Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:38

knabbelgirl schreef:
Animal schreef:
Jeetje wat een biedingen Lieszje :wow:
Wel fijn dat je nu een goed bod hebt, toch een goed gevoel erbij hebt en geen voorwaarden! Dat scheelt een hoop gedoe! :D

Dit betrof inderdaad het huis uit de stille verkoop. Niemand had dit aan zien komen en ook de makelaar en taxateur is het niet opgevallen.

Direct noodzakelijk herstel gaat echt in de tienduizenden euro's lopen. We kunnen minimaal rekenen op een halve ton, waarschijnlijk meer. En dan weten we nog niks over de toestand van de fundering.. Nu is het een enorm oud huis in het bevingsgebied, maar er zijn een aantal kleine scheuren die naast bevingen als oorzaak, ook eventueel uit de fundering kunnen komen. Die scheuren zijn wel al lang niet veranderd, dus dat lijkt niet ernstig. Maar toch wel een klein risico. We wachten even het rapport af om te kijken hoe alles ingedeeld heeft en gaan dan om de tafel met de verkopers. Maar ik vrees er echt voor dat het onbegonnen werk is. Hoe prachtig de plek en het huis ook zijn, we willen niet onnodig torenhoge kosten op de hals halen :n Het doet allemaal wel even flink pijn, maar wie weet is er nog iets te regelen met de verkopers en is het een beetje te faseren.

Wij hadden overigens wel een hele goede keurder. Heeft ruim 2 uur in en om het huis rondgelopen en heeft alles onderzocht en mij alles uitgelegd. Hij was 300 euro duurder dan "het bekendste/goedkoopste bedrijf", maar kwam wel uit een andere provincie en is zijn geld echt waard geweest. Ben erg blij met zijn service tot nu toe :)

Jeetje wat een pech zeg!
Was dit een huis in een hogere prijsklasse of staat het repareren eigenlijk ook niet in verhouding tot de koopprijs (even los van het willen of kunnen betalen)

Nee, prijs is 310.000.. Niet echt hogere prijsklasse. Het gaat dus waarschijnlijk om 15 tot 20 procent van de waarde (maar we hebben het rapport nog niet. Dit is echt een grove schatting). De verkopers zullen ook wel balen dat het huis nu significant minder waard blijkt te zijn.

Bellex

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:22

Pfoei dat is geen klein percentage zeg! Sneu ook voor de verkopers inderdaad :j

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:32

Wij hebben vanmiddag een woning bezichtigd en gaan waarschijnlijk ook bieden. Zal vermoedelijk te weinig zijn, want we willen onder de 400.00 blijven ivm overdrachtsbelasting en en moet nog flink wat aan het huis gebeuren. Maar, wie niet waagt, wie niet wint... Gelukkig hebben we een week om erover na te denken :)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:37

Wat een tegenvaller Animal! En spannend nu...

Spannend swanheart! Lastig als het net op die grens zit.

Wij hebben vanochtend bezichtigd en direct een bod gedaan. We weten dat we eigenlijk heel veel kans maken, maar het ligt nu bij de verkopers of ze wachten wat uit de 2e bezichtigdag komt of dat ze voor ons gaan. Spannend :):)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:43

Yvankaxx schreef:
Wat een tegenvaller Animal! En spannend nu...

Spannend swanheart! Lastig als het net op die grens zit.

Wij hebben vanochtend bezichtigd en direct een bod gedaan. We weten dat we eigenlijk heel veel kans maken, maar het ligt nu bij de verkopers of ze wachten wat uit de 2e bezichtigdag komt of dat ze voor ons gaan. Spannend :):)

Ook spannend! Hopelijk vinden ze jullie bod goed genoeg om het huis meteen van de markt te halen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:44

Wij gaan dinsdag de koopovereenkomst tekenen! Het is een monumentale woning geworden uit 1840 aan een heel schattig straatje <3

Er moet nog wel e.e.a. aan gebeuren, dus voorlopig kunnen we nog wel aan de bak :')

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 00:04

Spannend allemaal weer.

Hier gaat het huis die wij bezichtigd hebben niks worden. Hebben het formulier gekregen met eej brief erbij en de 3 kijkersdagen met 30 man vonden ze nog niet genoeg, hebben besloten de tijd te nemen en nog een aantal dagen te plannen en dan te gaan kiezen.

Gaan wel een bod uitbrengen maar echt geen kans maken we.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:05

Marlis schreef:
Spannend allemaal weer.

Hier gaat het huis die wij bezichtigd hebben niks worden. Hebben het formulier gekregen met eej brief erbij en de 3 kijkersdagen met 30 man vonden ze nog niet genoeg, hebben besloten de tijd te nemen en nog een aantal dagen te plannen en dan te gaan kiezen.

Wie niet waagt, wie niet wint.

Huis dat wij hebben gekocht waren ook 20+ kijkers en zijn ze overgegaan op een inschrijving. Uiteindelijk hebben wij het gekocht en niets boven de vraagprijs betaald hoor :+

Sowieso zijn er bij woningen waar veel aan gedaan moet worden vaak meer kijkers dan kopers. Dus als je niet opschrikt van een beetje klussen en de basis van het huis is goed kan je daar zelf je droomwoning van maken ;)

Verbouwing kan je (indien er sprake is van waardevermeerdering) voor een groot deel mee financieren in je hypotheek via een bouwdepot.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:17

Marlis schreef:
Spannend allemaal weer.

30 kijkers vonden ze niet genoeg? :') :=

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:48

Oke huis van mn moeder staat sinds gisterenavond op funda. Binnen 5 minuten 6 aanvragen, binnen een uur 20 aanvragen voor bezichtiging. Dat beloofd nog wat :wow:

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:49

mavantos schreef:
Wij gaan dinsdag de koopovereenkomst tekenen! Het is een monumentale woning geworden uit 1840 aan een heel schattig straatje <3

Er moet nog wel e.e.a. aan gebeuren, dus voorlopig kunnen we nog wel aan de bak :')

Gefeliciteerd wat leuk! Lekker aan de klus.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:08

Mavantos gefeliciteerd.

Hier een bezichtiging aangevraagd bij een huis uit 1925.
Mooi ruim perceel en een groot huis. Van binnen moet wel alles gebeuren maar zouden een goede ton over houden.
Hopelijk bezichtiging nog mogelijk.
Zagen het huis gisteren pas terwijl het de twaalfde al op copaan en Funda stond en ik dagelijks speur..

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:13

Hoi! Ik heb even een vraag.
In ons dorp is een woning (2 onder 1 kap) te koop gekomen, in een lage prijsklasse. De woning is wel echt gedateerd en er is zo te zien flink in gerookt. Volgende week kunnen we bezichtigen. Nu is het verkoop op inschrijving, dus blind een bod uitbrengen. Nu weten we echt niet wat we moeten bieden. We kunnen flink overbieden en willen de woning ook echt heel graag. Maar we willen natuurlijk ook niet te veel (of juist te weinig) bieden. Wat is in onze situatie t handigste om te doen?
Is het in zo’n geval slim om een aankoopmakelaar in arm te nemen? Want diegene hoeft ons echt alleen te helpen met bieden. Verder hoeft/kan deze aankoopmakelaar ons denk ik in ons dorp ook niet echt verder helpen aan een ander huis, we weten vaak zelf al heel snel dat een woning te koop komt. Dus ik vind het jammer om 3 á 4 duizend euro neer te leggen als de aankoopmakelaar ons alleen helpt met bieden.
Hebben jullie tips of ideeën?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:28

Ik zou informeren bij makelaars en je vraag daar neer leggen. Het hoeft ook zeker geen drie of vierduizend euro te zijn. :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:53

HappyBuddha schreef:
In ons dorp is een woning (2 onder 1 kap) te koop gekomen, in een lage prijsklasse. De woning is wel echt gedateerd en er is zo te zien flink in gerookt. Volgende week kunnen we bezichtigen. Nu is het verkoop op inschrijving, dus blind een bod uitbrengen. Nu weten we echt niet wat we moeten bieden. We kunnen flink overbieden en willen de woning ook echt heel graag. Maar we willen natuurlijk ook niet te veel (of juist te weinig) bieden. Wat is in onze situatie t handigste om te doen?
Is het in zo’n geval slim om een aankoopmakelaar in arm te nemen? Want diegene hoeft ons echt alleen te helpen met bieden. Verder hoeft/kan deze aankoopmakelaar ons denk ik in ons dorp ook niet echt verder helpen aan een ander huis, we weten vaak zelf al heel snel dat een woning te koop komt. Dus ik vind het jammer om 3 á 4 duizend euro neer te leggen als de aankoopmakelaar ons alleen helpt met bieden.

Er zijn ook wel aankoopmakelaars die hun diensten in brokjes aanbieden. Dat je echt alleen voor het bieden/onderhandelen inhuurt.

Hier kwam er gister een huis beschikbaar, maar pas nadat de makelaar gesloten was al gesloten was voor het weekend. |( Ziet er uit als iets wat echt wel iets zou kunnen zijn voor ons en was al helemaal blij dat hij via een andere makelaar getoond werd voordat hij op Funda stond, maar een paar uur later ook op Funda, dus de kans dat we mogen komen kijken acht ik erg klein. :(

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:06

HappyBuddha schreef:

Wij zaten in dezelfde positie, piepklein dorp, enorm veel belangstelling. We hebben eerst zelf bezichtigd zonder aankoopmakelaar omdat we die nog niet hadden en eerst wilden kijken of het huis wel iets was voor ons. Toen nadien alsnog snel eentje ingeschakeld omdat we het huis leuk vonden en niet goed wisten wat het huis daadwerkelijk waard zou zijn en wat daarom een 'realistisch' bod zou zijn. (het was een eenmalig-bieden-vanaf-prijs).

De aankoopmakelaar (tevens taxateur) heeft het huis zelf nog bezichtigd op de dag van de sluiting en vervolgens overlegd met een andere taxateur. Vervolgens heeft hij ons gezegd wat zij dachten dat het huis waard was, en een goed advies gegeven over het bod. Alle kijkers hadden een bod gedaan en ook al hadden we niet het hoogste bod, we hadden wel goede voorwaarden en het huis is ons gegund.

Onze aankoopmakelaar kostte 1500,- all in dus dat viel reuze mee. Mocht je je eigen huis bij hem/haar verkopen, dan krijg je daar weer korting op. Zeer blij mee geweest want zonder hem hadden we geen idee wat we moesten bieden, en ook de taxatiewaarde was heel nuttig in deze overbiedingsoorlog.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:45

HappyBuddha schreef:

Ik zou gewoon rond gaan bellen of er een makelaar in stukjes zijn diensten bied.

Mocht je het zelf gaan doen zou ik mij niet alleen op het bedrag focussen maar ook op voorwaarden van jullie bod dus wanneer wil je de overdacht en bied je met voorbehouden ja of nee. Daarnaast is het bij bieden op inschrijving vaak ook de sport of gekke bedragen te bieden dus niet een rond bedrag maar 874,50 meer ofzo.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:51

julius_juut schreef:
Hier kwam er gister een huis beschikbaar, maar pas nadat de makelaar gesloten was al gesloten was voor het weekend. |( Ziet er uit als iets wat echt wel iets zou kunnen zijn voor ons en was al helemaal blij dat hij via een andere makelaar getoond werd voordat hij op Funda stond, maar een paar uur later ook op Funda, dus de kans dat we mogen komen kijken acht ik erg klein. :(

Ik zou gewoon mailen dan naar de makelaar. Was met mijn moeders huis ook zo en de bezichtingsaanvragen kwamen per mail binnen en worden gewoon op volgorde van binnenkomst ingepland.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:56

Wij hebben het koopcontract zojuist ontbonden. Toch teveel kosten en nog veel onzekerheden die extra onderzoek behoeven (bijvoorbeeld onderzoek naar de cementmortel, die is mogelijk/waarschijnlijk ook aangetast, etc.).

Balen, maar we gaan onze zoektocht gewoon weer vervolgen en komen vast wel weer wat leuks tegen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:09

Animal schreef:
Wij hebben het koopcontract zojuist ontbonden. Toch teveel kosten en nog veel onzekerheden die extra onderzoek behoeven (bijvoorbeeld onderzoek naar de cementmortel, die is mogelijk/waarschijnlijk ook aangetast, etc.).

Balen, maar we gaan onze zoektocht gewoon weer vervolgen en komen vast wel weer wat leuks tegen.

Ohhh wat balen zeg! Ik hoop dat jiullie snel wat nieuws vinden.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:31

Animal schreef:

Ohh nee wat ontzettend jammer... aan de andere kant kun je maar beter een degelijk huis kopen dan aan zo’n project beginnen. Je weet niet wat je gaandeweg nog meer allemaal tegen komt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:34

yza1987 schreef:
julius_juut schreef:

Ik zou gewoon mailen dan naar de makelaar. Was met mijn moeders huis ook zo en de bezichtingsaanvragen kwamen per mail binnen en worden gewoon op volgorde van binnenkomst ingepland.

Oh dat klinkt wel hoopgevend! Ik heb idd zowel bij de verkopende als de doorsturende makelaar een bezichtiging aangevraagd in de hoop dat ik in elk geval van één van beide wat terughoor, maar na alle keren van 'sorry we zitten al vol' 'we gaan loten/kijken wie mag komen kijken' en überhaupt niets horen zakt de moed wel in de schoenen.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:07

Ons bod is geaccepteerd *\%/* *\%/* *\%/*

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:11

Wat balen Animal! Maar het is wel de verstandigste keus als ik het zo lees
Je gaat ongetwijfeld een leuk nieuw huis vinden

Gefeliciteerd Yvanka *\o/*

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:18

Wat vervelend Animal, had zo gehoopt voor jullie dat het toch nog zou meevallen.
Hoop dat jullie snel verliefd worden op een ander huis :(:)

Gefeliciteerd Yvanka, wat een fijn bericht <3