tyleysmiley schreef:Voor degene met twee of meer verschillende banen,hoe ervaren jullie het vele uren moeten werken,om dan ivm loonheffing er in verhouding erg weinig aan over te houden.
Ik heb twee banen tegelijk gehad,en omdat maar op 1 baan loonheffing wordt toegepast,ben je zoveel kwijt bij de andere...oké per maand houdt je alsnog meer over dan bij niks doen.
Dan denk ik,ik wil zo vooruit, maar word eigenlijk gestraft doordat ik hard werk.
Nou weet ik wel hoe het zit,maar God wat baal ik ervan.
Dit is complete onzin. Jij bedoelt loonheffingskorting. En dat is een maximum bedrag per jaar. Om te voorkomen dat er teveel korting wordt toegepast omdat werkgevers geen rekening met elkaar houden laat je dit maar bij 1 werkgever toepassen. Mocht je aan het einde van het jaar niet de volledige maximale loonheffingskorting hebben gekregen dan krijg je dat via je belastingaangifte alsnog retour. Het maakt dus niets uit of je nou veel uren draait bij 1 werkgever of bij 2. Twee is belastingtechnisch alleen iets minder overzichtelijk omdat ze nooit rekening met elkaar houden wat vooral vervelend is als je opgeteld in een hogere belastingschijf terecht komt waardoor je bij de belastingaangifte te weinig belasting betaald blijkt te hebben.
Ik weet de exacte bedragen nu zo niet, maar vroeger zeiden we altijd je betaalt over de eerste 6000 euro die je in een jaar verdient geen belasting wat overeen komt met ca. 2000 euro die je niet hoeft te betalen. Stel je voor dat je bij werkgever A. 20.000 per jaar verdient en dus de volledige loonheffingskorting verbruikt. En werkgever B. waar je dat jaar 8000 euro verdient gaat die óók toepassen, dan zou je dus zomaar 2000 euro te weinig belasting betaald hebben aan het einde van het jaar. Daarom doen we het dus maar bij 1 werkgever. Verdien jij daar minder dan 6000 euro in een jaar, maar heb je elders ook nog loonbelasting betaald dan wordt dat dus via je aangifte gewoon netjes verrekend.