[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:06

duurder in vraagprijs is een ding, maar het scheelt ook hoeveel ruimte er nog in de onderhandeling kunnen zitten, helemaal met alle negatieve berichten nu, kun je echt een stuk lager gaan zitten hoor.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:21

Hahahaha, groene tegeltjes enzo. Vreselijk :').
Ik ben blij dat mijn wc-tje wel enigszins normaal was. Ja, het is jammer dat het geen hangende pot is, maar de tegeltjes zitten er mooi op, vloertje ziet er strak en netjes uit en kleuren zijn gewoon simpel zwart/wit. Als ik een keer geld overheb, wil ik daar nog wel een hangende pot in hebben, maar het is niet heel erg noodzakelijk ofzo. Heb liever eerst die nieuwe keuken. Enige wat nu veranderd is, is de verf wit gemaakt (Was uiteraard weer creme/geel) en een verlaagd plafonnetje met spotje, omdat de buis van de ketel daarboven loopt. Die zit namelijk in het washok ernaast (was vroeger dus die douche was :') ).

Jeetje PD, dat is nog een lastige keuze. Heb je zelf al een bepaald gevoel bij een van de huizen van die bezichtigingen of springt er nog niet iets bijzonder uit?
Je man (en jij ook?) wil dus eigenlijk het liefst niks klussen?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:22

WOZ-waarde van de betreffende nieuwbouwwoning is 289.000, getaxeerde waarde 293.000. Nu op de markt voor 260.000 (sinds 10 maanden), dus als we hier al een bod op doen zal het waarschijnlijk maximaal 235.000 euro worden. De vraagprijs is marktconform, maar gezien de dingen die moeten gebeuren om naar ónze zin te maken is het mij het niet waard. Misschien doe ik wel gek en breng ik morgenmiddag wel en bod uit...

De soortgelijke nieuwbouwwoning stond op de markt voor 299.000 euro, zijn nu gezakt naar 234.000. Voor een living die slechts 11m2 kleiner is.... Na wat rondvragen verwacht ik deze woning onder onze voorwaarden te kunnen krijgen voor 210.000 euro.... Veel lager durf ik voor beiden woningen ook echt niet te gaan eerlijk gezegd.

Moet zeggen, als we morgenmiddag op één van de woningen een bod doen, leggen we waarschijnlijk gewoon een 'take it or leave it' final offer op tafel. Als deze woningen aan mijn neus voorbij gaan zal ik er toch niet echt van wakker liggen, ze zijn leuk... maar zeker niet mijn droomstek. Komt dan vast wel wat anders op ons pad dat nog veel leuker is.... :D

Mootje

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:24

PD, Ik zou me eerlijk gezegd niet zo vastpinnen op de WOZ :')
Ik zag gisteren een badkamer met hele mooie groene tegeltjes op de tv (bij zo'n huizenflip-programma) incl. bad op pootjes <3

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:25

@PD: goed dat je zo kan denken, ik zou doodsbenauwd zijn straks in een "dit is het eigenlijk toch echt niet huis" te zitten.

Ik lees wel mee, maar niet zoveel fut om te reageren :D , gaat wel allemaal z'n gangetje hier, flink aan de klus, maar momenteel allemaal leuke "paardendingen" dat is natuurlijk extra leuk!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:26

Woz zou ik echt niet naar kijken. Zegt zo vreselijk weinig!!
Dat heb ik afgelopen jaren met ons appartement wel gemerkt.

Bij ons huidige huis klopt het ook totaal niet met de waarde.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:26

Ah zo. Maar wil je dan niet liever verder kijken tot je wel iets gevonden hebt waarbij je de wow-factor wel hebt?

Mijn schuurtje gaat ook de goeie kant op, kreeg net een fotootje door van de buurman, vanaf zijn tuin genomen.
Afbeelding

Hebben jullie trouwens ervaring met een passiebloem-struik (?) tegen een schutting aan. Zoals je op de foto kunt zien, is onze afscheiding van die verschrikkelijk betondingen. VInd het echt vreselijk. Volgend jaar gaat de achtertuin eruit om helemaal naar mijn smaak aangelegd te worden, maar de schutting moet in overleg. Gezien hun ook eea verbouwd hebben en nog een nieuwe badkamer willen volgend jaar, vrees ik dat ze (nog) niet akkoord gaan met een totaal nieuwe schutting, dus vind ik het voorlopig ook prima om 'm op te vrolijken met wat groen. Vind zelf de passiebloem erg leuk: groen en toch nog mooie bloemen. Maar in hoeverre groeien die uit, richten ze schade aan, hoevaak moeten ze gesnoeid worden etc? Internet geeft alleen dezelfde informatie..

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:27

Yv_ schreef:
Hahahaha, groene tegeltjes enzo. Vreselijk :').
Ik ben blij dat mijn wc-tje wel enigszins normaal was. Ja, het is jammer dat het geen hangende pot is, maar de tegeltjes zitten er mooi op, vloertje ziet er strak en netjes uit en kleuren zijn gewoon simpel zwart/wit. Als ik een keer geld overheb, wil ik daar nog wel een hangende pot in hebben, maar het is niet heel erg noodzakelijk ofzo. Heb liever eerst die nieuwe keuken. Enige wat nu veranderd is, is de verf wit gemaakt (Was uiteraard weer creme/geel) en een verlaagd plafonnetje met spotje, omdat de buis van de ketel daarboven loopt. Die zit namelijk in het washok ernaast (was vroeger dus die douche was :') ).

Jeetje PD, dat is nog een lastige keuze. Heb je zelf al een bepaald gevoel bij een van de huizen van die bezichtigingen of springt er nog niet iets bijzonder uit?
Je man (en jij ook?) wil dus eigenlijk het liefst niks klussen?

Toiletten vind ik het fijn als ze gewoon eenvoudig en netjes zijn inderdaad, van de week kwamen we ook weer een blauw/groen/geel gevlekt toilet tegen terwijl de rest van de woning prachtig gerenoveerd was... Tsja dat is dan toch een afknapper hoor :D

We zitten een beetje in dubio, ik ben zelf redelijk handig en durf ook wel grote klussen aan te pakken, ik zie het nooit zo zitten om in andermans zooi te leven... Ervaring heeft toch wel geleerd dat ik me daar op den duur aan ga irriteren (Keukenkastjes die net niet mijn smaak zijn bijv.) Mijn man heeft echt twee linker handen en momenteel weinig tijd ivm zijn nieuwe baan en studie, hij prefereert dus een instapklaar huis. Tsja...

De woning waar we vorige week op faalde was geheel casco, ik vond dat echt een pré. Geen sloopwerkzaamheden, direct opbouwen in je eigen smaak tegen een schappelijke prijs.
Uiteindelijk zal het waarschijnlijk een redelijk instapklaar huis worden waarvan de basis in orde is (gladde muren, nette deuren, dubbel glas, nette kozijnen) maar dan wel zelf een nieuwe keuken, badkamer en vloeren erin gooien.... :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:29

Ik denk ook niet dat een foto van het toilet er voor zorgt dat het huis wel of niet wordt verkocht, maar als het er niet op staat vraag ik me dus af of het soms oude zooi is en daarom niet op de foto staat. Wij hebben het er dus ook wel op staan omdat het toilet netjes is en zo zie je ook gelijk dat het toilet niet in de badkamer is, wat wel vaak voorkomt bij kleinere huizen.
Plattegrond hebben wij niet, zo misschien wel leuk en zinvol zijn om het alsnog bij te voegen. Eerst maar even afwachten of de bezichtigingen wat hebben opgeleverd.

Wel leuk om de verschillende meningen, ervaringen en interpretaties te lezen :)

Pinda wel gaaf hoor al die bezichtigingen! Ik denk dat je een bepaald gevoel met hebben bij een huis, dat hadden wij ook toen we dit huis kochten. We wisten gelijk dat dit het huis was wat we zochten.

Ik ben wel onwijs benieuwd of we wat gaan horen van de kijkers die zijn geweest. Ze leken beiden wel serieus geinteresseerd…Afwachten is vervelend, haha.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:30

Pinda_Dipje schreef:
WOZ-waarde van de betreffende nieuwbouwwoning is 289.000, getaxeerde waarde 293.000. Nu op de markt voor 260.000 (sinds 10 maanden), dus als we hier al een bod op doen zal het waarschijnlijk maximaal 235.000 euro worden. De vraagprijs is marktconform, maar gezien de dingen die moeten gebeuren om naar ónze zin te maken is het mij het niet waard. Misschien doe ik wel gek en breng ik morgenmiddag wel en bod uit...

De soortgelijke nieuwbouwwoning stond op de markt voor 299.000 euro, zijn nu gezakt naar 234.000. Voor een living die slechts 11m2 kleiner is.... Na wat rondvragen verwacht ik deze woning onder onze voorwaarden te kunnen krijgen voor 210.000 euro.... Veel lager durf ik voor beiden woningen ook echt niet te gaan eerlijk gezegd.

Moet zeggen, als we morgenmiddag op één van de woningen een bod doen, leggen we waarschijnlijk gewoon een 'take it or leave it' final offer op tafel. Als deze woningen aan mijn neus voorbij gaan zal ik er toch niet echt van wakker liggen, ze zijn leuk... maar zeker niet mijn droomstek. Komt dan vast wel wat anders op ons pad dat nog veel leuker is.... :D

Kan er echt zoveel gezakt worden? }:0

Wij hebben een woning op 't oog, 6+ maanden te koop, nog niet gezakt in prijs, nu €174.500,-. Op welke prijs zou je daar dan mee uit kunnen komen, denk je?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:31

Mootje schreef:
PD, Ik zou me eerlijk gezegd niet zo vastpinnen op de WOZ :')
Ik zag gisteren een badkamer met hele mooie groene tegeltjes op de tv (bij zo'n huizenflip-programma) incl. bad op pootjes <3

Dat huis wat helemaal opnieuw werd gedaan en dat toen de koper afhaakte???

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:32

@PD: waarom niet wachten tot je echt iets geweldigs tegen komt???? Je klinkt niet echt heel enthousiast :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:00

PD: gelijk heb je hoor, als je een huis wel okee vindt en met het maken van wat kosten je er jezelf goed thuis zou kunnen voelen, maar je niet het gevoel hebt verder dat je nooit iets leukers zal vinden...dan gewoon een bod doen waarvoor je het graag zou willen hebben (en anders niet).

Dan kunnen ze het doen of laten, je hebt een mazzeltje als ze akkoord gaan en doen ze dat niet dan stap je er snel weer overheen. Ik zou zeker gebruik maken van een dergelijke luxe positie maar dan natuurlijk wel alleen als je het huis voor je bod ook ècht graag wilt hebben en je er wel een goed gevoel bij hebt :)

Passiebloem: mijn vader (bouwvakker) wil er iig. nooit meer 1 tegen het huis, groeit de voegen uit de muur en de pannen van het dak :P

Saskiaatje: dat kan niemand dus zeggen. Vergelijk de prijs met soortgelijke huizen in de buurt waardoor je voor jezelf kunt bepalen wat een nette prijs voor de woning zou zijn, bekijk wat jij hem waard vindt, vraag bij het kadaster op welke prijs de verkopers er voor betaald hebben, in welke situatie ze zitten... dan kun je een schatting maken.

Het ene huis van die prijs zal van mensen zijn die er pas een paar jaar zitten, een hypotheek hebben van 170.000 euro en absoluut geen haast hebben om te verkopen en dus 170.000 als laagste bod accepteren, het andere huis van die prijs zal van mensen zijn die in scheiding liggen, allebei al elders wonen, al jaren enorm in de maag zitten met het huis, het 10 jaar geleden hebben gekocht met een hypotheek van 135.000 en al blij zijn als ze die hypotheek er uit hebben...

Er bestaat geen vaste onderhandelingsruimte voor een prijs, ook al is het leuke borrelpraat van mensen dat er tegenwoordig op elk huis flink afgedingt moet en kan worden. Je kunt een mazzeltje hebben maar het is geen sprookjeswereld.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:03

Pinda_Dipje schreef:
@ Daan_Ordeal: Hopelijk zit er een potentiele koper bij!

Wij hebben zaterdag de 2 bezichtigingen gehad; Over de riante nieuwbouw-woning was mijn man direct helemaal enthousiast; De living is echt enorm voor deze prijsklasse en omgeving (55m2) excl. keuken en een prachtige openhaard erin. Prachtige eikenhouten vloerdelen, gemiddelde keuken (niet helemaal mijn smaak maar voor de komende 5 jaar kan het ermee door). Slaapkamers boven zijn van gebruikelijk formaat, met een té eenvoudige en compleet onpraktisch ingedeelde badkamer.... De zolder is nog gedaan met onbewerkt spaanplaat, heeft een rot raamkozijn en oogt wat cheap. De voortuin is riant en geeft een heerlijke avondzon en vrij uitzicht, de achtertuin achterstallig en klein.

De tweede woning was volledig instapklaar, misschien niet helemaal onze smaak maar voor een beduidend lagere prijs op de markt (scheelt 50.000 euro) en echt een kwestie van meubels erin et voila. Woning is echter gebouwd in de jaren '60 en ookal is het nu volledig recent gerenoveerd zal deze woning de komende jaren zonder twijfel meer werk opleveren dan de nieuwbouwwoning van begin 2000. En dat ziet manlief dus niet zo zitten....

Mijn berekening is echter anders; De kosten die je spaart met je lagere woonlasten brengt ons na 5 jaar op gemiddeld 10.000 euro; waardoor we waarschijnlijk eenvoudig onderhoud kunnen laten plegen aan de oudere woning. Terwijl de nieuwbouwwoning momenteel ook het nodige onderhoud behoeft, niet eens volledig naar ons zin is dan én een stuk duurder is.

Morgen nog 3 bezichtigingen gepland staan; Waarvan één (kleinere) nieuwbouwwoning in dezelfde straat, staat al 2 jaar leeg, 40.000 lager dan de WOZ-waarde en nog speling in de prijs... Mogelijk dus een hele geschikte kandidaat... Anderzijds; Een woning die al 3,5 jaar te koop staat.... tsja?
Verder twee woningen die onze voorkeur totaal niet hebben, maar voornamelijk bezichtigt worden omwille van mijn vader.

Af en toe hè? Dan kijken we of de huizen waar wij zijn wezen kijken nog te koop staan en uhm... van die huizen zijn er nu 2 verkocht. De rest staat er nog gewoon. Mensen hebben geen haast meer en blijven vaak zitten waar ze zitten. Ik zou niet kijken naar hoe lang iets te koop staat. Als het je aan staat gewoon kopen en desnoods meteen maar een bord in de tuin zetten! ;) Hopelijk vinden jullie heel snel iets wat jullie aan staat!

En de Woz is meestal idd ook te hoog. Gewoon bieden wat jij er voor over hebt en wij zouden gerust nog lager gaan zitten dan 210. Helemaal als het al leeg staat. Nee heb je immers al. ;)

Yv: Passiebloem? Die moet je gewoon tegen zo'n metalen ding op laten groeien. Die kan je vrij makkelijk monteren op zo'n muur. En nee, ze vreten volgens mij niet zo in in een muur zoals bijvoorbeeld klimop. Dat komt omdat ze geleid moeten worden. Ze houden zich vast door middel van extra 'takjes' en klimop wortelt echt in je muur. Vandaar zo'n metalen raamwerk.

Saskiaatje: Ik zou beginnen bij 140 ofzo. Huizen die langer te koop staan, kunnen behoorlijk bij iemand op de nek liggen. Ik gok dat je het dan voor een 155 zou kunnen hebben. Mits deze mensen het dus onderhand kwijt willen. Ik ken hier een huis, dat al dik 9 jaar te koop staat. Die mensen weigeren te zakken met de prijs en ook hier in de straat staat er een huis echt al meerdere jaren te koop, omdat ze niet willen zakken met de prijs. Huis staat echt te verkommeren. Sunt gewoonweg! De hele buurt zou willen dat het huis wat goedkoper werd, zodat het verkocht werd, want je ziet het verloederen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:05

Manzano, Die inderdaad :j
Yv, Passiebloem is niet een hele simpele geloof ik. Anders moet je even komen snuffelen in het tuin-topic! Daar is al behoorlijk wat over passiebloemen geschreven :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:06

Zij hebben het in 2007 gekocht voor €155.000,-.
We zijn van 't weekend langsgelopen en toen zagen we dat het hele huis vol stond met dozen en dat er een matras in de woonkamer lag, dus ik ga er vanuit dat zij gaan verhuizen, dus redelijk haast hebben met de verkoop. :j
Maar dan nog weet je hun financiële situatie natuurlijk niet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:10

Ik denk, dat als ze dan 155 kunnen beuren, dat ze een gat zullen hebben in hun begroting. Als het scheiden is, zijn ze met alle geld blij en ook blij dat ze dat stuk kunnen afwikkelen. Ik zie die ellende nu bij mijn zus en verkoop van de woning had waarschijnlijk een boel kunnen bespoedigen. Gewoon bieden wat je er voor over hebt. Wie weet heb je het en anders heb jij je geld nog en zij hun woning. Dus ook dan verlies je niks.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:11

Bij ons was/is de WOZ juist een stuk lager dan de waarde :j Zo zie je maar dat dat enorm kan verschillen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:12

Saskiaatje schreef:
Kan er echt zoveel gezakt worden? }:0

Wij hebben een woning op 't oog, 6+ maanden te koop, nog niet gezakt in prijs, nu €174.500,-. Op welke prijs zou je daar dan mee uit kunnen komen, denk je?

Als je bereid bent het linkje per PB even naar me sturen bijvoorbeeld, wil ik best eens kijken wat wij daar zelf ongeveer op hadden geboden.

Ter voorbeeld van wat wij afgelopen jaar zoal gedaan hebben op de huizenmarkt:
Grote boerderij (nieuwerkerk aan den ijssel) 1900 gebouwd, 5000m2, goed leefbaar, 2 grote loodsen op het erf. Getaxeerde waarde 1.050.000
Vraagprijs 985.000 euro, na 2 maanden verkocht voor 650.000 euro (Oplevering zsm, betaling per direct)

Eengezinswoning jaren '60, moest gerenoveerd worden (alles nog traditioneel), vraagprijs 235.000, kopers gezakt naar 210.000.
Wij hebben het na 5 maanden van de markt afgetrokken voor 175.000 euro

Appartement 85M2 (zelfde regio), moest gerenoveerd worden. Getaxeerde waarde 145.000 euro, verplichte verkoop door de bank en de vraagprijs gesteld op 132.500 euro... 1 week te koop, konden we het kopen voor 122.000 euro.

En het huis van vorige week: 200.000 euro vraagprijs, mocht uiteindelijk weg voor 182.500. 4 maanden te koop gestaan, overige woningen in dezelfde straat doen gemiddeld 225.000.

Hetgeen wat je jezelf af moet vragen als je gaat kijken bij een huisje is; Hoe graag wil je het hebben? Kortom het is wat een gek er voor geeft.... Een laag bod kan immers ook direct afketsen van de verkopers, waardoor je wellicht niet meer serieus genomen wordt... tevens is het altijd verstandig om te peilen wat de reden is dat de verkopende partij wil verhuizen (echtscheiding, overlijden, ander huis reeds gekocht zijn perfecte redenen waar je op in kunt spelen om een 'koopje' te bemachtigen), zit de verkopende partij niet op een schopstoel en je wilt de woning toch graag hebben zul je iets trouwer moeten zijn aan je vraagprijs.

Kom ik gelijk op de vraag van Manzano; Ik klink inderdaad niet heel enthousiast, het is namelijk niet precies de buurt waarin ik wil zitten maar het woningaanbod is hier nogal beperkt en het verloop in woningen valt ontzettend tegen (weinig nieuw aanbod). Echter moet ons zoontje bijna naar de basisschool en willen we voor die tijd terugverhuist zijn naar deze regio zodat hij direct op een fijne basisschool kan beginnen, dus dan moet je helaas (snelle) keuzes maken en soms inleveren op je woonwensen. Ik bezichtig vaak meerdere woningen op één dag, maak een selectie top 3; En bel de eerste op om te peilen wat ze met hun prijs kunnen doen enzovoorts.
Als morgen echt mijn droomhuis op de markt staat ben ik uiteraard wél bereid om een goede prijs te betalen, tot die tijd surfen we de woningmarkt over en is degene die het eerst hapt degene die ons gelukkig gaat maken met een nieuw huis dat we dan maar om moeten toveren in een adembenemend stekje. :D *\o/*

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:12

Mootje schreef:
Manzano, Die inderdaad :j

Vind altijd wel bijzonder om te zien hoe dat gaat in die programma's :)) :D
En het kopen van een huis helemaal :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:17

Wil jij echt in HIO blijven Pinda? Of kijk je ook verder of wil je juist helemaal ergens anders heen? In welk gebied/provincie van NL zoek je eigenlijk?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:21

idefix4 schreef:
Wil jij echt in HIO blijven Pinda? Of kijk je ook verder of wil je juist helemaal ergens anders heen? In welk gebied/provincie van NL zoek je eigenlijk?

Wij zoeken alleen Nieuwerkerk aan den ijssel, Moordrecht, Zevenhuizen, Rotterdam Nesselande en heel eventueel valt Capelle (oostgaarde) & Bleiswijk te overwegen.
Zuid holland dus

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:21

Mijn ouders' huis staat te koop in Capelle Middelwatering. :Y)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:23

R'dam Nesselande vind ik mooi opgezet met mooie huizen, maar hoor van bewoners dat het nogal ghetto is....

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:28

@Mootje: Klopt inderdaad... Wij hebben twee huizen aan de andere kant van het kanaal en wij horen regelmatig veel verhalen. Van inbraak tot zelfs het stelen van kinderfietsen van het schoolplein af, grafitti etc. Heel zonde!!