[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:34

Hoe lang is het geleden dat ze geweest zijn?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:00

nu zo`n drie weken geleden ongv, over het terug bellen hebben we het ook gehad saampies , maar nog niet gedaan overigens . ze schrijven hun eigen(verkochte) huis de 15e dec. over wisten we, nou ja we wachten nog wel ffe tot januari, december zullen wij wel niet meer verkopen :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:03

gunst :') Ja dan kun je het beter maar laten doen.. met een week kun je allicht bellen, maar als het al drie weken is geleden. Wordt het een beetje mosterd na..

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:06

haha ja dat vonden wij ook al :+

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:14

Oh.. :') Nee dan zou ik niet meer bellen.. Als ze echt interesse hadden gehad, hadden ze wel een nieuwe bezichtiging gepland denk ik :)

Nou hebben wij onze woning na één bezichtiging gekocht, maar we wisten meteen dat dit het huis is waar we naar op zoek waren en zowel vriendlief als ik zag zichzelf er meteen wonen :) Echt bizar, want we hadden het gevoel dat we ons droomhuis niet meer zouden vinden in 2014, maar het is toch gelukt! Zijn afgelopen maandag met de bouwkeuring pas voor de tweede keer terug geweest.. We waren toch wel zenuwachtig of we het nog net zo gaaf/leuk/mooi/geschikt zouden vinden als toen en dat was gelukkig ook zo :) Zo zie je maar, soms weet je het meteen..

Vraag!
Onze overdracht staat gepland op 26 februari en dus ben ik op zoek naar een notaris. Via de verkopend makelaar heb ik twee namen in Wassenaar gekregen, via internet kom ik nog bij andere mogelijkheden uit. Hoe hebben jullie het aangepakt? Gegaan voor de goedkoopste of viavia? Gaat er bij notarissen nog zoiets op als 'goedkoop is duurkoop'? Heb echt geen idee :+

Daarbij.. Wij zijn niet getrouwd en zullen dit ook niet doen voor de overdracht plaatsvindt. Dat betekent dat vriendlief geen partner is voor de wet en dus daarmee niet mijn erfgenaam en ik niet de zijne. Nu heb ik me gek gezocht op internet en kom ik een verhaal tegen dat je met een 'samenlevingscontract met verblijfsbeding' het huis in elk geval wel aan je partner kunt toevertrouwen als je komt te overlijden, maar hiermee is je partner nog steeds geen erfgenaam wat betreft financiën. Hebben jullie allemaal een testament laten opstellen?? Of hoe heeft iedereen hier dit geregeld en wat zijn jullie specifieke redenen om daar wel of niet voor te kiezen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:26

Is een geregistreerd partnerschap geen optie voor jullie? Kun je altijd nog trouwen later als je dat wilt maar is alles wel goed geregeld net zoals wanneer je trouwt :)

(even in een notendop hoor)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:32

Wij laten alle rekeningen omzetten naar en/of rekeningen. En laten inderdaad z'n samenlevingscontract opstellen.

Mocht er kinderen komen zul je zowiezo testamenten moeten laten opmaken, dan is een samenlevingscontract niet voldoende met zn verblijfsbeding.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:37

Op het gebied van notarissen raad ik je aan te googlen op de goedkoopste. Ze moeten een bepaalde dienst leveren en deze moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Daar worden verschillende prijzen voor gerekend, maar de dienst blijft eigenlijk hetzelfde. Soms loont het echt de moeite om er een paar km voor om te rijden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:55

De goedkoopste op internet blijkt alleen vaak in praktijk niet de goedkoopste te zijn Marsu. ;) Daar wordt voor iedere letterwijziging bijvoorbeeld vaak weer een extra tarief erbij berekend, terwijl dat bij die duurdere notarissen inbegrepen zit. In de praktijk blijkt goedkoop vaak duurkoop juist te zijn.
Wij zijn in zee gegaan met de notaris die de makelaar adviseerde. De kopers van ons huis niet, hebben een makelaar op internet uitgezocht die dus een stuk goedkoper zou zijn. Uiteindelijk waren hun duurder uit.

Wat betreft bezichtigingen en daarna iets laten weten, wij hebben zelf maar 1 bezichtiging gedaan, en hebben daarbij wel de makelaar laten weten dat we nog geen gesprek met de hypotheekadviseur hadden gehad, dit was pas 2 weken na de bezichtiging (eerder kon niet). Na dit gesprek hebben we de makelaar gebeld en een bod uitgebracht. Geen 2de bezichtiging gedaan, en ook niets in de tussenliggende periode laten weten.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:03

Ik heb net inderdaad een notaris aan de telefoon gehad (weliswaar een prijzige!) die me alles nog eens heel goed heeft uitgelegd :) Vond het erg prettig om zo goed te woord gestaan te worden.

Pmarena, daar heb ik zelf ook al over na zitten denken. Vriendlief weet dit nog niet, dus ik ga het wel met hem bespreken :) Vind namelijk dat er nu erg veel 'onnodige' kosten zijn, terwijl we dit ook anders zouden kunnen regelen. Vooral omdat we mogelijk in de toekomst wel willen trouwen en dan hebben we alles al geregeld (en ervoor betaald), terwijl het dan qua nalatenschap automatisch geregeld is..
*edit: ik heb net zitten lezen op de site van de gemeente.. maar je mag niet trouwen na een geregistreerd partnerschap in die zin, dat je het alleen kunt laten omzetten naar een huwelijk, maar het dus niet 'opnieuw' kunt doen? :\

Thanks voor de tip Marsu. Ik heb ook een hoop zitten vergelijken, maar toch vind ik het lastig..

Iemand toevallig ervaring met de HEMA-notaris? :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:22

Wij zijn jaren geleden gepartnerd, omdat mijn man de optie open wilde houden om nog eens te trouwen :)

Toen was het volgens mij zo dat je als je wilde trouwen, eerst dat GP moest ontbinden, voordat je kon gaan trouwen.

Dus wel een beetje een gedoetje dat je even officieel uit elkaar moet zeg maar, voordat je officieel samen verder kunt via een trouwerij :P4

Maargoed, alles op een andere manier dicht timmeren is denk ik een erger gedoe :(:)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:23

Hier staat nog niks op papier. Alleen het huis is van ons beide. Als ik overlijd gaat het bedrijf naar mijn ouders, dus er moet nog wel e.e.a. worden vastgelegd. Staat op het to-do lijstje....

Wij zijn gebonden aan een projectnotaris. Maar die zit in Maastricht (evenals de verkopende partij). Wij volmachten daarom een notaris uit Groningen. Bij opmaken van de leveringsakte en sleuteloverdracht zijn we dus niet eens fysiek aanwezig. We krijgen tzt een telefoontje en halen dan de sleutel op bij de makelaar, hoe idyllisch :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:52

Blinni, wij zijn naar Leiden gegaan, naar TK.
Zit vlak naast station. Tegenover het motorhuis en,vlak bij de ijsbaan en naturalis.

Wij hebben geen samenlevings overeenkomst. Daar hebben we binnekort gesprek over met tussenpersoon. Maar wist niet dat het zon gedoe was als je dan wil gaan trouwen....

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:53

Wij hebben destijds gekozen voor samenlevingscontracten en een persoonlijk testament. Alles meteen dicht getimmerd maar 2 jaar later alsnog getrouwd :+ dus beetje zonde geld maar agh :Y)

De kosten voor de contracten en testamenten waren in combinatie met het passeren van de hypotheek prima te overzien. Misschien eens aan je notaris vragen of ze hiervoor ook combi pakketten aanbieden wil af en toe nog wel eens schelen :j

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:10

Dat heb ik inderdaad vandaag dus uitgezocht, maar dat kost dus alsnog een slordige 1500-2000 euro.. mits je geen maatwerk hebt en aangezien vriendlief al bepaalde dingen wil uitsluiten wordt het wel maatwerk *zucht :\

Anouk, dat is precies waar ik nu tegenaan loop.. dat we alles gaan dichttimmeren en dan alsnog trouwen straks, inderdaad dus zonde geld!

Pmarena, precies.. dat bedoel ik! Je moet je GP dus eerst laten ontbinden wil je kunnen trouwen, of je moet het via een omzettingsakte doen maar dan heb je dus geen ja-woord meer, geen trouwerij dus als het ware en dat vind ik dan weer behoorlijk jammer..

Oftewel: een hoop te bespreken met vriendlief als we elkaar morgenavond weer zien :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:59

gewoon op maandag of dinsdag naar de gemeente toegaan en ja, ik wil zeggen?

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:05

Dat wil ik niet.. wil dan wel een bruiloft :+ Achja, komt vanzelf wel goed

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:08

Dat kan toch ook nog later? Zijn er volgens mij steeds meer die dat doen. Op maandag trouwen ceremonie later op een vrijdag of zaterdag :))

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:13

Oh dat kan zeker hoor! Maar wil het toch liever dan compleet :) Uiteraard kun je alles zo gek maken als je zelf wilt en het hoeft voor mij geen extravaganza te worden, maar wil wel een mooie dag samenstellen.

Maargoed, vriendlief gaf net aan dat trouwen er de komende 5 jaar toch niet inzit (als hij al wil trouwen..) en dat deed even zeer. Mijn vader is ziek en ik geloof niet dat hij nog 5 jaar mee zal gaan.. Ach, dan regelen we het voor nu gewoon met een samenlevingscontract en testamenten :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:22

Wij hebben uiteindelijk voor trouwen gekozen. Hoewel we eerst wel voor samenlevingscontract met testament gingen, maar de notaris leverde uiteindelijk een concept "naar de wensen zoals wij het aangaven". Nou, dat was dus precies wat wij niet wilden. Maar hij had een bepaald idee bij een samenlevingscontract en daar was ie niet van af te krijgen. Hij ging er ook van uit dat mijn man veel meer vermogen had dan ik, maar dat was dus totaal niet zo. Wij wilden ook geen boekhouding bijhouden of iets dergelijks, en gewoon allebei gelijk. Uiteindelijk zijn we dus getrouwd in gemeenschap van goederen, een maand nadat wij de sleutel kregen.

Ook nog iets wat zo krom was, in het samenlevingscontract stond dus dat het contract per direct ontbonden was als 1 van ons beiden kwam te overlijden. Klopte dus weer niet met het testament, waarin dus gerefereerd werd naar het samenlevingscontract, maar die geldt dan niet meer. :? Uiteindelijk hebben wij dat nooit meer nagevraagd hoe dat zat, volgens mij was dat een best wel standaard omschrijving, wat in onze ogen best krom was. Maar wij hadden toen toch al besloten dat bootje in te stappen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:01

Wij zijn getrouwd, een paar jaar na het geregistreerd partnerschap. Met alle toeters en bellen. Kan gewoon hoor.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:30

Testament en samenlevingscontract met verblijfsbeding kunnen elkaar inderdaad bijten als je in je testament je partner (die dus géén erfgenaam is bij wet!) tot erfgenaam maakt.. Vandaar dat die clausule dan komt te vervallen :)

Wendy, je kunt ook wel trouwen.. maar dan alleen door eerst het GP te laten ontbinden. Daarna mag je pas met 'toeters en bellen' en ja-woord en dergelijke trouwen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:16

Nou wij hebben een tweede bezichtiging van iemand. Alleen jammer dat het de persoon is die enkele weken geleden dat lage bod hebben gedaan :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:21

Wie weet hebben ze geld via familie kunnen regelen? Jullie reactie was als het goed is duidelijk genoeg geweest dat het bod echt te laag was(positivo hier :p )

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:36

Haha ja ik ga er ook maar vanuit dat ze naar de makelaar hebben geluisterd en ons niet voor niets alles weer op laten ruimen :')

Er struint hier nu een 9 weken oude pup rond dus genoeg om op te ruimen O:)