Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:20

Ik heb nog even gezocht, ik denk dat het laurierkers is.

tita

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:24

Iid mooie bloem

Mijneikenblad hortensia is depressief geloof ik
Ziet er niet uit

Tuinieren lukt mij gewoon niet

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:38

@ tita: je zoude hortensia wat mest kunnen geven. Zeker als ze in een pot staan hebben ze behoorlijk wat voedsel en water nodig. Maar als hij nu nog geen knoppen heeft, denk ik niet dat ze nog aangemaakt worden.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:47

Mooi opgeknapt Mandy! :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:55

Hier ook druk bezig geweest in de tuin de laatste tijd.

2jaar terug kochten we het huis met de tuin als volgt:Afbeelding

Na het wegslopen van het schuurtje, de gemeente die het stuk grond naast ons huis had ontruimd en we de groenschutting hebben geplaatst zaten we op dit:
Afbeelding
En na een jaar en wat provosorische borders zag het er met sneeuw zo uit.
Afbeelding
Hierna hebben we de gras/onkruidmat er uit gehaald en zijn we gaan scheppen/zeven, wat resulteerde in een mooi heuvellandschap :+
Afbeelding

Vervolgens hebben we het terras ingekort naar de maat wat het gaat worden (en bij het verwijderde stuk ook het puin hebben uitgezeefd) en door het losse zand tuinaarde bijgemengd, aangelopen en uitgevlakt. En dit is hoe het er nu uitziet, klaar om ingezaaid te worden met graszaad :D
Borders(muurtjes) en terras laten we volgend jaar plaatsen/vervangen.
Afbeelding
En wat we uit het zand hebben gehaald: 6 emmers grind en 2 specikuipen en losse bult met puin. :evaw:
Afbeelding

En gewoon omdat het kan :) wat mooie bloemetjes uit eigen tuin :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En "nieuw" stukje voortuin :)
Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:01

Hoe ga jij van het grind af komen Rinta? Hier komt er ook zo idioot veel uit... Wat bezielde die mensen toch vraag je je soms af.

Hier begint alles echt heel mooi uit te lopen *\o/* Alleen de rozen naast het terras hebben het heel zwaar door de vele luizen, maar verder begint het mooi dicht te groeien. Mijn lavendelhaag krijgt vorm, vlinderstruiken worden echt struiken, en er zoemen enorm veel bijen en hommels rond.
De kartontruc ben ik toe aan het passen, hoop echt heel hard dat het werkt. Heb ook alle lieveheersbeestjes die ik tegen kwam op de rozen gezet, mogen ze daar lekker de luizen gaan opeten :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:09

Hier hebben we achter denk een kub of 9 puin uit de tuin getrokken
Voor ook zo nog drie
En dan heb ik de laag grind die ze gewoon onder de bestrating hadden laten liggen niet meegerekend (en de bestrating uit de voortuin ook niet)
Echt ... ik heb degenen die die zooi onder de grond hebben gestopt wat vervloekt door de tijd heen

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:12

We hebben buren die ergens in het bos een vakantiehuis hebben met grindpad, dus daar kunnen we iig het grind heen doen. Die wouden het wel hebben :)
En hopelijk willen ze het puin ook wel. En anders moeten we daar nog maar even voor kijken wat we er mee doen :+

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:30

Wat een verschil zeg! Leuk om te zien. :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:07

Wordt wel erg leuk zo met die vorm van de borders :j

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:28

Er komen leuke projecten voorbij. Tip: puincontainers zijn de minst dure containers, het overwegen waard als je verder wil.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:50

Wat een mooie en opgeknapte tuinen komen er voorbij.
Ik werd gisteren juist nogal depressief van mijn tuin -O- Ik geloof niet dat tuinieren wat voor mij is en heb al gekeken wat kunstgras kost. Maar jemig, wat is dat duur als je een behoorlijk perceel hebt.
Hebben jullie hier nog tips voor een onderhoudsvrije tuin? Ik denk dat ik ongeveer 350 m2 gras heb. En daar word ik niet blij van.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:15

Minder gras en meer borders aanleggen met veel verschillende heesters? Heesters hoef je vaak maar een keer per jaar te snoeien en als je goed beplantingsplan (laat) maken, is er het hele jaar door wat bloeiends te zien. En dat is een stuk minder werk dan zoveel gras.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:23

Ik,heb donderdag behoorlijk wat babyonkruid weg gehaald en echt 3 dagen later staat de tuin weer vol mee, hier kan ik niks mee.

Kan ik houtsnippers in de tuin gooien of moet ik,gewoon door bikkelen

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:25

Het is niet dicht begroeid Tita dus ik denk dat het o kruid dan echt onvermijdelijk is en je inderdaad houtsnippers ofzo kunt strooien. Ik merk in de stukken die al mooi dicht aan het groeien zijn een heel verschil met het stuk wat nog niet dicht begroeid is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:26

@Fitzroy: Of enkel paadjes maaien in je gazon en het voor de rest lekker laten groeien :D en dan twee keer per jaar (april-mei en september) kort zetten. Scheelt een pak werk en het ziet er best gezellig uit dat hoge gras met bloemen tussen :)

bv:

Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:29

ontherun schreef:
Het is niet dicht begroeid Tita dus ik denk dat het o kruid dan echt onvermijdelijk is en je inderdaad houtsnippers ofzo kunt strooien. Ik merk in de stukken die al mooi dicht aan het groeien zijn een heel verschil met het stuk wat nog niet dicht begroeid is.

Nee heb foto geplaatst paar posten terug is nu heel open veel weg gehaald

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:42

Solleke, een heel leuk idee, ware het niet dat mijn gras er meer uitziet als een woestijn met onkruidplantjes die wél tegen droogte kunnen :+

Ceetje, dat vind ik een leuk plan. Maar hoef je dan niet te sproeien? Want daar ben ik onderhand ook wel klaar mee. Sinds mijn 100 coniferen staan, heeft het niet meer fatsoenlijk geregend (dit is dus vanaf 14 maart) :\ en sta ik iedere paar dagen een uur water te geven.

Edit: ik denk dat ik dit jaar de tuin maar even laat voor wat hij is. Ik ben nog te druk binnen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:19

Bij veel open zou ik inderdaad iets van houtsnippers of cacao doppen er op gooien, dat scheelt enorm qua onkruid en is ook goed voor de bodem.

Hier voortuin vorig jaar vernieuwd, dat was vorig jaar ook veel onkruid trekken, laatste paar weken is vrijwel alle aarde bedekt en heb ik er niet zoveel werk aan. Ik doe meestal ff elke 2 weken max 10 minuten onkruid verwijderen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:23

Voor n echt goede onderhoudsarme tuin (onderhoudsvrij bestaat niet) zou ik contact opnemen met een hovenier. Zo'n groot oppervlak bestraten of volgooien met plastic en grind is echt zonde

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:27

Fitzroy schreef:
Solleke, een heel leuk idee, ware het niet dat mijn gras er meer uitziet als een woestijn met onkruidplantjes die wél tegen droogte kunnen :+

Ceetje, dat vind ik een leuk plan. Maar hoef je dan niet te sproeien? Want daar ben ik onderhand ook wel klaar mee. Sinds mijn 100 coniferen staan, heeft het niet meer fatsoenlijk geregend (dit is dus vanaf 14 maart) : en sta ik iedere paar dagen een uur water te geven.

Edit: ik denk dat ik dit jaar de tuin maar even laat voor wat hij is. Ik ben nog te druk binnen.

In het eerste seizoen ben je wel even de Sjaak met sproeien, maar in het tweede jaar zoeken ze het wel zelf uit. Althans, zo doe ik het en het gaat goed. Die coniferen redden zich volgend jaar ook zelf.
Je kan ook een tuinslang met gaatjes ertussen leggen en de kraan opendraaien.
Ik vind het idee van de gemaaide paadjes ook leuk trouwens.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:29

Wij gaan deze zomer verhuizen naar een heel groot perceel waar ik weer helemaal los kan op tuingebied, maar deze groene oase ga ik echt wel missen. Zit toch bloed, zweet, tranen en heel veel liefde in.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Qua onkruid ben ik hierin wekelijks een uurtje bezig om het binnen de perken te houden. Maar het staat wel vol. Deze tuin is overigens 3 jaar geleden op de schop gegaan waarbij alles, muv de beukenhaag en 2 bomen, verplant of nieuw geplant is. Kan best snel gaan dus, dat dichtgroeien.

Het wilde gras met de gemaaide paadjes ga ik in onze nieuwe tuin ook zeker toepassen (al was het alleen maar omdat ik 2.000 m2 echt niet wekelijks ga maaien).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:31

Kaka wat leuke tuin heb je
Ga je ver uit de koers wonen? Of blijf je in de buurt.

In dit topic heeft iedereen zowat een grote tuin
Zelfde dat voor mijn gevoel iedereen een eigen paard heeft :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:32

We gaan van omgeving Haarlem naar Overijssel. Bijna emigreren dus :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:52

Kaka schreef:
We gaan van omgeving Haarlem naar Overijssel. Bijna emigreren dus :D

Oooo fantastisch