[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:50

Hier ook 20 jaar vast, combi annuiteit/lineair en dan ongeveer halfom waardoor hij ietsje blijft zakken.(blijft gewoon leuk, een dalend bedrag)
Was voor ons het fijnst qua zekerheid (die 20 jaar) en het mooist betaalbaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:41

Lestria schreef:
Wij hebben de rente voor 20 jaar vast laten zetten.

Wij hebben een lineaire hypotheek en gaan dus in het begin meer betalen en naarmate de looptijd vordert minder. Het kantelpunt ten opzichte van de annuïteiten hypotheek ligt bij ons op zo'n 12 jaar.

Stel dat wij voor 10 jaar vast zouden zetten. Dan betalen wij de eerste 10 jaar al best een hoog bedrag ondanks de relatief lage rente omdat je met de lineaire hypotheek in het begin veel aflost. Dan na 10 jaar wordt de rente opnieuw berekend. De kans is vrij groot dat die rente dan hoger is dan nu gezien de huidige lage stand. Dan zou je dus juist als je minder aan je lineaire hypotheek kwijt zou zijn weer meer moeten betalen omdat de rentestand hoger is. Wordt je dus dubbel "genaaid" als je pech hebt.

Vandaar 20 jaar vast. Zelfs nog getwijfeld over 30 maar omdat wij ook extra willen aflossen zal het restbedrag na die 20 jaar redelijk laag zijn en dan heeft een eventuele hoge rentestand minder impact.

Grappig, wij juist 10 jaar vast vanwege de lineaire hypotheek. Na 7 jaar hebben we al 20% afgelost en daardoor kom je in een hele andere renteschaal. En de rente moet heek veel stijgen wil het ongunstiger zijn. Bovendien kun je dan spelen, zet het voor 3 jaar vast, dan zit je aan een rentetarief wat 1, 5% minder is dan 10 jaar vast op 100%.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:00

Wij hebben 2 delen in de hypotheek, vanwege de oude hypotheek die we meegenomen hebben. De oude spaarhypotheek is voor 10 jaar vastgezet en de nieuwe annuïteiten voor 15 jaar. Vind het wel een prettig idee dat we zo lang mogelijk een duidelijk overzicht hebben van wat we gaan betalen. Willen op een gegeven moment ook kindjes en dan vind ik het wel prettig om me niet over 10 jaar al zorgen te moeten maken over de kosten. Willen ook wel extra aflossen maar of dat haalbaar is, geen idee, tijd zal het leren!

Aankoopmakelaar hebben wij ook niet gehad. Vond dat ook niet nodig, onderhandelen konden we prima zelf, bouwtechnische keuring hebben we niet laten doen en bv. taxateur kwam via de hypotheekadviseur. Onze koper had wel een aankoopmakelaar en die was bv. ook bij de oplevering. Vond ik zelf wel handig, zag mooi wat ie allemaal deed (verwarmingen opendraaien, kachel aan, warm water testen, alle ramen & deuren openen en sluiten, alle kasten opentrekken) dus dat konden we ook doen toen ons huis werd opgeleverd.

Sonja_vR

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:20

Oja... taxateur, heb ik ook zelf geregeld, zijn twee belletjes en een factuur. Em idd soms via verkoopmakelaar te regelen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:04

Appartement waar ik vanmorgen gekeken heb zat een huurder in. Dat had de verkoper beter niet kunnen doen. Wát een bende! Dat gaat hem dus niet worden, te veel werk aan nu.

Morgen een tweede bezichtiging bij het eerste appartement weer, spannend!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:14

Dat zie je vaak, echt zonde is dat... Voor de verkoper ook altijd maar een gok, die mag volgens mij tijdens verhuur ook niet zomaar meer gaan kijken hoe het erbij staat dus je moet maar afwachten hoe je je huis aantreft aan het einde van de periode. Wij zijn ook eens bij een huis wezen kijken waar huurders in zaten, die hadden ook totaal niet opgeruimd, vreselijke bende waar we in eerste instantie nauwelijks doorheen konden kijken. Zal wel bewuste actie zijn geweest, want toen we uiteindelijk voor een tweede keer kwamen en wel geïnteresseerd waren, hebben zij het gauw onderhands met de verkopers geregeld en hebben ze het voor onze neus gekocht :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:18

ik ik vermoed dat er idd wel huurders zijn die het er om doen :j
is af en toe een kunst om er door heen te kijken , ook andersom trouwens, wel eens bij een huis gaan kijken waar het lastig was om de issues te zien door de troep van de huurder heen...en dat waren nog al wat issues :=

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:29

Hier ook :o
Maar dan net iets anders. Wij hebben huur opgezegd ivm kopen woning. Maar voor kijkers ga ik echt m'n huis niet opruimen :x
Komt mij al niet uit dat ik daarvoor naar de flat moet, ben liever klussen in het nieuwe huis.
Potentiele nieuwe huurders moeten dus maar door de troep veen kijken, ik vind dat huis momenteel niet de moeite waard om iets aan te doen. Schoonmaken doe ik wel als ik eruit ga. Nu slapen we er alleen maar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:32

Mri, er is een verschil tussen niet opgeruimd en een grafbende....ik heb serieus een huis van binnen gezien waar ik als totaal niet smetvrezerig persoon (echt, je kunt naast mijn bord poepen, zolang je maar niet spettert ;) ) echt zwaar jeuk van kreeg , huis zag er ook echt gruwelijk uitgeleefd uit ,
ik heb met kijkers van ons oude huis(huur) ook echt niet het onderste uit de kast gehaald, bekijk het maar, de benedenverdieping stond vol met dozen en het huishoudelijk werk liep mega achter, idd klussen in het nieuwe huis had toch echt voorrang

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:41

Ons huis werd ook verhuurd, werd een beetje heel veel in geblowd, ook een grote, grote bende!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:53

Wij hebben nu ook regelmatig kijkers in ons huurhutje. Ik ruim het 's ochtends op maar het is er echt niet spik en span. Ook niet mijn probleem. Als de verhuurder wil dat het brandschoon en supernetjes is stuurt hij maar een werkster :o.

Hier staat de hypotheekrente 10 jaar vast op 2,95%.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:04

Ze hebben het redelijk afgeleefd in die periode helaas. Laminaat beschadigd, geizer half geruïneerd, lekkage geweest, beschadigingen aan het stucwerk, voorraam was ineens lek. Dus een hoop extra kosten die erbij komen. Het begon overigens al bij het wachten voor de deur (2e keer afspraak met die makelaar, 2e keer te laat...). Er zaten duidelijke braaksporen op de deur, ze hadden er flink met een koevoet op huisgehouden. Dan daalt het hele spulletje toch al behoorlijk in je achting.

Overigens denk ik haast ook dat de huurder het expres doet, zou ik ook doen denk ik :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:59

Pffft ja is best begrijpelijk vanuit de huurder, maar lekker aso als je je huis te koop hebt staan en er zit zo'n klootviool in die de verkoop in de weg zit -O-

Ben blij dat ik op het moment erg fijne huurders heb die gied begrijpen dat ik graag van het huis af wil. Zijn zelf ook alleen aan het huren ter overbrugging om een huis te kopen en als het goed is hebben ze een huis gevonden waar ze van het voorjaar in gaan, als alles doorgaat.

Dat scheelt natuurlijk ook, of je toch al zelf tijdelijk wilt zitten of zo lang mogelijk dat huis bezet wilt houden :=

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:31

Ja ik zou daar als verkoper toch ook flink nijdig van worden! -O-

Net een bod gedaan op het appartement, gok dat we elkaar ergens halverwege tegemoet komen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:37

ons huis staat ook nog steeds te koop ;(
nu zo`n half jaartje en al kijkers gehad , daar mogen we absoluut niet om klagen , helaas kregen er 2 de financieen niet rond, en een ander zit nog met een eigen woning.
van de laatste kijkers helemaal niets gehoord, dat vind ik zo belachelijk .. maakt niets uit eingelijk maar gaat om het idee. bij deze de link nog een keer

http://www.funda.nl/koop/noordscheschut ... -35/fotos/

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:57

Ik heb ook nooit wat laten horen na een bezichtiging hoor :n
Als ik het wat vond en de moeite waard, dan een afspraak voor 2e bezichtiging.
Vond ik het niks, dan washet klaar. Ging ik dat niet ook nog is melden. Als de makelaar vroeg wat ik er van vond was ik eerlijk, maar meestal werd dat niet eens gevraagd :x

Maar iets laten horen na een bezichtiging? :n tenzij er interesse was in een tweede bezichtiging.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:05

Mooi huis voor die prijs MissAnita. Is vooral de locatie hè, ik zoek in Utrecht (goede wijken) en voor die prijs krijg ik een huisje om te janken zo klein. :') Maar ja, ik wil echt aan de rand van het centrum zitten.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:36

Wij hebben ook meestal niets laten weten na de bezichtiging :n Schiet er gauw bij in en als je op een gegeven moment 20+ huizen hebt gezien en elke keer de makelaar moet bellen, blijf je bezig. Vind het altijd wel netjes als een makelaar er nog achteraan belt wat je van het huis vond. Wij kregen bij verkoop van ons huis wel teruggekoppeld wat mensen tijdens de bezichtiging vonden (werd in zo'n online dossier bijgehouden) maar of makelaar zelf nog nabelde, geen idee. Alleen idd als we nog een keer wilden gaan kijken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:38

m.i. kan een makelaar ook zelf even bellen natuurlijk :) Of op zn minst aangeven dat de verkopers een reactie op prijs stelt. Zij kunnen ook vragen waarom het huis het toch net niet is, als iedereen dezelfde reden aangeeft én het is aanpasbaar kunnen de verkopers altijd overwegen om dat obstakel te verwijderen of aan te passen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:54

Bij makelaarsland had ik als verkoper de mogelijkheid om kijkers na afloop een enquete te sturen. Deze was maar 2 vragen ofzo met als hoofdvraag: voldeed de woning aan de verwachtingen.

Zo hoor je eigenlijk altijd hoe de woning beviel.
Ik heb trouwens maar één enquete hoeven te versturen, want de eerste kijker heeft het huis gekocht.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:15

Wauw, wat een gaaf huis! Waar ligt dat dorp?

Ik vind iets laten horen na een eerste bezichtiging ook niet gebruikelijk. Als we interesse hadden, planden we een tweede bezichtiging. Wel heeft 1x de verkopend makelaar naar onze interesse gevraagd bij de bezichtiging van een ander huis, dus toen hebben we netjes aangegeven dat we het een gaaf huis vonden, maar voor ons niet praktisch :)

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:34

Ben nog een groentje, maar zou verwachten dat een makelaar van de verkopende partij daarin ook wel pro-actief is ja! En als je echt geïnteresseerd bent plan je wel een 2e keer inderdaad, maar zoals boven al gezegd kan het best lonen om bij te houden waarom het niet voldoet voor kijkers.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:56

Onze makelaar belt na iedere bezichtig de kijkers na voor feedback :j moet zeggen dat ik dat ook wel iets belangrijks vind wat een makelaar om te doen )

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:34

wij doen zelf de bezichtiging , dus zodoende mijn redenatie op dit moment.;) mijn man had de mensen rondgeleid en aan het einde vroegen ze van alles wbt ons huis, en zouden zeker wat laten horen , mocht het wel of niet wat worden. dus tja dan wacht je daar wel een beetje op op 1 of andere manier .(toevallig kenden we deze mensen)

het huis ligt overigens in drenthe Blinnie

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:30

Dan zou ik even nabellen :)