Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 21:55

Ik ben jarenlang voorgelogen door de bank, zij zeiden keer op keer dat het goed zat en dat de opbrengst uiteindelijk goed zou zijn ondanks mijn aandringen dat ik van hypotheek wilde veranderen. Gelukkig had het huis een flinke overwaarde bij verkoop maar van de hypotheek die we 16 jaar hebben betaald hebben we destijds vrijwel niets 'overgehouden'.

Maar goed gedane zaken nemen geen keer. Met de overwaarde konden we toen een huis kopen en dat huis heeft uitstekend gerendeerd en daar zat een hypotheek op die we gewoon afbetaalden waardoor er na de scheiding voor zowel mij als mijn ex geld over was om beiden een doorstart te maken.
Ben daar eeuwig dankbaar voor dat we dat in ieder geval wel goed hebben aangepakt.
Voor de rest was het een drama financieel... mede door beleggen, opties, e.d. (niet door mij maar door mijn ex). Dus nee, ik begin er niet meer aan.

Arabesk

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:37

In 2008 net voor de crisis wilden ze me een beleggingshypotheek aansmeren, het voelde niet goed dus nam ik voor een lager bedrag een 100% spaarhypotheek goddank. Dan maar een piepklein huisje van 40m2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 07:11

Ik heb ook slechte ervaring met een bank hoor, met 2 zelfs. Bijvoorbeeld een rekening waar 2 handtekeningen voor nodig waren alsnog volledig laten leeghalen/afsluiten op 1 handtekening en de 2e rekeninghouder vergeten verwittigen. Ging om geen groot bedrag, maar toch, het was een fikse fout die niet mocht gebeuren.
Bij andere bank als snotaap (net 18) dingen aangesmeerd gekregen met ook altijd de melding "het zit goed, geen zorgen" maar intussen stond wel alle spaargeld rotsvast en kon ik er op termijn enkel onderuit met verlies. Op 1 belegging heb ik wel winst gemaakt, maar dat opvolgen was een drama.
Uiteindelijk daar wel weg geraakt nadat ik door kreeg dat ze beroepsgeheim niet zo nauw namen. Ik bedoel, je stapt als meerderjarige binnen en ze beginnen spontaan over dat de beleggingen van je broer het zo goed doen, dat ie een mooie som geld erbij heeft gezet (incl bedrag noemen) en dat in de centrale inkom waar iedereen kon meeluisteren. Ik had toen geen goede band met mijn moeder, bleek dat ze haar gewoon informeerden over de transacties die ik deed...

Dus nee, mijn vertrouwen daarin in heel lang gedeukt geweest. En mijn vriend heeft bij dezelfde bank, weliswaar ander kantoor, soortgelijke ervaringen over klantonvriendelijk zijn. Helemaal sinds covid.
Ik zit nu bij 2 andere banken en voel me daar veel beter op mijn gemak. Hele duidelijk, heldere uitleg, niks verplichten of opdringen en zelfs afraden als iets niet opportuun is voor jouw situatie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:53

Zo, dure maand hier; net de rekening van de dierenarts binnen; samen met die van het onderzoekje op de kliniek net geen €1000 := Altijd fijn als paardlief besluit om ziek te worden in het weekend :') En dat twee weekenden achter elkaar :')
En afgelopen weekend heb ik lekker twee dagen in een hotel mogen logeren op kosten van de zaak. Al schiet dat nog niet op als je eigen baas bent :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 14:16

Citaat:
En afgelopen weekend heb ik lekker twee dagen in een hotel mogen logeren op kosten van de zaak. Al schiet dat nog niet op als je eigen baas bent :))

Geweldig haha.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 18:37

Maaltijdboxen van de supermarkt die net op of over de datum zijn voor halve prijs. Vandaag lasagna voor 2,98 voor de box en 1,52 voor het vegetarische gehakt. Groenten zijn niet snel echt over de datum dus gewoon prima om zo'n box te kopen

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:26

Ik heb het ergens gelezen, alleen krijg het niet meer terug gevonden. Weet iemand hoe die app heet als je bijvoorbeeld een aankoop doet via bijvoorbeeld bol.com je een x bedrag spaart in een aparte app dat dat weer een extra spaarpotje is? Als iemand weet wat ik bedoel. :o

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:00

Momo94 schreef:
Ik heb het ergens gelezen, alleen krijg het niet meer terug gevonden. Weet iemand hoe die app heet als je bijvoorbeeld een aankoop doet via bijvoorbeeld bol.com je een x bedrag spaart in een aparte app dat dat weer een extra spaarpotje is? Als iemand weet wat ik bedoel. :o

Scoupy of euroclix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:04

Momo94 schreef:

cashbackxl (bijvoorbeeld?).

Werkt als een tierelier. Heb er nu 120 euro opstaan *\o/* .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:20

Klinkt interessant, wat is dat exact?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:59

Menino schreef:
Momo94 schreef:

cashbackxl (bijvoorbeeld?).

Werkt als een tierelier. Heb er nu 120 euro opstaan *\o/* .

daar ben ik ook benieuwd naar

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:40

Ik had daar voorheen altijd Euroclix voor. Werkte altijd heel fijn :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:28

Wij gaan 2 weken op vakantie, naar zonniger oorden :D
In BE geven ze vanaf volgende week flink frisser en regen, dus als we dat 2 weken kunnen omzeilen scheelt dat alvast weer een beetje.

Ik heb mijn vriend er al voor gewaarschuwd dat ik komende winter absoluut onsexy door het huis ga hossen. Fleece onesies for the win :)) en de verwarming een tikje lager dan maar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:45

Van de spelletjes quickx en keer op keer de kaartjes lamineren en bord stiften lopen zodat je niet steeds nieuwe blokjes hoeft te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:00

Die blokjes kosten toch amper wat :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:07

Tis wel duurzamer om te lamineren denk ik :D Best een goed plan :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:10

Hebben wij ook gedaan, vooral omdat het makkelijker is.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:21

Momo94 schreef:

Bedoel jij Peaks? Beleggen met je wisselgeld? Als ik iets koop rond hij het af naar de volgende hele euro en doet dat deel in een ‘spaarpotje’. Daar kan je mee beleggen, waarbij je zelf kiest hoe risicovol je dat doet. Is geen vetpot, maar je spaart ongemerkt toch wat.

Edit: Bedenk me dat ik daar zo’n code voor heb. Als je dat met mijn code doet, houden we er denk ik allebei iets aan over :o Jij €15 starttegoed en ik geen idee. PB maar voor de code!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 19:43

@Prairy klopt die blog ben ik ook op geabonneerd. Komen best wel eens nuttige dingen voorbij :j

Vandaag was ik in het kader van sociaal maatje zijn van iemand mee met een gesponsorde vrijwilligersdag. We gingen naar de dierentuin. Was leuk. Alles was verzorgd, toegangskaartjes, koek & zopie zeg maar. Vond het echt een dagje uit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:48

Marjo schreef:
Tis wel duurzamer om te lamineren denk ik :D Best een goed plan :j

Ik zou dan bij keer op keer alles uitsmeren haha

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 17:40

Ik ben onderhand wel heel benieuwd hoe de regering het op gaat lossen met de energietoestanden. Het kan toch ook niet zo zijn dat alleen bepaalde groepen, met alle respect voor iedereen die het moeilijk heeft, worden gecompenseerd. Het lijkt me dat dit iets is waar iedereen mee geconfronteerd wordt ...
Ik snap ook niet hoe het kan als het stijgt dat je direct om je oren krijgt als eindconsument en als het daalt dat het dan vrijwel niet daalt ... }:0
>;) ^)

VInd het gewoon een beetje K oftewel veel K net als iedereen denk ik dat als je zuinig bent en goed op je geld let en eindelijk (in mijn geval) er weer goed voorstaat dat ik dat straks in een bak energiekosten kan storten :7 }>

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:47

Tja, zolang er ergens geld te halen is, waarom zou je het daar dan niet blijven halen. Want dat is makkelijker en goedkoper.

Ik irriteer me er ook vaak aan, maar dat doe ik aan wel meer dingen zoals onbeperkte fokpremies en tig verloven en toeslagen zodra je kinderen krijgt. En als je die niet wil, nergens recht op en lekker het volle pond betalen. Maar dat schijnt ook weer een taboe te zijn om te zeggen.

Dus dan gaan we maar op zoek naar andere creatieve manieren om geld te besparen/niet te hoeven betalen (legaal uiteraard ;))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 17:52

Krijg ondertussen de neiging illegale dingen te gaan doen maar weet niet wat en ook niet hoe dat moet hahaha.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:54

Plantjes? <<)