[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:11

Nee ik snap je Djuuslie, maar je weet het nooit, gezien het best lang duurt nu en er toch best wat kopers zijn die andere verwachtingen hebben dan daadwerkelijk blijkt uit een hypotheekgesprek. Dus we wachten het nog even af. Anders zoeken we verder, nog wel een heel mooi huis gezien, Jugendstil villa en recent gerenoveerd maar erg groot, best prijzig en op termijn is het onderhoud van zulke woningen moeilijker gezien het behouden van de stijl. Dus we zoeken rustig verder, we hebben op zich geen haast.
Hoe staat het nu bij jullie?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:15

Hopen mag altijd ;) ik duim voor je hoor!

Wij zijn druk met de hypotheek. We wachten op de polis van de overlijdensrisicoverzekering, die arts wilde nog wat extra info inwinnen. Maandag even over bellen. Daarna is alles rond.

Afgelopen dinsdag getekend. Staan op funda nu ook als verkocht onder voorbehoud *\o/* whoehoe!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:24

Djuulsie, het zal je nog verbazen hoeveel mensen zomaar wat doen qua bieden etc en geen flauw benul hebben van hun Limieten.
Bizar, sprak pas een kennis van me die iets in die richting doet en die kwam weer met wat voorbeelden af dat je noet snapt dat sommige mensen zonder toezicht zelfstandig functioneren

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:25

Wij gaan maandag tekenen <3 .
In de zomer eindelijk de paardjes aan huis.
Wij hebben 2 open dagen gehad voor ons appartement en volgens de makelaar waren er in totaal 175 mensen :wow: dus rond 80 belangstellende ( ervan uitgaan dat niemand alleen bezichtigd en er nog een paar nieuwsgierige buren bij waren). Volgende week nog losse bezichtigingen. We zijn echt heel benieuwd wat voor biedingen we krijgen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:07

Jeetje Carika :oo zo veel!!!! Daar moeten toch mooie biedingen uitkomen.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:12

Mag ik mij ook hier melden?

Woon nu samen met vriend al bijna 5 jaar in een erg kleine huurwoning. zijn nu druk aan het sparen voor de kosten koper te kunnen betalen. We willen vanaf de zomer gaan kijken naar huizen ongeveer :P.

We gaan over paar maanden ook een gesprek voor hypotheek aanvragen. Heb eigenlijk geen idee hoeveel we moeten sparen kwa kosten koper en wanneer we dus kunnen gaan beginnen met huizen kijken.

Hopelijk leer ik wat van dit topic door mee te lezen :P

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:15

Welkom

Dat hangt af van jullie budget hoeveel de kk is. Misschien kan je beter eerst bij een adviseur langs gaan. Hij kan je precies vertellen hoeveel je kan lenen en hoeveel kk dat is.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:19

djuulsie schreef:
Welkom

Dat hangt af van jullie budget hoeveel de kk is. Misschien kan je beter eerst bij een adviseur langs gaan. Hij kan je precies vertellen hoeveel je kan lenen en hoeveel kk dat is.

Budget weet ik inderdaad nog niet. daarom gaan we over paar maanden een gesprek aanvragen. zelf heb ik nu al behoorlijk gespaard. Als ik reiskosten terug heb zit ik op 5.500. Maar hoeveel vriend nu heeft wilt die niet echt zeggen. Maakt die zich niet druk om en hij zegt dat die spaart :=

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:25

Maar als je nu gesprek hebt en je hebt al genoeg spaargeld...? Of denk ik dan te simpel

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:54

djuulsie schreef:
Maar als je nu gesprek hebt en je hebt al genoeg spaargeld...? Of denk ik dan te simpel

ja dan zou ik eigenlijk nu al willen gaan zoeken. Maar vriend is overtuigd pas volgend jaar te gaan zoeken. Moet dan wel zorgtoeslag terug betalen. Maar dat gaat wel lukken. Zal even vanavond weer in gesprek gaan :P

Huizen kosten hier ongeveer 150.000 voor 4 slaapkamers. Hoeveel kosten koper heb je dan nodig? Even om vriendlief het simpel uit te kunnen leggen :P

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:55

Denk iets van 6 of 7.000,-

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:57

O dat heb ik in mijn eentje met mijn flex 0 uren contract al bijna _O-

Komen uit de bijstand paar jaar geleden en sindsdien ben ik goed in sparen _O-

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:05

Alleen van 0-uren flex contracten en hypotheken heb ik dan weer geen verstand

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:12

djuulsie schreef:
Alleen van 0-uren flex contracten en hypotheken heb ik dan weer geen verstand

Mijn salaris is eigenlijk gewoon extra. Vriend draait soms meer dan 50 uur per week en als het goed is per juli vast contract. Dus komt wel goed denk ik :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:19

Alles wat je kunt sparen is meegenomen, niet alleen voor de kosten koper.

Maar bijvoorbeeld voor verf, benodigdheden, keuken, badkamer beetje opknappen etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:23

Maaike, 2 weken onder voorbehoud verkocht is nog niet zo lang hoor. Zijn makelaars die wachten totdat de waarborgsom gestort is. En toen wij onze woning kochten heeft er ruim 3 weken tussen mondelinge overeenkomst en tekenen voorlopig koopcontract gezeten. Dit omdat er het een en ander niet klopte aan het voorlopig koopcontract, en iets wat wij er anders in wilde hebben.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:37

@Djuulsie: Lief dat je mee duimt! Voor jullie schiet het dus mooi op, fijn. :) Lekker gevoel als het bijna rond is. Wanneer hebben jullie de overdracht gepland? Moeten jullie er nog veel aan doen?
@Sonja: Dat hoor ik dus ook vaker, bizar, naar mijn idee ga je eerst naar de hypotheekadviseur, als je die nodig bent. ;) Dan weet je wat je kunt lenen.
@Carika: Dat is veel zeg! Welke buurt is dat?
@Iloveiswan: Ik denk inderdaad dat je dit het beste aan de hypotheekadviseur kunt vragen, daarnaast denk ik ook niet dat alle overuren echt meegenomen gaan worden, maar hoop natuurlijk voor jullie dat je op een mooi bedrag uitkomt samen. Waarom wil je vriend niet vertellen hoeveel hij heeft? Jullie wonen toch samen? Lijkt me ook handig voor een adviseur om dit te weten. En hou je er rekening mee dat als je samen een huis koopt en jij er ook geld in stopt, dat je ook iets regelt qua samenlevingscontract of GP? Misschien loop ik nu erg op de zaken vooruit maar je kunt er maar over nagedacht hebben.
@Neonlight: Klopt hoor, echter weet ik dus dat het hierbij gaat om de hypotheek, die nog niet rond is. Daar hangt het nu nog op. We wachten gewoon af en houden funda verder in de gaten.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:41

@maai_ke Daar hebben we zeker over nagedacht vandaar mijn zin ook over zorgtoeslag terug betalen:P we hebben nu bewust nog geen samenlevingscontract. Kunnen we meer sparen :)

En dat hij het niet wilt vertellen. Ach hij heeft niet alles op een rijtje kwa administratie hebben daar paar jaar hulp voor gehad. Hij heeft autisme en kan dat niet allemaal hendelen. Zal het morgen of vanavond wel even vragen. Hij heeft nu weer storingsdienst en is al hele dag weg.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:52

Oh ik wil me er verder ook niet mee bemoeien hoor! Het is voor iedereen ook verschillend wat je prettig vind en hoe je dingen met elkaar deelt. Wij zijn daar altijd erg open over naar elkaar toe, maar dat verschilt per situatie. Ik zou het zelf wel graag willen weten maar ben een beetje een controlfreak af en toe. :P

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:08

@maaike: overdracht pas 2 juli. Verkopers hebben nieuwbouw gekocht en we zijn akkoord gegaan met late overdracht. We hoeven in eerste instantie niet heel veel te doen. Vloer beneden en stucen. Ook mijn dochter haar kamer willen we doen. Verder kijken we wel als we er zitten.

Hoezo kan je meer sparen als je geen samenlevingscontract hebt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:48

Akkoord van hypotheek kan ooit lang duren, en dat wil niet zeggen dat ze geen hypotheek kunnen krijgen. Hier in het topic al zat ellende daarover gelezen. :)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:24

djuulsie schreef:
Denk iets van 6 of 7.000,-

Dat valt helaas toch tegen :P Wij moeten straks 9000 k.k. afrekenen.
Voor huis van rond de 150.000 met NHG.
Overdrachtsbelasting 3.000
NHG 1.500
Advieskosten 1.500 - 3.000
Taxatie 330 - 500
Bouwkundige keuring 250
Notariskosten 800 - 1200
Bankgarantie - 150

Wij hebben vandaag geshopt voor bank, salontafel en eettafel :o
Nog 3 weekjes tot de overdracht *D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:30

Ik betaal serieus net zo veel :oo voor een 2x zo duur huis!
Ergens trouwens wel logisch, sommige kosten zijn vaste bedragen ongeacht de prijs.

Goed geslaagd Madelon?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:36

Carika: wat veel! Daar moeten toch wel meerdere belangstellenden uit komen zou je denken.

Iloveiswan schreef:
djuulsie schreef:
Welkom

Budget weet ik inderdaad nog niet. daarom gaan we over paar maanden een gesprek aanvragen. zelf heb ik nu al behoorlijk gespaard. Als ik reiskosten terug heb zit ik op 5.500. Maar hoeveel vriend nu heeft wilt die niet echt zeggen. Maakt die zich niet druk om en hij zegt dat die spaart :=

Als er iets is, wanneer je een huis wil kopen, is het wel dat je open moet zijn over elkaars financiën.

Via website van hypotheekverstrekkers kan je uitrekenen hoeveel hypotheek je kan krijgen. Dit klopt redelijk. Daarbij heb je niet alleen maar je k.k. als kosten. In een nieuw huis moet altijd wel kets gedaan worden. Al is het een nieuw verfje op de muren. Daar zijn ook kosten aan verbonden. Moet er meer gebeuren dan kost dat ook mee geld.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:37

djuulsie schreef:
Ik betaal serieus net zo veel :oo voor een 2x zo duur huis!
Ergens trouwens wel logisch, sommige kosten zijn vaste bedragen ongeacht de prijs.

Goed geslaagd Madelon?

Maar dan heb je geen NHG zeker? Dat kost ook aardig wat.