Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:40

Prachtig. Dankjewel voor het delen.
Wanneer hebben jullie deze vlinders gevangen? Hebben ze geen winterslaap?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:32

Sterkte met het verlies van Sol :(:) Ooit wordt het beter.

Zo leuk om zo'n blije bioloog te zien met zijn "oogst" :D Zitten mooie dieren bij! Heb je nog toffe zoogdieren gespot? Ben ook heel benieuwd hoe je je grond hebt aangepast/ingericht/beheerd met de inventarisatie in gedachte :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 10:43

Eelmo: dankje.. momenteel nog erg 'vers' voor mijn gevoel, ook al is het alweer een jaar geleden. Zeker toffe zoogdieren gespot, zal ik in een volgende post neerzetten. En ook wat voor inrichtingen we op de planning hebben staan :)

senna21: we hebben ze in de zomer gevangen :) een deel doet winterslaap, een deel overwinterd als rups of eitje (dus het imago, het volwassen exemplaar, sterft in de winter)

Jes: dankje.. als ze ouder worden weet je wel dat het eraan zit te komen, maar als het moment daar is, is het altijd te vroeg he.

missfalki: 'k ga de updates in stukjes doen, maar heb ook een overzichtje van de andere fauna en flora :D de orchideeën bloeien er nog massaal, ze zijn ook uitgebreid op onze oprit, heel leuk.

jesito: welkom!

Miranda: ja, dat vind 'k zo leuk aan nachtvlinders. Je hebt zoveel prachtige soorten maar omdat ze 's nachts leven, beseffen mensen vaak niet wat voor moois er in hun eigen tuin rondfladdert. En 's ochtends die nachtvlinderval opendoen voelt een beetje alsof je Indiana Jones bent.. wat gaan we ontdekken?? :')

Rebecca: :j we hadden enkele relatief zeldzame soorten en één echt zeldzame, de Katoendaguil (ziet er wel niet echt spectaculair uit):

Afbeelding

savieralover: ze zijn leuk he. Ben echt hele grote fan van nachtvlinders. En je kan het zelf ook makkelijk inventariseren, je hebt enkel een wit laken en een goeie lamp nodig, en dan een nachtje gezellig vlinders kijken :D

sensahorses: geen probleem. Ja, de meeste nachtvlinders hebben echt prachtige kleuren of hele ingewikkelde, leuke patronen. Maar je ziet ze meestal niet he, zonde!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:42

In mijn eerste jaar biologie hebben we een keer een nachtvlinder-excursie gehad. Was superleuk! Heel bijzonder om een keer te kunnen zien wat er 's nachts rondvliegt. Ondanks alle kleuren en patronen, vind ik toch nog steeds die spierwitte vlinders het mooiste hoor :D Wij hadden toen ook een gigantische meikever gevangen, heel indrukwekkend :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 11:48

Eelmo: haha toevallig, heb tijdens mijn studies ook nachtvlinderonderzoek gedaan. Ze zijn zo fascinerend he.

Zoals al eerder in het topic was geschreven, hebben we een mooie dreef van knotwilgen aan het huis. Maar met veel achterstallig onderhoud. Gevolg was dat de takken volledig in de elektriciteitsdraad waren gegroeid. Ook lopen knotwilgen met achterstallig onderhoud kans op 'uitscheuren', een zware tak breekt af maar sleurt meteen een deel van de boom mee. Super zonde! Zeker omdat sommige van onze bomen al heel mooi ontwikkeld zijn, mooie holtes erin hebben en op sommige groeien al andere planten zoals Kamperfoelie. Die holtes zijn ideaal voor Steenuiltjes.

Afbeelding

Eerste idee was die door het Regionaal landschap laten knotten. Maar in de tussentijd viel er al eens een populier op de omheining van de paarden en ik was het helemaal beu om daar altijd hulptroepen voor te moeten inschakelen. Dus ik heb leren kettingzagen 8-) en daarna leren klimmen. En al klimmend kettingzagen :D vorige winter dus de wilgen geknot en dat was zoooo leuk. Het was even spannend omdat ze traag op gang kwamen met terug uitschieten, maar ze hebben nu terug allemaal een mooi, bescheiden pruikje. Vanaf nu knotten we ze om de drie jaar om het netjes bij te houden.

Wat sfeerfoto's van het knotten :) ik draag klimgerief (gordel, safety touw enz) en alle bescherming zoals zaagbroek, helm, enz.

Afbeelding

Eentje afgewerkt :D

Afbeelding

De laatste was de meest spannende, die zat helemaal vergroeid met de elektriciteitsdraden, maar mijn vader hielp me op de grond en we hebben alles netjes zonder ongelukken kunnen knotten.

Afbeelding

En extra pluspunt, alle takken konden naar de paarden :Y) die hebben serieus kunnen smullen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:52

oooh wat interessant al die nachtvlinders! wij hebben hier s winters een paar dagpauwogen in de schuur en garage gehad en daar was ik al helemaal ondersteboven van haha. Lijkt me gaaf om zoiets bij ons in de buurt ook eens te doen.

Maar ik ben nog benieuwder naar je zoogdieren bevindingen :):) ik heb 2 jaar geleden met de sneeuw een poging gedaan om sporen te determineren. Zoals verwacht was het op de wei druk met haasjes en vogels maar dus ook met vossen :oo . Maar rondom huis was het ook verbazingwekkend druk met muisjes en groter >;)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:53

woah super stoer! En kei leuk om te doen kan ik me voorstellen!

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:57

Zo! Wat stoer en knap dat je zelf de bomen in klimt met een kettingzaag! :wow: +:)+ Petje af hoor! _/-\o_ _/-\o_

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 12:06

SillyB: je kan het zeker zelf doen! Hier zijn instructies om een nachtvlinderval te bouwen:
http://alrikhoven.weebly.com/uploads/1/ ... g_2015.pdf maar een simpel laken met de juiste lamp op gericht geeft ook resultaat :) of een keertje meegaan als een natuurvereniging dat organiseert.

Leuk is dat ook he, sporen in de sneeuw determineren :D maak nog een post over de zoogdiertjes. Zit niks heul spectaculair bij maar zeker leuke beestjes.

Enneh, ik piste behoorlijk in mijn broek hoor. Ik heb hoogtevrees :+ maar het is zo leuk om zelf te doen. En je voelt je erna ook echt zo'n houthakker :')

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:05

Wat ontzettend gaaf die nachtvlinders! Ik had geen idee dat er ook zoveel felgekleurde vlinders waren.

Oef, ik dacht meteen zo in die boom, wat eng. Ik heb ook hoogtevrees, maar natuurlijk hartstikke leuk om te doen.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:15

Oh wauw, ik wist niet dat er zoveel nachtvlinders waren.

Wij wonen in een ecologische wijk en ik herken helemaal het genieten van al het dierleven rondom je. Vorige week zat de Steenuil op ons tuinhuis. Genieten!
Heb je ook dat je na verloop van tijd dieren gaat herkennen? Bijv. de buizerds hier hebben namen gekregen van ons :D

En wat rot van je paard. Als hij al zo lang in je leven was is dat een groot verlies.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 16:01

Nachtvlinders zijn stiekem echt veel mooier dan dagvlinders, vind ik he :o

(zal vanavond nog wat leukerds selecteren en erop zwieren haha)

estja: heel herkenbaar ja! We hebben een vast kievit-koppeltje en een vaste steenmarter. Een ecologische wijk klinkt wel tof, wat houdt dat in?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:38

Zat jij ook niet op die boot een aantal jaren terug?
Daar had je ook zulke gave foto’s, van zeedieren waar ik het bestaan niet van wist.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:29

Wat een vangst met die vlinders! :wow:
En zoooo mooi, wat jammer dat je ze overdag niet ziet.

En stoere chick, zelf knotten.
Je word vanzelf handig als het moet hé ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:32

Ik had echt tranen in mijn ogen toen ik las hoe je over het verlies van je maatje schreef. Ik kan me goed voorstellen dat dit een grote impact op je heeft gehad, en ik wens je heel veel sterkte met het het verwerken, ik hoop echt dat je straks met een fijn gevoel aan alle mooie momenten terug kan kijken.

En ik ben blij dat je hier verder post, super leerzaam en leuk!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 20:51

tones schreef:
Zat jij ook niet op die boot een aantal jaren terug?
Daar had je ook zulke gave foto’s, van zeedieren waar ik het bestaan niet van wist.

Klopt! Waren fantastische tijden, met de boot op pad :)

Suzanne: ja, vind het heerlijk om zo'n dingen bij te leren, word je toch elke keer wat zelfstandiger van.

Gypsy: dankje.. heb soms nog nachtmerries over hoe we hem overeind probeerden te krijgen met die tractor, en z'n hulpeloze hinnikje, pfff...

Deze laatste vlinder wou 'k toch nog delen. Vooral omdat hij zo'n mooie naam heeft, namelijk 'Lieveling' :)

Afbeelding

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:15

Wow zelf wilgen knotten, en leuk dat er in de stammen dan weer andere dingen gebeuren …
Wilgen willen hier nog niet echt, tak in de grond steken en het groeit vanzelf
maar nog niet echt bij mij, helaas …
En leuk dat de orchideeën stand hebben gehouden, benieuwd naar meer plantjes/struikjes.
Vind die ene struik aan het begin van je topic ook zo leuk
al zie ik die hier nu in de loop van de jaren steeds verder wegkwijnen
(moet even de naam weer op zoeken)

En gelijk een vraag over de (nacht)vlinders
heeft dat nog een verschillende functie dat ze allemaal andere soort sprieten/antennes hebben,
is heel divers zo te zien ….

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 21:21

missfalki schreef:
En gelijk een vraag over de (nacht)vlinders
heeft dat nog een verschillende functie dat ze allemaal andere soort sprieten/antennes hebben,
is heel divers zo te zien ….

Groet Karin.

Heeft zeker een functie! Hieronder een tekst van mijn collega-vlinderfreak op de foto, waar hij het toelicht:

Nachtvlinders maken ook gebruik van feromonen maar doen dat op een heel andere manier. Bij het merendeel van de nachtvlinders verspreidt het vrouwtje de feromonen. Vaak gebeurt dat al nadat ze net uit de pop gekomen is, terwijl de vleugels nog ontvouwd worden (veel vrouwtjes hebben al gepaard vooraleer ze hun eerste vlucht maken). Terwijl het vrouwtje stilzit, vliegen de mannetjes rond. Mannetjes hebben geen echte neus maar wel een specifiek orgaan om de feromonen van vrouwtjes te detecteren: hun voelsprieten. Bij heel wat nachtvlindersoorten zijn de antennes bij de mannetjes geveerd waardoor ze op pluimpjes lijken. Die antennes zijn eigenlijk supergevoelige sensoren waarmee mannetjes zelfs de dichtheid aan moleculen in de lucht kunnen meten. Hierdoor kunnen ze bv. bepalen of ze naar een vrouwtje toevliegen of zich ervan verwijderen. Dit systeem functioneert buitengewoon goed. Dat mannetjes op korte tijd vanop honderden meters een wijfje kunnen vinden, is eerder regel dan uitzondering. Er is zelfs een geval bekend van een kleine nachtpauwoog die vanop 11 km een vrouwtje kon ruiken!

Maar er zijn ook kapers op de kust die misbruik proberen te maken van dit vernuftig geursysteem. Zo zijn er parasiterende sluipwespen die hun gastheer vinden door af te komen op de feromonen van vlindervrouwtjes. In Amerika werd zelfs een spin ontdekt die de feromonen van bepaalde nachtvlinders namaakte om zo nietsvermoedende nachtvlindermannetjes te verschalken. Die tactiek passen ook mensen op grote schaal toe: om schadelijke mineer- of buxusmotten te vangen, zijn er feromoonvallen met kunstmatige lokstoffen op de markt. Mensen zijn ook onbedoeld stoorzender voor nachtvlinders. Zo ontdekten onderzoekers dat het geurspoor van een bepaalde nachtvlinder sterk verstoord werd door een snelweg: door uitlaatgassen en/of turbulentie bleek de snelweg een geurbarrière te vormen voor verliefde vlindermannetjes. Uitlaatgassen bemoeilijken ook de zoektocht van nachtvlinders naar geurende bloemen, zo werd in de VS vastgesteld. Het onderzoek naar de manier waarop we als mens dat geurlandschap (of ‘scentscape’) voor insecten verpesten, staat nog in zijn kinderschoenen.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:26

He wat leuk gelijk toelichting op de vlinder voelsprieten :j

En de struik die ik bedoelde even opgezocht is de vuilboom of sporkehout
die doet het niet zo goed meer bij ons langs de weg …

Groet Karin.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:14

Jaaa wat fijn dat dit topic weer loopt. Ik vind je altijd erg interessant! En blijf maar mooie herinneringen delen van je grote liefde hoor Y;(

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:06

Solleke_Noah schreef:
Zo ontdekten onderzoekers dat het geurspoor van een bepaalde nachtvlinder sterk verstoord werd door een snelweg: door uitlaatgassen en/of turbulentie bleek de snelweg een geurbarrière te vormen voor verliefde vlindermannetjes. Uitlaatgassen bemoeilijken ook de zoektocht van nachtvlinders naar geurende bloemen, zo werd in de VS vastgesteld. Het onderzoek naar de manier waarop we als mens dat geurlandschap (of ‘scentscape’) voor insecten verpesten, staat nog in zijn kinderschoenen.

Dat geeft weer een nieuwe dimensie aan fragmentatie -O- Mooie uitleg wel!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 13:21

Benoite: dankje. Moet toegeven, heb die post al sniffend getypt, maar het doet wel deugd om over hem te vertellen.

Ook buiten zijn we aan de slag gegaan. Het oude hondenhok moest eraan geloven. Met wat hulp van beide vaders en een drilboor ging het geheel snel tegen de vlakte:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer een container gevuld :D

Afbeelding

Doel was om op dezelfde plek een (schuil)stal neer te zetten, zodat de paarden ook in de paddock kunnen schuilen. De paddock krijgt dan nog een houten omheining, drainage, zand en een beklinkerd stuk. Zo kunnen ze hopelijk de winters een beetje droger doorkomen en zien de weides niet zo af. Toen we hier pas kwamen wonen waren de weides heel rijk in biodiversiteit maar moet helaas vaststellen dat de meest gevoelige bloemen, zoals Echte koekoeksbloem, toch achteruit gaan door overbegrazing. Daarom willen we de paddock helemaal in orde zetten en dan experimenteren met een iets extensievere begrazing door de paarden.

Met 4,5 paard op twee hectare en vrij gevoelige flora (vooral planten van eerder natte bodem) blijft het toch een puzzel tussen de paarden voldoende loopruimte en graastijd aanbieden en ervoor zorgen dat niet alles kapotgelopen en overbegraasd wordt. Ik denk dat de paddock daar een heel stuk in gaat helpen!

De handige hulpjes waren weer van de partij *D

Afbeelding

En de stal in opbouw. We hebben voor een doe-het-zelf oplossing gekozen. De drainage van de paddock en beklinkeren zal al een stevige hap uit het budget worden, vandaar deze keus.

Afbeelding

En af *\o/* er komt nog een afdak aan de voorkant, om het overdekte deel zo groot mogelijk te maken. Maar daar moet ik nog wat extra materiaal voor bestellen. De zijwanden zullen aan de onderkant dichtgemaakt worden tot tegen de vloer (anders breekt Noah er sowieso een been onder :roll: ) en de twee zijkanten zullen waarschijnlijk nog een extra steenschot krijgen.

Afbeelding

We zijn wel wat enthousiast geweest met de afmetingen := pony voor schaal :))

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:44

Fijn toch, zo'n ruime schuilstal. De kans op koppijn is ook klein zo te zien.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:55

Die lieveling is mooi zeg!
De sloop van het hondenhok en de wilgen knotten had ik wel nog meee gekregen, superstoer!
En wat een mooie stal!
Wie is alleen die pony??

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 16:50

Maflinger_S schreef:
Fijn toch, zo'n ruime schuilstal. De kans op koppijn is ook klein zo te zien.

Nee, we hebben het zeker ruim bemeten :')

Miranda: niet mijn pony :D een vriendin is recent verhuisd naar Frankrijk voor een aantal jaar en haar pony kon niet mee. Dus nu staat hij hier in de groep tot ze terugkomt. En ondertussen geef ik er kinderlesjes mee. Het is echt een heerlijk dier, tot z'n 14de schouwhengst geweest dus hij voelt zich echt het mannetje.