Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:50

Elise_0o schreef:
Haha nee, we geven wel weg aan vrienden en familie, maar verkopen mag niet. Dan komen al die regeltjes en eisen erbij.

Het mag wel, Maar dan moet je van te voren al kopers hebben. (bekenden) die zoveel kilo willen hebben, of zoveel van ieder soort. Deze kunnen het dan zelf in komen pakken, of jij pakt voor ze in. Het vlees kun je bij de slager in pakken, en terug laten koelen en snel/hard invriezen. En gelijk van de slager af naar je klant.
Eerst het vlees thuis houden, en vanaf daar per stuk gaan verkopen dat mag idd niet.

Doen wij ook, wij verkopen meestal per half varken. Dan heb je het minst "gezeur" en de slachtprijs en eventueel extra gehakt wordt door 2 verdeelt.
Wij pakken het vlees in bij de slager, en laten het dus diep invriezen, en leveren de zakken direct af bij de koper. (zijn vaak wel bekenden van ons of bekenden van bekenden.)

* ga nu verder lezen waar ik gebleven was ;-)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:55

Ik heb al een paar keer een update willen plaatsten, maar elke keer kwam er iets tussen.. :+

Met de kleine gaat het redelijk goed, ze heeft best veel last van krampjes en die zijn nu ze bijna 6 weken is op hun hoogtepunt (hopen we). Voor de rest is het een heel lief en vrolijk meisje :)

Afbeelding

We hebben net voor de bevalling nog even 15 kippen en 2 kalkoenen weg gebracht. Deze kregen we heel terug dus heb ik samen met mijn moeder gefileerd.

Afbeelding

5 volle zakken kip.

Afbeelding

Ik heb vorige week via een verkooppagina op Facebook een vleessnijmachine gekocht. We kunnen nu dus voortaan onze eigen vleeswaren snijden. Als ik de gerookte spek op heb gehaald zal ik een actie foto maken. :D

Afbeelding

De kippen leggen weer volop eieren, dus het word weer tijd om ze weer voor aan straat te zetten. Omdat iemand vorig jaar ons bord aan de straat weg heeft gehaald :? moet ik dus een nieuw bord maken. Oproepje op Facebook gedaan en nu wil een vriend van mij met een eigen ontwerp studio een bord voor mij maken in ruil voor een pakketje vlees en eieren. :)
Nu alleen nog een mooie verkoopkar ergens op de kop tikken!

Afbeelding

Afbeelding

Zelf slavinken gemaakt.

Ja, wij doen ook mee met de actie :D

Afbeelding

Afbeelding

De hoeven van onze paarden werden bekapt en mijn vriend vond dat Teun niet vast hoefde te staan, dus die kwam even binnen kijken :P

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf volgende week ga ik eieren verzamelen om in de broedmachine te leggen, zodat we met Pasen de eerste kuikens hebben.
Ook hoop ik dat Pupke snel weer beerig word, zodat we haar kunnen laten insemineren (ze was met carnaval beerig, maar toen had de man vakantie).

LukieBradley

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:07

Geweldige update weer! Ben jaloers op jou fijne leven :=

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:33

Wat een dot van een dochter!
En leuk weer zo'n update!

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:21

Wat een leuke update, en een prachtig meisje hebben jullie!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:16

Wat een leuke kleine jongedame hebben jullie en de andere foto's van je paarden zo voor het raam en kat in de moestuin zijn ook erg leuk om te zien.....

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:19

Wat een leuke update weer!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:23

Het ziet er echt zo gezellig uit bij jullie ... Lief kindje, leuke poes en nieuwsgierig paard. En natuurlijk niet te vergeten lekker eten.

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:05

Update? *D

Heb even heel het topic gelezen..
Erg interessant allemaal! Wij hebben ook kippen en slachten ook wel is wat. Ook wil ik binnenkort beginnen met konijnen voor de slacht. Een klein moestuintje hebben we ook, hier ga ik nu mijn 40+ AH moestuintjes inzetten.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 16:51

Een kleine update dan :9

We gaan volgend weekend 40 Isa White vleeskuikens, 6 leghorn kuikens en 2 vleeskalkoen kuikens ophalen in België. 22 van de kuikens zijn al gereserveerd door vrienden en familie, ik verzorg ze, breng ze naar de slacht, hun betalen de onkosten en krijgen de kip in een pakketje terug.

Spoiler:
Ook interesse? Stuur even een pb.

De eerste eieren liggen alweer in de broedmachine zodat we met Pasen kuikentjes hebben en een stel kippen hebben in de veetrailer een nestje gemaakt, dus die laten we hun ook maar uitbroeden.

Afbeelding

Afbeelding

De ganzen zitten op de mesthoop te broeden met zijn 2e, dus we hadden van de week een oud hok opgehaald, zodat ze daar in konden gaan zitten. Helaas is dit hok op de aanhanger helemaal uit elkaar gevallen omdat het zo verrot was :') , dus heb ik gisteren 2 grote speciekuipen gekocht, hier een gat in gezaagd en op zijn kop in de wei gezet.
Als ik het nest over ga zetten dan zal ik er een foto van maken.

Verder is Pupke nog steeds niet berig geworden. Waarschijnlijk is mevrouw gewoon zo tam dat ze het niet laat zien, als je op haar kont gaat zitten dan blijft ze sowieso al stilstaan haha
We gaan nu dus met degene die haar gaat insemineren iets anders verzinnen en als dat niet werkt dan gaan we maar op zoek naar een beer.
Ik zal van de week ook eens wat foto's van haar maken, ze is namelijk flink gegroeid!

Afbeelding

Een paar seconden na deze foto jatte een kip mijn croissant uit mijn handen :Y)

Afbeelding

De jongen waar ik vrijwilliger van ben kwam naar Mae kijken en natuurlijk moesten de beestjes ook even worden gevoerd :)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:07

Wat kijkt je paard lief! Wat leuk om straks kuikentjes rond Pasen te hebben. Ik vind dat gepiep altijd zo gezellig klinken.

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:18

Leuke update!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 13:53

Afbeelding

Vrolijk pasen iedereen!

morgen doe ik een foto update :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:03

Ahhh, te schattig!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:06

Ooohhh kijk nou hoe schattig!! Leuke updates weer en fijn dat alles goed met jullie gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:35

Kuikenboom dus! , vlees ziet er goed uit!

En wat een schatje jou dochter aww

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:26

Ahhh, wat een leuk paasbabytje!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:52

Ohh wat lief!

Edit: En fijne Pasen

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 13:22

Zoooo vandaag eindelijk wat foto's gemaakt.
Sorry voor de rotzooi, mijn vriend heeft na mijn bevalling de dieren verzorgt en het is dus nogal een puinhoop geworden. Zo erg dat we dit jaar de paddock uit gaan graven en er nieuw zand in storten.. Zucht! _-:(

Maargoed, de beestjes.

Afbeelding

We hadden de ganzen en de kalkoen verhuisd naar een andere plek en ze een huisje gegeven om in te broeden. Helaas was Pupke (het varken) uitgebroken en heeft alle eieren op lopen vreten. De kalkoen is toen terug verhuisd naar de mesthoop en daar hebben we haar maar laten zitten.
De mannetjes van vorig jaar zijn flink aan het pronken en versieren, echt heel grappig om te zien, omdat ze nog best klein zijn :D

Afbeelding

Afbeelding

Onze Pupke word al een grote dame!

Afbeelding

Afbeelding

Schade van Pupke toen ze was uitgebroken (boom lag op het schrikdraad, waardoor er bijna geen stroom meer op stond).

Afbeelding

Truus ligt lekker te chillen in het gras :)

Afbeelding

Ik twijfel nog steeds of ze wel drachtig zijn. Als we eind mei nog steeds geen lammetjes hebben dan waren ze dus niet drachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast plantjes voor gezaaid voor in de moestuin bakken dit jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de plantjes van de AH doen het niet echt super goed. Achja, was leuk om te proberen.

Afbeelding

Afbeelding

We hebben afgelopen zaterdag 40 vleeskuikens en 6 leghorn kuikens opgehaald. We zouden eigenlijk ook nog 2 vleeskalkoenen mee nemen, maar die waren (door een ziekte?) na een paar dagen allemaal overleden. We hebben ze nu nog bij ons in de woonkamer zitten tot het weer wat stabieler en warmer word en dan gaan ze met zijn allen naar buiten. Van onze kuikens zijn er 8 uitgekomen, dus we hebben nu 54 kuikentjes :+

Afbeelding

Afbeelding

Veel gele kuikens dit jaar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag 10 kalkoenen eieren in de broedmachine gelegd, over 28 dagen moeten die uitkomen.

Afbeelding

En de 'storm' heeft flink wat schade aangericht. Het dak van het tuinhuisje is kapot, het dak van de veranda is een stuk verdwenen en er is een appelboom omgewaaid.

Afbeelding

En nu moet het gras/de planten eens flink gaan groeien!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:40

Wat een kuikens awh!

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:45

Wat een leuke update en heel veel kuikentjes zeg!!

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:43

Leuke update!
Ik dacht dat je de moestuin achterwege ging laten?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:50

Ah die foto van je dochtertje! :+:

Leuke update weer!
zonde van alle schade maar er zijn toch ook veel leuke update's te lezen! :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:23

Wendybrian schreef:
Leuke update!
Ik dacht dat je de moestuin achterwege ging laten?

De grote moestuin doe ik niet meer nee, maar ik heb nog 4 kuubskisten en wat kleine bakken waar ik plantjes in laat groeien. Het blijft te leuk om er helemaal mee te stoppen ☺️

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:25

Die kuikens! Wat een extreme dosis knuffeligheid :D

Hoelang duurt het voordat ze in de vriezer belanden?