Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:43

Sonja_vR schreef:
Het snoeien is tegen het verhouten
Als je hem idd een paar jaar niet snoeit dan word de onderkant kaal en houterig
Maar ik heb jonkies staan
Dus ben ook heel beschaafd te werk gegaan (idd takje voor takje )
Van het najaar of volgend vroeg voorjaar eens zien wat ik dan aandurf qua snoeien

Een deel is inderdaad van o deren kaal en hout.
Kan ik het dan zo kaal knippen en komt het dan volgend jaar weer mooi op?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:44

Ik snoei ze elk jaar terug tot zo’n 15-20 cm breed en hoog. Inmiddels staan ze alweer tot zeker een halve meter hoog

Sonja_vR

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:53

Ik heb eigenlijk geen idee of je verhoutte lavendel gewooon helemaal terug kunt snoeien

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:35

Sonja_vR schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee of je verhoutte lavendel gewooon helemaal terug kunt snoeien

Ik vraag het nog wel aan de tuinman dan :D
Ik ben zo blij met hem.

Ik ben wel trots op mijn hortensia's. Die heb ik ook voor het eerst gesnoeid, met behulp van YT en die zijn heel mooi groen geworden met mooie roze knoppen er in <3

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 05:22

Hier ook lavendel echt mega paars nog nooit zo gebloeid.
Ook veel hout zijn nog nooit gesnoeid hier dus 8 jaar.

Ga dit jaar snoeien kan iemand vertellenen bv aangeven op de foto tot hoever ik moet snoeien, en wanneer moet dat?

Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 06:14

Ik snoei in september, na de bloei, maar dan alleen de bloemstengels er uit. In maart kort, je kunt terugsnoeien tot net boven waar je nog groene uitlopers / blaadjes ziet. Dan lopen ze weer uit. Bij korter heb je kans dat ze niet uitlopen. Als ze lang niet gesnoeid zijn zou ik zo kort mogelijk doen, houd ze echt mooier en groener. Geldt ook voor tijm en rozemarijn en dergelijke.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 06:46

Sonja_vR schreef:

Nee dat kan niet. Altijd wat groens eraan laten zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 06:49

Fijne tips !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:56

Hier snoeien we voorjaar alles zo kort mogelijk, maar altijd zorgen dat er +- 5 stukjes groen zit nog. Dus vaak is de hele plant kort op paar langere sprietjes na.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:39

Ik heb ook veel lavendel in de tuin. Als ze inderdaad jaren niet gesnoeid zijn, zou ik ze niet ineens helemaal terugsnoeien, grote kans dat er niks meer terug komt. Als ze eenmaal verhout zijn, wordt dat volgens mij niet anders.
Ik snoei ze ook altijd in het voorjaar, op zich doe ik het altijd wel vrij rigoureus. Pak het hele bosje en knip het helemaal af. In het begin deed ik het ook takje voor takje, maar dat duurde me te lang. Ik heb er nu wel twee tussen zitten die ik misschien toch te ver heb terug gesnoeid, denk dat ik die er maar uit haal en nieuwe voor in zet.

Als je trouwens googled kom je wel filmpjes tegen hoe lavendel gesnoeid moet worden. Zo heb ik het ook ooit een keer afgekeken :+

Tita, ik denk dat je pas in het voorjaar weer echt terug moet snoeien. Je kan wel in juli/aug nog de uitgebloeide takken eruit knippen, dan komen er weer nieuwe in.

Vjestagirl, mooie aanwinst hoor!! Ben heel benieuwd naar het resultaat hoor! Ik heb straks ook nog een border te vullen, wil het ook vooral erg vol en beetje Engels, dus ben benieuwd naar jouw border straks.

Groenblijvend is hier ook een probleem. Vind het ook moeilijk uitzoeken bij het tuincentrum, staat dan bijvoorbeeld niet goed aangegeven of je moet er zelf echt goed naar zoeken en dan weet ik het eigenlijk niet. En idd, ze zijn meestal ook minder mooi!

Ceetje_bokt, wat staat jouw roos daar op een mooie plek zeg!! Staat er ook mooi bij!

Ik heb hier gisteren maar mijn Ridderspoor even bij elkaar gebundeld. Die staat zo mooi in bloei, maar door de regen was ie geknakt. Toch volgend jaar misschien maar verplaatsen dat ie iets meer steun heeft aan andere planten. Iemand nog tips?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:54

Electra63 schreef:
Ik heb heel veel lavendel in de tuin.
In maart werd tegen mij gezegd, dat ik de toppen moest snoeien.
Ik heb er 10 cm ofzo afgehaald. Was erg veel werk, takje voor takje :D ;)
Nu was hier vorige week een tuinman en die zei, dat ik het helemaal kort moet gaan snoeien.
Volgens hem was het al jaren niet gedaan. Ze zijn wel prachtig paars <3

Aankomend weekeind komt de tuinman een begin maken met snoeien en onkruid weg halen *\o/*

Lavendel kun je best zo kort mogelijk snoeien, tot er nog een randje groen staat. Als je dat niet elk jaar doet dan verhout de onderkant volledig. Als je terugsnoeit tot op het hout dan krijg je waarschijnlijk niks meer.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:47

Lavendel is ook heel makkelijk te stekken (na de bloei), dus mocht je planten hebben die sterk verhout zijn, kun je ze makkelijk vervangen voor een jonger exemplaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:19

Blijkbaar heeft de AH bij mijn ouders in het dorp nu n goede aanbieding, dus mijn mam gaat zo een stapel voor me halen :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:33

Dus... Vandaag is niet helemaal het aller beste weer om te willen tuinieren :')

Om toch maar wat te doen heb ik tussen de buien door de border klaargemaakt voor het planten. Dat betekende een rekje ophangen voor mijn klimroos, want daar kom ik straks veel minder gemakkelijk bij, alle planten eruit halen die ik niet langer op die plek wilde hebben, en de struik van de buren die heel lelijk door de schutting heen stak weghalen.

Afbeelding

Afbeelding

Best geslaagd vind k zelf. Hogelijk is het morgen iets beter weer en kan ik wel aan het planten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:47

Als goed is geven ze wel aardig droog weer op morgen! Ik hoop het heel erg, want moet mijn bijen controleren en in de regen vinden de dames niet leuk :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:50

Ik kom ook weer even meekletsen :). Ik ben zo benieuwd hoe jouw border er straks uitziet Vjestagirl :j.
Volgens mij wordt het een hele mooie kleurencombinatie <3 .

Bij mij doet lavendel het nooit goed. Het verdwijnt of verhoudt. Probeer het al jaren maar lavendel houdt niet van mijn tuin, terwijl salvia het wel goed doet.

Ik heb zojuist laatste aflevering van Gardeners World gekeken en geleerd hoe je kan stekken! Nooit geweten dat het zo makkelijk is :Y) .
Weet iemand wanneer het beste gestekt kan worden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:52

Ik ben net even naar de welkoop geweest voor wat compost en toen viel er zomaar een lichtroze rozenstruikje in mijn wagentje. Heel gek toch? O:)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:46

Herkenbaar _O- .

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:38

Heb ik nou nooit :=

Volgens mij ben ik zo vorig jaar aan deze passieflora gekomen
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:45

Passieflora vind ik ook altijd zo mooi. Ik wil eigenlijk een witte hebben.

Ik heb ook echt een zwak voor alles wat in de kneusjeshoek van het tuincentrum staat. Ik heb overal een plekje voor en alles moet mee naar huis :=

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:58

Oef, ben ik gelukkig niet de enige! Hier springt er ook regelmatig een plantje extra in mn winkelwagen. Afgelopen jaar 1 oleander-kneus en 3 olijfwilg-kneusjes bij intratuin weg gehaald. Doen het super nu!

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:51

Hagelt het bij jou? Hier een zonnetje’
Wat een regen ook vannacht, heerlijk voor het gras en de planten.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:26

Hier regent het ook heel hard.
De tuintafel wordt straks bezorgd. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:34

LaPluche schreef:
Hagelt het bij jou? Hier een zonnetje’
Wat een regen ook vannacht, heerlijk voor het gras en de planten.

Yes, wilde net naar buiten om brood te gaan halen. Heb maar even gewacht.
En in het kader van :o? . Regenton hebben en vergeten om het kraantje dicht te draaien. :+