Malenka schreef:Hoe lang en breed is het totale stuk dat jullie willen gebruiken als camping? En hoe veel plaatsen?
Ik ben nu ik zie hoe open het ligt aan het bedenken dat je wellicht aan de linkerkant een wadi/vijver kunt aanleggen, dan kun je drainage vanaf de plekken daar op uit laten komen. De grond die er uitkomt kun je gebruiken voor een kleine wal aan de kant van de buren. Daarop kun je dan je struiken en bomen planten. Dat scheelt toch alweer in hoogte. Ik zou in basis kiezen voor pioniers soorten. Die kunnen over het algemeen goed tegen snoeien/knotten en groeien lekker vlot. Denk dan aan vlier, wilg, els, berk (alhoewel je die misschien niet wil vanwege de pollen) en hazelaar. Maar denk ook eens aan lindes. Daarvan is het jonge blad te eten als sla, de bloemen voor thee en bijen zijn er dol op. Op de wal zelf kun je goed bomen zetten die niet zo goed tegen natte voeten kunnen zoals tamme kastanje. Die levert in het najaar kastanjes die je geweldig kunt poffen op een kampvuur maar je kunt hem ook heel erg goed snoeien (kastanje palen worden van levende bomen geoogst die vervolgens weer doorgroeien). Voor mooie kleur, geur en bottels kun je rozen aanplanten. Ze zullen ook helpen om je gasten de doorgang naar de buren te versperren. Om die reden kun je ook andere stekels plaatsen zoals bramen, duindoorn en meidoorn. Van de laatste twee zijn naast de inheemse ook goed eetbare cultivars te koop.
Qua fruit vallen vooral steenvruchten in jullie hoogseizoen denk ik. Dus zet vooral kersen en pruimen zou ik zeggen. En als struiklaag aalbessen, bosbes en kruisbes. Allemaal niet moeilijk qua teelt.
Het totale stuk is 93 meter lang en 32 meter breed, en komen 20 plaatsen.
We hebben al kruisbes, rode en blauwe bes en frambozen.
Rododendrons wilden we er ook tussen doen, als dat kan?
De linkerkant van het rode lijntje is niet meer van ons.