EkmiC schreef:Wat betreft verdeling van kosten:
Ik ben ingetrokken bij m'n vriend. Huis staat op zijn naam, hypotheek op zijn naam etc. Hij betaalt gewoon zijn vaste lasten, ik betaal verder alle benodigdheden (boodschappen, hebbedingetjes etc) voor in huis. Daarnaast spaar ik een gedeelte voor ons samen voor een volgend huis, dat we wel samen gaan kopen. Op die manier hebben wij de kosten voor nu prima verdeeld.
Mocht het stuklopen, weet ik dat ik niets heb van het huis en dat ik dus op straat sta. Bijdragen in de hypotheek kan, maar ik vind het makkelijker om de kosten op deze manier te verdelen. Je zou het GWL en de belastingen bijvoorbeeld door de ander kunnen laten betalen. Op die manier lever je ook een bijdrage, maar heb je geen gedoe later met de hypotheek.
Even een andere vraag: Ik ben een beetje aan het rekenen hoeveel geld je nodig hebt als je een nieuw huis koopt. Het is natuurlijk zo dat we voor de verkoop van dit huis een bedrag betalen, een gedeelte voor KK zelf buitenom de hypotheek moeten bekostigen, maar dan: Hoeveel is er nodig om een huis naar je zin te maken? En dan denk ik niet aan een nieuwe badkamer/keuken, maar gewoon de basisdingen.
Bedoel je dan puur de meubels? Stoelen, eettafel, salontafel, tv meubel, bank etc? Dat ligt natuurlijk heel erg aan waar je de spullen koopt. Ik denk dat als je alles bij elkaar optelt je wel rond de 8000/10.000 zit. Gok ik. Moet het zelf nog gaan ondervinden straks met ons huis.