[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Swah

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:25

Ah verrassend ja. Ik ben alleenstaand, en woon ook nog eens in 1 van de duurste steden dus dat wordt een klein huisje voor mij. :D

Ja, leuk huis Blinnii!

x_spekkie_xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:27

Swah schreef:
Ah verrassend ja. Ik ben alleenstaand, en woon ook nog eens in 1 van de duurste steden dus dat wordt een klein huisje voor mij. :D

Ja, leuk huis Blinnii!

Een klein huisje? Misschien een garagebox :D :o

En dat gaat om de mensen met een inkomen tot 30.000 euro. Wat dit concreet betekent? Laten we gemakshalve een jongere van 28 jaar nemen met een inkomen van 25.000 euro. Nu kan hij nog maximaal 117.282 euro lenen bij een rente van 3,25 procent. Over amper 1,5 maand kan hij nog maar maximaal 88.560 euro krijgen. Een verschil van 28,722 euro.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/a ... klos.dhtml

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:32

Gefeliciteerd Blinnii, leuk huis!

LdJ, wij hebben ons huis ook bezichtigd toen we nog geen idee hadden hoe en wat met de hypotheek. Wel hebben we direct een afspraak gemaakt met de adviseur toen we ook een afspraak maakte voor de bezichtiging, helaas duurde dat even voor we aan de beurt waren. Geloof dat we ongeveer 2 weken na de bezichtiging bij de adviseur zaten. Toen we daarvan terugkwamen hebben we direct een bod uit gebracht.
Maar, het advies van Sammie zou ik toch ook mee willen geven, een veilige bovengrens, en niet direct de top. Of terugrekenen naar wat je maandelijks kwijt wil zijn, dat is hoe wij het hebben gedaan (wij wisten wel dat we dat huis konden betalen, maar het willen betalen is een 2de, wij hadden een bedrag in ons hoofd wat we maandelijks kwijt wilden zijn aan hypotheek, en moesten dus weten of dit huis daaraan voldeed voor we de onderhandelingen deden starten).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:33

^^Toch denk ik dat dat een iets te simpel en overdreven voorbeeld is.

Voor de zekerheid toch maar haast maken met het te koop zetten van huis VL. :=

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:39

Heb gelukkig een goed inkomen, en nog wat eigen geld dus hoef gelukkig niet in een garagebox haha.
Daarnaast ga ik ook goed letten op het maandbedrag idd. Ik kijk huisjes van rond de 180k, dan is het goed te doen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:50

Gefeliciteerd Blinni, wat een leuk huis zeg!
En die rode lettertjes zijn zo tof om te zien als het jóuw huis betreft! Hier idem :):). Linkje kan ik voor de geïnteresseerden doorsturen via Pb.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:53

Dan meld ik me voor de pb. :)

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:54

Ik ook graag! :) Zo leuk, huisjes kijken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:04

wat gaaf belin!

ons huis heeft nooit die rode lettertjes gehad :n
Tis een makelaar waar wij dan ook nooit zelf mee in zee zouden gaan bij eventuele verkoop :x

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:06

Mri, same here :=
Plien... ik ben nieuwsgierig :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:07

bij ons huis staan ze ook :j :D

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:07

Is het trouwens normaal dat een makelaar niet 's avonds wil laten bezichtigen? Ik heb dat nu bij een bepaald huis, maar als je graag wilt verkopen plan je dat toch ook 's avonds als de klant dat wil? Of is dat niet gebruikelijk?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:11

Ja ik ken wel een makelaar die dat niet doet. “s avonds bezichtigen. Zo’n makelaar zou ik dus ook niet inhuren. Je weet nu eenmaal dat als je dat werk gaat doen dat veel mensen allebei werken en alleen ’s avonds kunnen. En vrij vragen is ook niet zo vanzelfsprekend. Om dan pertinent te weigeren om ’s avonds te gaan vind ik slecht voor je eigen portemonnee en dat van je klant (de koper dus!). Kijk dat je probeert zoveel mogelijk ’s ochtends of eind van de middag te doen, oké. Maar als een geïnteresseerde aangeeft echt alleen maar om 19.00 uur te kunnen, kun je imo niet koppig weigeren..:n

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:13

Nou dat vind ik dus ook! Zou zelf ook nooit zo'n makelaar inhuren. Is toch niet flexibel, en alsof ik telkens vrij ga nemen! Ik dacht het niet.

En ze gaven ook nog als reden dat het 's avonds donker is en niet goed te bezichtigen, maar wel een afspraak om 17.00 willen inplannen! :+ :+ Zeg dan gewoon dat je 's avonds niet wil.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:19

_O- Om 17.00 uur is het ook al donker :')

ja oke de tuin is slecht te zien, maar goed je kan altijd nog een tweede keer gaan en dan wel proberen om overdag of s ochtends te gaan.

Kun je niet zo vroeg mogelijk gaan. Acht uur ofzo :D Worden ze ook altijd zo blij van _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:19

Je kan prima koppig weigeren :j

Ieder mag gelukkig zijn eigen grenzen bepalen in hoeverre die zich door zijn klanten / geïnteresseerden wil laten leven :)

En de klant mag daarop volgend gelukkig zelf bepalen of die daar mee akkoord gaat of niet, mensen zijn nu eenmaal niet verplicht om zichzelf allemaal maar aan te passen aan "jouw" wensen. Dat dat gevolgen heeft voor je klandizie dat is logisch maar dat accepteer je dan blijkbaar als makelaar: afwegen van belangen :j

Ik vind het zelf ook niet echt van deze tijd en weinig klantvriendelijk maar kan er ook wel begrip voor hebben dat je ergens een grens stelt :j

En het kan ook nog zo zijn dat de bewoners / verkopers van het huis het simpelweg niet willen 's avonds.
Ze kunnen wel willen verkopen maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar alles moeten accepteren, iedereen mag zelf zijn grenzen bepalen en de consequenties daarvan accepteren :)

Jeetje wat een verschil zeg dat voorbeeld van het te lenen bedrag in 2014 en 2015, pfffft -O-

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:29

x_spekkie_x schreef:
Swah schreef:

Ja, leuk huis Blinnii!

Een klein huisje? Misschien een garagebox :D :o

En dat gaat om de mensen met een inkomen tot 30.000 euro. Wat dit concreet betekent? Laten we gemakshalve een jongere van 28 jaar nemen met een inkomen van 25.000 euro. Nu kan hij nog maximaal 117.282 euro lenen bij een rente van 3,25 procent. Over amper 1,5 maand kan hij nog maar maximaal 88.560 euro krijgen. Een verschil van 28,722 euro.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/a ... klos.dhtml

Ohh damn, dat komt echt heel slecht voor ons dan. :\

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:34

Denk ook eens aan de makelaar, als die iedere dag van 9 tot 21 uur moet werken..... Nee, ik vind het niet vreemd dat ze dat niet willen doen. Als je echt wil en echt serieus bent zorg je er wel voor dat je kunt bezichtigen, dan regel je iets. Ik geloof niet dat iemand echt afhaakt omdat ie niets wil regelen voor overdag.
Hier is het bij de meeste makelaars niet gebruikelijk om 's avonds te bezichtigen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:52

Hier ook zeldzaam ... toevallig 1 getroffen die 's avonds en zaterdag wel afspraken maakte , maar die zitten met een aantal mensen in 1 bedrijf waardoor ze wel nog een normaal leven konden behouden zeg maar ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:25

Neonlight schreef:
Denk ook eens aan de makelaar, als die iedere dag van 9 tot 21 uur moet werken..... Nee, ik vind het niet vreemd dat ze dat niet willen doen.
Ik heb op een makelaarskantoor gewerkt en heb bezichtigingen gedaan, dus ik denk zeer zeker aan de makelaar ;) Als jij merkt dat de kijker echt niet overdag of ’s ochtends kan (op korte termijn) dan pas je daar een mouw aan. Niks mis mee om het zoveel mogelijk overdag te willen doen, maar koppig nee neu neu blijven roepen is echt niet meer van deze tijd. In de hoogtijdagen was die optie er wellicht, hoefde je ook veel minder te werken voor je geld dan nu. Het idee dat je van 9 tot 9 werkt is ook een beetje overdreven. Tenzij je voor jezelf werkt en alles pakt wat er te pakken valt (wat in deze tijden soms ook gewoon moet- en zelfs dan nog kun je bijv. s middags je tijd vrij indelen), maar er zijn kantoren waar je gewoon tvt hebt. Overigens over een avondbezichtiging hebben we het meestal over tijden van 17.00 tot 19.00 uur. Plus dat avondbezichtigingen ook niet schering en inslag zijn. Dus nee ik zie het probleem echt niet (waarbij je alleen nog kans hebt dat de verkoper het niet wil, maar daar is in dit verhaal dan even geen rekening mee gehouden). Je wil verkopen of je wil het niet :)

Het is dan voor jou als kijker de taak om te zeggen nou zo interessant vind ik het huis niet om er vrij voor te vragen of ik vind het wél interessant om er wel vrij voor te vragen. Maar niet bij iedereen gaat vrij vragen zo makkelijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:30

Het is wel weer zo dat hoe interessant een huis is op papier... je weet gewoon niet in hoeverre dat huis in het echt overeen gaat komen.
Ons had het een hoop geemmer gescheeld als we wat meer 's avonds hadden kunnen kijken.
Want idd, niet iedereen heeft de luxe om maar vrij te krijgen voor de zoveelste keer omdat de eerste 8 huizen in realiteit vies tegen vielen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:00

Tja, feit blijft dat de makelaar en verkoper het volle recht hebben om 's avonds geen bezichtingen in te willen plannen, en dat hebben geïnteresseerden maar te respecteren :j

Ze hebben dan blijkbaar de afweging gemaakt en de consequenties geaccepteerd.
Dat zal de geïnteresseerde ook moeten doen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:06

Ergens ben ik met je eens, maar soms is het gewoon onmogelijk om vrij te krijgen... makkelijk vrij krijgen is nu eenmaal gewoon een luxe en als potentiele koper heb je de consequenties van een ander te accepteren. Dat is soms best vervelend. Vooral om dat mijn ervaring is dat de makelaars die pertinent weigeren buiten 9 en 5 huizen te bekijken ook op andere vlakken zo inflexibel als de pest zijn.
Voor mezelf heb ik wel duidelijk dat we als we nog eens gaan verkopen, ik geen makelaar in de arm neem die pertinent alleen maar kantoortijden hanteert omdat ik weet hoe lastig dat is voor potentiele kopers .
Daarnaast heb ik nog wel wat eisen ... maar die zijn meer gericht op karakter/mate van ballerigheid :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:13

Het gaat toch helemaal niet om of het een recht is. Dat is imo de issue helemaal niet. Het gaat erom of verstandig/slim of handig is. Een mening dus, niet of er een wetsverandering oid plaats moet vinden. Of makelaar Pietje vervolgens beslist om wél of nog steeds geen bezichtigingen te plannen in de avond moet Pietje verder helemaal zelf weten. Maar in deze tijd kan dat dus wel resulteren in geen handel = geen geld. Supermarkten waren voorheen ook maar slechts tot 17.00 of 18.00 uur open met 1 koopavond. Weinig supermarkten die dat nog hanteren. :+

Les 1 op school: Als makelaar werk je soms ook in de avond en trek je niet om 17.00 uur de deur achter je dicht.

Ik denk trouwens dat je de makelaars ook goed kunt verdelen in oud en nieuw. De een gaat met zijn tijd mee en de ander niet. := En die snelle, gluiperige figuren hebben een hele andere categorie :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:18

Wij kwamen het tijdens de zoektocht heel wisselend tegen. We hebben 33 huizen bekeken en als we voor elk huis een uur vrij hadden moeten opnemen... Nee, ben blij dat een deel van de bezichtigingen rond 17.30 of iets later kon.