[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:53

Wat een goede berichten allemaal :) . Wij waren vorige week bij een huis wezen kijken waarvan we dachten dat dat het helemaal was. Gelijk de dag dat het huis op funda kwam gebeld voor een bezichtiging. Op de foto zag je wel dat het behoorlijk gedateerd was. Maar keuken en badkamer konden we wel vervangen. Uiteindelijk moest bijna het hele huis gerenoveerd worden: keuken, badkamer, alle raamkozijnen, stoppenkast, cv ketel, wc.. Dat huis ging het waarschijnlijk toch niet worden en nu zag ik gister dat het al verkocht is.

Vandaag nog bij een ander huis kijken. Hebben we eerder voor gebeld om te bezichtigen. Mocht toen niet omdat er mensen in onderhandeling waren en de volgende dag werden we gebeld dat het verkocht was. Blijkbaar is die koop niet doorgegaan. Ben benieuwd.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:56

Ik heb even een vraagje. Niet dat het nu al van toepassing is, maar het is wel goed om te weten hoe het zit.

Ik heb afgelopen jaar een huis gekocht, en woon daar alleen. Het is ook alleen mijn huis en ik heb nu ook geen relatie. Stel ik krijg een relatie, en op een gegeven moment besluit mijn vriend bij mij in te trekken.

Als we dan samen de kosten dragen voor het huishouden, maakt hij dan ook gelijk aanspraak op een deel van het huis? (onder het mom van, we dragen 50-50 bij aan het huishouden en dus ook aan de hypotheek lasten)? Hoe zit dat wettelijk gezien? Of "huurt" hij dan feitelijk gezien een deel van de woning van mij?

Met andere woorden, stel de relatie gaat daarna weer uit, en hij vertrekt, ben ik dan verplicht om het deel dat hij aan hypotheek mee heeft betaald terug/uit te kopen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:05

Welnee, als hij nergens officieel geregistreert staat als mede-eigenaar / rechthebbende op het huis of (een deel van) jouw bezittingen via een huwelijk ofzo, dan is en blijft het gewoon jouw huis :j

Hoe jij aan het geld komt om je hypotheek te betalen dat is je eigen pakkie-an. Zeker als de betalingen van je eigen rekening af komen is het duidelijke zaak voor iedereen :)

Zat mensen die er voor kiezen om het huis op de naam van de oorspronkelijke eigenaar te houden, de kosten van hypotheek enzo ook, en dat de inwonende partner dan de boodschappen enzo betaalt zodat je de lasten toch een beetje verdeelt.

Maar als je op een gegeven moment zo ver bent dat je echt samen verder wilt, dan is het natuurlijk niet fair als je bvb. allebei 500 euro betaalt, terwijl partner A daar zijn / haar huis mee afbetaalt, en partner B voor dat geld alleen boodschappen enzo betaalt...en niks opbouwt maar dat geld gewoon kwijt is.

Het is wel fijn als je daar een oplossing voor vindt die voor allebei leuk & eerlijk is :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:25

Nee, een eerlijke verdeling is dan wel beter en logisch natuurlijk, maar je vraagt je dan af, hoe verdeel je dat dan, als je wilt dat eigendom bij 1 van de twee blijft in eerste instantie. Kijk als je gaat trouwen is dat weer een heel ander verhaal natuurlijk. Ik vind het ook nogal een verschil daarin eigenlijk of degene die intrekt al huurde en ook niet van plan was te gaan kopen, of dat diegene ook al een koophuis heeft en deze verkoopt (maar dan ga je ook niet zo snel samen wonen denk ik.

Ik kan me een constructie voorstellen dat de eigenaar het hypotheek deel van de hypotheek betaald, en dat de hypotheek rente en overige vaste lasten van het huis dan verder gesplit worden.

Maar het ging me er eigenlijk vooral om, of diegene aanspraak kan maken op de hypotheek kosten die hij medebetaald zou hebben zeg maar (als je dat niet duidelijk vast legt). Gewoon goed om te weten hoe het zit.

Sammie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:15

Nee dat ben je idd niet verplicht maar je kan hierover wel afspraken op papier maken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:17

De enige manier waarop hij zonder officiële overdracht eigenaar kan worden is bij een huwelijk/geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen. Anders niet. Zelfs als zou hij bij 'gewoon' samenwonen medeschuldenaar worden op de hypotheek, dan nog is hij geen eigenaar.

Wat een goede verdeling is, is voor iedereen anders. Ligt aan hoogte lasten, hoogte inkomens etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:37

Anouk, is die duitser toevallig een collega van mij? :D Klinkt iig als een collega. :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:44

Nee :D jij zit bij A toch ?
Deze komt van de vrachtwagens enzo met een D ;) haha

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:15

Gister mijn Electra afgesloten bij de mediamarkt. Kreeg omdat ik een nieuwe klant werd cadeaubonnen van 225 euro die ik daar kon besteden. Nieuwe koelkast en gasfornuis gekocht.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:24

Wat betreft verdeling van kosten:
Ik ben ingetrokken bij m'n vriend. Huis staat op zijn naam, hypotheek op zijn naam etc. Hij betaalt gewoon zijn vaste lasten, ik betaal verder alle benodigdheden (boodschappen, hebbedingetjes etc) voor in huis. Daarnaast spaar ik een gedeelte voor ons samen voor een volgend huis, dat we wel samen gaan kopen. Op die manier hebben wij de kosten voor nu prima verdeeld.
Mocht het stuklopen, weet ik dat ik niets heb van het huis en dat ik dus op straat sta. Bijdragen in de hypotheek kan, maar ik vind het makkelijker om de kosten op deze manier te verdelen. Je zou het GWL en de belastingen bijvoorbeeld door de ander kunnen laten betalen. Op die manier lever je ook een bijdrage, maar heb je geen gedoe later met de hypotheek.

Even een andere vraag: Ik ben een beetje aan het rekenen hoeveel geld je nodig hebt als je een nieuw huis koopt. Het is natuurlijk zo dat we voor de verkoop van dit huis een bedrag betalen, een gedeelte voor KK zelf buitenom de hypotheek moeten bekostigen, maar dan: Hoeveel is er nodig om een huis naar je zin te maken? En dan denk ik niet aan een nieuwe badkamer/keuken, maar gewoon de basisdingen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:27

EkmiC schreef:
Wat betreft verdeling van kosten:
Ik ben ingetrokken bij m'n vriend. Huis staat op zijn naam, hypotheek op zijn naam etc. Hij betaalt gewoon zijn vaste lasten, ik betaal verder alle benodigdheden (boodschappen, hebbedingetjes etc) voor in huis. Daarnaast spaar ik een gedeelte voor ons samen voor een volgend huis, dat we wel samen gaan kopen. Op die manier hebben wij de kosten voor nu prima verdeeld.
Mocht het stuklopen, weet ik dat ik niets heb van het huis en dat ik dus op straat sta. Bijdragen in de hypotheek kan, maar ik vind het makkelijker om de kosten op deze manier te verdelen. Je zou het GWL en de belastingen bijvoorbeeld door de ander kunnen laten betalen. Op die manier lever je ook een bijdrage, maar heb je geen gedoe later met de hypotheek.

Even een andere vraag: Ik ben een beetje aan het rekenen hoeveel geld je nodig hebt als je een nieuw huis koopt. Het is natuurlijk zo dat we voor de verkoop van dit huis een bedrag betalen, een gedeelte voor KK zelf buitenom de hypotheek moeten bekostigen, maar dan: Hoeveel is er nodig om een huis naar je zin te maken? En dan denk ik niet aan een nieuwe badkamer/keuken, maar gewoon de basisdingen.

Bedoel je dan puur de meubels? Stoelen, eettafel, salontafel, tv meubel, bank etc? Dat ligt natuurlijk heel erg aan waar je de spullen koopt. Ik denk dat als je alles bij elkaar optelt je wel rond de 8000/10.000 zit. Gok ik. Moet het zelf nog gaan ondervinden straks met ons huis. :P

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:30

Meubelen hebben we. Ik denk meer aan vloer, verf, de kleine opknapdingetjes zeg maar. Uiteindelijk ook een nieuwe bank/tafel/stoelen maar dat kan ook later, als we weer wat hebben gespaard.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:22

Wat verdeling van de kosten betreft, ik ben ook bij mijn, toen nog vriend, ingetrokken in zijn koophuis. Wij hebben de lasten wel gelijk verdeeld en niet echt een splitsing gemaakt. Hielp dan wel mee aan het aflossen van zijn huis en had bij stuklopen niets, maar had het ook in een bodemloos gat van de woningbouw kunnen gooien en dan had ik ook niets gehad. Onze intentie was toch wel om samen verder te gaan. Toen we wat langer samen waren en de hypotheek opnieuw afgesloten moest worden, hebben we een clausule toegevoegd dat mocht hij komen te overlijden, het huis naar mij zou gaan ipv naar zijn ouders, zodat ik niet op straat zou komen te staan. Bij mijn overlijden nadat hij overleden zou zijn, zou het dan wel naar zijn ouders gaan en niet naar die van mij. Vond ik prima geregeld, ook omdat we een jaar later getrouwd zijn en de intentie hadden om het huis te gaan verkopen en samen iets te kopen.

Verf en vloeren enzo moet je toch wel op iets van €5000/€6000 rekenen denk ik. Een paar goeie vloeren lopen al gauw in de papieren en hoewel er altijd wel ergens muurverf in de aanbieding is, ben je toch heel wat emmers verder als je een heel huis wilt verven. Tel daar de benodigdheden bij op.. Gordijnen kun je meestal overnemen, maar anders moeten die ook nog. Lampen misschien. Als je de meubels hebt, ben je al een heel eind denk. Vloeren zijn dan het duurst, maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Voor €7 de vierkante meter heb je al een laminaatvloertje van de Karwei. Maar zonder onderlegvloer en plinten. Denk dat je wel op minimaal een €10 per m2 moet rekenen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:53

Ik posstte van de week dat het er treurig uitzag voor me. Maar nu heb ik flink zitten rekenen en het lihkt erop dat het gaat lukken. Het enige jammere is dat ik de helft minder budget heb voor vloer/muur/gordijnen e.d. maar niet onrealistisch.
Dus ik ben weer voorzichtig blij :o en vandaag beginnen ze met de bouw!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:58

*egomodus, want euforische stemming hier*

Het was even spannend, maar ik krijg toch een intentieverklaring van mijn werk *\o/*
Dat betekent dat de koop van ons huis door kan gaan en we de hypotheek in orde kunnen gaan maken, jippie! We hadden uiteindelijk hetzelfde bod neergelegd als de andere partij (de kapers op de kust :Y)), maar omdat wij al in onderhandeling waren, zijn wij de partij met wie de verkoop wordt afgehandeld.

Krijgen vanmiddag een telefoontje wanneer we de koopovereenkomst kunnen tekenen. Vind het zo leuk allemaal!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:01

Whoehoe!
Spannend en heel leuk!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:05

Hoe ziet het er voor jou uit Renske, gaat het lukken na je nieuwe berekeningen?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:12

Wauw dat is goed nieuws Blinnii! Spannend ook zeg, allebei hetzelfde bod neergelegd, hoe onwaarschijnlijk is dat! Fijn dat het toch gelukt is en dat je een intentieverklaring krijgt!

Renske voorzichtig positief klinkt iig beter dan je vorige berichtje! Heb je het zelf nagerekend of heeft een adviseur dat gedaan? Minder budget is jammer, maar niet onoverkomelijk. Als ze nu begonnen zijn met de bouw, heb je nog even om extraatjes te sparen of alvast goeie aanbiedingen in te slaan. Vooral outlets en faillissementen in de gaten houden!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:21

Blinii, wat fijn! maar wat is de reden dat je werkgever eerst geen intentieverklaring wilde geven? Hebben ze wel de intentie om je aan te houden? Niet dat ze je nu een verklaring geven waarin staat dat ze je aanhouden en over een paar weken je er alsnog uitgooien?

Mijn baas heeft gezegd tegen mij dat ze altijd de verklaring tekenen omdat dat is wat wij willen, maar met hetzelfde gemak gooit hij me er de dag erna eruit..... Heb zojuist een vast contract gehad, maar toch... :P

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:24

Bizar he.. zo blij dat we toch dit bedrag neergelegd hebben en niet bijvoorbeeld 500 euro minder. Was anders mooi zuur geweest! Vriendlief is ook helemaal blij, heb hem gedurende de zoektocht nog bij geen eens huis zo vastberaden dat hij er wilde wonen gezien. :)]

Zou kunnen Seni, maar dan komen we alsnog niet in de problemen :) Financieel is dat niet een probleem. Meer dat we door alle hele strenge eisen niet het bedrag zouden kunnen krijgen wat we nu willen. Ik maak me er in elk geval geen zorgen om, heb een aanstelling tot juli en dan zien we weer verder :)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:48

Oh kijk op die manier! Ik snap hem. Dan zou ik me er inderdaad niet druk om maken.
Wat fijn dat alles nu rond gemaakt kan worden! Scheelt een hoop als het dit jaar nog lukt ipv volgend jaar! Veranderd toch weer een hoop.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:02

Daarom! Om onszelf niet in de nesten te werken, hebben we heel goed zitten rekenen qua maandlasten ed en wat er zou gebeuren als mijn inkomen (tijdelijk) wegvalt. Natuurlijk moet je dan zuiniger leven, maar het is niet dat we dan in nood terecht komen. Vandaar dat we voor dit huis kunnen gaan :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:27

Tamara schreef:
Renske voorzichtig positief klinkt iig beter dan je vorige berichtje! Heb je het zelf nagerekend of heeft een adviseur dat gedaan? Minder budget is jammer, maar niet onoverkomelijk. Als ze nu begonnen zijn met de bouw, heb je nog even om extraatjes te sparen of alvast goeie aanbiedingen in te slaan. Vooral outlets en faillissementen in de gaten houden!

De hypotheek adviseur heeft een plan gemaakt en ik heb samen met mijn vader een hele berekening gemaakt wat mijn vaste lasten zijn en hoe ik dan nog zoveel mogelijk kan sparen. Want de adviseur kan wel zeggen dat t kan maar als ik dan een leeg huis heb heb ik er nog niks aan :+
Maar nu is de adviseur met de bank aan t regelen voor een aangepaste offerte enzo en als die er is dan zou het moeten kloppen!

En ze zijn gisteren begonnen met de bouw! Morgen een bijeenkomst voor alle aanstaande bewoners. En nu is het voor mij alleen maar gunstiger idd als de bouw wat langer duurt... omdat ik dan langer kan sparen.

Wordt vervolgd... ;)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:41

Blinnii schreef:
*egomodus, want euforische stemming hier*

Het was even spannend, maar ik krijg toch een intentieverklaring van mijn werk *\o/*
Dat betekent dat de koop van ons huis door kan gaan en we de hypotheek in orde kunnen gaan maken, jippie! We hadden uiteindelijk hetzelfde bod neergelegd als de andere partij (de kapers op de kust :Y)), maar omdat wij al in onderhandeling waren, zijn wij de partij met wie de verkoop wordt afgehandeld.

Krijgen vanmiddag een telefoontje wanneer we de koopovereenkomst kunnen tekenen. Vind het zo leuk allemaal!

Wauw gaaf! Gefeliciteerd! *\o/*

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:27

Gefeliciteerd Belin! Wat leuk!

Hier 4 volle dagen klussen achter de rug. Ben nu lichtelijk gesloopt.
Maar.... De slaapkamer is behang vrij gemaakt en ben bijna klaar met het opnieuw behangen. Het plafond is geverfd en de vloer bedekking kan er nu gemakkelijk uit.
De studeerkamer heeft een geverfd plafond, is behang vrij en als de reparatie (heb per ongeluk een hoekje er uit getrapt :x ) droog is dan komt daar ook behang. Planning is ook zaterdag het behang daar te doen.
De woonkamer is nu ook deels geverfd en m'n Lieve vriendje is nu nog ff aan het bikkelen.

Ik ga nu gewoon lekker slapen. Morgen niet klussen maar een lange dag op kantoor....