Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:21

Suzanne F. schreef:
Roodvos: ik bedoel als je zelf stroom opwekt, hoelang kan je deze stroom zelf verbruiken voordat je teruglevert aan het net en dus moet betalen? Is dat per direct of heb je een maand om jouw opgewekte stroom te verrekenen met je verbruikte stroom?

Wat 8nnemiek zegt. Ik heb geen batterij dus ik kan zelf niet opslaan.
Als ik 100 opwek en op dat moment 60 verbruik, lever ik 40 direct terug. Er is geen buffer.

Ik betaal en krijg uurprijzen.
In de zomer overdag wordt er door alle panelen veel stroom opgewekt en zijn de prijzen laag (soms negatief). Ik krijg dan ook weinig voor de stroom die ik terug lever.
In de nacht wek ik niets op. Dan moet ik die 60 inkopen voor het uurtarief, vaak ligt die wat hoger.

Samengevat: ik krijg per kWh minder voor de stroom die ik terug lever dan dat ik moet betalen voor de stroom die ik binnen haal.

Het verschil wordt per maand verrekend:
Afbeelding

Suzanne F.

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:53

Oké en die salderingsregeling is per jaar? Maar dat is toch ook je opgewekte en afgenomen stroom tegen elkaar verrekenen? Wat is dan het verschil?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:36

Stel je neemt zonder zonnepanelen jaarlijk 2000kWh af van het net, en je betaalt daar 400 euro voor, oftewel 20ct/kWh..

Iemand mét zonnepanelen neemt die 2000kWh af.. máár levert ook 2000kWh terug door de zonnepanelen in een jaar tijd. Dat streep je tegen elkaar weg. Het wordt gesaldeerd dankzij de salderingsregeling. Je betaalt dan dus 0 euro.
Maar dan komt de energiemaatschappij aankloppen met hun terugleverboete, en die zeggen; jij moet over alle teruggeleverde stroom een boete betalen, van in totaal bijvoorbeeld 15 cent per kWh; dan kost je dat 300 euro.
Je bent dan nog steeds wat goedkoper uit dan wanneer je helemaal geen zonnepanelen zou hebben, maar je verdient er heel veel minder aan.

Dat gebeurt alleen bij vaste en variabele contracten. Dynamisch heeft geen terugleverboetes, maar daar werkt de salderingsregeling ook weer wat anders.

Suzanne F.

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:44

Oké dank voor de geduldige uitleg!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 14:17

Bedankt voor de reacties, dat wordt zoals ik dat al dacht door dit topic een dynamisch contract. :) Vind het ook wel leuk om daar wat mee te gaan spelen.

Heb alleen geen internet. Doe nu alles via mijn telefoon die ik als hotspot gebruik. Hoop dat dat wel gaat werken met apps en dergelijken. :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:04

@Helderder, ja het werkt ook zonder internet.
Je moet het unieke nummer van je meter in de app zetten.

Het werkte bij mij ook met een bouwaansluiting en een mifi-router :Y) .