Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:14

Probeer maar eens.. heet in de pot en eentje op zijn kop en de ander niet. Vacuüm worden ze wel :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:45

Ikzelf doe het niet overigens maar wel interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:56

Ja ho even, we hebben witte muren in de bergruimte. Ik heb geen ambitie om daar potten te horen ploffen :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 01:03

Verhoging van voorschot, was al van 170 naar 278 gegaan, gaat per 1 oktober naar 552 euro.

We gaan toch maar eens kijken naar een Quooker kraan extra te installeren, aansluitingen zitten er al, moeten alleen nog even een wasbak die we ook al hebben installeren en alles aansluiten.

Manlief gaat koud douchen proberen.

En we hebben nog een ongebruikte zonneboiler staan zonder toebehoren, begin volgend jaar gaan we een uitbouw aan het huis maken met ons hout uit ons eigen bos, zelf zagen, gratis of goedkope dakpannen en dan daar een zonneboiler neerzetten met een extra douche en aparte verwarming daarop aangesloten. Mooi experiment voor ons volgende klus huis. Ook nog extra zonnepanelen leggen op de uitbouw en kijken om een aantal thuis batterijen van Sessy zakelijk te kopen en zelf installeren.

Dan zouden we een heel eind moeten komen. Verwarmen hebben we afgelopen winter bijna volledig met de houtkachel gedaan.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 07:51

Bizar dat jullie voorschot zo wordt verhoogd terwijl je eigenlijk al op hout stookt! En koud douchen vind ik heel nobel van je kerel… Maar ik heb hier bedacht dat daar mijn grens ligt. Ik werk fulltime in het onderwijs en doe daarnaast aan vrijwilligerswerk, waarmee ik mijn aandeel aan deze maatschappij meeeeeeeer dan genoeg vind. Die maatschappij regelt dan maar dat ik op z’n minst warm kan douchen O:) :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:15

Ach, hij loopt nu ook in zijn blote kont in de kou naar zijn workout ruimte 30 meter verderop op het perceel is zijn redenatie :+ en hij mocht 2x per week warm douchen van zichzelf :+

Vorig jaar hadden we een gasverbruik van ongeveer 450m3, dat was bijna alleen warm water.

De elektrische auto slurpt wel elektra, die is zakelijk dus dat verrekenen we, maar toch... Daarom kijken om een mogelijkheid te creëren om meer panelen te leggen en dan met batterijen die zelf 'slim inkopen' want dat pretenderen ze te doen van Sessy.

Voorschot verhogen vind ik niet zo gek, ons contract liep in juni af, we eindigden met 0,22 per kilowatt en iets van 0,60 per m3.

Is nu voor piek uren 1,04 per kWh en 3,44 per m3...

Twijfel om het te verlagen en te betalen het verschil zelf te sparen met wat we onszelf zakelijk betalen voor de auto.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 17-09-22 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:21

Mijn vriend doucht 2x/week in de sporthal: 1x na training en 1x na match. We verwachten echter dat er locaties gaan zijn waar je niet meer zal mogen douchen als het zo door gaat. Lekker stinkend in de kantine, wat een vooruitzicht.

Wassen aan de wastafel is ook besparend.

Vriend is nu toch mee in het idee, als mijn auto de geest geeft, om voor dagelijks gebruik een kleine zuinige stadsauto aan te schaffen. Wel een extra auto die ook trailer kan trekken, maar die zal dan vaker stilstaan. Enkel dinsdagavond en woensdagavond hebben we tegelijk een auto nodig en in het weekend dan als ik op wedstrijd ga.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:24

Steeds meer mensen gaan nu douchen in de sportschool. Ik denk dat daar binnenkort wel een einde aan komt. Anders kunnen ze dicht.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 09:51

En na het zwemmen :D ik vrees overigens dat dat een stuk kouder gaat worden zowel het douchen als het zwemmen... nu hebben we hier in de buurt een vrij modern zwembad dat volgens mij zelfs (gedeeltelijk) op aardwarmte zit dus wie weet valt het hier nog mee allemaal.
We gaan het zien.

Ik zit qua energie ook op zoiets straks @Prairy, mijn voorschot nu omhoog en als ik op nieuw contract zou moeten nu zou dat ook iets van 500 zijn per maand. Mijn contract loopt eind november af... vrees met grote vreze. Ik hou er in mijn achterhoofd maar rekening mee.
Mijn vriend heeft een energieneutrale woning. Op aardwarmte en met zonnepanelen. Echt bizar. Krijgt geld toe of per maand heel weinig betalen. Die installatie kostte overigens wel iets van 22.000 Euro (zat bij bouw van nieuwe huis in maar je kon ook kiezen het te leasen).

Wat je overigens ook kunt doen met dat voorschot is dat je het gewoon laag zet en dan later bijbetaald vanuit bijv je vakantiegeld of 13e maand. Wel sneu geld maar anders zit je het hele jaar te knibbelen.
Mijn 13e maand gebruikte ik normaal om een groot deel van mijn ziektekosten te betalen (betaal per jaar).
Ben nu zzp-er dus er is geen 13e maand meer :+
voor het overige qua inkomsten als zzp-er hoor je me niet klagen :+

@Poes gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:05

Gelukkige verjaardag poes!

Ik heb 2 jobs gezien die volgens mij wel iets zijn waar ik het goed in zou doen. En tegelijkertijd zou het ook mijn basis verbreden, altijd handig en interessant op beroepsvlak. Als we op onze vakantiebestemming zijn eens kijken om mijn cv eruit te gooien.

Een collega zei al dat bij hen de doucheruimtes voor lesklanten gaan afgesloten worden. Enkel de instructeurs zullen nog kunnen douchen. Zwembaden gingen ze een graad kouder zetten dacht ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:12

Afbeelding

Tanken in Frankrijk, op weg naar tante. Langs de autostrade. Ik verhuis denk ik

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:22

Dank je wel!! Net gaan rijden met het bijrijdpaard. Eerste keer alleen dus wel een overwinning voor mij :D

Bij de paarden heb ik nog nooit kunnen douchen ook zo irritant.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:36

Varekaj schreef:
[ [url=m/FQefzn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tanken in Frankrijk, op weg naar tante. Langs de autostrade. Ik verhuis denk ik

Woooow

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:56

We gaan sowieso ook een dag naar Andorra, we zijn benieuwd of het daar nog steeds zo interessant is qua koopjes.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:09

Ik ben zo blij dat wij nog tot oktober 2024 ons contract vast hebben staan.
Toch hebben we hier thuis de 'regels' wat aangehaald. Douchen deden we al met een wekkertje. Zijn van 7 terug naar 5 minuten gegaan. Zal in de winter niet zo meevallen, want stiekem is het gewoon heerlijk om er even onder te staan.
Verder de houtkachel in gebruik sinds afgelopen week. Hebben een model met keramische stenen aan de zijkant. Blijft nog 6 uur warm als het hout opgebrand is. Zo fijn.

Gisteren een super leuke avond gehad. Naar de streamers geweest. Cadeau van mijn vriend voor mijn verjaardag volgende week.
Ondanks de stromende regen ene super leuke avond! 30k mensen die allemaal mee zongen en dansten. Geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:18

Wij hebben geen bad en helaas koel ik inwendig best snel af. Door trage hartslag (tot 30-35/min in mijn slaap en 45-60 in rust overdag) kan ik weleens rillend van de kou wakker worden of flink afkoelen en dan straalt dat uit vanuit mijn botten. Zo een warme douche in de winter is voor mij regelmatig noodzaak om weer op te warmen. Dan kom ik er niet met 5min jammer genoeg.

Ook een fleece is dan geen hulp omdat ik geen lichaamswarmte heb om de laagjes mee op te warmen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:36

Is infrarood sauna geen optie voor je? Dat verwarmt echt wat dieper. En is nog iets goedkoper qua energie verbruik.

Er is ook een topic over welke dekens etc op de bank gebruikt worden, daar had iemand het over een back on track deken, die vond ik wel interessant. Werkt met infrarood terugkaatsen naar het lichaam wat ik zo las. Zijn er ook in de maat van een eenpersoons dekbed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:29

Een sauna/stoomcabine staat op een verlanglijstje maar past helaas niet in ons huis :)) Ik douche nu warm in de winter en gebruik dan arnacea (denk ik) crème van Kruidvat. Als je die inmasseert warmen je spieren op. En dan trek ik daar een onesie of makkelijk trainingsbroek overheen om de warmte vast te houden.

Intussen zitten wij op vakantie in Frankrijk. Het wordt een zorg-vakantie voor tante enerzijds, al ligt ze momenteel in het ziekenhuis en gaat dinsdag naar revalidatie. Dus regelmatig erheen voor bezoek, kledij brengen etc en verder de hond dagelijks eten geven en mee wandelen.
Het huisje heeft enkel glas. Overdag wordt het nog 23 tot 27 graden dus alle gordijnen open zodat de warmte erin kan, en 's avonds alles dicht (incl luiken) om het binnen te houden. Deuren/ramen houden we sowieso gesloten omdat nu slangen, hagedissen en spinnen de warme plekjes voor de winter beginnen opzoeken.

Het is even back to basics en dat is alleen maar een leuke uitdaging :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:09

Tanken in België was vrijdag ook 1.68

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 17:37

Vandaag uit lunchen geweest. Voorgerecht salade met eend, hoofdgerecht 3 stuks eendedij met frietjes en wat groentjes, dessert voor vriend ijscoupe met 2 bollen en ik dubbele pannenkoek met suiker. Dan nog een cola en 2 mooie glazen wijn. We waren €42 kwijt :')

Zaterdag hadden we shared platter als voorgerecht, immense (lekkere) hamburger met massa versegesneden friet, ik een café Gourmand en vriend appeltaart. Met elk beide cocktail en fles wijn erbij. €80 totaal.

Niet bepaald het idee dat het op 3 jaar tijd veel duurder is geworden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:31

Kom eens naar gent zou ik zeggen :D

Maar hangt er vanaf waar je gaat hoor. Net een fles wijn en een bruiswater gehad: 57 euro :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:43

Mijn wasdroger probeert me te versieren... -O-
Of met andere woorden: Hij fluit naar me...

Denk dat de wasdroger terminaal is. Het is een was droogcombinatie. Wassen doet ie nog wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:58

Dan moet het wel samen goede wijn zijn, maar dan hebben we dat er wel voor over. We hebben "voor de lol" indertijd, omdat het kon, 1 van onze flessen Esterling champagne open getrokken. €48/fles. En ik heb nu voor mijn bijrijder een flesje staan van €36, als dankjewel voor alle goede zorgen en hulp. Maar dat weet ze nog niet :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 13:46

@purny hoop dat je nog iets kunt reanimeren?

@Varekaj ligt er echt aan waar je bent, hier in regio Den Haag / Rotterdam zijn de prijzen echt wel minimaal 20 / 30 % duurder. Minimaal dus.
Of dan van die wijntjes met een drupje wijn in je glas :P
Zaterdag naar de bioscoop, denk nemen na afloop een drankje. Glas chardonnay ... 9,- Euro, tap biertje 6 Euro. Gelukkig waren de bioscoopkaartjes gratis dankzij de Postcodeloterij }:0

Net wezen zwemmen. Daarna uitgebreid gedouched en haar gefohned :+

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:42

purny schreef:
Mijn wasdroger probeert me te versieren... -O-
Of met andere woorden: Hij fluit naar me...

Denk dat de wasdroger terminaal is. Het is een was droogcombinatie. Wassen doet ie nog wel

Hier was afgelopen maand van alles tegelijk terminaal: vaatwasser, droger en de spoelknop van de wc.

Fiets is gereanimeerd door de fietsenmaker.
Stroomstoring in veranda moeten we nog oplossen.

We hebben een kachelpijp laten plaatsen wat uitliep tot viel meerwerk door wat pechelementen.

Sparen is even ver te zoeken zo. :+