Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:16

Hoi, ik kom graag meepraten als het mag :D

Ik ben niet zo thuis in de plantjes nog maar vind het wel heel leuk en heb er nu een aantal. Als ik het goed heb 2 calantheas, 3 cactussen, een pannenkoekenplantje, een paprika plantje, en een soort klimop, alleen dan eentje die hangt. Ik weet niet hoe die heet :')

Nou hebben beide mijn calantheas en mijn pannenkoekenplantje een aantal bladeren die aan de rand bruin beginnen te worden. Helpt besproeien met water dan nog? Of moet ik die bruine blaadjes gewoon helemaal van de plant afhalen en dan beginnen met vochtiger houden? Ik heb er nog niet zoveel verstand van :o

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:53

Bij calatheas kan je gewoon met een schaar het lelijke randje van het blad afknippen :)
(Als je ervanaf wil. Het gaat niet meer groen worden.)

Dat bruine randje heeft waarschijnlijk te maken met hoeveel water je geeft of eventueel met de luchtvochtigheid in je huis. Bruin is vaak dat de plant te droog stond of dat er te lage luchtvochtigheid is (en gele bladeren is vaak teveel water).

Ik zou kijken naar hoeveel water je ze geeft; ik doe voor mijn calatheas (en al mijn planten) ook niets met luchtvochtigheid en dat gaat prima als ze maar goed water krijgen :)
(Tenzij je bijv. een calathea white fusion hebt, die schijnen erg gevoelig te zijn voor lage luchtvochtigheid.)

Ik gebruik zelf bij het water geven ook een watermeter/vochtigheidsmeter (+-10 euro bij bijv. Intratuin) om te kijken of ik water moet geven en hoeveel. Dat is makkelijk en werkt heel fijn (soms ziet bijv. een grotere bloempot er heel droog uit, maar is de grond onder de bovenlaag nog best nat en soms ziet een plant er hetzelfde uit, maar staat heel droog).

Pannenkoekplant heb ik minder ervaring mee, maar mijn pannenkoekstekje doet het een stuk beter sinds ik hem niet meer vergeet/laat uitdrogen, dus dat zou ook waterbeleid kunnen zijn.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:33

Voor calantheas raad ik de Facebook groep dramatheas aan, daar staan ontzettend veel tips. De bruine randen zijn vaak een luchtvochtigheid probleem

Bij de pannenkoek zou ik kijken naar te veel zon, zijn de stengels van de plant rood?

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:17

Mijn kamer is best wel droog dus ik denk dat ze dan gewoon te droog staan. Zal even kijken of ik zo iets van een spuitje kan regelen om ook de bladeren wat vochtiger te houden en dan hoop ik dat het opgelost is. Had inderdaad gisteren gelezen dat calatheas best wel dramatisch zijn, maar toen ik ze kocht wist ik dat niet :+

Ik heb een raam op het noorden en mijn pannenkoekenplantje staat ook nog bijna zo ver weg van het raam als maar kan in mijn kamer. Daar staat ie al sinds het begin, dus te veel zon lijkt me sterk? Of is dat nog steeds te veel? Stengels zijn gewoon groen en er groeien ook gewoon nieuwe bladeren uit het midden. Maar voor elk nieuw blad dat er groeit gaat er naar mijn idee ook een oudere dood omdat ie bruin wordt -O-

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:58

Sproeien wordt trouwens vaak afgeraden omdat het de luchtvochtigheid niet verhoogt en het water op de bladeren blijft staan. Je zou een luchtbevochtiger kunnen kopen, het helpt ook om de planten bij elkaar te zetten

Dan weet ik het ook niet goed met de pannenkoek. Het is vaak wel zo dat oudere bladeren dood gaan dat is normaal. Verder houden ze niet van sproeien. Je kan hem altijd verplaatsen om te kijken of dat scheelt

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:05

Hm, ik vind dat dramatische van calatheas wel meevallen eigenlijk.. Heb een calathea medaillion, zebrina, orbifolia, rosy, en rufibarba en een cthenante amargris en die vind ik allemaal toch vrij makkelijk met 1x per week water geven en verder niet teveel aan prutsen (ze maken ook continu nieuwe bladeren aan). Ik sproei overigens nooit. De medaillion heeft wel wat lelijk randjes maar dat is omdat er soms een kat aan knaagt :+
Verwacht dat ik met m'n maranta stekjes straks ook niet zoveel problemen ga hebben, maar die staan nu net in de aarde :)

Mijn pannenkoekstekje verloor ook z'n oude blaadjes, maar met beter water geven en wat nieuwe potgrond erbij heeft ie er nu toch al 10 :) (ipv 4) Als het qua water geven klopt, dan zou je idd nog een andere plek of wat nieuwe potgrond/voeding kunnen proberen. Hij staat ook niet op de tocht?

Jorex

Berichten: 10036
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:07

Bij mij calathea was het letterlijk teveel licht wat het blad bruin maakte, de nieuwe bladeren zijn tot nu toe nog helemaal groen.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:06

Calanthea zijn wel echt drama planten als je huis te droog is.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:17

Ik heb gewortelde graslelie stekjes. Ik vermenselijk die stekjes zo ontzettend dat ik ze niet wil weggooien en nu heb ik er dus 20. Help!

VenoSnorlax

Berichten: 4529
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:01

MarcoBorsato schreef:
Ik heb gewortelde graslelie stekjes. Ik vermenselijk die stekjes zo ontzettend dat ik ze niet wil weggooien en nu heb ik er dus 20. Help!


Katten, cavia's, konijnen, hamsters en schildpadden genieten ook enorm van graslelie :)

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:04

Ik heb ze niet gered om ze op te offeren aan cavia's ;(

Maar het zal er wel op uitdraaien straks.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:50

@tessa_1, nee hij staat ook niet op de tocht. Kan miss idd binnenkort nog plantenvoeding proberen.

Dankjewel voor het meedenken iig :D

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 22:50

Mijn pannenkoek wil juist veel zon (volgens plantensap). En sinds ik hem in de vensterbank heb ipv midden in de kamer, doet hij het super goed!
Wel nu uit deze brandende zon houden en best vaak water geven.

Afbeelding
Dit is niet de meest duidelijke foto, maar die grote bladeren zijn ruim 5cm.

Ik heb vorige week ook een gave nieuwe plant gekocht! Volgens mij ook een Calethea? M’n eerste :o

Afbeelding
Hij staat half onder het raam aan de noordkant. Volgens de app moet ie in de (half)schaduw.

KarenQ
Berichten: 525
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:22

Ohhhh... leuk een plantentopic. Nu ik weer vrijgezel ben, kan ik weer los gaan. Ex was nogal kritisch en vond het gros niet mooi, te groot en blabla. Ik had nog planten van thuis en tot zijn frustratie wilde ik deze nooit weg doen of uit zicht zetten. :D
Maar het zijn voornamelijk cactussen, vetplanten, een varen en eentje waarvan ik de naam moet opzoeken. Ondertussen hebben ze gezelschap gekregen van een Augurkenplantje, Calantea, Maranta tricolor en wat miniplantjes. *\o/*

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 19:50

Het is een beetje warm hierboven, maar ze doen het (bijna allemaal) toch maar mooi:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ailill op 03-06-21 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 19:50

Mooi zeg!

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 19:53

Super mooi ziet er heel gezellig uit

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 20:58

Ik vind er weinig aan maar als jij er maar blij mee bent.


:=

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:51

MarcoBorsato schreef:
Ik vind er weinig aan maar als jij er maar blij mee bent.


:=

Welke style vind jij mooi dan?

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:55

Ik vind het heel mooi!

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:06

J0anieke schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ik vind er weinig aan maar als jij er maar blij mee bent.


:=

Welke style vind jij mooi dan?


Dit! Sorry, ik dacht dat mijn sarcasme duidelijk was, ik vind het prachtig!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42097
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:21

Ailill schreef:
Het is een beetje warm hierboven, maar ze doen het (bijna allemaal) toch maar mooi:

[ [url=m/RReWiz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omg, dat stoeltje <3! Love it.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:00

Mooi zeg!
Ik ben jaloers op je hangplanten :+

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:02

Gouden plek, Ailill!

VenoSnorlax

Berichten: 4529
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 23:14

Wauww Ailil! Die plant aan het plafond ook <3