Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:27

LoveUggs schreef:
Wij gaan morgen ochtend weer bij een huisje kijken. Slaap al 3 dagen ontzettend slecht, denk onbewuste spanning, zeker gezien de tijd van overbieden... Hou mn hart vast..

Spannend! Ben je al zo lang op zoek, dat je er zo zenuwachtig van wordt?

Wat vinden jullie van een bouwkundige keuring die in opdracht van de verkopend makelaar is uitgevoerd? Is dat betrouwbaar, of is het dan toch nog nodig om zelf een keuring te laten doen? Mijn vriend denkt van wel, maar dan maak je jezelf toch een totaal onaantrekkelijke koper? Het gaat om een woning uit 1960 die wat verouderd is, maar ogenschijnlijk wel goed onderhouden (recent nog schilderwerk uitgevoerd, etc.).

WenK

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:37

Een van de makelaars die wij benaderd hebben adviseerde dit ook om te doen als verkopende partij, omdat je dan dat voorbehoud al weg zou halen. Volgens die makelaar zou een koper dan geen voorbehoud van bouwkundige keuring meer mogen aangeven omdat er een recente bouwkundige keuring ligt. Persoonlijk trek ik dat "mag niet" een beetje in twijfel, ik denk nl dat dat wel degelijk mag en vaak door een koper gewenst is zelfs. Een bouwkundige keuring is wel altijd onafhankelijk voor zover ik weet, dus zou betrouwbaar moeten zijn.

Wij hebben er uiteindelijk niet voor gekozen, omdat ikzelf als koper graag de bouwkundige keuring zou willen regelen en ik niet in een welles-nietes wilde komen met een mogelijke koper.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:47

Wij kregen de sleutels ook al bij de inspectie, we gingen daarna wel meteen door naar de notaris. Dat was (denk ik) vooral omdat de verkopers niet meegingen naar de notaris, zij hadden iemand daar gemachtigd om namens hen te tekenen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:55

Dat hadden wij idd ook Sem_ :j

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:02

Wij krijgen dinsdag de styliste over de vloer. Ben benieuwd.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:42

xSwanHeart schreef:
LoveUggs schreef:
Wij gaan morgen ochtend weer bij een huisje kijken. Slaap al 3 dagen ontzettend slecht, denk onbewuste spanning, zeker gezien de tijd van overbieden... Hou mn hart vast..

Wat vinden jullie van een bouwkundige keuring die in opdracht van de verkopend makelaar is uitgevoerd? Is dat betrouwbaar, of is het dan toch nog nodig om zelf een keuring te laten doen? Mijn vriend denkt van wel, maar dan maak je jezelf toch een totaal onaantrekkelijke koper? Het gaat om een woning uit 1960 die wat verouderd is, maar ogenschijnlijk wel goed onderhouden (recent nog schilderwerk uitgevoerd, etc.).

Sorry dat ik zo binnenval. Wij krijgen 30 juli sleutel van ons koophuis :D

Maar daar wilde ik niet op inhaken.

Mijn vader is vorig jaar overleden en begin dit jaar hebben we het huis in de verkoop gezet.
In de ruim 30 jaar dat hij er heeft gewoon is er veel achterstallig onderhoud ontstaan en mn zus en ik hebben daar al ruim 10 jaar niet meer gewoond.

Onze verkoopmakelaar adviseerde om juist van tevoren een bouwkundige keuring te doen, omdat wij het huis nauwelijks kende en om ook aan potentiele kopers juist openheid van zaken te geven. Dus ik zou niet per se ervan uitgaan dat verkoper een bouwkundige keuring laten doen om potentiele kopers te gaan naaien..

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:50

Ik meld me hier ook, wij mogen volgende week donderdag een huis bezichtigen hier in de buurt. Super spannend want er komen hier echt weinig huizen te koop. We hebben wel wat ruimte om te overbieden (zo’n 15 a 20 duizend euro). Ik ben alleen bang dat dat niet genoeg gaat zijn in deze gekke woningmarkt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:49

xSwanHeart schreef:
LoveUggs schreef:

Nee haha, dit wordt onze 2e bezichtiging maar wel lang gezocht naar een andere huurwoning.. Maar ik denk dat het een gewilde woning is en ben bang dat er flink overboden gaat worden, wij kunnen even afgerond 10.000 over de vraagprijs bieden, kunnen meer bieden als ik de 'lening' (abonnement) op mijn telefoon afbetaal, maar we willen niet op de max gaan zitten van wat we uiteindelijk zouden kunnen lenen als we mijn telefoon en vriend zn studieschuld afbetalen.. Maar als we dit huis echt willen hebben, zullen we wel mijn telefoon afbetalen in overweging moeten nemen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:25

AnnetteFlame schreef:
xSwanHeart schreef:

Sorry dat ik zo binnenval. Wij krijgen 30 juli sleutel van ons koophuis :D

Maar daar wilde ik niet op inhaken.

Mijn vader is vorig jaar overleden en begin dit jaar hebben we het huis in de verkoop gezet.
In de ruim 30 jaar dat hij er heeft gewoon is er veel achterstallig onderhoud ontstaan en mn zus en ik hebben daar al ruim 10 jaar niet meer gewoond.

Onze verkoopmakelaar adviseerde om juist van tevoren een bouwkundige keuring te doen, omdat wij het huis nauwelijks kende en om ook aan potentiele kopers juist openheid van zaken te geven. Dus ik zou niet per se ervan uitgaan dat verkoper een bouwkundige keuring laten doen om potentiele kopers te gaan naaien..

Nee, dat was ook niet mijn overtuiging hoor. Maar goed te weten wat de beweegredenen kunnen zijn. In dit geval lijkt het ook te gaan om een huis van een overleden ouder, dus het zelf niet goed kennen van de woning zou zomaar de reden kunnen zijn.

@WenK: Goed te weten dat zo'n keuring in principe onafhankelijk is, daar twijfelden wij nog enigszins over. Al kwam het rapport wel eerlijk over, er stonden geen onlogische zaken in.

@LoveUggs: Ohja, dat kan ik me dan ergens ook wel voorstellen. Je wilt niet opnieuw zo'n lange zoektocht.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:57

Wij hebben dinsdag weer een bezichtiging staan en bellen morgen nog voor een andere. Gewoon maar weer proberen :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:16

Goed bezig Inge! Ik ken je niet maar door alle tegenslagen hoop ik zo dat het je/jullie gaat lukken!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:19

Urona447 schreef:
Goed bezig Inge! Ik ken je niet maar door alle tegenslagen hoop ik zo dat het je/jullie gaat lukken!

Lief, dankjewel!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:43

Duim weer voor jullie

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 07:44

De bouwtechnische keuring ging niet zo goed.. De zijgevel schijnt best wel verweerd te zijn. De gevel moet gerepareerd (deels opnieuw opgebouwd) worden, er moeten stenen vervangen worden (eigenlijk de hele onderkant van die gevel tot 50 cm hoogte) en alles moet opnieuw gevoegd. Verder nog een aantal wat kleinere dingen (maar wel serieuze gebreken). Alleen die zijgevel is écht niet goed meer en moet aangepakt worden.

We wachten het rapport af en gaan dan waarschijnlijk met de verkopers om de tafel. Helaas toch wel een grote kans dat we moeten afhaken. Het zou echt een dure reparatie zijn. We gaan kijken of we er nog iets mee kunnen willen, maar we bereiden ons wel voor op het ergste :(
Laatst bijgewerkt door Animal op 20-05-21 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 07:47

Auw.. dat is even een domper. Hopelijk komen jullie eruit.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:12

Dat zou echt balen zijn Animal :(

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:15

Jeetje Animal, dat is inderdaad een flinke tegenvaller! Hopelijk willen ze wat in de prijs zakken. Dit was toch dat huis dat nog niet op de markt was?

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:17

Animal schreef:
De bouwtechnische keuring ging niet zo goed.. De zijgevel schijnt best wel verweerd te zijn. De gevel moet gerepareerd (deels opnieuw opgebouwd) worden, er moeten stenen vervangen worden (eigenlijk de hele onderkant van die gevel tot 50 cm hoogte) en alles moet opnieuw gevoegd. Verder nog een aantal wat kleinere dingen (maar wel serieuze gebreken). Alleen die zijgevel is écht niet goed meer en moet aangepakt worden.

We wachten het rapport af en gaan dan waarschijnlijk met de verkopers om de tafel. Helaas toch wel een grote kans dat we moeten afhaken. Het zou echt een dure reparatie zijn. We gaan kijken of we er nog iets mee kunnen willen, maar we bereiden ons wel voor op het ergste :(

Ach jeetje, dat is balen! Hopelijk komen jullie eruit met de verkopende partij.. Maar de vraag is dan of je dit moet willen :\ In ieder geval goed dat je de keuring hebt laten doen!

Spannend Inge! Ik gun het jullie zo!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:56

Wat balen Animal!

Succes Inge!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:58

Poehh tegenvaller inderdaad maar dan maar heel blij zijn dat je een keuring hebt laten uitvoeren!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:47

Balen Animal!

Inge, ooit moet het toch een keer lukken!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:48

Hier zojuist het 2e huis bezichtigd, vriendlief gaat zo de makelaar bellen omdat we graag een bod uitbrengen! Zag er allemaal heel goed uit! *\o/*

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:48

Spannend! Ben benieuwd of het gaat lukken! Wanneer weten jullie meer?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:55

Spannend!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:25

Spannend! Duimen maar.
Hier dinsdag twee bezichtigingen achter elkaar.