje had heel wat achterstallig/half werk qua afwerking. Hele weekend in de tuin bezig geweest met planten verplaatsen, tegels verwijderen, overal glas tegenkomen, halve stenen plaatsen (ze hadden alleen hele gedaan..). Koop een huis zeiden ze... das goed zeiden ze :')

Je hebt je in ieder geval niet hoeven vervelen. Was wel mooi weer voor tuin werkzaamheden

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 21:37

smurffie schreef:
Taxatie rapport kan je binnen 2 werkdagen geregeld hebben.
Maar als je zonder voorbehoud geboden hebt heeft de verkoper weinig met de financiering van doen.
Met financiering is een wettelijk termijn voor.

Wij hebben de vraagprijs onder voorbehoud van financiering geboden en derest zonder dus wordt vast aangepast even afwachten.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:58

Er is inderdaad niet verder op het huis geboden dus in principe kunnen we het kopen. Waar we alleen enorm over twijfelen is dat het een beschermde woning is en er dus aan de buitenkant niets veranderd mag worden zoals een dakkapel oid.. Erg lastig die twijfels want ik ben voor nu al snel tevreden met dingen maar gericht op de toekomst weet ik niet of het wel handig is. Hebben ook een bezichtiging bij een klushuis gepland staan die ontzettend scherp geprijsd is en waar echt iets moois van te maken is.

Pff huizenstress :roll:

Gnome

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:01

Bij twijfel niet doen.. Zeker niet in deze markt. Als je jezelf er niet op die manier nog 20 jaar ziet wonen zou ik het echt laten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:22

Oh beschermde woning lijkt me ingewikkeld…overal ook toestemming voor moeten vragen. Mijn nichtje woont in zo’n huis; zij vinden dat geweldig. Moet je echt liggen zoiets.
Dat klus huis klinkt dan wel van “oh lala”.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:45

ingedebruijn schreef:
Bij twijfel niet doen.. Zeker niet in deze markt. Als je jezelf er niet op die manier nog 20 jaar ziet wonen zou ik het echt laten.

Precies dat is het juist..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 00:15

ingedebruijn schreef:

Mwah.. ik heb mijn huis ook niet gekocht met het idee hier 20 jaar te wonen.
Een eerste woning is überhaupt handig, omdat je dan makkelijker ook doorstroomt.
Maar na 5 tot 10 jaar zeker verwachten wij ook een ander huis te kopen.
Sterker, na 1.5 jaar alweer een bod gedaan, maar helaas overboden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 08:19

xLeoniee schreef:
Er is inderdaad niet verder op het huis geboden dus in principe kunnen we het kopen. Waar we alleen enorm over twijfelen is dat het een beschermde woning is en er dus aan de buitenkant niets veranderd mag worden zoals een dakkapel oid.. Erg lastig die twijfels want ik ben voor nu al snel tevreden met dingen maar gericht op de toekomst weet ik niet of het wel handig is. Hebben ook een bezichtiging bij een klushuis gepland staan die ontzettend scherp geprijsd is en waar echt iets moois van te maken is.

Dat klushuis klinkt ook goed, goed afwegen. Bij twijfel niet doen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:58

Gewoon nog een keer gaan kijken anders?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:41

xLeoniee schreef:

Gaat dit om een leuk huisje aan het water trouwens? Vrienden van mij hebben deze overwogen, maar het was toch te ver buiten hun zoekgebied.

Ik zou inderdaad vragen of je nog een keer mag bezichtigen en dan daarna
kijken of het goed voelt. Wij hebben nu een leuk huis gekocht, maar ik weet ook niet of wij hier 30-50 jaar willen blijven wonen. Uiteindelijk wil ik waarschijnlijk toch nog wat meer grond. Het huis voldoet wel (meer dan voldoende) aan onze huidige wensen en als we in de toekomst wat anders zouden willen, kijken we dan gewoon weer verder.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:50

smurffie schreef:
ingedebruijn schreef:

Mwah.. ik heb mijn huis ook niet gekocht met het idee hier 20 jaar te wonen.
Een eerste woning is überhaupt handig, omdat je dan makkelijker ook doorstroomt.
Maar na 5 tot 10 jaar zeker verwachten wij ook een ander huis te kopen.
Sterker, na 1.5 jaar alweer een bod gedaan, maar helaas overboden.

Nouja als een huis al op je max zit nu en dan kun je ook nog niet de aanpassingen doen die je zou willen doen..lijkt me een risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:55

Vraag nog een 2e bezichtiging en bedenk dan heel goed: wat kan ik met deze ruimte en hoe lang past dat bij mij? Bij twijfel zou ik het ook niet doen.. je moet niet iets kopen waar je na 5 jaar weer uit wilt. Kans is groot dat de prijzen dan een stuk minder gunstig liggen.

Wij hebben vanmiddag bezichtiging.. moet echt weer zin maken -O-

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 10:57

Idinn ik ga ontzettend voor jullie duimen dat het ook voor jullie uiteindelijk een x raak is
Ben erg benieuwd naar waar jullie kijken gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:59

De kans dat je nu een huis koopt dat binnen korte tijd onder water staat is groot
Wil je er minimaal 10 jaar wonen geen probleem maar wil je er binnen een paar jaar weer uit dan kun je nog wel eens met schuld blijven zitten

Tenminste zo denk ik erover
Het is anders als je nieuwbouw kan kopen (wonen met relatief lage kosten en v.o.n.) of je zelf verbeteringen kan doorvoeren in de woning waardoor de waarde sneller stijgt.
Het is voor kopers geen leuke markt nu. En voor verkopers eigenlijk ook niet, want je denkt veel geld voor je woning te krijgen maar je moet ook ontiegelijk duur weer wat anders kopen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:55

Animal schreef:
xLeoniee schreef:

Gaat dit om een leuk huisje aan het water trouwens? Vrienden van mij hebben deze overwogen, maar het was toch te ver buiten hun zoekgebied.

Ik zou inderdaad vragen of je nog een keer mag bezichtigen en dan daarna
kijken of het goed voelt. Wij hebben nu een leuk huis gekocht, maar ik weet ook niet of wij hier 30-50 jaar willen blijven wonen. Uiteindelijk wil ik waarschijnlijk toch nog wat meer grond. Het huis voldoet wel (meer dan voldoende) aan onze huidige wensen en als we in de toekomst wat anders zouden willen, kijken we dan gewoon weer verder.

Zo ben ik hier ook ingestapt... ik had enorme twijfels over mijn zoekgebied (kom uit provincie Utrecht maar woon nu 8 jaar in de buurt van Nijmegen, dus twijfels of ik terug wilde of juist niet...) mijn zus zei toen ook; je hoeft er toch niet je hele leven te blijven wonen als je dat niet wilt...

Toen besefte ik inderdaad dat het voor nu hier prima is, en later kan ik altijd nog anders beslissen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:15

Ja, voor mij was de vraag niet zo zeer "wil ik hier per se nog 10 jaar wonen". Maar meer "zou ik het erg vinden als ik hier nog 10 jaar zou moeten wonen".

De kans dat de huizenmarkt niet op korte termijn inklapt, en je met 5 jaar nog steeds iets anders kan kopen is best groot. Maar je moet het wel uit kunnen zitten als het wél klapt. Dus je moet het risico wel incalculeren lijkt me zo.
Denk je dat je er nog prima 10 jaar kan zitten, ondanks dat het niet de voorkeur heeft is het anders als je zeker weet dat er gezinsuitbreiding komt en je sowieso ruimtetekort krijgt.

Ik studeer nog, WO, en werk dus part-time, en verdien ver beneden modaal. Verwacht dus echt wel dat we over 5 jaar flink meer te besteden hebben en ook een ander type huis ambiëren. Mochten we dan met een restschuld zitten en moeten blijven in het huis waar we nu voor gaan.... Niet de droom. Maar prima te doen. Da's hoe wij er naar gekeken hebben. Een huis waar je zeker weten uitgroeit zou ik echter nooit doen nu.

De kans dat je de boot mist als je gaat wachten tot je je droomhuis gevonden hebt (en de prijzen weer 17% stijgen in een jaar ;( ... Dus dan mag je echt flinke consessies gaan doen op je eisen of budget) lijkt me risicovoller. En als je wacht tot de bubbel klapt en hij klapt niet... Heb je misschien een groter probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:09

Was verdorie weer een veel te leuk huis..

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 19:07

Was er veel animo voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:41

Ja..

Ik zei al tegen m'n vriend: als jij nu gewoon zonder wat te zeggen huizen gaat kijken. Hoor ik het wel als je wat hebt gekocht. Ik vind het namelijk echt niet leuk. Huizen kijken en kopen zou toch gewoon leuk moeten zijn? :(

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 20:21

Dit wordt m gewoon , ik zal ontzettend hard duimen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:17

Gewoon hup bod doen :D

Waarom zou het niet leuk zijn?
Gezonde spanning, het hele gedoe, de misschien teleurstelling?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 21:24

De tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:33

Omdat ik met mijn vakantiedagen liever dingen doe die ontspannend zijn :D

Niet inzetten om te komen opdraven op het enige onmogelijke tijdstip midden op de dag die je geoppert krijgt. Omdat alle gunstige tijden in de 3 minuten voor jou dat een huis online kwam al bezet zijn ..

We gaan zeker een bod doen met weer een brief erbij. Nog even aan het bekijken of we een hypotheekcertificaat gaan proberen regelen, zodat de voorbehoud van financiering eraf kan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:51

Oh ja niet aan gedacht :P ik werk 3 dagen pw vanuit thuis, dus ik ga gewoon onder werktijd.
Luxe positie..geen dagen inleveren.

Nu heb ik in mijn leven maar 2 x een huis bezichtigd en direct gekocht.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 22:04

Wij hadden deze x zonder brief bod gedaan en dat werd m haha