Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:02

SAKKIA schreef:
Ja dan wordt ie lekkerder meestal :j
Maar goed dat moet eigenlijk als ze nog in de grond zitten, heeft met suikers te maken volgens mij.......
Ik ken mensen (wel oudere mensen) die gewoon geen boerenkool eten als de vorst er niet over is geweest.....


Dat is ook wat ik van huis uit meegekregen heb vroeger.... oef nu voel ik me oud lol (ben 33), ik kom uit zo'n 'oudere' familie/boerenfamilie en inderdaad boerenkool hoort eerst een keer vorst overheen te zijn gegaan voor het gekocht/gegeten wordt, ik denk er eigenlijk neit eens overna het nu al aan te schaffen, meestal komt het vanzelf overal in de aanbieding tegen die tijd en dan koop ik het ook :)

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:03

SAKKIA schreef:
Ja dan wordt ie lekkerder meestal :j
Maar goed dat moet eigenlijk als ze nog in de grond zitten, heeft met suikers te maken volgens mij.......
Ik ken mensen (wel oudere mensen) die gewoon geen boerenkool eten als de vorst er niet over is geweest.....


Klopt, anders zou het te bitter zijn. Mijn ouders doen het ook zo :)

Ik lees al een tijdje mee, ben weer braaf aan het boodschappenlijstjes maken. Ik zit met 2 personen rond de 60 euro per week. Ik doe voornamelijk boodschappen bij de Lidl, wat ze niet hebben haal ik aan de overkant bij de AH. Een enkele keer haal ik iets bij de Coop om de hoek, maar die is duur en heeft een waardeloos assortiment.

Destino

Berichten: 13293
Geregistreerd: 01-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:05

Ilona__ schreef:
Destino schreef:
Ik kocht verse boerenkool in een zak. En deed het koken in een 'soep'pan, zo'n grote van 6 liter volgens mij :j . Zat bij mij ook gewoon in mijn pannenset :j
Boerenkool moest volgens mij moeder eerst een keer ingevroren zijn geweest. Geen idee waarom, dus ik doe eerst de zak in de vriezer voor ik het kook :Y)

Ja hihi, dat snap ik! :))
Dat hadden wij ook toen we net gingen samenwonen en een hele verzameling kruiden :+ Maar ach, je moet maar zo denken nu heb je voorlopig alles!

Oh Sakkia, jij doet dat ook :+
Waarom moet de vorst eroverheen zijn geweest :P ?


Verse boerenkool in een zak, klinkt mij als muziek in de oren. Dan dus in de vriezer en vervolgens koken. Hoelang moet het koken? Of is er een manier om te merken dat het gaar is? :o?
Aardappels koken, en stampen met een beetje kookvocht of melk, melk klinkt lekkerder eigenlijk, dus geloof dat ik dat doe. Hmm.. Ben benieuwd.

Ik lust vrij weinig, maar heb ook niet veel ervaring met koken, dus probeer iedere week iets te maken wat ik nog niet eerder heb gedaan.. :=


Volgens mij kookte ik het net zo lang tot de aardappels zacht waren :+ Maar dan zat het dus in 1 pan :+

Dat is helemaal goed toch! Koken leer je door het te doen!

Ilona__
Berichten: 1062
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:10

Daarom.. ;)

Ik begrijp uit de reactie van Annemiek dat de boerenkool nu nog erg duur is? Dan misschien toch beter rauwe andijvie doen..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:13

boerenkool bij de appie is 500 gram voor 1,69, 300 gram 1,19

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:13

Invriezen in de zak heeft geen zin meer := (althans niet voor het "vorst-effect")

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:14

Ilona__ schreef:
Daarom.. ;)

Ik begrijp uit de reactie van Annemiek dat de boerenkool nu nog erg duur is? Dan misschien toch beter rauwe andijvie doen..


ehm eigenlijk geen idee, maar ik heb het dus nog niet opvallend in de reclame... dus goedkoop gezien, of het nu juist 'duur' is weet ik niet, ik ga meestal pas boerenkool eten in de donkere dagen, dus richting december lol

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:15

Boerenkool was vorige week volgens mij in de aanbieding bij de AH.

Ilona__
Berichten: 1062
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:18

manzano schreef:
Invriezen in de zak heeft geen zin meer := (althans niet voor het "vorst-effect")


Oh. -O-

Nouja. Scheelt ruimte in de vriezer. :D

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:53

Nee weet dat het geen zin heeft, maar het is wel makkelijk want het neemt heel ruimte in in de koelkast en het blijft niet zolang goed.

Ik zet altijd eerst de boerenkool op en dan schil ik de aardappels, dan is het tegelijk wel klaar.
Maar goed ik doe het dus verplicht met twee pannen. Bak spekjes ook tegelijk en na het stampen doe ik ook altijd een beetje vet van het spekjes bakken erdoor. Geeft wat meer smaak :j Daarna alleen een beetje peper :j

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:54

zo doe ik het ook :j zet alleen de kool en de aardappels op hetzelfde moment op

Destino

Berichten: 13293
Geregistreerd: 01-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:59

Het is dus wel een beetje rond dezelfde tijd klaar :j
Dus dan kookt het 20 minuten ofzo?

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:01

Ik doe boerenkool onderin en aardappels erop en samen koken. Eigenlijk hoeft de boerenkool minder lang, maar dat verschil merk ik niet.

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:03

Ik doe de aardappels onderin en de boerenkoop erop :+ Mijn ervaring is dat de boerenkool toch wel langer nodig heeft dan de aardappels, maar ik wil het dan ook niet beetgaar, moet wel goed gaar zijn.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:08

Ik kook de boel gewoon 25/30 minuten. Maar dat kook ik m'n aardappels altijd (heb vastkokende, dus een zachte bende wordt het niet).

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:11

Ik vind vastkokend niet lekker :D Gebruik eigenlijk alleen maar kruimige.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:12

WendyBZ schreef:
Ik vind vastkokend niet lekker :D Gebruik eigenlijk alleen maar kruimige.


Ja die had ik laatst per ongeluk gehaald. Maar die zak ligt na 1x koken heel zielig in de kast. Echt niet lekker :))

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:12

WendyBZ schreef:
Ik doe de aardappels onderin en de boerenkoop erop :+ Mijn ervaring is dat de boerenkool toch wel langer nodig heeft dan de aardappels, maar ik wil het dan ook niet beetgaar, moet wel goed gaar zijn.


mijn ervaring ook.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:17

Ja die van mij ook :j Daarom ook gewoon tijdens het aardappels schillen de boerenkool al aan en dan is het tegelijk klaar.
Heb altijd twee zakken aardappels liggen, kruimige voor de stampotten en vastkokende voor normaal :j

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:19

SAKKIA schreef:
Nee weet dat het geen zin heeft, maar het is wel makkelijk want het neemt heel ruimte in in de koelkast en het blijft niet zolang goed.

Ik zet altijd eerst de boerenkool op en dan schil ik de aardappels, dan is het tegelijk wel klaar.
Maar goed ik doe het dus verplicht met twee pannen. Bak spekjes ook tegelijk en na het stampen doe ik ook altijd een beetje vet van het spekjes bakken erdoor. Geeft wat meer smaak :j Daarna alleen een beetje peper :j


Maar dan kan je de aardappels er toch later bij gooien?? Scheelt een pan :D

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:30

Ja maar dat gaat niet passen, heb niet zo'n grote pan ;)

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:36

Maar als je de boerenkool tijdje kookt dan slinkt het aardig :j Bij mij zit de boel aan begin bomvol, maar na koken niet meer.

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:39

Zuurkool eten wij graag - meestal maak ik er een ovenschotel van laagjes zuurkool - appel of banaan - rulgebakken gehakt of gerookte forel en puree. Eindigen met puree en daar dik paneermeel en kaas op.

Rodekool lekker met een paar appeltjes en gebakken uien - ook als stamppot niet te versmaden.

Vanmorgen boodschappen gedaan - was 42 euro kwijt.
Ons menu voor de komende week:
Vrijdag pannenkoeken
Zaterdag - visfondue
Zondag - Stamppot postelein met stukjes kaas en (Veg) worst
Maandag - Rode bietjes - gebakken aardappelen en Veg schnitzel en balletje gehakt (Man eet geen vlees)
Dinsdag - Gegratineerde ovenschotel sperciebonen - tomaat - zalm en pasta
Woensdag - Tomatenrijst met courgette en lekkerbekje - maak ik zelf want dat kun je hier in Duitsland niet kopen
Donderdag - Plaatpizza met gerookte zalm, tomaten en spinazie

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:46

Ooh boerenkool ! :9 welke verhouding doen jullie ? Ik heb altijd net teveel aardappels (of net te weinig boerenkool)
Ik was gister nog in de stad en was bij de kruidvat, en wou nog naar de wibra gaan voor dasty, maar omdat er al zo'n rij stond bij de kruidvat had ik daar weinig zin in. Heb toen op de gok een spuitbus van het kruidvat merk gekocht voor de oven te reinigen kostte 2euro. En het werkt als een tierelier ! Even inspuiten minimaal een uurtje laten zitten en je veegt zo alles weg met een vochtig doekje ! Super spul !

LynnDenise

Berichten: 6292
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: In de buurt van Rotjeknor.

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:51

Boerenkool heb ik net voor 65 cent gekocht bij supermarkt Hoogvliet. :9 Heerlijk met dit weer.

Ooit heb ik hier iets gelezen over een link of een app waar je je restjes in kon vullen en dan verzon hij er een gerecht bij. Gaat er bij iemand een lichtje branden als ik dit zeg? :=