[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:39

Nou onze ondertekende papieren voor de hypotheek zijn op de post. Dan is alles rond. Over 7 weken is de overdracht :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:41

Shanna schreef:
Ik vind het super spannend! Over 3 weken is de overdracht al en we weten nog steeds niet of het (op tijd) gaat lukken allemaal! :oo

De hypotheek moet nog goedgekeurd worden, het rente-aanbod hebben we getekend en wel terug gestuurd naar de bank dus nu wachten we op de offerte. En het dak moet nog gerepareerd worden door de verkoper, waarbij we ook de garantie nog moeten bespreken/ die vraag ligt nu ook bij de verkoper/ de dakdekker..

Nou ik kan mij goed voorstellen dat je op hete kolen zit als dat nog moet gebeuren in 3 ween tijd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:42

Vervelend Shanna, ik heb dat ook een keer gehad, moesten er steeds weer stukken naar de bank, moesten ze dit nog hebben, toen weer dat, toen moest er een krediet dat ik open had staan ineens een minder hoog maximum leenbedrag hebben, ...

Ik geloof dat ik de termijn van voorbehoud financiering wel 4x op heb moeten laten schuiven, echt verschrikkelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:43

Het kan inderdaad nog opgeschoven worden, nadeel daarvan is wel dat ik ook al de vloerverwarming en aannemer voor 2 maart heb afgesproken, en die hebben ook drukke agenda's! :Y)
En wij hebben ook echt maar 4 weken de tijd om alles te doen en te verhuizen, dus de planning is vrij strak allemaal..

Maar de hypotheek-adviseur verwacht geen problemen, die verwacht dat het wel op tijd rond komt allemaal, het dak kan dus nog wel vertraging opleveren maar dat ligt niet binnen mijn macht.. :=

Prairy

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:49

Dak kan eventueel toch ook nog na de overdracht? Vloerverwarming en aannemer zouden daar in principe toch niet zoveel last van moeten hebben?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:21

Spannend, Shanna! Hopelijk komt alles toch nog op tijd in orde.

Hier blijft het maar aanslepen, ik word gek van de verkopers :roll:
Wij kopen 3/4 van een herenhuis, alles behalve de gelijkvloers. Daar zit een studio die van de broer van de verkoper is, en dat ook blijft. Het huis is volledig gesplitst (aparte voordeur en brievenbus en huisnummer voor ons enzo), alleen is gas en elektriciteit niet gesplitst. Wij zien het niet zitten om van één boiler te leven met een onbekende, dus willen alles gesplitst. De broer wil dit ook. Wij hadden verwacht dat dit allemaal in orde zou zijn wanneer we in het huis gaan, maar nu komen ze plots aan met "het zou binnen een termijn van 1 jaar gesplitst worden" met ook impliciet gezegd dat wij voor de kosten moeten opdraaien. Heb hen nu geantwoord dat dit ons niet de bedoeling lijkt aangezien zij .

Intussen is er behalve een "ondertekend en aanvaard door" bod nog steeds niets op papier, terwijl we al op 11 december akkoord hadden van hen. Omdat er nog een basisakte van het huis moest worden opgemaakt (document dat omschrijft hoe het juist verdeeld is tussen ons deel en de studio), en we wouden die afwachten voor het compromis te tekenen. Intussen hebben we nog steeds geen termijn gekregen. Eerst zou het einde februari zijn, dan maart, nu lukt het sowieso niet voor april om alles bij de notaris op orde te krijgen...

Het is dat we het huis zo graag willen, en dat de verkopers gelukkig wel heel vriendelijk zijn. Ik heb ook niet het gevoel dat ze van slechte wil zijn, maar ze verkopen het zelf en er zijn gewoon heel wat dingen waar ze imo op voorhand niet goed over hebben nagedacht. We wonen nu ook in een appartement waar we geen huur betalen (eigendom van ouders van mijn vriend) dus we kunnen gelukkig flink verder sparen en zijn niet gehaast. Hoe langer het duurt, hoe meer geld we hebben voor de bank. Maar het is gewoon stom, want het is zo'n fantastisch huis en we willen gewoon verhuizen. :=

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:26

Jeetje Yasmine, wat een gedoe allemaal zeg! Hopelijk komt het toch nog goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:31

Prairy schreef:
Dak kan eventueel toch ook nog na de overdracht? Vloerverwarming en aannemer zouden daar in principe toch niet zoveel last van moeten hebben?

Het dak is lek, en daardoor zijn de muren en plafond in de grote slaapkamer dat ook. En zolang dat lek niet gerepareerd is kunnen wij daar niks mee natuurlijk, en kunnen we dus ook niet in die kamer bezig met behangen/ verven/ vloeren leggen. Dat gaat vertraging opleveren die wij niet kunnen en willen gebruiken. De afspraak was dat het dak door verkoper gecontroleerd en indien nodig gerepareerd zou worden voor overdracht. Door beide partijen ondertekend in het voorlopig koopcontract ook. Dus daar heeft de verkoper zich ook aan te houden. Als hij dat om welke reden dan ook niet wilt of kan is ook prima, maar dan moet er wat van de koopprijs af zodat we het zelf kunnen regelen.

@Yasmine, wat een gedoe zeg.. Wel fijn dat het voor jullie geen problemen oplevert, maar inderdaad bijzonder dat dat niet op voorhand al gesplitst is. Het lijkt mij dat niemand op rekening-delen taferelen zit te wachten?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:16

Even in dit topic en op google rond gekeken, maar hopelijk hier iemand die mij op weg kan helpen.
Aan welke kosten die voor jezelf zijn moet ik denken bij het kopen van een huis? Laten we het simpel nemen, bij een huis van 2 ton.
De overdrachtsbelasting van 2% van de aankoopsom is me bekend. En verder?
Ik wil gewoon even concreet weten wat hiervoor op de spaarrekening moet staan. En dan heb ik het dus niet over klussen/schilderen/vloer in het huis.
Ons huidige huis kunnen we met overwaarde verkopen. Kunnen we deze overwaarde ook voor bijv. deze overdrachtsbelasting gebruiken? Of kan deze overwaarde alleen in de hypotheek van het nieuwe huis gestoken worden?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:34

absque_dubio schreef:
Even in dit topic en op google rond gekeken, maar hopelijk hier iemand die mij op weg kan helpen.
Aan welke kosten die voor jezelf zijn moet ik denken bij het kopen van een huis? Laten we het simpel nemen, bij een huis van 2 ton.
De overdrachtsbelasting van 2% van de aankoopsom is me bekend. En verder?
Ik wil gewoon even concreet weten wat hiervoor op de spaarrekening moet staan. En dan heb ik het dus niet over klussen/schilderen/vloer in het huis.
Ons huidige huis kunnen we met overwaarde verkopen. Kunnen we deze overwaarde ook voor bijv. deze overdrachtsbelasting gebruiken? Of kan deze overwaarde alleen in de hypotheek van het nieuwe huis gestoken worden?

Notaris 1000-1750
Hypotheekadvies 1500-3000
Taxatierapport 500
Bankgarantie 150-400
(NHG 1% van hypotheek, in dit geval dus 2000)
(Bouwkundige keuring 350)
(Aankoopmakelaar 2500)

Of je de overwaarde kunt gebruiken voor de bijkomende kosten weet ik niet meer zeker, dus daar ga ik geen uitspraken over doen :)

Je kunt een deel van deze kosten wel weer aftrekken bij je belastingaangifte over dat jaar, leuk extraatje.

Edit:
Overigens was het nu niet heel erg moeilijk om in google te zoeken...

https://www.berekenhet.nl/hypotheek/hui ... koper.html

Citaat:
Als u eigen geld wilt gebruiken voor de aankoop van de woning en/of een overwaarde heeft die u moet gebruiken voor de aankoop van de woning, vul dan hier het totale bedrag eigen geld en/of overwaarde in.
Dit verlaagt de benodigde hypotheek, dus ook de kosten voor de NHG.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:44

Bedankt! Ik had dat linkje ook gevonden maar wist niet alles in te vullen. :o
Ik begrijp nu dat we zeker 10.000-12.000 moeten rekenen voor alleen het stukje 'huis kopen'. Dat met de overwaarde ga ik weer even verder zoeken. Als dat alleen te gebruiken is voor de hypotheek en de NHG dus iets verlaagt, helpt dat ook niet veel.
Er veranderen ook elk jaar weer zo veel dingen. Dat maakt het erg lastig vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:03

Ik wil mij hier ook graag melden :)

Wij hebben vorige week een huis gekocht na lang zoeken! Mooie 2 onder één kap op een kavel van bijna 500m2.

Donderdag voorlopig koopcontract tekenen. Hypotheek advies is in gang gezet. Volgende week taxatie van de woning en de bouwtechnische keuring. Overdracht staat op 1 juni dus het gaat vast allemaal wel lukken :j

Dus ik lees met jullie mee.

Wij zijn inderdaad ook rond de 10.000 kwijt aan eigen kosten. Bankgarantie hebben wij dan niet omdat we zelf garant gaan staan.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:13

Wij hebben ook zelf garant gestaan als je dit kunt, scheelt het toch geld en na de overdracht krijg je veel weer terug

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:49

Wij wouden de garantie eerst van eigen geld doen maar het zat bij de hypotheek in zonder extra kosten. Dus uiteindelijk toch van de bankgarantie gebruik gemaakt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:24

joyce_eddy schreef:
Wij hebben ook zelf garant gestaan als je dit kunt, scheelt het toch geld en na de overdracht krijg je veel weer terug

Hoe bedoel je krijg je na de overdracht meer terug?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:35

Ik denk dat ze bedoelt dat de waarborgsom dan hoger is dan de k.k. + eventuele eigen inbreng.
Dat is in ons geval ook zo. We kregen vandaag de afrekening van de notaris. Ineens moesten we 1.700 bijbetalen terwijl we volgens mijn berekening juist iets van 700 terug zouden krijgen. Toen bleek dat het bouwdepot er nog in zat. We zouden eerst voor een hogere hypotheek gaan met bouwdepot maar toen bleek dat we niet eens de hele koopsom gefinancierd kregen hoefden we de depot natuurlijk ook niet meer. Helaas had de hypotheekadviseur dat niet goed begrepen en hadden we er zelf ook overheen gelezen in de offerte. Gelukkig is het nu opgelost en krijgen we bij de notaris 700 terug :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:37

Ja wij krijgen ook de helft ongeveer gewoon terug van de waarborgsom :j

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:53

Yvank_ schreef:
Ja wij krijgen ook de helft ongeveer gewoon terug van de waarborgsom :j

Gefeliciteerd trouwens! :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 05:44

Heeft hier iemand ervaring met nieuwbouw huizen die nog gebouwd moeten worden? Welke kosten ga je wanneer betalen? Is dat al de hele hypotheek als de eerste paal de grond in gaat? (Links met meer informatie zijn ook welkom)

En iemand ervaring met toewijzing van een nieuwbouw woning? Het is geen loting maar wel weinig huizen met heel veel interesse. Waar let zo'n projectontwikkelaar dan op bij toewijzing?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:00

@Phylos; Klopt, ik werk in Almelo en woon nog een eindje verder de andere kant op. Ook alleen gekocht, erg spannend en best lastig inderdaad, ik herken je gevoel.
Heb je nog wat op het oog momenteel?
@Shanna: Oh jee, dat gaat er dus om lopen. Waarom duurt het zo lang? Ik wens je veel succes en help je hopen!
Yasmine: Wat een gedoe zeg! Jij bent een Belg toch? Werkt het daar heel anders? Want het klinkt wel heel anders dan dat ik hier gewend ben.
@Yvank: Heb je een linkje van je huis? Als je hem wil delen natuurlijk. Ik ben nieuwsgierig. Maar het klinkt in ieder geval tof.
@spekkie: Geen ervaring mee maar interessante vraag, wij hebben ook een nieuwbouw iets eventueel op het oog. Maar geen idee hoe dat allemaal werkt en wanneer je wat betaald.

Het huis wat wij op het oog hadden staat nu als v.o.v. op funda helaas, jammer! Dus we kijken gewoon weer verder. Het heeft natuurlijk geen haast. Ik heb iets heel moois gezien, nu hopen dat vriendlief het ook wat vind. 8-)

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:53

x_spekkie_x schreef:
Heeft hier iemand ervaring met nieuwbouw huizen die nog gebouwd moeten worden? Welke kosten ga je wanneer betalen? Is dat al de hele hypotheek als de eerste paal de grond in gaat? (Links met meer informatie zijn ook welkom)

En iemand ervaring met toewijzing van een nieuwbouw woning? Het is geen loting maar wel weinig huizen met heel veel interesse. Waar let zo'n projectontwikkelaar dan op bij toewijzing?

Kosten zijn iets lager dan bij gewone ik omdat je geen zaken als overdracht belasting hebt. Wel heb je vaak te maken met dubbele woonlasten tijdens de bouw. Je betaalt namelijk bij aanvang van. De bouw voor de grond en bij elke bouwfase een deel van de aanneemsom (in principe vanuit een bouwdepot - bij ons betaal je dus ook pas als dat deel uitgegeven is).

Verdeling kijken ze meestal naar je financiële situatie. Als ze verwachten dat jij het zonder teveel gedoe kan betalen heeft dat natuurlijk hun voorkeur..

Er is trouwens een topic over nieuwbouw. Misschien is het leuk dat te volgen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:21

Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen, maar wat een ontzettend leuk (en leerzaam) topic! Mag ik mij hier ook melden?

Mijn vriend en ik wonen momenteel in een appartement, maar willen graag een eengezinswoning kopen rondom de veluwe (voorkeur Apeldoorn). Gisteravond hebben we een eerste hypotheekadviesgesprek gehad wat ons wel stof tot nadenken heeft gegeven. Wij hadden, voordat we het gesprek in gingen, het idee om eerst het appartement te verkopen en dan pas te een nieuw huis te kopen (onder het mom van: safety first, we willen niet met dubbele hypotheeklasten komen te zitten. In de tussentijd kunnen we wel even in een vakantiewoning zitten). Nu vertelde die adviseur ons gisteren dat we dat juist niet moeten doen, omdat het appartement mogelijk heel snel verkoopt (de woningen om ons heen zijn met +/- 2 weken boven de vraagprijs verkocht), maar kopen in de huidige markt lastiger is. Hij stelde voor om dan eerst te kopen (onder voorbehoud van de financiën) en dan het huis direct te koop zetten. Wij vinden dit zelf best wel eng, omdat we bang zijn dat we dan straks met twee huizen zitten. De potentiële kopende partij van ons appartement kan natuurlijk ook op het laatste moment de financiën niet rond krijgen, waardoor het huis opnieuw de verkoop in moet. Is onze angst reëel? En hoe hebben anderen dit opgelost?

Voor nu gaan we morgen in ieder geval 1 huis in Apeldoorn bekijken (hopelijk 2, maar daarvoor moeten we nog even wachten op de makelaar) en nog een afspraak inplannen met een andere onafhankelijke hypotheekadviseur, om te kijken wat die te zeggen heeft. :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:23

Ik zou mee gaan in dat advies. Je kunt altijd nog zeggen dat je later wil opleveren omdat je jullie huis nog niet verkocht hebben. En je kunt in de koopovereenkomst een voorbehoud opnemen van verkoop eigen woning.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:35

Prairy schreef:
Ik zou mee gaan in dat advies. Je kunt altijd nog zeggen dat je later wil opleveren omdat je jullie huis nog niet verkocht hebben. En je kunt in de koopovereenkomst een voorbehoud opnemen van verkoop eigen woning.

Ja, dat is inderdaad een optie! Maar is het in de huidige markt niet zo dat verkopers dan al gauw denken: voor jou 10 anderen? Onder voorbehoud van de verkoop van onze woning biedt natuurlijk weinig (althans minder) zekerheid voor de verkopende partij.

Ik zie trouwens dat ik vergeten ben te zeggen dat de overwaarde van onze huidige woning wel van belang is bij het kopen van een nieuwe woning. Dus het huidige huis moet wel echt minimaal de vraagprijs op gaan leveren om het volgende huis te kunnen kopen. We hebben vorige week een makelaar over de vloer gehad voor een waardebepaling en die zei dat dat op zich moet lukken, maar zekerheid kan natuurlijk nooit worden geboden.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:39

Ik ga met Prairy mee. Kopen is echt lastig op dit moment, dus dat risico zou ik niet nemen. En als de huizen om je heen zo snel verkopen, zal dat bij die van jullie ook zo zijn.

IN deze markt is zo'n voorbehoud geen risico ;)