Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:49

pien_2010 schreef:
Die zijn heel mooi. Ikk hoop op mooie vlinder en nog wat venlel over voor jou.

Dit is de venkel van vorig jaar, die heb ik toen al laten bloeien voor alle beestjes. Na de graaf werkzaamheden dit voorjaar dacht ik dattie gesneuveld was, totdat ik begin van het jaar opeens groene sprietjes zag. Ik heb hem toen verplaatst naar een ander plekje in de tuin (om ruimte te maken voor de compost bak) en daar doet hij het dus super :D

Ik ben deze week van huis, maar kreeg van thuis te horen dat er bijna een halve kilo aardbeien geplukt was. Vorig jaar 5 plantjes gekocht, dat werden er in totaal 32, waarvan 28 er in de tuin staan. Dus dit is wel gaaf :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 21:25

loveslimpie schreef:
pien_2010 schreef:
Die zijn heel mooi. Ikk hoop op mooie vlinder en nog wat venlel over voor jou.

Dit is de venkel van vorig jaar, die heb ik toen al laten bloeien voor alle beestjes. Na de graaf werkzaamheden dit voorjaar dacht ik dattie gesneuveld was, totdat ik begin van het jaar opeens groene sprietjes zag. Ik heb hem toen verplaatst naar een ander plekje in de tuin (om ruimte te maken voor de compost bak) en daar doet hij het dus super :D

Ik ben deze week van huis, maar kreeg van thuis te horen dat er bijna een halve kilo aardbeien geplukt was. Vorig jaar 5 plantjes gekocht, dat werden er in totaal 32, waarvan 28 er in de tuin staan. Dus dit is wel gaaf :j

Leuk verhaal van die venkel en aardbeiplantjes, dat geeft de burger moed.

Citaat:
heb trouwens hetzelfde gedaan als jij Pien, maar dan met een radijsje (onkruid trekken)
_O- heerlijk 2 -O- -O- in dit topic. Leuk Sizzle, het hoort er bij.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 07:39

Ik hoop dat ik mij hier mag melden, en wat wij willen bij permacultuur past. Als jullie tips hebben graag.

Wij willen kijken of we volgend jaar een camperplaats kunnen openen.
Vergunningen liggen bij de gemeente.
Nu heeft de buurman bezwaar gemaakt, omdat hij niet tegen de daken van de campers wil aankijken.
Wij willen nu een strook als een voedselbos aanleggen.

De strook komt 2 meter van de erfafscheiding en wordt 6 meter breed en 93 meter lang. Ligt in de volle zon.
Nu hebben we al rode bes, blauwe bes, kruisbes en frambozen.
We zijn aan het kijken naar paw paw.

Wat kunnen we er nog meer bij zetten? Wat ongeveer van april tot september rijp is, omdat dan de camperplaats open is en de gasten zelf kunnen plukken.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 07:54

Wat een leuk idee! Ik heb geen ervaring met het aanleggen van een voedsel is, maar Pairy zal zich wel melden hier, gok ik.

De soorten die je noemt worden niet heel hoog. Voor echt hoge bomen zou je kunnen kijken naar noten bomen en bijvoorbeeld hoogstam fruit bomen.

@Pien, hier rechts de rij aardbeitjes, deze geven nog niet veel want dit is hun eerste jaar en heb ze best laat uitgeplant..
Afbeelding

En dit was van afgelopen week, twee bogen gemaakt om wat structuur in de moestuin te brengen. Ik wilde perse deze vorm omdat dit ook de uitbouw aan de achterkant van het huis wordt straks.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 07:56

Welkom haffiefreak. Klinkt leuk jullie plannen. Is dit in Nederland of België?

Vervelend dat buuf het minder vindt. Mijn advies is, om hem nu al te betrekken bij de plannen die je hebt om tegemoet te komen aan zijn bezwaren.
Dus advies is koffie of borrel en alles er aan doen om contact goed te houden. Ik begrijp zijn bezwaar want betekent ook meer raring bij de buren.

Er zijn zeker mensen hier die je kunnen adviseren. Ik minder. Dus volgens mij heb je het goede topic gevonden.

Lovesl. Wat ziet het er fantastisch uit. Mooie boog ook.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:13

Haffiefreak, welkom hier.
Inderdaad zoals loveslimpie al aangeeft kun je beter voor hogere beplanting kiezen in plaats van de genoemde soorten. Als de buurman de daken van de campers noemt ga je met jouw lijstje daar niks mee oplossen. Je hoeft dat lijstje uiteraard niet te schrappen (integendeel!) maar ga inderdaad kijken naar hogere beplanting. Hazelaar is bijvoorbeeld een goede, groeit overal, makkelijk en snel en geeft enorme stapels noten in het najaar.

Loveslimpie, briljant! Zoiets had ik vorige week ook bedacht voor onze toekomstige moestuin. Wat ga je eroverheen laten groeien? Wij willen dit gaan doen met stokbonen, zodat je geen tipi's meer in de moestuin hoeft te hebben die toch een vierkante meter per stuk innemen. Door ze over een boog over het pad te laten groeien kun je én makkelijker plukken én maak je beter gebruik van de ruimte.

Malenka

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:41

Haffiefreak, kun je wat meer informatie geven over de situatie? Hoe nat is het stuk, wat is de grondsoort en kwaliteit, hoe is de ligging qua wind, welke doelen moet de strook vervullen, wat is de situatie van de buren etc?

Ik kan me voorstellen dat je ook niet de buren heel erg in de schaduw wil zetten met hoge notenbomen bijvoorbeeld maat misschien kan het wel omdat er ruim voldoende afstand is. Misschien kun je een Google maps screenshot toevoegen of een situatieschets maken? Met meer informatie denk ik graag mee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:49

:wave: haffiefreak

Eerste vraag, hoe ligt het, in open weiland of heb je al beschutting? Grondsoort?

Anders zou ik overwegen om een laurier Haag te planten aan de achterste rand.

Dat houdt niet alleen snel het zicht van de buurman het hele jaar weg, want blijft groen, maar wordt ook hoog genoeg, geeft voedsel voor bijen, beschutting voor vogels, houdt stof tegen en het belangrijkste, breekt de wind, als deze uit die richting komt.

Een hazelaar Haag zoals Judith zegt kan natuurlijk ook. Groeit ook snel maar is niet wintergroen, en zul je dus met de buurman moeten overleggen of iets later dicht in het seizoen ook ok is voor hem.

Olijfwilg is ook leuk, groeit snel en houdt vrij lang het blad vast. En is een goede stikstof binder dus helpt de rest van je bomen met groeien.

Plantafstand is iets om over na te denken. Wil je er nog makkelijk bij kunnen of niet? Afhankelijk daarvan plant je verder of dichter uit elkaar.

Appel, peer, pruim, kers mag natuurlijk niet ontbreken. Is iets dat bekend is voor mensen. Kan ook in half of hoogstam, wordt wat groter voor de buurman zijn zicht, maar ook dan breder. Perzik is ook leuk.

Aardbeien zijn hier het vroegste rijp, die zou je ergens in bakken kunnen zetten of waar gasten makkelijk bij kunnen zonder dat ze erop trappen. Honing bessen zou ik niet doen. Die worden blauw maar voor ze rijp en lekker zijn moet je een week wachten of langer. Dat gaan mensen niet doen, want blauwe bes=rijp dus plukken en dat is dan nog niet zo.

Frambozen alleen waar ze mogen woekeren of waar je ze kunt maaien. En dat je nog bij de bomen kunt om te plukken.

Vergeet niet een paar noten bomen te zetten.

Wat Pien zegt, probeer de buren relatie goed te houden, anders kun je tegen een hoop gezeik aan lopen.

Zet er een paar niet-voedsel pionierbomen (groeit snel zoals wilg, berk etc) ertussen die je kunt om doen als ze groot worden, deze helpen met schaduw voor je jonge planten en strooisel voor de bomen.

Bedenk ook alvast hoe je water gaat geven de eerste 3-5 jaar. Bij voorkeur via iets van een irrigatie systeem of druppel systeem want als je het druk hebt, heb je echt geen zin om met water te gaan lopen spelen.

Het voedselbos boek van Martin Crawford is leuk, maar misschien wat te uitgebreid voor jou. Zo groot is het uiteindelijk niet.

Je zou natuurlijk wel kunnen uitbreiden naar tussen de vakken? Dan is het ook iets makkelijker om van 1 soort 2/meer bomen te zetten voor bestuiving.

Zo, einde epistel, als je nog vragen hebt hoor ik het wel :P

Loveslimpie, wat leuk zo die boog!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:39

Ik zal even een foto toevoegen en hoop dat jullie het snappen. Naast de bessen wouden we inderdaad nog een aantal hogere fruit- en/of notenbomen.
Welke grond weet ik zo niet. Is in Overijssel tegen de grens van Friesland aan.

De foto is via Google maps wij wonen bij het blauwe stipje. Het gaat om de buren rechts ervan.
Het smalle stuk rechts van de rode streep wordt de camperplaats.
Afbeelding

Wij dachten dus 2 meter van de erfafscheiding een stuk gras, voor misschien 2 geitjes? Daarnaast dus een voedselbos/boswal van 6 meter breed.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:35

Hoe lang en breed is het totale stuk dat jullie willen gebruiken als camping? En hoe veel plaatsen?

Ik ben nu ik zie hoe open het ligt aan het bedenken dat je wellicht aan de linkerkant een wadi/vijver kunt aanleggen, dan kun je drainage vanaf de plekken daar op uit laten komen. De grond die er uitkomt kun je gebruiken voor een kleine wal aan de kant van de buren. Daarop kun je dan je struiken en bomen planten. Dat scheelt toch alweer in hoogte. Ik zou in basis kiezen voor pioniers soorten. Die kunnen over het algemeen goed tegen snoeien/knotten en groeien lekker vlot. Denk dan aan vlier, wilg, els, berk (alhoewel je die misschien niet wil vanwege de pollen) en hazelaar. Maar denk ook eens aan lindes. Daarvan is het jonge blad te eten als sla, de bloemen voor thee en bijen zijn er dol op. Op de wal zelf kun je goed bomen zetten die niet zo goed tegen natte voeten kunnen zoals tamme kastanje. Die levert in het najaar kastanjes die je geweldig kunt poffen op een kampvuur maar je kunt hem ook heel erg goed snoeien (kastanje palen worden van levende bomen geoogst die vervolgens weer doorgroeien). Voor mooie kleur, geur en bottels kun je rozen aanplanten. Ze zullen ook helpen om je gasten de doorgang naar de buren te versperren. Om die reden kun je ook andere stekels plaatsen zoals bramen, duindoorn en meidoorn. Van de laatste twee zijn naast de inheemse ook goed eetbare cultivars te koop.

Qua fruit vallen vooral steenvruchten in jullie hoogseizoen denk ik. Dus zet vooral kersen en pruimen zou ik zeggen. En als struiklaag aalbessen, bosbes en kruisbes. Allemaal niet moeilijk qua teelt.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:13

Malenka schreef:
Hoe lang en breed is het totale stuk dat jullie willen gebruiken als camping? En hoe veel plaatsen?

Ik ben nu ik zie hoe open het ligt aan het bedenken dat je wellicht aan de linkerkant een wadi/vijver kunt aanleggen, dan kun je drainage vanaf de plekken daar op uit laten komen. De grond die er uitkomt kun je gebruiken voor een kleine wal aan de kant van de buren. Daarop kun je dan je struiken en bomen planten. Dat scheelt toch alweer in hoogte. Ik zou in basis kiezen voor pioniers soorten. Die kunnen over het algemeen goed tegen snoeien/knotten en groeien lekker vlot. Denk dan aan vlier, wilg, els, berk (alhoewel je die misschien niet wil vanwege de pollen) en hazelaar. Maar denk ook eens aan lindes. Daarvan is het jonge blad te eten als sla, de bloemen voor thee en bijen zijn er dol op. Op de wal zelf kun je goed bomen zetten die niet zo goed tegen natte voeten kunnen zoals tamme kastanje. Die levert in het najaar kastanjes die je geweldig kunt poffen op een kampvuur maar je kunt hem ook heel erg goed snoeien (kastanje palen worden van levende bomen geoogst die vervolgens weer doorgroeien). Voor mooie kleur, geur en bottels kun je rozen aanplanten. Ze zullen ook helpen om je gasten de doorgang naar de buren te versperren. Om die reden kun je ook andere stekels plaatsen zoals bramen, duindoorn en meidoorn. Van de laatste twee zijn naast de inheemse ook goed eetbare cultivars te koop.

Qua fruit vallen vooral steenvruchten in jullie hoogseizoen denk ik. Dus zet vooral kersen en pruimen zou ik zeggen. En als struiklaag aalbessen, bosbes en kruisbes. Allemaal niet moeilijk qua teelt.

Het totale stuk is 93 meter lang en 32 meter breed, en komen 20 plaatsen.
We hebben al kruisbes, rode en blauwe bes en frambozen.
Rododendrons wilden we er ook tussen doen, als dat kan?

De linkerkant van het rode lijntje is niet meer van ons.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:10

Welke functie heeft de rhododendron voor jullie? (Bij voorkeur heeft een plant drie of meer functies). Ze moeten in ieder geval in zure grond geplaatst worden want anders doen ze het heel slecht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 21:14

Malenka schreef:
Welke functie heeft de rhododendron voor jullie? (Bij voorkeur heeft een plant drie of meer functies). Ze moeten in ieder geval in zure grond geplaatst worden want anders doen ze het heel slecht.

Bij mij......hij bloeit prachtig, dus mooi.
Altijd groen, ook in de winter...dus mooi
Ik hoef er zelden wat aan te doen....dus gemakkelijk

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:20

Malenka schreef:

Wij vonden de kleuren wel mooi, dus iets een kleurtje in het bos.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:23

Is een rhododendron niet eigenlijk een invasieve exoot?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:24

Als het om kleur gaat heb je gelukkig veel meer opties. Zeker ook die langer of vaker bloeien. Al is zo'n rhododendron kort wel overweldigend qua bloei natuurlijk.

Ik wil best het een en ander voor je opzoeken. Maar als ik niet weet wat voor grond je hebt dan blijft het wel een beetje gokken. Je zou in ieder geval het dinoloket online kunnen raadplegen om (hopelijk) wat meer te weten te komen over je grond.

https://www.dinoloket.nl/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 21:26

De vorige bewoners hadden hem bij ons al gezet.
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:28

Als een plant er staat, het naar zijn zin heeft een jij vind het leuk dan zou ik hem ook lekker laten staan. :) Ik vind ze ook wel mooi. Maar ik vind ze niet mooi genoeg om er plek voor op te offeren en moeilijk te doen met de bodem (wij hebben veel kalk ik de bodem door schelpen aangezien het lang zeebodem is geweest).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:30

Als je even een rondje gaat doen in de tuin en je voortaan eigenlijk standaard een leeg yoghurt emmertje mee moet gaan nemen...
Afbeelding

Rhodo's zijn ook heel mooi, maar bloeien zo kort en vroeg dat het voor je gasten eigenlijk niet zo veel nut heeft, plus wat malenka zegt, je moet je bodem erop aan passen.

Een voedselbos is meer als alleen wat bomen en struiken planten :) Dat leer ik ook elke keer nog. Het begint met de bodem. Steek er eens een schep in, kijk wat voor bodem je hebt. En dan wel een paar spades diep.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 30-05-22 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 21:33

Prairy die zijn lekker Rond en groot.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:34

pien_2010 schreef:
Prairy die zijn lekker Rond en groot.

Je hebt gelijk Pien, ze zijn vooral heel erg lekker! :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:43

haffiefreak schreef:
Malenka schreef:

Wij vonden de kleuren wel mooi, dus iets een kleurtje in het bos.

Klimroos optie?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:17

haffiefreak ik heb foto's gemaakt van wilgenbomen die wij als een lage heg houden aan de ene kant (maar je kunt ze ook laten gaan!) en laurierstruiken om de buren het zich in onze tuin te ontnemen (buuf stond vaak te gluren en dat vonden wij niet prettig).

Je kunt zien de wilgen gesnoeid van voren, maar de andere kant doet normaal de boer maar altijd wat later en dat hoogte verschil is echt hoog
Afbeelding

Afbeelding

En de laurier die er nu het 3de jaar staat en we hadden echt kleine struikjes gekocht (om de kosten te drukken en op laten sturen vanuit Nederland). OMdat bij de buren het een halve meter lager is kunnen zij niet bij o ns meer in de tuin kijken. We gaan het zelf tot 1.50 -1.60 houden.

Afbeelding

Afbeelding

Nu we aan het proberen zijn de grond te verbeteren via permacultuur groente tuin hebben we met virenden mijn harte wens van een buitenkeuken en bar in vervulling laten gaan. Dit om de mens ook blij te maken :j
De stellage voor de koeien te bekappen stond al in de tuin en hebben we opgeknapt en schoongemaakt en zag er gisterochtend nog zo uit.

Afbeelding

Vanavond is het groffe werk af en ziet het er al zo uit. Nu nog afwerking en voor weinig geld en zweetdruppels hebben we een leuke buitenkeuken/ bar voor in de zomer. Al oude elementen die we op de zolders vonden hebben we opgeknapt en bewaard en paar hebben we al in het huis verwerkt en nu deze is de buitenkeuken/ bar.

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:31

Mooi ander voorbeeld van permacultuur Pien! Super leuk!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:36

Malenka schreef:
Mooi ander voorbeeld van permacultuur Pien! Super leuk!

Is dat permacultuur Malenka? Dat weet ik eigenlijk niet.