FUN-da!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: FUN-da!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:22

Maar als je de info uit de brochure haalt waarom kom je dan nog langs? Die 3 foto’s met zijn telefoon voegen weinig toe.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:32

daantjuhhh schreef:
Maar als je de info uit de brochure haalt waarom kom je dan nog langs? Die 3 foto’s met zijn telefoon voegen weinig toe.

Omdat die verplicht zijn vanuit het validatie-instituut. Zitten zelfs hele strenge eisen aan. Ze checken zelfs of de foto's niet eerder gemaakt zijn dan bijv. de taxatieopdracht. En ze checken of het niet dezelfde zijn als op Funda.
Jouw foto's als taxateur zijn ter controle/bevestiging/bewijs dat er idd die ruimtes/keuken/badkamer/cv etc. zijn.

Edit: maar dat is wat ik bedoel met leg ff uit wat je doet en dan snappen mensen het beter en zijn de verwachtingen anders.
Nu denken mensen vaak dat het een halve bouwkundige keuring is.
Laatst bijgewerkt door manzano op 31-05-19 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:37

Yep, ook zo ervaren hier.

Taxateur legde wel uit dat hij inderdaad alleen komt controleren of alles overeenkomt met de brochure, maakt daar een paar foto's voor en binnen 5 minuten stond ie weer buiten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:54

Manzano dat klinkt net als al die dingen die veel dierenartsen nooit uitleggen als ik het wel eens zo lees. :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:02

manzano schreef:
daantjuhhh schreef:

Omdat die verplicht zijn vanuit het validatie-instituut. Zitten zelfs hele strenge eisen aan. Ze checken zelfs of de foto's niet eerder gemaakt zijn dan bijv. de taxatieopdracht. En ze checken of het niet dezelfde zijn als op Funda.
Jouw foto's als taxateur zijn ter controle/bevestiging/bewijs dat er idd die ruimtes/keuken/badkamer/cv etc. zijn.

Edit: maar dat is wat ik bedoel met leg ff uit wat je doet en dan snappen mensen het beter en zijn de verwachtingen anders.
Nu denken mensen vaak dat het een halve bouwkundige keuring is.

En dus is het een wassen neus... zeker als er geen sprake is van een makelaarsrapport, dan is 10 minuten rondkijken wel een heel magere basis voor een betrouwbare taxatie, zeker als je nagaat wat er vanaf hangt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:05

En dan te bedenken dat banken er vanaf willen en over willen naar modelmatige taxaties waarbij niemand meer komt kijken ;)

Ze geven nu al modelmatige woningen in je rapport waarmee je een vergelijking moet trekken.
Best leuk voor rijtjeswoningen/appartementjes in de stad.
Had laatst een monumentaal pand in een dorp van >300m2.
Kwamen ze aan met "vergelijkingspanden" elders in het dorp van 70m2. Allemaal gewone rijtjeshuisjes aangezien er natuurlijk niet nog zo'n pand was. Zou mooi zijn als ze op basis daarvan straks waarden gaan bepalen :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:13

Prima toch? Als de enige taak van de taxateur ter plekke is om ongeinspireerde fotootjes te maken om aan abstracte regels te voldoen, zonder verder rond te kijken, dan kun je die reistijd ook wel besparen.

Of de taxateur kijkt om zich heen, of het kan ook wel helemaal vanaf het bureau.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:25

Shadow0 schreef:
Prima toch? Als de enige taak van de taxateur ter plekke is om ongeinspireerde fotootjes te maken om aan abstracte regels te voldoen, zonder verder rond te kijken, dan kun je die reistijd ook wel besparen.

Of de taxateur kijkt om zich heen, of het kan ook wel helemaal vanaf het bureau.

Dat is iets anders dan een modelmatig rapport.
Ze pakken dan een paar huizen die in de buurt verkocht zijn en die bijv. overeenkomen met bouwjaar, m2 of wat anders en daar pakken ze de gemiddelde prijs van. Even kort door de bocht gezegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:47

Ja, en?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:50

Shadow0 schreef:
Ja, en?

Nou veel succes dan als net jouw appartement een VVE heeft die geen geld heeft of op omvallen staat. Of als de referentie dat juist had en daardoor voor laag bedrag is verkocht, die nu voor jou als "gelijkwaardig" wordt gezien.

Of als er geen fatsoenlijk vergelijkbare objecten zijn (zie bovenstaand voorbeeld). Dat monumentale pand was ergens rond de 8 ton en ik kreeg referenties van max. 2/2,5 ton. Krijg je mooi rapport dan. Zeg maar gedag tegen je financiering.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:57

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:03

manzano schreef:
Nou veel succes dan als net jouw appartement een VVE heeft die geen geld heeft of op omvallen staat. Of als de referentie dat juist had en daardoor voor laag bedrag is verkocht, die nu voor jou als "gelijkwaardig" wordt gezien.

Maar wat probeer je nou precies duidelijk te maken? Dit hele zijpad ontstond omdat je toelichting wilde geven op een taxateur die obligaat fotootjes stond te maken maar verder niet rond keek. En hoe ik er ook over nadenk, fotootjes maken 'omdat het moet' maar zonder de bijbehorende interesse om echt een oordeel te kunnen vellen lijkt me zinloos.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:36

Ik heb enkel proberen toe te lichten dat een taxatie meer is dan de 5/10/30 minuten dat een taxateur in een woning is en dat de foto's zelf idd niet voor de taxateur zijn, maar voor het validatie-instituut als controle/bewijs.

En ik reageerde enkel op de vraag "waarom kom je dan nog langs". De opname van zo'n simpel appartementje is idd niet spannend. In theorie kan dat rapport zelfs nog vanaf je bureau. Maar het moet wel even om te zien dat de funda foto's niet helemaal bij elkaar gefotoshopt zijn. Om maar een voorbeeld te noemen.

Denk dat als je zelf wel eens een huis bezichtigd hebt dat je ook wel eens binnen 5 minuten door hebt "ok, dit huis stond wel heeeeeel gunstig op de foto".

Edit; maar de hoofdconclusie was dat deze taxateur het gewoon niet goed heeft gedaan en had moeten uitleggen hoe en wat.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:32

manzano schreef:
Wat bizar veel geld.... Ja het is een groot penthouse (al toont het niet zo groot op de foto's), maar ik vind er niks bijzonders aan als ik eerlijk ben.
https://www.funda.nl/koop/den-bosch/app ... lring-345/

En dan de omschrijving: kosmopolitisch _O- in een Vinex-wijk van Den Bosch.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:43

Ceetje_bokt schreef:
manzano schreef:
Wat bizar veel geld.... Ja het is een groot penthouse (al toont het niet zo groot op de foto's), maar ik vind er niks bijzonders aan als ik eerlijk ben.
https://www.funda.nl/koop/den-bosch/app ... lring-345/

En dan de omschrijving: kosmopolitisch _O- in een Vinex-wijk van Den Bosch.

Ik begon ook even te twijfelen of ik het woordenboek nog eens moest raadplegen wat kosmopolitisch nou betekende :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:20

Ik vind het toch wel een mooi penthouse met ook mooi uitzicht eerlijk gezegd. Evengoed veel geld ...

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:02

Dat met dat taxatierapport was hier ook zo nog geen 5 minuten binnen en viel fors lager uit dan waar we hem daadwerkelijk voor verkocht hebben. Hierdoor konden wij bij de hypotheekaanvraag voor ons nieuwe huis fors minder krijgen omdat de bank rekent met de taxatiewaarde en niet met de marktwaarde

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:07

litilaura schreef:
Dat met dat taxatierapport was hier ook zo nog geen 5 minuten binnen en viel fors lager uit dan waar we hem daadwerkelijk voor verkocht hebben. Hierdoor konden wij bij de hypotheekaanvraag voor ons nieuwe huis fors minder krijgen omdat de bank rekent met de taxatiewaarde en niet met de marktwaarde

Dat is bij aankoop.

Verkoop maakt taxatie geen fluit uit voor de hypotheek van je nieuwe huis.

Je mag namelijk 100% lenen van de taxatie waarde van je nieuwe huis.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:17

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:16

@daantjuh ja wel dus. Wij hadden een nieuwe hypotheek nodig voor het huis dat we wilden kopen terwijl ons eigen huis nog niet verkocht was, daarbij rekende de bank voor ons huis dat we nog moesten verkopen met de taxatiewaarde die dus veel lager was dan de marktwaarde en het bedrag waarvoor hij daadwerkelijk verkocht zou worden. Waardoor wij minder hypotheek konden krijgen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:28

litilaura schreef:
@daantjuh ja wel dus. Wij hadden een nieuwe hypotheek nodig voor het huis dat we wilden kopen terwijl ons eigen huis nog niet verkocht was, daarbij rekende de bank voor ons huis dat we nog moesten verkopen met de taxatiewaarde die dus veel lager was dan de marktwaarde en het bedrag waarvoor hij daadwerkelijk verkocht zou worden. Waardoor wij minder hypotheek konden krijgen.

Dat is hooguit voor de overbrugging. Een bank sluit geen hypotheek af op een huis dat je niet meer hebt.
En als het nog niet verkocht was kan toch ook niemand voorspellen wat de marktwaarde wordt. Lijkt me logisch.

Vind dat in de huidige markt ook lastig met ons huis trouwens. Op hoeveel overwaarde we kunnen rekenen is toch maar afwachten, maar kan natuurlijk wel veel uitmaken.
Laatst bijgewerkt door manzano op 31-05-19 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:33

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:51

heel mooi pand maar om het nou aan te prijzen met die foto's, alsof ik een saunasite zit te bekijken :D

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:58

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:39

hobbelheks schreef:
deze staat al jaren te koop, nu opnieuw op funda met nieuwe foto's zonder meubelen maar voor dezelfde vraagprijs.
https://www.funda.nl/koop/haule/huis-40 ... sstraat-5/

Ik vind dat best een leuk huis.
Oké badkamers hebben wel een renovatie nodig.

Weet niet hoe de prijzen daar zijn? Ik krijg het idee dat hij wat aan de dure kant is.