Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:17

Ja soms heb je die pech. Had ik dit voorjaar ook. Alles ging achter elkaar stuk.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:07

Dat ken ik inderdaad ook, maar meestal achter elkaar.. nu ging het wel heel snel. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:25

Ik heb eindelijk mijn ondervloer verkocht. Kan ik morgen mooi de boodschappen contant afrekenen ipv de pin te gebruiken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:27

Ik heb een app van de anwb waar je de actuele brandstofprijzen kunt zien. Als de tank half leeg is en ik ga ergens heen dan zoek ik op de terugweg het goedkoopste tankstation op de route. Scheelt toch al snel een paar euro tov het tankstation op t dorp.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 14:21

Gelukkig positief nieuws mbt de energieprijzen. Ben daar echt opgelucht over.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:38

Ja? Ik heb het nog niet meegekregen. Ik ga het opzoeken. :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 16:30

https://www.telegraaf.nl/nieuws/5993746 ... ierekening

Hoe het precies gaat weet je dus per huishouden nog niet maar er zit in ieder geval beweging in (naar beneden dus :+ ).

Net hondenvoer besteld bij de Welkoop. Ze hebben 20% korting op één diervoerderproduct. Met mijn hond die Royal Canin eet is dat met een 15 kg zak toch een korting van ruim 12 Euries.
En gratis bezorging.
Altijd zo'n enorme zak }:0 scheelt ook weer hoop gesleep.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:36

Ik zag het ook! Heb alleen nu net geen voer nodig.
Zat ook een kraslot (krablot) bij. Ik kan gratis snoepjes voor een van de dieren ophalen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:19

Bedankt voor de tip, meteen even een zak luzerne besteld voor t paard!

Zojuist voor het eerst de airco aan gehad, was 16 graden in huis, dat werd mij toch wat te fris want ben de hele middag vrij en thuis. Het warmde echt snel op, hij kon met een uurtje weer uit, de rest van de dag zal het wel prima blijven, super fijn want de cv hoefde daardoor niet aan en de airco draaide nu met het zonnetje direct op de zonnepanelen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:00

Fijne korting, prijzen van voer stijgen toch al flink. Helaas hebben zij niet het voer wat ik voer (Wolfsblut voor de hond en DW voor het paard).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:20

Ik zit even ergens mee qua werk. Meer uren zitten er waarschijnlijk niet in of maar een paar uurtjes meer per week...
Ik voel me echt gepasseerd op het werk...

Dus dat wordt volgend jaar nog meer de broekriem aantrekken

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 21:22

Wat ontzettend vervelend voor je :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:25

VanHuisUit schreef:
Wat ontzettend vervelend voor je :(:)

Collega die er pas een jaar werkt krijgt wel extra uren. Het aantal uren die ik ook wil

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:54

Heb je gevraagd waarom?

Heel vervelend dat soort dingen altijd. Voor nu dan in ieder geval hopelijk nog die paar uur extra. Was het wel gelukt met naar een andere schaal gaan?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:55

Eeeeindelijk ik krijg mijn te weinig ontvangen zorgtoeslag over 2021 binnenkort terug! *\o/*
Heeft echt bizar lang geduurd, vorig jaar kreeg ik het in Juni al, en nu hadden ze nog maar 2 weken hoeven wachten en dan waren ze over de termijn van 6 maanden, dan had ik bezwaar in moeten gaan dienen. Maar zojuist de brief ontvangen, dus dan kan het niet lang meer duren.
Kan mooi in de spaarpot om de zorgverzekering voor volgend jaar weer in een keer af te betalen en zo wat tientjes te besparen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 18:09

Hehe .... _/-\o_

Ik ook nog steeds te wachten op een teruggave. Is iets van 300 Euro, geen wereldbedrag maar ik weet dat ik het nog krijg alleen wanneer :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:58

Wij kregen mail van Eneco, ons voorschot willen ze gaan aanpassen. Van €175 naar €400 -O- en dat is dan enkel gas en elektriciteit. Ze doen dat op basis van kwartaalverbruik zeggen ze. Maar hoe kunnen zij dat weten? We hebben geen digitale meters, enkel zo'n ouderwetse meters met tellertjes en die standen moeten we 1x/jaar doorgeven.

Hoe dan ook is vriend niet akkoord. Hij vermoedt dat ze zelfs gewoon iedereen enorm laten betalen en dan wat gaan voorliegen om niks terug te moeten storten naderhand. "Dan liever lager voorschot en bijbetalen indien nodig, want dit is gewoon absurd". We verbruiken amper gas bijvoorbeeld, het enige wat daarop loopt is onze verwarming (en die staat uit sedert april) en ons verwarmd water. Maar dat verbruik is net aan het dalen, we douchen korter, kouder en minder/buitenshuis. Afwassen doen we meer gestructureerd en met minder verspilling.

Dus we gaan het zien als we de afrekening krijgen, maar iig gaan we nu wel volop inzetten op het verbruik zo laag mogelijk te krijgen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:07

Wordt gebaseerd op je verbruik van vorig jaar, hier in NL althans.

https://www.nu.nl/tech/6225187/de-slimm ... e2aa#nujij

Dit artikel en dan vooral de reactie van Doordraaier en wie daar weer op reageert vind ik erg interessant. Gaat om het gebruiken van energie met een dynamisch tarief, dat je dus zorgt dat je energie gebruikt op het moment dat het goedkoop is (variabel is iets anders).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 21:52

Dat hele energievraagstuk blijf ik een lastige vinden...
Maar je kunt gewoon je voorschot laag zetten als je goed bijhoudt hoeveel je gebruikt kun je wel ongeveer nagaan of het gaat passen aan het eind van het jaar.
Ik heb wel een slimme meter, kan per dag zien hoeveel ik verbruik. En tot een jaar terugkijken om te vergelijken. Vind het wel erg handig hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:31

Wij zouden met de meterstanden ook wel kunnen bekijken of we in de buurt zouden zitten van het verbruik van vorig jaar, maar dan houdt het geen rekening met de piekperiodes natuurlijk.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 23:11

Wij kregen net onze jaarafrekening voor de elektra (essent),€233 terug, €124 op jaarbasis verbruikt(voorschot was €20 pmnd). Er zal ergens een bepaalde korting iod zijn verrekend, anders kan ik het niet verklaren.
Wij hebben geen zonnepanelen, wel een slimme meter.

Nieuw voorschot €75 per 1 okt, komt dan dus neer op €900 op jaarbasis 8)7 .
Wij hebben het termijn bedrag terug op €30 gezet, als er straks bijbetaald moet worden, geen probleem, maar ik ga geen bank voor hun spelen. Zeker niet als ik telkens geld terug krijg, bij al een heel laag termijn bedrag.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 23:46

Voorliegen zullen ze echt niet doen, en dat zouden ze dan net zo goed kunnen doen als je achteraf moet bijbetalen.
Mijn ervaring is dat het berekende voorschot aardig goed klopt met de eindafrekening.
Vergeet niet dat elektriciteit ook fiks duurder wordt (veel wordt ook opgewekt uit gas). Ons gasverbruik is nu ook niet hoog, maar de verhoging zit bij ons voornamelijk in de elektriciteit. Wij verbruiken veel met 2 vijvers met pompen die 24/7 draaien. Gaan die nu op tijdklok zetten en nog maar de helft van de tijd laten draaien, scheelt 150 kWh per maand.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 07:10

Kobus17 schreef:
Wij kregen net onze jaarafrekening voor de elektra (essent),€233 terug, €124 op jaarbasis verbruikt(voorschot was €20 pmnd). Er zal ergens een bepaalde korting iod zijn verrekend, anders kan ik het niet verklaren.

Wij hebben het termijn bedrag terug op €30 gezet, als er straks bijbetaald moet worden, geen probleem, maar ik ga geen bank voor hun spelen. Zeker niet als ik telkens geld terug krijg, bij al een heel laag termijn bedrag.

75 euro per maand aan energiekosten?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 09:49

Dat dacht ik ook. Doe mij zo'n rekening :D

Maar wat Kobus schrijft 'ik ga geen bank spelen' vind ik een zeer terechte opmerking. Waarom zou je meer betalen om vervolgens (zonder rente!) terug te krijgen?

Overigens is het tegenwoordig bij veel energiebedrijven zo dat je max 20% minder kunt betalen dan het advies voorschot bedrag. Dus je kunt niet meer verlagen van zeg 200 naar 100.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:10

Kobus17 schreef:

Dit is een schijntje toch? Zeker op Antarctica :Y) .
Nee serieus. 900 euro per jaar is toch niks? Of woon je in een doos?
Een voorschot van 20 euro kan ik me niet eens voorstellen, of het moet 1 kamer zijn waar je woont. Maar een heel huis houd je niet warm met 20 euro per maand toch? De meeste mensen mochten willen dat ze 75 euro voorschot per maand hadden.