barbar schreef:ik heb gister ook maar eens een halstertouw geknoopt.
omdat ik las dat hij nogal lomp werd heb ik geprobeerd om met 3 touwtjes te knopen, ik heb nog nooit gescoobidoo't dus het begin is nogal lelijk geworden, ook had ik het rode touw in drie stukken geknipt waarvan ik later bedacht dat dat niet zo handig was omdat ik nu moest beginnen met een dikke knoop, volgende keer knip ik een stuk af, doe ik de klip in het midden van het andere stuk en maak het losse stuk met naald en draad met een lusje vast aan de klip.
met een beetje geluk kan ik dan dat uiteinde meeknopen en zie je daar dan weinig van.
nu is mijn touwtje gemiddeld qua lengte, miss net iets wat kort omdat dat ik best wat lengte heb verspild aan die dikke knoop, qua dikte is hij goed.
ik vemoed als ik het zo ga doen als bescheven het touw net aan lang genoeg word, en dan heb ik dus maar een rood touw gebruikt.
Drie touwtjes heb ik zelf ook geprobeerd, dat wordt sowieso niet bepaald een succes. Het kan wel, maar met 4 wordt echt veel mooier. Vandaar dat ik het in de tutorial ook met 4 uitgelegd heb. Met 3 touwtjes wordt hij trouwens dikker dan met 4, omdat het met 4 beter in elkaar past.
Wat je met 3 wel kunt doen is een vlecht maken, en dan inderdaad het begin vastzetten met naald en draad. Een vlecht is dan wel helemaal niet geschikt om een paard vast te knopen, het is wel fijn om mee te wandelen en kost je veel minder touw.