GrumpyCat schreef:Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen, maar wat een ontzettend leuk (en leerzaam) topic! Mag ik mij hier ook melden?
Mijn vriend en ik wonen momenteel in een appartement, maar willen graag een eengezinswoning kopen rondom de veluwe (voorkeur Apeldoorn). Gisteravond hebben we een eerste hypotheekadviesgesprek gehad wat ons wel stof tot nadenken heeft gegeven. Wij hadden, voordat we het gesprek in gingen, het idee om eerst het appartement te verkopen en dan pas te een nieuw huis te kopen (onder het mom van: safety first, we willen niet met dubbele hypotheeklasten komen te zitten. In de tussentijd kunnen we wel even in een vakantiewoning zitten). Nu vertelde die adviseur ons gisteren dat we dat juist niet moeten doen, omdat het appartement mogelijk heel snel verkoopt (de woningen om ons heen zijn met +/- 2 weken boven de vraagprijs verkocht), maar kopen in de huidige markt lastiger is. Hij stelde voor om dan eerst te kopen (onder voorbehoud van de financiën) en dan het huis direct te koop zetten. Wij vinden dit zelf best wel eng, omdat we bang zijn dat we dan straks met twee huizen zitten. De potentiële kopende partij van ons appartement kan natuurlijk ook op het laatste moment de financiën niet rond krijgen, waardoor het huis opnieuw de verkoop in moet. Is onze angst reëel? En hoe hebben anderen dit opgelost?
Voor nu gaan we morgen in ieder geval 1 huis in Apeldoorn bekijken (hopelijk 2, maar daarvoor moeten we nog even wachten op de makelaar) en nog een afspraak inplannen met een andere onafhankelijke hypotheekadviseur, om te kijken wat die te zeggen heeft.
Dan kan het wel zijn dat je in de stress komt te zitten en omdat je haast hebt je huidige woning voor een te lage prijs gaat wegdoen. Voor mij zou het niets zijn .