Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MargreetW

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:17

Ik zou eerst op MP kijken, schoonzuster heeft daar een hele groep L-vormige vijver vandaan incl pomp voor 75 euro.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:19

Roos_s schreef:
Vaste planten kun je nu al wel planten. Eigenlijk wilden wij hier thuis onze tuin afgelopen weekend vol zetten met vaste planten, alleen gooide de vorst en sneeuw roet in het eten... Nu gaan we volgend weekend de tuin helemaal vol zetten.. Enige wat nog rest is vijver planten zoeken... Helaas is alles zo duur :=

Voor de winter hebben mijn ouders alle vijverplanten bij hun thuis weggegooid...... Niet echt handig! Maar als je bij een kweker (niet bij tuincentra!) gaat kijken en dan de kleinste formaten koopt, dan is het nog een beetje te doen. De meeste vijverplanten zijn net onkruid :D

Dan ga ik komend weekend ook maar alles planten!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:26

Ik lees verkeerd, sorry..... je had het over vijverplanten.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:05

Idd vijverplanten :) hebben al wel bij kwekers gekeken maar via internet ook nog een adres gevonden. Maar goed eerst nog maar even sparen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:34

MargreetW schreef:
keat schreef:

Ik zou in het vierkant van de vlonder palen slaan en daar dan in een U-vorm een pergola van maken. Bovendien zou ik afdakje wat langer maken zodat hij eindigt aan de rand van de pergola. Dan kun je klimplaten in alle soorten en maten hierlangs laten groeien en je kunt er dan ook leuke hanging baskets aanhangen.
Verder zou je boven de vlonder dan ook een systeem kunnen maken dat als het erg warm is je een doek over de vlonder trekt.

Verder zou ik mooi de schutting laten staan, tenzij hij natuurlijk helemaal verrot is. Je kunt daar evengoed wel klimop etc. langs laten groeien hoor, dat is geen probleem.
Hele dag zon is prachtig maar kan ook heet worden, dus misschien aan de kant van de schutting links een paar verhoogde bakken maken met ertussen genoeg ruimte om bv. daar een leuk zitje neer te zetten?

Op Marktplaats vindt je genoeg aanbiedingen voor tegels, ik zou dan de rest betegelen en dan opleuken met wat grote potten.
Onder het afdakje en het deel ernaast zou ik dezelfde tegels neerleggen, voor de rust.
De bakken kun je wegwerken door ze in houten bakken te zetten of er schermen om te zetten en die laten begroeien.

Er is best veel mogelijk in je tuin, gewoon tekeningen maken totdat je zegt Jaaaa, dit is het.

Zo hee, jij hebt nog eens ideeën! Klinkt leuk. En zitje ga ik denk ik ook doen aan de linkerkant ja. De schutting moet helaas wel vervangen worden, want hij is goed gammel en rot.
Met die vlonder kan je in principe leuke dingen doen, maar ik zit met het volgende.
Het terras moet helemaal overnieuw en ik denk dat het niet zo netjes is om om dat ding heen te bestraten. Daarbij blijft er dan onkruid laks groeien. Hem tijdelijk verwijderen gaat niet zonder hem uit elkaar te halen, want hij is loodzwaar. Het hout zouden we wel kunnen herbruiken en ergens een nieuwe vlonder leggen, maar dan met in de grond dan erop.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:43

Ik ga hier ook weer eens meelezen. Ben al bezig te bekijken hoe ik mijn konijnenhok wil, en het stuk tuin wat ik daarna nog over houd, daar moet een deel groententuin in en de rest nader te beslissen. In ieder geval is ook een deel betegeld waar ik nog wat meubeltjes voor moet fixen.

Ik heb binnen nog een simpel, goedkoop bankje staan, die wil ik graag buiten zetten. Waarme kan ik die dan het beste behandelen? Hij is al geverfd en ik heb geen zin in schuren etc :o

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:42

Dat is wel heel veel werk, de vlonder eruit. Je zou als afscheiding tussen nieuwe bestrating en vlonder ook een randje kiezeltjes kunnen leggen.

Bij de gamma en karwei zijn nu vaste planten in de aanbieding.

En voor de vijverplanten, die komen daar straks ook weer. Ik heb nog wel wat voor je over.

Bankje verven met botenlak, werkt het beste.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:46

Dankje Margreet, ga ik dat even halen! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:22

ik wilde idd ook net Jachtlak/botenlak zeggen :D

ik wil op zoek naar een lekker ouderwets fout houten bankje met losse kussens er op , in de jachlak en gaan...liefst iets met een fout bloemenmotiefje oid ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:28

Ik ga de kringloop maar eens in de gaten houden denk ik. Mijn mama heeft daar al heel erg veel leuke rieten stoeltjes vandaan, dat heeft ook wel wat en zit vaak wel oké :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:38

:wave: Ik zou me ook graag hier melden.
Wij zitten nu een goed half jaar in onze nieuwbouw woning en ik kan niet wachten tot we aan de tuin kunnen beginnen (potje is even leeg -O- )
Hebben vorige week een eerste offerte aangevraagd. Zijn ons rot geschrokken....
maar dan ben ik weer zo, vind het ontwerp echt heel erg leuk en wil het dan ook graag zo... :o
We hebben nu ook bij iemand anders een prijs op gevraagd. Krijgen we in het ieder geval een beetje het idee hoe de prijs ongeveer ligt.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:23

Hiiiiii Kentaro, gezellig.
En Sonja, wat dat bankje betreft, wil je er dan even 2 scoren want ik wil ook eentje....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:56

is goed Margreet :p

mmm,, wij zijn dus eigenlijk stiekem een beetje aar huizen aan het kijken... op zich hartstikke leuk natuurlijk :j maar geloof dat ik de moestuin maar even in pot houd en voorlopig even niets meer in de volle grond stop :=

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:33

Ha zo heb ik het bankje van de buurvrouw geerft. Die stond klaar voor de stoet, zag er niet uit. Ik heb hem geschuurd en in de whitewash beits gezet. Toen ze hem weer zag gas ze spijt dat ze hem had weggedaan.

O als je voor een ander huis aan r kijken vent zou ik ook even de hand op de knip houden ja.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:40

was eigenlijk helemaal niet de bedoeling, koophuis kijken, ja, over een jaar of zoiets pas.
maar ja, er staan momenteel een paar interessante huizen te koop, dus toch maar eens spieken ...
morgen en maandag bezichtigingen staan en 6 april open huizen route waar we er nog twee willen gaan bekijken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:11

het is nu toch wel de ideale tijd om te kopen! Weet niet of dat in Duitsland hetzelfde is?!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:19

geen idee, wij kijken in nederland ;)
maar het word apart, bezichtiging van morgen is een particuliere verkoop, maar dat huis is dus blijkbaar verhuurd en huurder weet nergens vanaf (schoonouders waren langs het huis gereden en werden aangesproken door , wat bleek, de vader van de huurder. die was stomverbaasd toen schoonouders vertelden waarom ze naar dat huis stonden te kijken)
wij wisten trouwens ook niks van een huurder...dus ben benieuwd waar we nu weer in belanden :=

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:21

Ik geloof niet eens dat ik daar nog mee verder zou durven gaan.... Wat een rare situatie!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:24

Dat kan volgens mij niet hoor, huurder heeft huurbescherming. Toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:25

MargreetW schreef:
Dat kan volgens mij niet hoor, huurder heeft huurbescherming. Toch?

Ligt eraan wat er afgesproken is, als er niks afgesproken is wordt het idd heel moeilijk. Je kan wel tijdelijk verhuren, maar dan moet er heel erg duidelijk zijn dat het tijdelijk is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:18

als het niet aan alle kanten is dichtgetimmerd , als in verhuur onder leegstandswet, tijdelijke contracten en weet ik het wat nog meer , dan kom je idd echt niet zomaar van een huurder af :n
zoals ik het verhaal nu hoor vermoed ik dat dit niet het geval is , anders is de man niet zo verbaasd, als je onder het mom van "tijdelijk" huurt, weet je dat de kans er is dat je er uit moet ivm >vul maar in<
we gaan waarschijnlijk wel gewoon kijken , maar wel met terughoudendheid zeg maar ;)
moet ergens wel lachen, ik kreeg de vraag of we serieuze interesse hadden , maar had de vraag ook wel om kunnen draaien :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:20

Ik snap die vraag wel..... Anders hadden ze de huurder helemaal niets verteld waarschijnlijk :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:22

nou ja, hij weet sinds maandag dat we komen kijken en huurder wist er vanmiddag nog niks van :=
er waren volgens zeggen meer gegadigden, maar dat maakt dan weer nooit zo een indruk bij mij :? iets te doorzichtig qua tactiek ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:25

Wij zijn eens bij een huis wezen kijken waar ook huurders in zaten. Het zag er werkelijk niet uit!! (foto was 'per ongeluk' van het huis ernaast genomen... }:0 ) De mensen zaten 'gewoon' te eten (rook ook erg lekker, de bloemkool) Die hoopten natuurlijk dat de koop niet door ging, want dan konden ze er gewoon blijven wonen...
Verder als de begane grond zijn we nog niet eens wezen kijken... (m'n vriend wilde nog niet eens naar binnen, maar ik vond dat zo banketstaaf voor de makelaar... :o )

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:10

O dat is wel een heel raar idee Sonja.