[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:12

De hele ochtend aan het rondbellen geweest naar notarissen, vervolgens tot de ontdekking gekomen dat het elkaar niet zoveel ontloopt... :+ We zijn tot een prijs gekomen, dus ik mag mezelf (bijna) eigenaar noemen van een appartementje van 65m2. Met 2! balkons en een lekkere ruime woonkamer. Helemaal leuk dus! *\o/*

Sammie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:16

gefeliciteerd!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:22

Gefeliciteerd liz

Anouk, je mag het idd wel hopen dat ze enigszins geen bananen in de oren hadden :p
En mem die pup zal er idd genoeg om op te ruimen zijn hihi

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:25

Blinnii schreef:
Vraag!
Onze overdracht staat gepland op 26 februari en dus ben ik op zoek naar een notaris. Via de verkopend makelaar heb ik twee namen in Wassenaar gekregen, via internet kom ik nog bij andere mogelijkheden uit. Hoe hebben jullie het aangepakt? Gegaan voor de goedkoopste of viavia? Gaat er bij notarissen nog zoiets op als 'goedkoop is duurkoop'? Heb echt geen idee :+

Daarbij.. Wij zijn niet getrouwd en zullen dit ook niet doen voor de overdracht plaatsvindt. Dat betekent dat vriendlief geen partner is voor de wet en dus daarmee niet mijn erfgenaam en ik niet de zijne. Nu heb ik me gek gezocht op internet en kom ik een verhaal tegen dat je met een 'samenlevingscontract met verblijfsbeding' het huis in elk geval wel aan je partner kunt toevertrouwen als je komt te overlijden, maar hiermee is je partner nog steeds geen erfgenaam wat betreft financiën. Hebben jullie allemaal een testament laten opstellen?? Of hoe heeft iedereen hier dit geregeld en wat zijn jullie specifieke redenen om daar wel of niet voor te kiezen?

Wat betreft de notaris. Wij hebben uiteindelijk niet de goedkoopste gekozen omdat die met hoge boetebedragen werkte. Als alles op rolletjes loopt ben je dan goedkoop uit maar mocht er iets veranderen / wijzigen dan ben je de sjaak en alsnog duurder uit dan een duurdere notaris. Vraag dus naar boetes!

Wij gaan een samenlevingscontract aan met geloof ik een testament. Geregistreerd partnerschap hebben mijn ouders maar dat lijkt echt enorm veel op trouwen. Elkaar het ja-woord geven en je moet getuigen hebben enzovoorts. Daarnaast moet je dan eerst 'scheiden' voordat je weer kunt trouwen en ook dat stond ons tegen. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:40

Valt allemaal reuze mee hoor, je kan prima gewoon op de afgesproken tijd even snel naar het gemeentehuis in je normale kloffie, dan trekken ze daar ter plekke 2 mensen uit hun kantoor als getuigen, iedereen zet zijn handtekening en je bent gepartnerd en alles is in een oogwenk en voor een habbekrats geregeld :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:48

Komt geen eens cake aan te pas :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:02

Daarom, als je wilt kan je het echt zien als iets dat zeker niet veel meer emotionele lading heeft dan bij de notaris aanschuiven voor een aantal handtekeningen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:51

Blinnii schreef:
Wendy, je kunt ook wel trouwen.. maar dan alleen door eerst het GP te laten ontbinden. Daarna mag je pas met 'toeters en bellen' en ja-woord en dergelijke trouwen.

Probeer je mij nou te vertellen dat wat ik heb gedaan niet kan? Ik was er toch echt zelf bij hoor.
Formeel hebben we ons gp om laten zetten naar een huwelijk. Maar voor de dag maakt het niks uit. Wat ons juist tegen stond is betalen voor een samenlevingscontract en testamrnt, terwijl je toch wilt trouwen een paar jaar later. In onze ogen echt weggegooid geld. Juist omdat een gp gratis kan...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:52

pmarena schreef:
Daarom, als je wilt kan je het echt zien als iets dat zeker niet veel meer emotionele lading heeft dan bij de notaris aanschuiven voor een aantal handtekeningen :)

Wij waren een uur later alweer aan het werk...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:58

Ik was bij ons GP eigenlijk wel verrast dat ze toch probeerden er een "momentje" van te maken door een beetje een verhaaltje erbij te vertellen en echt een beetje een ja-woord te vragen enzo, toch een trouwerij-tintje zeg maar :P

We waren er samen tussen het klussen door even naartoe gegaan, ze trokken 2 toevallig in de buurt zittende ambtenaren achter hun bureautje vandaan, en 10 minuten / een kwartiertje later stonden we weer buiten maar toch deden ze het wel leuk eigenlijk :)

Terwijl het voor ons eigenlijk puur was van leg het maar vast want we hebben nu samen een huis gekocht, we kijken later wel verder of we er nog een trouwerij aan vast willen plakken. Geven allebei niet zoveel om een huwelijk en ik was ook verbaast dat manlief die optie open wilde houden, maar nu achteraf vind ik het wel een leuk idee :)

Ik vind alleen dat GP een beetje een vreemd gevoel geven in sommige zaken... want hij is nu officieel mijn man, op formulieren enzo moet je dan invullen of zeggen dat je getrouwd bent...en ik vind dat een beetje aanvoelen als valsspelen want we zijn helemaal niet getrouwd -O-

Het geeft je toch een beetje een onbestemd gevoel vind ik....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:07

Denken jullie dat het normaal is om de notaris te bellen om te vragen of de tijd verzet kan worden? Heb net een brief gekregen en de tijd is half 2 over 2 maanden, maar half 2 komt wel heel slecht uit of zal de tijd verzetten ook gelijk weer geld kosten :') mn vriend zit dan namelijk met tentamens.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:12

Als je het niet vraagt, dan weet je het niet. Morgen gewoon even bellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:15

Volgens mij heeft mijn collega laatst ook gebeld voor 't verzetten. Die hoefde géén geld te betalen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:15

Een tijdstip verzetten lijkt me toch veen geld te kosten, dan zou het toch wel vlet erg gesteld zijn met de notarissen :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:20

Gewoon even bellen en vragen, lijkt me dat je er vroeg genoeg bij bent waardoor het geen ramp moet zijn om het wat te verzetten en anders zeggen ze het wel :)

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:04

Zijn er nog percentages echt not done qua bieden onder de vraagprijs? Huisje wat ik ga bezichtigen staat al een tijdje te koop, 189k, dat vind ik het niet echt waard, maar wat kun je maken zeg maar?

Ik heb zelf absoluut geen haast, en er zijn ook wel wat meerdere huisjes die aan mijn wensen voldoen en hoe goedkoper hoe beter. :D Zie het ook niet als iets waar ik m'n hele leven blijf wonen, maar ook als investering.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:13

Dat is lastig zo te zeggen. Gaat om meer factoren dan de tijd waarin te koop staat. En wat kun je maken? :D Wat jij wil, je hoort het vanzelf of de makelaar gaat lachen, boos wordt of serieus blijft :D

maar zonder link en enige info over de verkopers/omgeving is het dikke duimwerk.

Investeren in een huis is lastig, wil je een beetje uit de kosten komen moet je óf heel heel heel veel geluk hebben of er ongeveer zeven jaar willen wonen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:16

Is inderdaad lastig te zeggen.
Ik zag op bokt markt bijvoorbeeld ook een huis hier niet zo ver vandaan voorbij komen waar ze ook echt de hoofdprijs voor vragen, is het in mijn ogen ook echt niet waard. Maar ja, staat dan ook al sinds 2009 te koop en zijn al 4 ton gezakt in vraagprijs. Maar ook met dit bedrag raken ze het echt niet kwijt denk ik.
Zoals hier boven ook al gezegd wordt, is het eigenlijk een kwestie van proberen. Je komt er vanzelf achter en aangezien je aangeeft toch geen haast te hebben.... gewoon doen zou ik zeggen.

Investeren in een huis is niet meer per definitie een goede investering tegenwoordig :n

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:25

Eventjes goed kijken wat huizen in dezelfde categorie en regio doen.. Kun je wel enigszins aan afleiden wat er nog van een vraagprijs af zou moeten kunnen.

Maar daarnaast misschien kan een eigenaar wel niet zakken met zijn vraagprijs vanwege hypotheek ofZo, dus verkijk jezelf er niet te veel op. Misschien anders vooraf al even overleggen met de verkopende makelaar of er nog ruimte is in de vraagprijs. Huizen staan meestal niet voor niets heel lang te koop.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:45

Swah schreef:
Zijn er nog percentages echt not done qua bieden onder de vraagprijs? Huisje wat ik ga bezichtigen staat al een tijdje te koop, 189k, dat vind ik het niet echt waard, maar wat kun je maken zeg maar?

Ik heb zelf absoluut geen haast, en er zijn ook wel wat meerdere huisjes die aan mijn wensen voldoen en hoe goedkoper hoe beter. :D Zie het ook niet als iets waar ik m'n hele leven blijf wonen, maar ook als investering.

Lastig, wat denk je zelf wat reëel is?
Wij begonnen met openingsbod dat ong 11% onder de vp lag, maar daarmee wilde de verkoper niet in onderhandeling. Gingen we ook al een beetje vanuit, maar wie niet waagt.... Daarna hebben we 5000 op ons openingsbod gegaan en toen konden de onderhandelingen beginnen :).

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:49

Hallo, Ik kom dit topic even binnen vallen.
Ik zoek eigenlijk even iemand die zelf ook werkt of heeft gewerkt richting makelaar of notaris/hypotheker. Zou die me even een pb willen doen?
Heb namelijk even een vraag en ga het niet openbaar neerzetten. Alvast mijn dank :-).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:50

Zit nu wel een redelijk verschil in wat je zoekt. Een makelaar, notaris of een hypotheker :?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:53

Ja nou alle drie weten er vast meer van. Notaris denk ik het meest. Zijn er allen bij betrokken namelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:56

Plien91 schreef:
Swah schreef:

Lastig, wat denk je zelf wat reëel is?
Wij begonnen met openingsbod dat ong 11% onder de vp lag, maar daarmee wilde de verkoper niet in onderhandeling. Gingen we ook al een beetje vanuit, maar wie niet waagt.... Daarna hebben we 5000 op ons openingsbod gegaan en toen konden de onderhandelingen beginnen :).

Wij zijn begonnen op ongeveer 12,5% onder de vraagprijs, en zijn uiteindelijk precies in het midden uit gekomen. Voor hen was het na lang nadenken toch voldoende om in onderhandeling te gaan, vooral ook omdat de eigenaresse wel moest verkopen ondertussen. Wel hebben de onderhandelingen 2 weken geduurd, ook omdat de verkoper alles moest afstemmen met de bank...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:57

Henrieke schreef:
Ja nou alle drie weten er vast meer van. Notaris denk ik het meest. Zijn er allen bij betrokken namelijk.

Berdien is hypotheekadviseur. Je kan het allicht even bij haar proberen.