Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:55

De salvia staat bij mij ook in volle bloei nu

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:54

Hier ook, prachtig, de hommels kunnen er geen genoeg van krijgen. Ook mijn verbena staat al in bloei.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:57

Hier is het ook een waar hommel- en bijenfeest. De ridderspoor en het vingerhoedskruid zijn de grote aantrekken. De salvia staat in de startblokken net als het ijzerhard. Heb gisteren heel veel zaailingen van het ijzerhard uit mijn moestuinbakken gehaald en in potjes gezet. Die kan ik dan her en der weer uitplanten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:17

Mijn salvia begint net knoppen te vormen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:25

Wij zijn blij.
Vandaag is de buitenkraan aan de voorkant vernieuwd. Dus we kunnen eindelijk vooraan alles sproeien.
En een groot hoveniersbedrijf komt donderdagavond alles bekijken en dan offerte maken en via collega van mijn man ook een hovenier aangeboden gekregen. Dus er zit schot in de zaak *\o/*

Hier bij de druivenstruiken en bramen heel veel bijen en hommels.
Maar bij de vijver vooral wespen -:(-

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:00

Dat zijn franse veldwespen. Die doen geen kwaad. Ze hebben gele wenkbrouwen ipv zwarte.

Ik heb ze ook veel bij de vijver

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:03

anca schreef:
Dat zijn franse veldwespen. Die doen geen kwaad. Ze hebben gele wenkbrouwen ipv zwarte.

Ik heb ze ook veel bij de vijver

OK, ze zijn best groot ?

Ik ben eigenlijk sowieso een beetje bang van insecten :D en ik vind het al knap van mezelf dat ik naast de druivenstruiken durft te zonnen. Daar lig ik nl. helemaal privé.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:11

Electra63 schreef:
Wij zijn blij.
Vandaag is de buitenkraan aan de voorkant vernieuwd. Dus we kunnen eindelijk vooraan alles sproeien.
En een groot hoveniersbedrijf komt donderdagavond alles bekijken en dan offerte maken en via collega van mijn man ook een hovenier aangeboden gekregen. Dus er zit schot in de zaak *\o/*

Hier bij de druivenstruiken en bramen heel veel bijen en hommels.
Maar bij de vijver vooral wespen -:(-

Ik denk dat de wespen bij je vijver water zoeken om hun nest mee te verkoelen. Misschien kan dat wat helpen, als je weet dat ze eigenlijk daarmee bezig zijn :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:36

Dames, ik lees hier al een tijdje mee en ik bewonder julliee creaties en steek er ook nog van op +:)+ !

Maar helaas ben ik de afgelopen periode nog niet “mijn probleem en mogelijke tips” hier tegen gekomen !
Dus wellicht kan iemand mij helpen :o ?

Als volgt:
Wij hebben zeer onderhoudsvriendelijke tuin, bewust maar ook deels ivm regels staat ivm langsliggende beek. Nu hebben we aan de kant van die beek hoog schapenhekwerk staan (2 m hoog +/- 8 meter lengte). Op de grond kunstgras. Mag daar niets in de grond gepland worden.

Nu heb ik diverse potten waar ik toch iets van “border - idee” in wil maken.
Potten zijn verschillende hoogtes en grootte (75 tot 20 cm doorsnee /en hoogte). Ik zou heel graag er iets hoogs in zetten in de vorm ve struik op stam (winterbladhoudend) zodat er vogeltjes in zouden kunnen nestelen. En dan onder die struik, verschillende soorten winterharde plantjes, liefst vanaf zomer bloeien.
Maar wat gaat dus wel tot 2 m hoog?
En zou bijv clematis oid in pot groeien zodat je die eventueel kan verbinden in hoogte met 2 potten?
In 1 pot staat nu iig vlinderstruik alleen is dat niet iets voor vogels om in te kunnen nestelen!

Ik hoop dat het beetje duidelijk is en dat iemand een paar tips heeft?!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:40

Poeh... mijn ervaring van toen ik nog op een flat woonde is dat grote planten en potten geen fijne combinatie zijn. Nog afgezien van het constant water moeten geven, ook als het geregend heeft. Kan je niet een soort lange pergola maken en dan vanuit de zijkanten werken met klimplanten? Dan heb je toch een soort afscheiding, maar geen ’border’ idee.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:42

Ceetje: i know daarom ook om de hulpvraag
Water geven wordt iig consequent gedaan!

De vlinderstruik doet het iig wel al 2 jr netjes in pot. Zal even 2 foto’s erbij doen.
Op de ene foto zien jullie de soort potten, die ik ga gebruiken. Heb nog 1 lege grotere dan waar de vlinderstruik in staat, 2 lege zelfde grote en paar kleinere.
Op de andere foto zien jullie 2 potten met nepbamboe waarvan ook de bedoeling is om deze met echt spul te vullen. Daarlangs de roze hangdingen (nep!) zouden dus ook weg gaan.
En daar dus ook het hek, waar “ze” zouden komen te staan zodat het een wat dichtere gezellige bende wordt !

Afbeelding
Afbeelding

Helluuuup :oo !

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:53

Heel eerlijk? Ik vind de vlinderstruik er niet zo lekker bij staan. Maar als jij hem wel mooi vind, dan heb ik niks gezegd. Het blijft toch moeilijk in een pot.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:13

Ceetje_bokt schreef:
Heel eerlijk? Ik vind de vlinderstruik er niet zo lekker bij staan. Maar als jij hem wel mooi vind, dan heb ik niks gezegd. Het blijft toch moeilijk in een pot.

:x
Was dit jr te laat met snoeien wellicht verklaard dat : het slecht eruit zien :') ?
Als hij (voor ons) gewoon groen blijft en dadelijk bloempjes vinden wij het allang goed...
We zijn wat dat betreft niet zoveel eisend en dat zal dus ook voor de rest gelden :o
Want we weten idd dat iets in pot nooit zo mooi zal worden als iets in de grond.
Maar ja, bij gebrek aan keuze ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:55

Schemerdier schreef:
Ik heb ook een vraagje.
Iemand bekend met de Mesembryanthemum, ook wel ijskruid of kristalplantje oid genoemd?

Het zijn een soort van vetplantjes, en groeien op rotsachtig gebied in de volle zon. Weinig water dus nodig.

Ze bloeien sinds maart al heel mooi, maar nu merk ik dat er steeds meer nieuwe bloemenknopjes zijn die al uitgebloeid zijn voor ze zijn opengegaan.
Iemand een idee hoe dit zou komen? Toch wat meer water geven?

Zelfs de mesempjes hebben water nodig. Wat ook helpt is de uitgebloeide bloemen verwijderen.
Heb diverse bakken met Lithops buiten staan en die krijgen zoals gisteren een verdwaald regenbuitje op hun kop. Wat resulteert in bloeien aan het eind van de zomer.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 00:08

Bedankt! Toch wat meer water geven dan, ik ben bang om ze te verzuipen :+
(Al vrees ik dat ik mijn balkonplanten eerder iets te weinig dan te veel water geef, oeps)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:54

Een vraagje, ik heb van mn moeder een leuke kweekkast gekregen. Momenteel wordt deze als externe opslag gebruikt, maar graag zet ik er leuke plantjes in. De vorige plantjes bleken helaas te groot en kon ik er niet in laten staan. Iemand tips? Graag planten die ik niet hoef te verpotten/verplaatsen.

Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:56

Wat een leuke kast !
Ik heb geen advies, maar bijv. kruiden- en of fruit/groente/kruidenplantjes?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:15

Gave kas(t) het is een prima plek voor kruiden als basilicum en rozemarijn enzo.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:25

Leuke kast
Lijkt me schikt voor babyplantjes..stekjes voor tomaten en kruiden

Ook vraagje
Als ik sproei, lijkt het water opmarsgebied wat plekken een eigen weg te gaan vormen waardoor de grond eronder droog is.
Dus ik sproei de tuin, alle aarde is nat en dan zie je op de nattemtuin soort droogte druppels.
Het water “loopt” dan weg naar ander plek :+ moeilijk uitbtenleggem

Hebben jullie idee hoe dat komt.

Mijn kastanjehortensia is zelfmoord aan plegen...elke dag gaat ze dieper zakken...net een treurwillig

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:01

Ik denk dat de grond te droog en te hard is dat ie niet meer opneemt? Schoffelen is dan de uitkomst.

Kastanjehortensia? Ik heb hem proberen te googlen, maar alles wat tevoorschijn kwam was eikenbladhortensia. Bedoel je die? Zo niet, ben ik heel benieuwd naar de hortensia, nooit van gehoord.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:08

Neonlight schreef:
Ik denk dat de grond te droog en te hard is dat ie niet meer opneemt? Schoffelen is dan de uitkomst.

Kastanjehortensia? Ik heb hem proberen te googlen, maar alles wat tevoorschijn kwam was eikenbladhortensia. Bedoel je die? Zo niet, ben ik heel benieuwd naar de hortensia, nooit van gehoord.

Grond is superzacht helemaal geen hard grond nergens..... ideale zandbak van aarde.
Droog wel sproei om de dag.

Ja eikenblad :j -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:26

Heeft toch met de droogte te maken, water wordt niet opgenomen. Geen idee wat je zou kunnen doen, wellicht na het sproeien er met een schoffel doorheen om het natte met het droge te vermengen?
Wij sproeien ook om de dag, maar hier gaat wel enorm veel water op dan (eigen put met pomp), heb er doorgaans geen last van. Wel op een stuk waar ingezaaid is en de sproeier niet kwam, daar werkte in met gieters en liep het water ook via een slootje naar waar het wilde, maar dat was in het begin, nu niet meer.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:04

Een mulch laag helpt ook om het vocht beter vast te houden.
Zit je op zandgrond? Dat is vaak erg voedingsarm, bepaalde planten vinden dat fijn, andere absoluut niet :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:25

Grond inderdaad verbeteren met mulch, als het zandgrond is.

Daarnaast is de vraag hoe sproei je? Flink veel water in 1x of heel zachtjes en dan langer.

Voor gras is dat laatste het aller beste, en voor het indringen in de grond ook. Rustig sproeien en dan bij voorkeur uren achter elkaar. Dus niet met de slang er bij water geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:28

Wat betreft sproeien. De fijnste stand"vernevelen of anders een druppelsysteem neerzetten.
Doordat alles gortdroog is neemt de grond geen water op en ga je "riviertjes krijgen.