Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:58

veneri schreef:
Wat zijn dan de nette leveranciers?
Kan je ervan uigaan dat degene op bijv. gaslicht.com betrouwbaar zijn?

Daar kun je iig ook beoordelingen van deze leveranciers zien.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Ik zit altijd bij grotere. Durf kleinere toch niet zo aan... Wat is betrouwbaar? Qua recensies is van elke partij wel voor en tegens te vinden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:07

Kleinere maatschappijen doe ik ook niet meer na het faillisement van de energiemaatschappij waar ik bij zat. Dat was heel duur...

Op dit moment een nieuw vast contract aan gaan lijkt me alleen niet zo verstandig met alles wat gaande is. Ik zou dan toch even wachten tot de zomer.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door mavantos op Vandaag, 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Ik wil denk ik ook weer over naar een grotere maatschappij.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Probeer een realistisch maandbedrag aan te houden dus geen spaarpot bij energiemaatschappij, beter op eigen rekening.
Heb ooit wel eens gegoogeld op hoe energiemaatschappij er financieel voor staat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Dat doe ik dus wel elk jaar. :o
Ik krijg altijd iets van 500 terug.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Dat is leuk tot je maatschapij failliet gaat. Dan heb je niets.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

Het gevaar is dat je dat kwijt bent als de maatschappij failliet gaat. Ik doe dit dus bewust niet. Je kan kijken wat er achter de maatschappij zit, maar dat is natuurlijk geen garantie. Ik heb de laatste jaren ervaring met oa Coolblue, Greenchoice, United consumers en pure energie. De 1 bied wat meer inzicht op dag niveau dan de ander, maar in de basis allemaal prima geregeld. Ik ben per jaar totaal minder dan 500 kwijt in een eengezinswoning van 140m2, ik betaal dus niet meer dan 50,- als voorschot per maand.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Ja ik weet het, heel slim is het niet.
Ik betaal €120 als voorschot, ik kan idd wel omlaag.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:11

Bellatrix schreef:
Ja ik weet het, heel slim is het niet.
Ik betaal €120 als voorschot, ik kan idd wel omlaag.

Ik zou het dan op 75 zetten of zoiets. Begroot wel 120 in en zet dat in een potje apart. Dan heb je bij de jaarrekening een buffer mocht het opeens iets duurder zijn en je toch moet bijbetalen. En anders komt het bedrag dat over is vrij als beloning.

Zo doe ik het iig. Net weer wat euro's vrijgekomen na de jaarrekening {:} Toch een leuk spaarpotje, zonder het risico het kwijt te zijn mocht het mis gaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:16

Ja, dat zou ik wel kunnen doen. :j

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:48

Ik ben overgestapt van Greenchoice naar Frank.
46 panelen op m'n dak liggen dus dynamisch leek mij het beste en dit topic bevestigd dit ook (waarvoor dank!). Ik heb een warmtepomp (momenteel wel kapot), elektrische verwarming, een elektrische warmwaterboiler en we koken op inductie dus we kunnen van het gas af als het moet.

Nu ben ik me aan het verdiepen in een thuisbatterij, ook al iemand op bezoek gehad deze week die een offerte heeft uitgebracht maar ik twijfel.

Mijn idee van een thuisbatterij is: opladen bij zon, gebruiken bij geen zon. Powerbank idee.
Maar volgens mij klopt dat niet (helemaal). Ik ben best simpel he, en verdiep me liever in andere onderwerpen dan dit maar ja, het moet.

De verkoper was niet zo'n goede adviseur en eigenlijk zoek ik gewoon naar gebruikerservaringen.

Dat hele kopen/verkopen verhaal met een batterij en negatieve prijzen bij veel zon snap ik gewoon niet. Heeft iemand daar een simpele uitleg voor? En heb je een thuisbatterij en merk je echt veel voordeel (1500 tot 2500 per jaar wordt mij beloofd) op je energierekening?

Ik wil 1. een lagere energierekening en 2. noodstroom voor als de Russen komen.

Of zou een elektrisch auto die bidirectionaal kan laden een betere optie zijn dan een thuisbatterij?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:57

veneri schreef:
Wat zijn dan de nette leveranciers?
Kan je ervan uigaan dat degene op bijv. gaslicht.com betrouwbaar zijn?

Vattenfall, Eneco, Budget Energie, Essent, Oxxio, Vandebron, United Consumers, Greenchoice.
Dat soort partijen.

Met een grote boog wegblijven bij maatschappijen die je telefonisch of aan de deur of op straat benaderen. Laat het aangaan van een contract altijd iets zijn wat je zelf actief hebt opgezocht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:03

Lagere energie rekening met zonnepanelen is gebruik dus stroom als je panelen produceren. Kan zijn dat je dan met een app moet gaan werken om je wasmachine, etc. aan te sturen en bv kijken naar warm eten 's middags (want je kookplaat gaat dan op eigen stroom), enz.
Laad je batterij op als je panelen werken en gebruik dat dus als het donker is. Er rekening mee houdend dat je wegens kosten batterijen en levensduur die liever voor de essentiele basis als lampjes, vriezer en internet gebruikt en de grote stroomgebruikers enkel aan zet als de zon genoeg stroom maakt om ze te laten werken.

Stomweg wat jij aangeeft aan wens is sec een off-grid systeem gekoppeld of dus met backup van gewone stroomnet.
Zijn zat mogelijkheden voor, maar stap 1 is je bewust worden van je verbruikspatroon in relatie tot stroomproductie van je panelen.

Laat dat verhaal over geld verdienen met een thuisbatterij maar bij de sprookjesboeken, zeker qua bedragen. Wat ze aangeven is nl dat net zoals jouw verbruikspatroon waarschijnlijk is, je productieoverschot van een zonnige middag opslaat in een batterij om die bij hogere vraag terug te leveren. En dat is ook de tijd dat jij zelf meer electriciteit gebruikt...

Als je kijkt naar noodvoorzieningen ivm russische acties (stroomstoringen, etc.), kijk dan ten eerste naar een alternatieve verwarming buiten gas en stroom om. Hout dus, want dat kan je gewoon in de schuur hebben liggen op eigen terrein. Verwarmen is nl de grootste energievreter in een huishouden en basis om een huis leefbaar te houden.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:18

tamary schreef:
Laat dat verhaal over geld verdienen met een thuisbatterij maar bij de sprookjesboeken, zeker qua bedragen. Wat ze aangeven is nl dat net zoals jouw verbruikspatroon waarschijnlijk is, je productieoverschot van een zonnige middag opslaat in een batterij om die bij hogere vraag terug te leveren. En dat is ook de tijd dat jij zelf meer electriciteit gebruikt...

Ja dat zat ik dus ook te denken, dan koop ik mijn eigen stroom duur terug eigenlijk.

Verder heb ik een pelletkachel, maar de ventilator en rotortje worden wel elektrisch aangestuurd. Maar volgens mij verbruikt ie maar iets van 60 watt (buiten het opstarten om), dus die kunnen we nog op onze huidige draagbare powerstation (1000 watt) laten draaien enkele uren.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:45

Ik heb stront mazzel gehad. Ik kijk ook ieder jaar bij oa Pricewise, Independer en Gaslicht.com. meestal hebben ze dezelfde aanbiedingen. En dan doe ik het bij Euroclix waar ik dan ook nog een flink bedrag terug krijg.

Ik ben vlak voor Amerika Iran binnenviel overgestapt omdat mijn contract jn mei afloopt. Ik kreeg van mijn huidige (Essent) een aanbod en ben zo gaan vergelijken. Vergeet ook vooral niet de extra kosten te vergelijken zoals vaste leveringskosten ed. Ik vergelijk het totale bedrag met mijn huidige voorstel van Essent.

Toen kwam Eneco als goedkoopste uit de bus: nog lagere tarieven dan Essent en een eenmalige bonus van €400 als mijn contract afloopt. (1 jaar vast contract.) Ik zet mijn maandtarief altijd hoger dan wat ik gebruik, waardoor ik aan het eind nog met geld terug krijg.

Bij de kleinere maatschappijen raad ik dat net als anderen in dit topic niet aan, maar bij een Oxxio,Eneco,Essent, Vattenfall enz kan dat in mijn ogen geen kwaad. Ik zie de groteren echt niet omvallen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:07

Anna_Dani schreef:
Nu ben ik me aan het verdiepen in een thuisbatterij, ook al iemand op bezoek gehad deze week die een offerte heeft uitgebracht maar ik twijfel.

Dat hele kopen/verkopen verhaal met een batterij en negatieve prijzen bij veel zon snap ik gewoon niet. Heeft iemand daar een simpele uitleg voor? En heb je een thuisbatterij en merk je echt veel voordeel (1500 tot 2500 per jaar wordt mij beloofd) op je energierekening?

Ik wil 1. een lagere energierekening en 2. noodstroom voor als de Russen komen.

Of zou een elektrisch auto die bidirectionaal kan laden een betere optie zijn dan een thuisbatterij?

Leuk dat je naar een thuisbatterij kijkt!
Wij willen er zelf een gaan bouwen, maar kant-en-klare accu’s hebben ook genoeg voordelen, al zijn ze wel wat duurder.
Het grote voordeel geldt vooral nu de salderingsregeling nog bestaat. Dat vervalt dus volgend jaar.
Nu is het zo dat je stroom in je accu kan stoppen als de zon schijnt, en/of als de prijzen heel laag zijn (of negatief, maar dat komt bijna nooit meer voor, dus negatieve prijzen kun je negeren).
Als de stroom heel duur is kun je dan die goedkope/gratis stroom aan het net verkopen.
Dus stel: je hebt vannacht je accu volgeladen voor 14ct per kWh, en je hebt een accu van 20kWh.. dan kun je die stroom vanavond, als de prijs gemiddeld 30ct is, verkopen naar het net. Je verdient dan 16 cent per kWh, keer 20, is €3,20. Dit noemen ze handelen.
Maar dit is straks, als de salderingsregeling stopt, niet meer interessant.
Vanaf volgend jaar heb je met de thuisaccu vooral voordeel omdat je jouw eigen zonne-energie volledig kan opgebruiken (of op de dure momenten alsnog verkoopt aan het net), én je kan ‘s winters als de zonnepanelen weinig opbrengen goedkope stroom uit het net inkopen en opslaan om zelf te gebruiken.
Je kan daarmee alsnog leuk besparen, en een thuisaccu zul je uiteindelijk zeker terugverdienen, maar ik zou niet uitgaan van €2000 voordeel per jaar. Dat lijkt me erg optimistisch, tenzij je echt een giga stroomrekening en verbruik hebt.

Een auto die bi-directioneel kan laden klinkt wel mooi, maar heeft imo toch te veel nadelen. Vooral dat je heel vaak thuis moet zijn. En het aanbod is ook erg klein.