[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:39

Heb idd geen NHG, bizar dat dat zo weinig scheelt dan :oo

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:41

Iloveiswan schreef:
@maai_ke Daar hebben we zeker over nagedacht vandaar mijn zin ook over zorgtoeslag terug betalen:P we hebben nu bewust nog geen samenlevingscontract. Kunnen we meer sparen :)

En dat hij het niet wilt vertellen. Ach hij heeft niet alles op een rijtje kwa administratie hebben daar paar jaar hulp voor gehad. Hij heeft autisme en kan dat niet allemaal hendelen. Zal het morgen of vanavond wel even vragen. Hij heeft nu weer storingsdienst en is al hele dag weg.

Vraag vooral bij meer dan een bank wat je kunt lenen dat verschild namelijk nogal.

@maai_ke in Groningen, hier is de appartementenmarkt echt heel gek.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:45

djuulsie schreef:
Heb idd geen NHG, bizar dat dat zo weinig scheelt dan :oo

NHG is 1% van de woningwaarde.

Verder kun je natuurlijk shoppen op de kosten voor je taxatie, bouwkundige keuring, notaris en hypotheekadvies. Hebben wij ook gedaan. Dan kan zo 1000-2000 schelen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:56

Wij doen onze hypotheek via Knab, scheelt idd een kleine 1500,-

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:32

Wat een lage bedragen zie ik hier voorbij komen! Ik ben erg benieuwd hoe dat dan in Nederland gaat wat betreft eigen geld inbrengen voor een hypotheek? Met hoeveel eigen geld kan je wat voor hypotheek krijgen? Volgens mij ligt de eigen inbreng in Nederland een stuk lager dan gemiddeld hier in België. Wij hebben een koophuis van 425, en met eigen inbreng van 45 en een deel lening van onze ouders erbij komen we aan een goede lening maar veel minder mag het voor de bank ook niet zijn.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:45

djuulsie schreef:
Ik betaal serieus net zo veel :oo voor een 2x zo duur huis!
Ergens trouwens wel logisch, sommige kosten zijn vaste bedragen ongeacht de prijs.

Goed geslaagd Madelon?

Ja NHG scheelt een hoop. Je kan inderdaad goed shoppen. Dat hebben wij met taxatie, bouwkundige keuring en notaris ook gedaan. Maar NHG scheelt 1.475 in ons geval. Anders hadden wij rond de 7.500 gezeten.

Ja zeker geslaagd! Vooral de bank, zo mooi <3
Het is dit model maar dan wat andere kleuren. Wel ook de kussens andere kleur dan de bank maar de bank is wat lichter.
Ik ben wel heel benieuwd wat het gaat worden. Helaas 3 maanden wachten :')
Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:51

Yasmine schreef:
Wat een lage bedragen zie ik hier voorbij komen! Ik ben erg benieuwd hoe dat dan in Nederland gaat wat betreft eigen geld inbrengen voor een hypotheek? Met hoeveel eigen geld kan je wat voor hypotheek krijgen? Volgens mij ligt de eigen inbreng in Nederland een stuk lager dan gemiddeld hier in België. Wij hebben een koophuis van 425, en met eigen inbreng van 45 en een deel lening van onze ouders erbij komen we aan een goede lening maar veel minder mag het voor de bank ook niet zijn.

Je kan in NL 100% van de waarde van de woning laten financieren door de bank, kk moet je uit eigen geld betalen.

Wij hebben iets meer dan 15% van de woningwaarde zelf ingelegd en dat scheelde wel mooi 0,4% rente :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:56

Mooie bank zeg!!!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:07

Neonlight schreef:
Maaike, 2 weken onder voorbehoud verkocht is nog niet zo lang hoor. Zijn makelaars die wachten totdat de waarborgsom gestort is. En toen wij onze woning kochten heeft er ruim 3 weken tussen mondelinge overeenkomst en tekenen voorlopig koopcontract gezeten. Dit omdat er het een en ander niet klopte aan het voorlopig koopcontract, en iets wat wij er anders in wilde hebben.

:j
Bij ons is t ook pas als verkocht op Funda gezet nadat we gemeld hadden dat alles bij de bank rond was. Dit was 5 weken na de mondelinge overeenkomst. Het heeft zelfs nooit als verkocht onder voorbehoud gestaan. Hier ook ruim anderhalve week tussen akkoord en tekenen omdat er nog wat aangepast moest worden en mijn man tussendoor nog on het buitenland was.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:17

Wij waren ook in het buitenland toen het contract over en weer ging. Hebben het in China getekend. :))

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:55

Ik las een vraag over borg staan.
Ik ga ook iets kopen met ouders die borg staan anders is het onmogelijk. Kan bij de Rabobank, heet generatiehypotheek. NHG is dan niet mogelijk, maar verder merken zowel mijn ouders als ik er niks van. Als je maar je hypotheek betaald :p

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 06:59

Phylos, van wat ik begreep kunnen ouders maar voor 10% garant staan. Dus bij een hypotheek van 100.000 zou je dan 110.000 kunnen lenen. Dat zet nou niet zoveel zoden aan de dijk. Of is het nu anders? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:41

Ik vind 10% toch behoorlijk wat! Het maakt echt wel verschil of je 180.000 of 198.000 als budget hebt, je zit dan toch in een andere huizenklasse. Maar ook bij lagere bedragen zoals 150.000 of 165.000 maakt het al een enorm verschil, al zal het daarbij vooral in de afwerking/ staat van het huis te merken zijn. En 200.000 of 220.000 is toch ook een andere huizenklasse.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:59

x_spekkie_x schreef:
Phylos, van wat ik begreep kunnen ouders maar voor 10% garant staan. Dus bij een hypotheek van 100.000 zou je dan 110.000 kunnen lenen. Dat zet nou niet zoveel zoden aan de dijk. Of is het nu anders? :)

Het is wel wat meer dan 10%. Het heeft wel met een bepaald percentage te maken maar hoe precies weet ik niet meer. In mijn geval scheelt het zo'n 30.000

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:10

Oeh dat scheelt Phylos, daar kun je wel een paar m2 kamer of tuin extra voor kopen!

Wij hebben twee maart de overdracht *\o/* duurde bij anderen de voorinspectie lang? Wie waren daar allemaal bij? Koper, verkoper en verkopend makelaar? En hadden jullie iets meegenomen voor de verkopers, bloemetje oid?
We gaan ook nog een keer van te voren daar naar toe om uitleg te krijgen over allerlei praktische dingen van het huis.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:09

MizzMontana schreef:
Oeh dat scheelt Phylos, daar kun je wel een paar m2 kamer of tuin extra voor kopen!

Wij hebben twee maart de overdracht *\o/* duurde bij anderen de voorinspectie lang? Wie waren daar allemaal bij? Koper, verkoper en verkopend makelaar? En hadden jullie iets meegenomen voor de verkopers, bloemetje oid?
We gaan ook nog een keer van te voren daar naar toe om uitleg te krijgen over allerlei praktische dingen van het huis.

Inspectie is ongeveer een half uurtje en inderdaad met de partijen die je noemt. Meterstanden worden dan ook opgenomen. Je kunt iets meenemen maar ik zie dat eigenlijk nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:39

Is de inspectie voor of na de notaris?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:41

Ervoor, meestal op dezelfde dag, soms dag ervoor als de notaris bijvoorbeeld vrij vroeg gepland staat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:41

Voor de notaris.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:55

Na de notaris zou een beetje vreemd zijn want dan heb je iets gekocht waarvan je niet weet in welke staat het zich momenteel bevind. Bij ons duurde het max 10 minuten en daarna gingen we door naar de notaris.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:41

MizzMontana schreef:

Nou in mijn geval is het meer dat het ervoor zorgt wel of geen huis kunnen kopen...Ik woon in het oosten maar toch een vrij duur dorp. Hypotheek is vervolgens alsnog lager dan de huur, dat is het kromme

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:02

De huizenmarkt in oost NL trekt idd op verschillende plekken ook erg aan. Wij gaan van oost naar noord verhuizen omdat we daar veel meer huis krijgen voor ons geld.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:25

Bij onze overdracht zijn beide makelaars, de verkopers en wij. Dit idd voor de notaris (waar we om 9u moeten zijn).

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:59

Wij hebben om 9u afgesproken met de makelaar en verkopers bij het huis voor de inspectie en gaan dan door naar de notaris waar we om 10u hebben afgesproken. Lekker vroeg op de dag zodat we daarna lekker kunnen gaan schoonmaken :+

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:12

@djuulsie: Dan moet je dus nog wel even wachten, alles al uitgezocht?
@neonlight: Tja, het is toch altijd afwachten, we kijken gerust verder hoor. En daarbij ken ik ook genoeg mensen die inderdaad zo dom zijn dat ze denken dat ze een hoop kunnen en het tegen blijkt te vallen.
@Carika: Dat klinkt inderdaad gestoord, wordt daar ook zoveel opgeboden tegen elkaar? Die gekte zie je hier ook veel.
@iloveiswan: Waarom is zonder samenlevingscontract goedkoper? Die kosten moet je toch een keer maken lijkt me, of goedkoop trouwen.
@madelonsunny: Wat een gave bank zeg! Heel mooi.
@mizzmontana: We hebben er achteraan gebeld, gaat niet om te koop staan op funda, dat duurde bij mijn huis ook heel lang, kopers hebben de boel nog niet rond. Jammer genoeg waren we net te laat en was het voorlopig contract getekend.
Gefeliciteerd! En bij mijn huis duurde het een half uurtje, met verkopend makelaar, verkopers en koper. Ik had niks meegenomen maar dat had ik eerder al een keer gedaan toen ik maten ging opmeten in het huis, een bloemetje voor de verkopers.
@phylos: Jij zat in Nijverdal toch? Of ben ik nu in de war?