Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:08

Het verlaagt sowieso de prijs flink. Het kost tienduizenden om het in te dammen of te verwijderen en het is echt een ramp. Laten zitten is geen optie want het beschadigt je huis en je funderingen en leidingen. In sommige landen krijg je zelfs geen hypotheek als er Japanse duizendknoop op het perceel staat.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:29

Nanna schreef:
Wij hebben een huis op het oog waar sinds deze zomer Japanse duizendknoop in de achtertuin staat. Los van deze plant sluit het huis heel goed aan bij wat we willen, maar nu twijfelen we toch. Hebben jullie ervaring met Japanse duizendknoop? Is het echt zo erg als het klinkt? Of scheelt het al als je de tuin bijvoorbeeld professioneel laat afgraven? En is dit iets dat vanaf nu altijd de waarde van dit huis gaat drukken of valt dat mee als het je lukt om de Japanse duizendknoop weg te halen?

Als we een bod uitbrengen willen we het sowieso onder voorbehoud van bouwkundige keuring doen.

Het is echt zo erg als het klinkt helaas. Zelfs je tuin laten afgraven geeft geen garanties dat het weg blijft en is ook heel duur, omdat je de grond niet zo maar mag afvoeren.

Het hebben van de Japanse Duizendknoop is inmiddels ook strafbaar, waardoor niets eraan doen geen optie is (https://www.rvo.nl/onderwerpen/invasiev ... mag-wel%3F).

Ik zou voordat je een bod doet eerst contact opnemen met een bedrijf die de Japanse Duizendknoop bestrijd en vragen naar een kosten inschatting. Dan krijg je een beetje een indicatie waar je aan moet denken.

MizzMontana

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:37

Je mag het niet kopen, verkopen of vervoeren (voor de handel). Maar er staat ook in die tekst dat als het in je tuin staat dat je er niets aan hoeft te doen. Ik lees er geen wettelijke verplichting in om het weg te halen. Niets doen is dus ook een optie, de vraag is allen of je dat wilt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:03

Ik weet dat er ook succesvol duizendknoop met varkens wordt bestreden, maar ik weet niet of je dat wil en of je daar de ruimte voor hebt.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Ik wilde ook zeggen varkens. Die eten de wortels namelijk op. Dus volgens mij één van de beste methodes. Verder totaal geen verstand van duizendknoop,regelgeving en invloed op huizenprijs.

Wij hebben gisteren een bod gedaan. Zo mega spannend! Ik lig er weer wakker van s nachts... Hoop vandaag wat te horen. Makelaar had bij het bod wel aangegeven dat we graag vandaag wat hoorden. Hier geen sluitingsdatum oid, wel wat andere geïnteresseerden maar liep nog steeds geen storm gelukkig... Dus ik hoop dat er nog geen ander bod ligt en die van ons hoog genoeg is...

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Het gaat om een twee-onder-een-kap woning met een tuin van +-14x9 meter. Dus weet niet hoe geschikt varkens dan zijn?

Ze brengen het alsof het afgelopen zomer voor het eerst hebben ontdekt en het dus in een begin stadium zit. Maar zeker weer ik dat niet. Ik wil inderdaad navragen of meer buren er last van hebben.

Het gebruik van gif vind ik geen optie.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:12

Ik heb geen ervaring met de kosten, maar ik zou inderdaad goed kijken naar de tuinen van de buren. Als jij zoveel investeert in het verwijderen, en je buren niet, dan heb je het binnen no-time weer terug. Ik zie dat hier al met een andere hardnekkige plant :')
Onze buurvrouw vind het "gezellig staan" dus die gaat er niks mee doen. Daar verander je niks aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Nanna schreef:

Dan moet je er gewoon niet aan willen beginnen. Bedrijven zullen met grof geschut moeten komen om dit te verwijderen dus grootschalig afgraven en doodmaken. En dan maar hopen dat het niet richting je huis en fundering is gegaan. En dat het de leidingen in de grond niet heeft aangetast.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:34

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:42

Wilde al zeggen varkens die blijven doorgaan tot echt alle wortels dood zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:56

MizzMontana schreef:
Je mag het niet kopen, verkopen of vervoeren (voor de handel). Maar er staat ook in die tekst dat als het in je tuin staat dat je er niets aan hoeft te doen. Ik lees er geen wettelijke verplichting in om het weg te halen. Niets doen is dus ook een optie, de vraag is allen of je dat wilt.

Recent (augustus 2025) is eea gewijzigd. Het verbod zoals jij omschrijft klopt, maar daarnaast is het verboden de plant in de natuur te laten verspreiden.

Gemeentes hebben soms in de verordening opgenomen dat je verplicht bent de plant te bestrijden, of stellen je dit verplicht als er overlast is. Daarnaast kan je juridisch aansprakelijk zijn als je niets doet aan de bestrijding, het hierdoor verspreid naar tuinen van de buren en daar schade veroorzaakt (onrechtmatige hinder).

Deze plant gaat heel snel woekeren, dus de kans van bovenstaande is reëel als je er bewust niets aan doet.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:58

Bij onze buren ( paar boerderijen verder)
Is het helemaal afgegraven,en heeft twee jaar afgedekt gelegen met plastic.
Waarschuwingsborden van de gemeente eromheen.

En dat was dan nog slootkant voor de boerderij,laat staan bij je huis .

Ik zou echt goed navraag doen ,het was een hele operatie destijds .

Het schijnt nu wel dood te zijn

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

Marcella schreef:
Wilde al zeggen varkens die blijven doorgaan tot echt alle wortels dood zijn.

Varkens helpen wel, maar halen het echt niet volledig weg. Zeker niet in één keer. Je moet naast de varkens nog andere maatregelen treffen als je het helemaal weg wilt hebben en zelfs dan heb je nog geen garantie dat het op de lange termijn daadwerkelijk weg is.

Bedrijven die het bestrijden geven ook geen garanties.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:05

Nanna schreef:
Het gaat om een twee-onder-een-kap woning met een tuin van +-14x9 meter. Dus weet niet hoe geschikt varkens dan zijn?

Ze brengen het alsof het afgelopen zomer voor het eerst hebben ontdekt en het dus in een begin stadium zit. Maar zeker weer ik dat niet. Ik wil inderdaad navragen of meer buren er last van hebben.

Als ik het huis fantastisch vind zou ik het er niet om laten staan...Het is een lastig kruid en je moet er constant bij zijn om het uit te trekken, Wij hebben er varkens voor lopen ,maar we hebben een gemeente perceel naast ons daar word er niks aan gedaan,dus het blijft een kwestie van uit trekken.De varkens mogen op het paarden stuk en hun eigen stuk hun werk doen,maar niet in ons tuin gedeelte daar trekken we het met de hand uit. Het voordeel is het is niet giftig ,zelfs gezond en je zou het kunnen eten..Ik zag ooit een koppel het staan afknippen en hun fietstassen mee vol stoppen en vroeg wat ze er mee gingen doen uit nieuwschierigheid...Ze gingen het klaarmaken en opeten,ze hadden nog veel meer onkruid bij wat volgens hun eten was...

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

Ik heb eens gelezen dat je in bepaalde landen oa Belgie niet eens een hypotheek kan krijgen op een huis met een japanse duizendknoop, vanwege mogelijke schade aan funderingen etc. Ik zou er niet aan beginnen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

gr_roos schreef:
Ik weet dat er ook succesvol duizendknoop met varkens wordt bestreden, maar ik weet niet of je dat wil en of je daar de ruimte voor hebt.

En het planten van aardpeer schijnt de duizendknoop te verdrijven

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:41

Japanse duizendknoop kun je ook eten, smaakt als andijvie. Lekker goedkoop.
Maar goed, het is serieus tuig en je krijgt het (bijna) niet weg. Varkens eten idd de wortels op, maar er hoeft maar een milimeter te blijven zitten en het komt weer terug. Gif werkt niet, verbranden werkt niet, afgraven werkt deels. Het is allemaal erg kostbaar en ik zou, zeker als je de keuze hebt, 2x nadenken of je dit wilt.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

Karlijn_dv schreef:
Ik heb eens gelezen dat je in bepaalde landen oa Belgie niet eens een hypotheek kan krijgen op een huis met een japanse duizendknoop, vanwege mogelijke schade aan funderingen etc. Ik zou er niet aan beginnen

Ik weet niet waar dit vandaan komt,maar dit is echt onzin....Of de huizen bij ons in de buurt moeten allemaal cash betaald worden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:24

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:34

Wij gaan ook binnenkort weer bezichtigen en we hebben nu een aankoopmakelaar in de arm genomen :+

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 37 min geleden

Nanna schreef:

Ik zou het wel spannend vinden. Kwamen ze hier zelf mee of zag je het zelf bij de bezichtiging?
Ik denk dat het mij niet op zou vallen terwijl het dus toch wel heel belangrijk is! Goed om op te letten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Hoe mooi het huis ook is als er Japanse Duizendknoop staat dan zal ik het niet kopen. Het is echt een woekerplant en hoewel er methodes zijn om het in te dammen is er maar een mini stukje wortel nodig om de plant weer te laten groeien. Dus echt wegkrijgen lukt vaak niet en als je net denkt dat het je gelukt is komt de plant in alle hevigheid weer terug. Ik zou dus verder kijken naar een ander huis dan het gevecht aangaan met deze plant.