Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:20

Vandaag geld uitgegeven aan een nieuwe zaagbroek en ook gelijk een nieuwe helm want manlief had de mijne ingepikt, mijn poezelige kontje paste niet meer in mijn vorig jaar aangeschafte (en toen ook al wat krappe) zaagbroek.

Buurman zijn boom was op ons hek gevallen, zonder schade, of ik even wilde helpen met opruimen (hij is te oud en heeft Parkinson, niet de beste combi met een kettingzaag).

Paar euro lichter, paar honderd gram lichter door warmte, maar boom is in stukjes :j

Ik mocht volgens de buurman wel op 'zo'n garage kalender, je weet wel wat ik bedoel toch' _O-

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:26

Jajajaja de garage kalender, die ken ik! Daar kon ik vroeger ook op. Inmiddels is mijn poezelige kontje minder poezelig geworden. :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 16:38

Geweldige opmerking van de buurman :))

JudithO

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:41

Ik vind jouw buurman leuk :')

Goede besparing trouwens! Op lijf-behoud :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 10:40

En hoppa ook bij mij een nieuw energie tarief. Van 125 naar 230. Valt nog mee als ik het hier van anderen beluister maar baal er toch van.
Ik weet niet hoe het nog zuiniger kan qua verbruik -O- niet thuis zijn denk dat dat het handigste is }:0

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:42

Ik moest gisteren sportkleding kopen. Gisteren een proefles boksen gehad. Was 110 euro lichter.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 11:06

Ja dat gaat ook snel dan ...
Gisteren jas gekocht voor mijn zoon. Hij is dan wel 20 maar goed, vond dat hij wel toe was aan een nieuwe jas. Hijzelf vond dat ook wel, achteraf... maar een goede jas kost ook wel wat ...
Naja, dan heb ik weer het idee dat hij er fatsoenlijk bij loopt. Gemoedsrust is onbetaalbaar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:14

Ik zat ook voor een nieuwe winterjas te kijken.. ik vind dan telkens de exemplaren van €200 leuk. Dus ik heb denk ook dit jaar nog steeds een paardenjas als winterjas ipv wat netjes/fatsoenlijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:50

Ik heb ook bespaard deze week op een ludieke manier. Zat rond te kijken voor enkellaarsjes met hak in het zwart. Had een leuk paar in mijn winkelmandje geplaatst, maar nog niet aangekocht. Omwille van een verkoop op vinted moest ik toevallig in de schoenenkast zijn waar de winterschoenen zitten. Kwam ik een zwart paar laarsjes met hak tegen. Compleet vergeten dat ik er vorig najaar gekocht had :') Scheelt weer in budget haha.

Laatste weken plots weer wat opbrengst van Vinted ook. Ga dat nog even afwachten tot echt alles afgerond is in mijn Vinted portemonnee en dan laten uitbetalen. Kan dat mooi naar de paardenpot, scheelt weer op dat vlak.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:22

Wij gaan na half september onze ETF beleggings pot leeg trekken en daarmee aflossen op het kleinste leningdeel van onze hypotheek, die heeft de hoogste rente.

Omdat de rente op dit moment hoger staat dan onze hypotheekrente, kunnen we onbeperkt boetevrij extra aflossen.

Gaat ons 200 euro per maand schelen aan hypotheek, kost wel ongeveer 250 euro per kwartaal wat we niet meer aan dividend krijgen. Die 200 gebruiken we dan weer om nog extra af te lossen en aan het eind van het jaar gaan we kijken of we nog wat potjes kunnen vinden om hopelijk alles of zo goed als alles van dat leningdeel af te lossen. Nog eens 55 euro per maand minder. En meer in de richting van de 67,5% hypotheek vs woningwaarde waardoor er op de andere leningdelen flink minder rente betaald hoeft te worden.

En dan eens kijken wat we met de besparing doen, beetje afhankelijk van de aandelenmarkt. Gaat die dalen, dan blijven we nog even extra aflossen. Lijkt het erop dat de daling (recessie of crisis) op de bodem gaat komen, dan gaan we het weer in etf's stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:41

Na onze vakantie wil ik eens bekijken of het interessant kan zijn om een kleiner bedrag (€5000-€10000) te beleggen. Een beetje risico mag, de basisinzet wil ik wel graag behouden. Dus niet dat ik start met €5000 en eindig met slechts €3000 bijvoorbeeld. Voor de rest mag de opbrengst bijvoorbeeld wel wat beursafhankelijk zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:44

Varekaj schreef:
Na onze vakantie wil ik eens bekijken of het interessant kan zijn om een kleiner bedrag (€5000-€10000) te beleggen. Een beetje risico mag, de basisinzet wil ik wel graag behouden. Dus niet dat ik start met €5000 en eindig met slechts €3000 bijvoorbeeld. Voor de rest mag de opbrengst bijvoorbeeld wel wat beursafhankelijk zijn.

Je weet dat dit de hele clue is van beleggen? Dat je je inzet kan verliezen?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:04

Er zit nog wel verschil waar je in belegd en wat de mogelijke opbrengsten zijn. Het ene heeft meer risico dan het andere.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:16

Dan kun je beter je inleg spreiden over een aantal maanden. En je verliest alleen geld als je het eruit haalt in principe.

En eerst verdiepen in beleggen voor je gaat beginnen is wel handig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:59

Ik weet dat er verschillen zijn ja. Net zoals dat ik weet dat meer risico vaak ook meer opbrengst kan geven, maar daar moet je vaak wat constanter bovenop zitten en dan is je inleg vaak niet gegarandeerd.
Sowieso ga ik hiervoor eerst een gesprek aan met de bank en dan eerst goed nadenken voor ik er effectief mee aan de slag ga.
Voor sommige zaken zijn minimumbedragen ook vereist om in te stappen. Daar wil ik me gewoon goed in gaan verdiepen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 17:26

Ga dat topic eens rustig doorlezen op vakantie :D
Zijn er hier al tips in zaken die wel of net niet interessant zijn?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 17:37

Ik kijk momenteel meer naar vastgoed, REIT's ivm de aankomende recessie. Vastgoed fondsen heeft ook mijn aandacht, net als carbon equity. Etf's zijn een mandje met aandelen zogezegd, die heb ik nu maar ga ik dus binnenkort verkopen. Maar ik weet dat Annemiek er een volledig andere strategie op na houdt :) Het is dus echt maar net wat je wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:01

Mijn vriend heeft geloof ik ook iets richting vastgoed en dan ecologisch denk ik, geen 100% zeker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:24

Ik laat het de bank uitzoeken.. en enkel geld erin wat ik niet nodig heb, zodat je het niet met verlies op moet nemen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:52

Ik heb sinds mei een rekening/belegging bij meesman. Duurzame toekomst, elke maand een vast bedrag. Maar je kan het bijstellen mocht je krap zitten oid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:22

idinn schreef:
Ik zat ook voor een nieuwe winterjas te kijken.. ik vind dan telkens de exemplaren van €200 leuk. Dus ik heb denk ook dit jaar nog steeds een paardenjas als winterjas ipv wat netjes/fatsoenlijks.

De jas van de Decathlon is goedkoop, licht en warm en zit heerlijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:28

Er zijn inderdaad veel verschillende manieren van beleggen en investeren.. Van vastgoed en etf’s tot obligaties en bitcoin en dividendbeleggen, van handelen tot maandelijks inleggen en vasthouden.. Ik en mijn vriend doen value investing, wat inhoudt dat je heel veel informatie over bedrijven zoekt en hun theoretische waarde uitrekent, en dat vergelijkt met de prijs van de aandelen, en zo uitzoekt of een aandeel te duur of juist goedkoop is. Maar dat is dan weer een strategie waar uren werk in gaat zitten per week.
Wat hierboven gezegd wordt; beleg alleen met geld dat je kan missen, is wel een van de belangrijkste regels :j Zo lang je niks verkoopt is er meestal niks aan de hand, maar je kan best de pech hebben dat je een aandeel koopt dat ineens zakt en de komende vijf jaar in de min blijft staan bijvoorbeeld, en dan zou het vervelend zijn als je met verlies moet verkopen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 21:00

Ik durf dat dus echt niet (meer) beleggen na jarenlang ellende en minimale opbrengst met een beleggingshypotheek... ik weet wel dat het is andere tijden andere opbrengsten (of verliezen) maar dan nog...

Zoonlief had uiteindelijk een jas van 289 Euro uitgezocht is gezien zijn lijf (ruim 2 meter lang en brede schouders) best redelijk. En hij stond goed, dan draagt hij hem tenminste :+ wat bij de Bijenkorf. Ga altijd graag naar de Bijenkorf, goede merken en ook van eigen merk goede kwaliteit. En met beetje geluk heb je iets leuks in de uitverkoop alleen dat is bij hem nooit het geval helaas }:0

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:33

Hier ook angst na een slechte beleggingshypotheek. Bank adviseert keer op keer dat we moeten beleggen maar dat durven we niet goed.
Ik heb nog wel een pakketje aandelen ASML, 3 jaar geleden van mijn baas gekregen. Zijn aardig gestegen in die jaren.