[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:23

Hihi ja die snelle makelaars... dat is ook iets aparts. Onlangs nog in dat type aan autoverkoper getroffen die nergens wat vanaf wist maar wel praatte alsof hij alles wist en gewoon lülkoek stond te verkopen >;)

Het geeft gewoon een meerwaarde als je 's avonds kan bezichtigen :j
Die makelaars zullen het dan waarschijnlijk ook beter doen :)

Achterom

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:14

Toen wij ons huis te koop zetten was dat voor ons echt een keiharde voorwaarde: makelaar moet 's avonds en in het weekend (als dat nodig is) bezichtigingen willen doen. :j

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:39

Wat een hectiek op het moment.....
De hele week mailwisseling en telefoontjes gehad over de tekst van de definitieve koopovereenkomst van het huis wat ik verkoop.
Ondertussen vanmiddag de tekst van de koop- en aanneemovereenkomst voor de nieuwbouwwoning met een jurist van eigen huis doorgenomen.
Vanmorgen de hypotheekofferte getekend bij de Hypotheker.
Gister nog even twee huurwoningen bekeken, waarvan eentje het waarschijnlijk wordt. Helaas wel op de 4e etage zonder lift.... maar het is maar voor een jaartje.

Weet iemand nog een goedkope verhuizer die de wasmachine en andere zware spullen naar de 4e kan slepen?

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:50

Wat een super leuk huis Blinnii!

Wij zijn gister voor de 2e keer bij een huis wezen kijken. Helemaal geweldig dat huis! Maar er moet wel het een en ander aan gebeuren. Volgende week dinsdag weer naar hypotheek adviseur wat dingen laten berekenen en dan eventueel een bod uitbrengen.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:00

Bedankt voor alle leuke reacties! :)

In welke regio/omgeving en naar wat voor huis zoeken jullie Macho?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:05

Hier is vandaag defenitief de financiering rond. Na 4 telefoontjes en werkgeversverklaring nr 3 is het dan toch nog gelukt vandaag!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:08

Gefeliciteerd Manon! Waarom 3 werkgeversverklaringen..?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:20

Blinnii schreef:
Gefeliciteerd Manon! Waarom 3 werkgeversverklaringen..?

Op nr 1 was iets doorgehaald, (datum.in dienst en geboortedatum omgedraaid)

Op nr 2 zat een paar honderd euro verschil met mn loonstrook.ik krijg een pensioenvergoeding; maar dat is niet standaard, dus dat snappen ze niet...

Nr 3 eindelijk goed...met een geïrriteerde baas op de koop toe :P

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:32

Wat een fijne berichten allemaal! Hier is vandaag een nieuw huis te koop gekomen, meteen een afspraak gemaakt voor morgenochtend. Ik ben benieuwd! Gezien alle veranderingen qua financiering is het toch wel belangrijk dat ik dit jaar dan nog iets vind...

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:51

Wij zijn op zoek in de omgeving rotterdam.
Hopen eigenlijk wel dat dit huis wat wordt! Maar willen wel 100% zeker zijn dat onze eigen berekeningen ook echt wel beetje overeenkomen met wat de hypotheekadviseur berekend.
Dus nu dinsdag even afwachten.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:07

LizMD schreef:
Wat een fijne berichten allemaal! Hier is vandaag een nieuw huis te koop gekomen, meteen een afspraak gemaakt voor morgenochtend. Ik ben benieuwd! Gezien alle veranderingen qua financiering is het toch wel belangrijk dat ik dit jaar dan nog iets vind...

En, was het wat?

Wij hadden de sleutels een weekend te leen van de makelaar. Super fijn, konden alles gaan opmeten. Vanavond om een nieuwe keuken naar de Ikea :):) . Hebben ook gekeken bij mandemakers e.d maar daar zijn het echt fikse levertijden. Heb niet zoveel zin om tot maart bij m'n ouders te logeren :n.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:43

Iemand trouwens met een aankoopmakelaar gewerkt? Is dat nog wat? Ik doe/beslis nl. wel alles alleen, en verder fulltime aan het werk. Als me ergens mee werk uit handen kan worden genomen betaal ik daar graag voor (ligt er wel aan hoeveel het kost uiteraard).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:49

Wat wil of verwacht je van je aankoopmakelaar?

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:12

Qua administratieve zaken me precies zeggen wat wanneer benodigd is en wat ik wanneer moet doen, meehelpen en deadlines bewaken, dus een soort checklist afvinken (dat ik vnl puur nog alleen de gegevens als werkgeversverklaring aanlever etc). Goed onderhandelen/ bieden vanuit mijn kant.

Al typende bedenk ik me alleen net dat alles qua hypotheek en verzekeringen helemaal niet door een aankoopmakelaar gedaan wordt hè? Alleen aankoop en taxatiezaken wellicht? Dus dan is het nog steeds maar een deel wat hij/zij doet... Misschien niet echt meerwaarde dan.

Binnenkort eerste afspraak bij een hypotheekadviseur (hypotheekshop), hij klonk iig fijn aan de telefoon.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:16

Denk dat je met hebt aan een goede hypotheek adviseur!
Die van ons was Top. Hij heeft alles ruim binnen de tijd geregeld en ook de bankgarantie was een week voor tijd al gestort.

Aankoop makelaar helpt alleen met bieden en evt zoeken naar een woning

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:20

Ik kan niet onderhandelen, daarom heb ik een aankoopmakelaar gebruikt.
Hij heeft ook een omgevingsonderzoek gedaan en was bij de bouwkeuring.
Ik vond het wel nuttig.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:25

Wij hebben zonder aankoopmakelaar gekocht, zag er de meerwaarde (voor ons) niet van in. Zijn goed in staat zelf veel dingen uit te zoeken (via gemeente en kadasterdata etc) en ik vind dat ook wel een sport :) Verder vaak het internet geraadpleegd en vrienden soms om advies gevraagd. Denk ook dat het uitmaakt waar je wilt kopen: ben je bekend met de omgeving of juist totaal niet, kun je een inschatting maken van huizenwaardes en ben je handig als speurneus :)

Wij hebben vandaag de bouwkundige keuring gehad. Keurder dacht even dat de vloer + fundering mogelijk rot zou zijn, maar gelukkig bleek na inspectie van de kruipruimte dat alles beton is en er ook geen sprake is van betonrot. Er is wel enigszins optrekkend vocht, maar niets schrikbarends gelukkig dat kwaad kan :) Uiteraard heeft hij wat kleine dingen gevonden, maar op de grote punten is de woning met vlag en wimpel geslaagd :D

De overdrachtsdatum staat inmiddels ook vast: 26 februari.

Nou heb ik nog een andere vraag aan jullie.. Zetten jullie je hypotheekrente vast voor 10 of voor 20 jaar en waarom? Wij hebben de offerte al laten maken, maar we twijfelen over deze keuze..
En hoe hoog verzekeren jullie je overlijdensrisico?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:26

Ik vind een aankoopmakelaar het geld niet waard, maar dat is omdat ik zelf altijd heel perfectionistisch alles precies uitzoek en het onderhandelen is me ook goed afgegaan. Het scheelt dat het onderhandelen tegenwoordig prima via de mail kan waardoor je tijd hebt om jezelf te beargumenteren.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:31

Wij voor 10 jaar, als we nhg hadden gehad da hadden we het voor 20 vast gezet.
Waarom?
Als de rente hoger wordt kunnen we dat over 10 jaar prima betalen. Maar met nhg 20 jaar was de rente lager dan zonder nhg 10 jaar.
Vandaar dat we dan wel voor 20 zouden zijn gegaan.

Wij hadden ook geen aankoopmakelaar.
Tegenwoordig met internet kan je zelf uitzoeken wat je weten moet. En leren van de fouten van een ander ;)
Ik had bijvoorbeeld hele andere voorwaarden dan belinda, heb haar wat tips kunnen geven gebaseerd op waar het bij ons mis ging en waar de verkoop makelaar bij ons met aanvullingen kwam

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:34

Hier in eerste instantie voor 10 jaar vast laten zetten maar last minute toch voor 20. Rente verschilt erg weinig tussen die 2. En over 10 jaar hebben we wellicht jonge (dure) kinderen. 10 jaar klinkt toch erg snel voor mezelf. Ben er geruster op dat ik me er pas over 20 jaar weer druk om hoef te maken.
Met NHG overigens.

De overlijdensrisicoverzekering is bij ons op 235.000 vast gezet. Kost ons geloof ik 11 euro per maand voor 2 personen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:47

Swah schreef:
Qua administratieve zaken me precies zeggen wat wanneer benodigd is en wat ik wanneer moet doen, meehelpen en deadlines bewaken, dus een soort checklist afvinken (dat ik vnl puur nog alleen de gegevens als werkgeversverklaring aanlever etc). Goed onderhandelen/ bieden vanuit mijn kant.

Al typende bedenk ik me alleen net dat alles qua hypotheek en verzekeringen helemaal niet door een aankoopmakelaar gedaan wordt hè? Alleen aankoop en taxatiezaken wellicht? Dus dan is het nog steeds maar een deel wat hij/zij doet... Misschien niet echt meerwaarde dan.

Binnenkort eerste afspraak bij een hypotheekadviseur (hypotheekshop), hij klonk iig fijn aan de telefoon.

Meeste punten die je opnoemt is idd meer hypotheekgericht. Als dan het bieden/onderhandelen overblijft kun je wellicht aan een goede vriend/collega/ familie vragen voor je te willen onderhandelen.

Aankoopmakelaars hebben vooral hun nut bij lastige, unieke (en dure) huizen, maar bij het goedkope en dertien in een dozijn (en relatieve nieuwbouw) heb je imo weinig voordeel aan een aankoopmakelaar.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:11

Plien91 schreef:
LizMD schreef:

En, was het wat?

Ja, hoop mogelijkheden, paar kleine dingetjes die ik zelf anders zou willen. Zit bijvoorbeeld nu een moederhaard in, maar wil een CV. Meteen dezelfde dag een afspraak gemaakt voor een ander appartement in het dorp, daar ga ik morgenochtend kijken. Die laatste spreekt me persoonlijk meer aan. Enige nadelen zijn dat die flat een open portiek heeft en een GSM mast op het dak aan de andere kant van de flat. En de VvE is niet geheel duidelijk, dat morgen maar even vragen.

Vind het erg lastig. (Nog?) geen "wauw, dit is het" gevoel gehad. Maar vraag me af of ik dat ga vinden. Nu kan ik kopen in het dorp waar ik wil wonen en krijg ik nog een redelijk oppervlak voor een redelijke prijs. Laat ik nu verstek gaan omdat ik 'het' niet kan vinden, dan zit ik straks in een sociale huurwoning in de stad... Met dan dus een hogere maandlast en minder m2...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:25

Wij hebben ook zonder aankoopmakelaar gekocht. Ik ga geen persoon betalen voor het geven van een opdracht tot bouwkundige keuring, dat kan ik prima zelf... daar wilde ik ook zelf bij zijn dus dan is zelf die afspraak maken wel zo makkelijk.
En het onderhandelen gaat me ook prima af, richting een makelaar voel ik daar geen enkele terughoudendheid bij. Zeker niet bij de verkoopmakelaar van ons huis :=

De rest is idd meer voor de hypotheekman, hebben we een kleiner bedrijf voor ingeschakeld, beste man is zelfs nog bij de sleuteloverdracht geweest en heeft ons goed ondersteund/geinformeerd, zelfs over randzaken die niet direct hypotheek gerelateerd waren.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:12

Ik heb de hypotheek met een rente van 10 jaar vast laten zetten. Omdat de rente nu gewoon heel gunstig is, ik dan een hoger hypotheek bedrag kreeg dan bij 5jaar vast. Ennu alles is berekend op alleen mij. Ik hoop dat mijn vriend over tien jaar ook zijn steentje bij kan dragen en misschien dat we tegen die tijd wel willen verhuizen naar iets anders.

Ik heb ook echt een top Hypotheekadviseur.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:23

Wij hebben de rente voor 20 jaar vast laten zetten.

Wij hebben een lineaire hypotheek en gaan dus in het begin meer betalen en naarmate de looptijd vordert minder. Het kantelpunt ten opzichte van de annuïteiten hypotheek ligt bij ons op zo'n 12 jaar.

Stel dat wij voor 10 jaar vast zouden zetten. Dan betalen wij de eerste 10 jaar al best een hoog bedrag ondanks de relatief lage rente omdat je met de lineaire hypotheek in het begin veel aflost. Dan na 10 jaar wordt de rente opnieuw berekend. De kans is vrij groot dat die rente dan hoger is dan nu gezien de huidige lage stand. Dan zou je dus juist als je minder aan je lineaire hypotheek kwijt zou zijn weer meer moeten betalen omdat de rentestand hoger is. Wordt je dus dubbel "genaaid" als je pech hebt.

Vandaar 20 jaar vast. Zelfs nog getwijfeld over 30 maar omdat wij ook extra willen aflossen zal het restbedrag na die 20 jaar redelijk laag zijn en dan heeft een eventuele hoge rentestand minder impact.