Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:Het precieze aantal gevallen door zelf inmaken in Nederland is heel klein — en ook niet altijd exact apart geregistreerd — maar we kunnen het wel goed benaderen.
Wat is bekend?
In totaal (2006–2022): 11 voedselgerelateerde gevallen van botulisme
Daarvan:
7 gevallen → één cluster (olijven, cruise Turkije)
enkele andere gevallen → o.a. commerciële/conserveringsproducten (zoals paté)
Specifiek door zelf inmaken
Er is slechts 1 duidelijk gedocumenteerd geval in Nederland:
een oudere vrouw die ziek werd door zelf ingemaakte groenten
Samengevat
Totaal voedselgerelateerd: ~10–11 gevallen (in ~15 jaar)
Daarvan:
≈ 1 geval door thuis inmaken
rest: andere bronnen (importproducten, restaurant/cluster, onbekend)
Suzanne F. schreef:mvdende schreef:Andere manieren om geld te besparen zijn lastig
Niet meer op vakantie gaan bespaart heel veel.
Daar kan je minimaal een jaar van stoken.
fohadie schreef:Wat een k*leven moet jij hebben MvdEnde.. Tel je zegeningen: jij hebt blijkbaar in januari een contract afgesloten voor gunstige prijzen. Wat als je (zoals wel.mwwr mensen) NU je contract had moeten verlengen? Dan was je pas echt zielig geweest. Je nu al druk maken wat over ruim 9 maanden gebeurt. Er kan van alles gebeuren in die tijd. Je kan onder een bus komen, je kan een kind krijgen, je kan de loterij winnen, er kan een bom vallen, je weet het gewoon niet.
En toen je nog goedkoop gas kon krijgen was er ook geen oorlog in landen waar olie te krijgen is. En er bestaat ook zoiets als inflatie. Vroeger was jou uitkering oom niet zo hoog als hij nu is en vroeger kocht je nog zoethout voor een cent
En dan je opmerking over vakantie: ik betaal ookliever minder gas, wie niet?! Ik wil ook wel zo vaak op vakantie zoals jij maar dat zit er helaas niet in.
en dat jij de energietoeslag niet kreeg, heeft met je gemeente te maken. Mijn schoonmoeder kreeg toeslag omdat ze met pensioen is. Ookal ligt haar inkomen hoger dan die van mij, daar werd niet naar gekeken. Blijkbaar was jou inkomen hoog genoeg en dan kan het idd zo zijn dat je er geen recht op heb. Je kon nog een aantal ker op vakantie dus zo slecht had je het niet. Niemand verplicht jou in de kou te zitten. Daar kies je echt zelf voor. En als je graag wilt dat het eerlijker gaat zijn in de toekomst, dan zou jij er dus ook geen recht op hebben. Er bestaan nl mensen in Nederland die ook de kachel niet kunnen laten branden en al helemaal niet op vakantie kunnen.
Nogmaals, tel je zegeningen. Je bent niet zielig.
fohadie schreef:Wat een k*leven moet jij hebben MvdEnde.. Tel je zegeningen: jij hebt blijkbaar in januari een contract afgesloten voor gunstige prijzen. Wat als je (zoals wel.mwwr mensen) NU je contract had moeten verlengen? Dan was je pas echt zielig geweest. Je nu al druk maken wat over ruim 9 maanden gebeurt. Er kan van alles gebeuren in die tijd. Je kan onder een bus komen, je kan een kind krijgen, je kan de loterij winnen, er kan een bom vallen, je weet het gewoon niet.
En toen je nog goedkoop gas kon krijgen was er ook geen oorlog in landen waar olie te krijgen is. En er bestaat ook zoiets als inflatie. Vroeger was jou uitkering oom niet zo hoog als hij nu is en vroeger kocht je nog zoethout voor een cent
En dan je opmerking over vakantie: ik betaal ookliever minder gas, wie niet?! Ik wil ook wel zo vaak op vakantie zoals jij maar dat zit er helaas niet in.
en dat jij de energietoeslag niet kreeg, heeft met je gemeente te maken. Mijn schoonmoeder kreeg toeslag omdat ze met pensioen is. Ookal ligt haar inkomen hoger dan die van mij, daar werd niet naar gekeken. Blijkbaar was jou inkomen hoog genoeg en dan kan het idd zo zijn dat je er geen recht op heb. Je kon nog een aantal ker op vakantie dus zo slecht had je het niet. Niemand verplicht jou in de kou te zitten. Daar kies je echt zelf voor. En als je graag wilt dat het eerlijker gaat zijn in de toekomst, dan zou jij er dus ook geen recht op hebben. Er bestaan nl mensen in Nederland die ook de kachel niet kunnen laten branden en al helemaal niet op vakantie kunnen.
Nogmaals, tel je zegeningen. Je bent niet zielig.
mvdende schreef:Marcella schreef:Dan heb je meer inkomen dan mij.![]()
Ik kom ongeveer op de 1450 bruto per maand uit weet nog niet of dit inclusief vakantiegeld of exclusief is.
Gewoon het wettelijke sociaal minimum.
Dat is meer dan de bijstand, dat klopt, maar het heet niet voor niets sociaal minimum.
fohadie schreef:mvdende schreef:
Gewoon het wettelijke sociaal minimum.
Dat is meer dan de bijstand, dat klopt, maar het heet niet voor niets sociaal minimum.
Zoals al vaker gezegd, je moet wel alles meerekenen he. Niet alleen je wajong.![]()
Dit is het laatste wat ik er over zeg in dit topic, maar als je echt op het sociale minimum zit, dan kan je echt niet een eigen paard hebben en onderhouden, meerdere keren op vakantie, een auto bezitten en in een koophuis wonen, ookal betalen je ouders die en betaal jij een beetje huur. Ook niet als je heel zuinig met geld omgaat.
Maar goed, nu weer ontopic.
Laten we hopen dat het voorjaar doorzet en we niet nog een koude periode krijgen. Kan nog steeds, de ijsheiligen zijn nog niet voorbij. Het vriest sowieso snachts nog licht, zie ik aan de bevroren plas op het dak van de garages.
mavantos schreef:Marcella schreef:Helaas door een erfenis mogelijk in toekomst geen recht op bijstand.
Dat is toch niet zo gek? De maatschappij hoeft toch niet jouw levensonderhoud te betalen op het moment dat je zelf een buffer hebt?
purny schreef:Ik hoop dat ze de aankomende tegemoetkomingen eens anders gaan doen ipv dat iedereen in een virtuele wachtrij moet gaan staan en vervolgens naast de pot pissen.
Eigenlijk hoop ik dat wij allemaal gecompenseerd gaan worden, maar dat zal wel niet.
En 1,60 per kuub? Welke maatschappij is dat dan adviseer ik mensen om ver weg te blijven.