[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:40

GrumpyCat schreef:
Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen, maar wat een ontzettend leuk (en leerzaam) topic! Mag ik mij hier ook melden?

Mijn vriend en ik wonen momenteel in een appartement, maar willen graag een eengezinswoning kopen rondom de veluwe (voorkeur Apeldoorn). Gisteravond hebben we een eerste hypotheekadviesgesprek gehad wat ons wel stof tot nadenken heeft gegeven. Wij hadden, voordat we het gesprek in gingen, het idee om eerst het appartement te verkopen en dan pas te een nieuw huis te kopen (onder het mom van: safety first, we willen niet met dubbele hypotheeklasten komen te zitten. In de tussentijd kunnen we wel even in een vakantiewoning zitten). Nu vertelde die adviseur ons gisteren dat we dat juist niet moeten doen, omdat het appartement mogelijk heel snel verkoopt (de woningen om ons heen zijn met +/- 2 weken boven de vraagprijs verkocht), maar kopen in de huidige markt lastiger is. Hij stelde voor om dan eerst te kopen (onder voorbehoud van de financiën) en dan het huis direct te koop zetten. Wij vinden dit zelf best wel eng, omdat we bang zijn dat we dan straks met twee huizen zitten. De potentiële kopende partij van ons appartement kan natuurlijk ook op het laatste moment de financiën niet rond krijgen, waardoor het huis opnieuw de verkoop in moet. Is onze angst reëel? En hoe hebben anderen dit opgelost?

Voor nu gaan we morgen in ieder geval 1 huis in Apeldoorn bekijken (hopelijk 2, maar daarvoor moeten we nog even wachten op de makelaar) en nog een afspraak inplannen met een andere onafhankelijke hypotheekadviseur, om te kijken wat die te zeggen heeft. :D

Dan kan het wel zijn dat je in de stress komt te zitten en omdat je haast hebt je huidige woning voor een te lage prijs gaat wegdoen. Voor mij zou het niets zijn .

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:42

Uiteindelijk is het jullie keuze. Ik heb met veel plezier een jaar in onze (eigen) vakantiewoning gewoond en ga dat waarschijnlijk/ hopelijk over een paar maanden weer voor een half jaar doen in afwachting van de levering van het nieuwe huis. Het is voor mij geen straf zeg maar (alleen de extra reistijd en file is niet leuk).

Als je dat niet erg vind, dan verkoop je lekker eerst jullie eigen huis, wie weet betaalt iemand wel meer dan de vraagprijs en kunnen jullie zo nét in een hogere prijsklasse kijken.

Maar die kans heb je ja, dat ze zeggen voor jou 10 anderen, ligt er ook aan waarnaar je op zoek bent en of dat populair is of niet. Je hebt natuurlijk een voordeel als je flexibel bent in wanneer je opgeleverd wil hebben als je huis al verkocht is (zowel snel opleveren als zij dat willen, of wat langer als zij wel eerst ook op zoek moeten naar een nieuw huis).

Wat je natuurlijk ook in gedachten moet houden is dat je, als jullie appartement toch naar verwachting snel verkoopt, waarschijnlijk maximaal 1 maand dubbele lasten hebt. Als je dat al niet kunt betalen, dan kun je misschien beter een iets goedkoper huis zoeken of nog even langer sparen :)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:55

Dat is ook onze angst, Anjali, dat we dan halsoverkop het huis voor een lager bedrag weg moeten doen! Dat zou zo zonde zijn.

Dubbele lasten betalen (voor een korte periode) is overigens geen gigantisch probleem, omdat er wel voldoende spaargeld is, maar we zouden het zonde vinden om heel lang met dubbele lasten te blijven zitten. Een vakantiehuis vind ik overigens ook geen straf! :D Althans, als het geen jaren gaat duren natuurlijk.

In ieder geval bedankt voor jullie tips en het meedenken! We moeten nog flink wat afwegingen maken. :)

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:04

Hmm de huizen hier gaan inmiddels heel snel!

Worden hele open dagen gehouden waar mensen gelijk moeten bieden dat hebben ze afgelopen 10 jaar in deze regio niet meegemaakt. Wij hebben het geluk gehad dat het huis dat wij gekocht hebben door oudere mensen bewoond wordt dus nog wel gemoderniseerd moet worden. Dat ging dan wat minder hard.

Voor wie er trouwens om vroeg, dit is het huis :) https://www.funda.nl/koop/dalen/huis-40 ... rinkweg-1/

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:07

Die ziet er nog best netjes uit, ik zie ze (veel) erger :P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:58

Wat een leuk huis! En fijn dat je een tuin hebt. Ik vind het goed meevallen qua moderniseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:59

Ja dat is prima te doen hoor! Maar er worden hier ook huizen aangeboden die echt kant en klaar zijn die zijn binnen paar dagen wel weg :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:09

Net achter onze hypotheek aangebeld, blijkt hij op een verkeerde “stapel” te hebben gelegen van in-actieve dossiers..! Fijn! :roll:

Maar goed dus dat ik er achteraan heb gebeld, nu werd hij gelijk in behandeling genomen en horen we uiterlijk morgen meer..

Nieuwe school voor onze dochter lijkt me wel fantastisch! :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-18 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:09

Gezellig huisje zeg! Wat leuk!

Goed dat je gebeld hebt dan! nog even spannend!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:26

Oh lekker dan Shanna, goed dat je gebeld hebt inderdaad!

Leuk huis Yvank :)

Wij hebben gistermiddag het voorlopig koopcontract getekend :D Vanochtend de bouwkundige keuring en daar leek ook alles wel prima, het rapport krijgen we maandag of dinsdag.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:31

Yvank_ schreef:
Hmm de huizen hier gaan inmiddels heel snel!

Worden hele open dagen gehouden waar mensen gelijk moeten bieden dat hebben ze afgelopen 10 jaar in deze regio niet meegemaakt. Wij hebben het geluk gehad dat het huis dat wij gekocht hebben door oudere mensen bewoond wordt dus nog wel gemoderniseerd moet worden. Dat ging dan wat minder hard.

Voor wie er trouwens om vroeg, dit is het huis :) https://www.funda.nl/koop/dalen/huis-40 ... rinkweg-1/

Wat een leuk huis zeg! Kun je ook echt wat moois van maken.

Valt me sowieso op dat iedereen hier zeer mooie en grote woningen kan kopen...kom ik aan met mijn zoektocht naar een tussenwoning :p haha.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:32

Shanna schreef:
Net achter onze hypotheek aangebeld, blijkt hij op een verkeerde “stapel” te hebben gelegen van in-actieve dossiers..! Fijn! :roll:

Maar goed dus dat ik er achteraan heb gebeld, nu werd hij gelijk in behandeling genomen en horen we uiterlijk morgen meer..

Nieuwe school voor onze dochter lijkt me wel fantastisch! :D

Wat fijn zeg van de school! Ik ken ze bijna allemaal wel in Nijverdal en Hellendoorn. Werk ook op verschillende. Genoeg leuke scholen hier. (Maar ook wel een paar waar ik zelf nooit heen zou gaan :p)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:33

Oh dat is fijn zeg! Dan kun je wachten tot je een ons weegt... Goed dat je inderdaad even gebeld hebt.

Gefeliciteerd Speechless!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:37

Jij al wat gehoord Prairy?

Shanna maar goed dat je contact hebt opgenomen!

De bungalow gaat definitief niet door. Mede door de scheuren, mede doordat mijn man er niet weg van is.

Ik heb weer wat nieuws op het oog :+ Wel boven ons budget, maar al 6+ maanden te koop dus wie weet..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:40

Nee nog niet helaas, zit nog op hete kolen :P

Ik zie woningen van 6+ maanden die voor 500k+ te koop staan soms 75000 omlaag gaan, dus wellicht is er bij die je nu hebt gevonden ook wel ruimte inderdaad. Al zal dat geen 75000 zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:44

6+ maanden te koop en nooit eerder opgevallen? :D

Ja de school is ook wel echt een pak van mn hart, de huidige school beloofde veel maar komt niks na waardoor ik hier graag weg ga. Nu hopen dat de nieuwe school echt zo fijn is als hij lijkt.
Qua koppen tellen zat het wel goed in elk geval! Ze zit nu in een klas van minstens 35 kinderen, dus ik wil echt niet terug naar vergelijkbaar formaat.
De school waar ze nu op zit gaf aan kleine klasjes te hebben van gemiddeld 20 maximaal 25 kinderen. Nou, niet dus!

De nieuwe school geeft het zelfde aan, en ik heb koppen geteld, en inderdaad, de grootste combinatie-klas was 24 kinderen. Van 2 groepen samen dus!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:23

Klinkt heel goed Shanna! Hopelijk is de school idd zo fijn!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:24

Wel eerder opgevallen maar toen echt veeeel te hoog voor ons budget, en ik dacht dat er geen tuin bij zat, of heel klein.. Nu blijkt er 800m2 grond bij te zitten en is 5 minuten lopen van ons huidige huis vandaan :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:37

En heel gezellig op het industrieterrein :Y) :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:44

Het ligt inderdaad op een industrieterrein, maar vooraan dus niet ergens achteraf tussen de bedrijven :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:57

En verkocht onder voorbehoud, altijd leuk dat ze dat aanpassen op Funda :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:59

Die van ons staat nu ook een maand na het tekenen verkocht onder voorbehoud op funda! :Y)

Daar wachten makelaars volgens mij bewust lang mee.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:04

Shanna zeker goed dat je belde dan. Lekker zo'n 'foutje'

Leuk huis Yvank, kan je echt wel iets moois van maken

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:19

Drie dagen nadat ons bod aanvaard was, was het huis verwijderd van t internet :)
Er stond zelfs nog niets op papier toen haha

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:07

Leuk huis prairy is toch netjes verder.

Shanna goed dat je even nabelt zou ellendig zijn dat door zo n fout jullie de mist in gaan.

Boooo niet gedaan dus, denk verstandig.

Hier :n absoluut niet geschikt alle trappen veel te steil. Electra maar twee groepen, schoorsteen loopt vocht langsheen waardoor natte zolder, schuur vloer ligt veel lager en niet geisoleerd en kleiner dan op tekening. De muur erheen is dragend dus een grote operatie daar een deur in te krijgen. Kortom zelfs zonder verbouwing niet geschikt. En je hoort de weg heel erg goed.

Denk dat ik beter kan opgeven en afwachten tot de periode over is (voor het geval dat er toch iets langskomt al wordt de kans steeds kleiner gezien de stijgende prijzen en stijgende rente) en daarna eigen huis gaan opknappen.