[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:11

Ik heb bij mijn eerste werk met asbest te maken gehad. Heb ook gedegen cursussen gehad ervoor lver het hoe wat waarom. Gelukkig wel weet dus ook waar het kan zitten welke leeftijden en wat de kosten zijn voor verwijdering. Dat scheelt wel. :j

Joyce eddy je krijgt de link ook even.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:36

karuna schreef:
Ik heb bij mijn eerste werk met asbest te maken gehad. Heb ook gedegen cursussen gehad ervoor lver het hoe wat waarom. Gelukkig wel weet dus ook waar het kan zitten welke leeftijden en wat de kosten zijn voor verwijdering. Dat scheelt wel. :j

Joyce eddy je krijgt de link ook even.

Ziet er prima uit om zo in te trekken. Ook net huis voor inderdaad nette vraagprijs. Ik vind het geel ook Nier storend. Mijn ouders hebben ook geel ( huurhuis)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:41

Mag ik ook een linkje, ik ben ook wel benieuwd :)

Edit: ziet er zo inderdaad prima uit. Het 'gedeeltelijk dubbelglas' zou voor ons wel een punt zijn om af te haken, maar ligt natuurlijk ook aan waar dat wel en niet is. Verder zou ik nog kunnen bedenken dat er wellicht binnen gerookt werd bijvoorbeeld (al lijken de plafonds geen gele vlekken te bevatten ofzo), maar de geur is natuurlijk iets dat je niet op foto's ziet. Of schimmelvorming in de douche, aangezien de plafonds niet te zien zijn.
Maar zo wat je op de foto's kunt zien lijkt het inderdaad een prima huis. Ben benieuwd of het wat is als je er gaat kijken :)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:38

De verkoopmakelaar stelde nu voor om het voorlopig koopcontract pas na de bouwkundige keuring te tekenen >;) Dat is voor ons toch super nadelig.. :o? Dan heb je echt totaal geen zekerheid nog tot die tijd en kan 'ie net zo goed een ander bod aannemen alsnog. En dan waren die voorwaarde van het bouwkundige rapport ook een beetje voor niks. Heeft iemand dit ook eens meegemaakt?

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:41

Als je de keuring als ontbindende voorwaarde hebt dan kan je nu al tekenen hoor. Als je de keuring niet als ontbindende voorwaarde hebt dan is het soms wel verstandig die zsm (voor het tekenen) te laten plaats vinden, mocht hij nadelig uitpakken kan je nog in je 3 dagen bedenktijd van de koop afzien.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:45

@SpeechLess Hebben wij ook gedaan :j Ik vond het niet zo'n probleem, markt is hier toch niet overspannen. Maar als het huis erg geliefd is zou ik toch zo snel mogelijk gaan tekenen.

Bij ons is trouwens alles inmiddels zo goed als rond. Offerte is getekend *\o/*
Nog niet finaal akkoord maar ze hoeven alleen nog de taxatie te bekijken en die is ruim voldoende dus wij gaan er toch eigenlijk wel vanuit dat het rond is :D
Over 3,5 week verhuizen dus ben al bezig met inpakken. Die weken kunnen me niet snel genoeg gaan O:)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:57

Die hebben we inderdaad als ontbindende voorwaarde. Maar de makelaar wilt dus dat dat we die laten uitvoeren voor we het voorlopige contract 'mogen' tekenen. Maar het is toch vrij normaal om eerst te kunnen tekenen en vervolgens de bouwkundige keuring te laten uitvoeren, dat dachten wij ten minste.

@MadelonSunny: ah oké, het gebeurd wel vaker dus. Op zich is de markt hier niet zo overspannen. Maar we vinden het toch een onzekere manier van handelen voor ons (juridisch sta je namelijk heel zwak, hij mag zo een ander bod aan nemen namelijk).

De makelaar maakt er een heel issue van dat wij het liever wel eerst tekenen :=

Edit: makelaar heeft toch toegezegd om eerst te tekenen. Met de voorwaarde dat we dan wel snel die keuring laten uitvoeren. Dit wilden we toch al wel, dus dat is wel prima.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:00

SpeechLess schreef:
De verkoopmakelaar stelde nu voor om het voorlopig koopcontract pas na de bouwkundige keuring te tekenen >;) Dat is voor ons toch super nadelig.. :o? Dan heb je echt totaal geen zekerheid nog tot die tijd en kan 'ie net zo goed een ander bod aannemen alsnog. En dan waren die voorwaarde van het bouwkundige rapport ook een beetje voor niks. Heeft iemand dit ook eens meegemaakt?

Ja dit hebben wij ook gehad. Wij vonden het ook raar naar hebben uiteindelijk wel de keuring eerst laten doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:06

SpeechLess schreef:

Edit: makelaar heeft toch toegezegd om eerst te tekenen. Met de voorwaarde dat we dan wel snel die keuring laten uitvoeren. Dit wilden we toch al wel, dus dat is wel prima.

Ah, dat was dus voor hem een poging om het risico voor de verkopers te minimaliseren....

@karuna: mag ik ook eens een linkje?
Wat betreft asbest klopt het lijstje van Pairy heel aardig.
Wat ik er nog aan toe wilde voegen: mocht er asbest in zitten... onze verzekeringssadviseur vertelde dat het steeds lastiger wordt om gebouwen met asbest daken (de asbest die ook verplicht verwijderd moet worden zeg maar) te verzekeren. Wel even iets om rekening mee te houden, voor het geval dat...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:11

Je mag mij ook altijd een linkje sturen. Ik heb inmiddels al zoveel gezien.

Ik ga zo voor de 2e keer ergens kijken. Morgen nog en volgende week dinsdag 2. Er komt hier nog steeds wel redelijk wat nieuw bij

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:50

Wendy schreef:
SpeechLess schreef:

Ah, dat was dus voor hem een poging om het risico voor de verkopers te minimaliseren....

@karuna: mag ik ook eens een linkje?
Wat betreft asbest klopt het lijstje van Pairy heel aardig.
Wat ik er nog aan toe wilde voegen: mocht er asbest in zitten... onze verzekeringssadviseur vertelde dat het steeds lastiger wordt om gebouwen met asbest daken (de asbest die ook verplicht verwijderd moet worden zeg maar) te verzekeren. Wel even iets om rekening mee te houden, voor het geval dat...

Maar in alle oudere huizen zit asbest.Aangezien dat werd beschouwd als een prima brandwerend materiaal.In mijn nu verkochte huis uit 1970 zat het ook.dat heb ik meteen verteld aan de kopers en die vonden dat heel gewoon.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:24

Wij hebben nu het concept contract ontvangen. Er zit ook het koopcontract van de verkopers bij uit de jaren 90. Daarin staat dat er asbest aanwezig is, in de concept versie staat echter dat er niet bekend is of er asbest aanwezig is . Dat is toch raar? Of ze hebben alles wat bekend was verwijderd en ze weten niet of er nog meer zit!?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:36

Zou t even navragen :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:41

@carica: idd even navragen, want dat is vreemd :j
@anjali: waar ik op doel zijn asbest daken, niet asbest dakbeschot oid. Dat hoeft immers (vooralsnog) ook nog niet verwijderd te worden.
Het punt is dat als een asbest dakplaat stuk gaat, je meteen alle andere platen van dat dat ook moet vervangen. Een flinke schadepost, en wie moet daar voor opdraaien? Dat is de reden dat verzekeraars het steeds minder willen, uit angst om voor die schadepost te moeten opdraaien, het vervangen van het hele dak is immers een stuk kostbaarder dan een enkel dakplaatje.
Ons huis heeft ook asbest dakbeschot trouwens :j Dat is geen probleem met de verzekering.
@karuna: mooi huis, ziet er idd heel netjes uit zo. Waar ik wel navraag naar zou doen zijn de buren....

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:55

Karuna, prima huis inderdaad. Veel mooie dingen en een zeer nette prijs. Ik zou ook een beetje buurtonderzoek doen en bouwtechnische zaken goed uitvragen. Verder moet je er zelf na kijken ook gewoon een goed gevoel bij hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 07:32

SpeechLess schreef:
We hebben toch besloten om akkoord te gaan met die 1000 meer. Lang getwijfeld wel haha, maar toch gaan we er maar voor. Dus de mail van akkoord is net verstuurd :):)
Die 1000 verschil gaat inderdaad vrijwel geen verschil maken. De reden dat we toch erg twijfelde was dat die 1000 minder eigenlijk al tijden ons streefbedrag was en we ergens het idee hadden dat het gewoon een makelaarstrucje was om er nog 1000 bij te krijgen. Echter hebben we na lang twijfelen en overleggen toch besloten dat we het risico van een afwijzing niet willen lopen. Ondanks dat we denken dat er echt nog wel een ander huis op ons pad zou komen, weet je nooit hoe lang dat gaat duren, en dit huis is gewoon een prima huis voor ons.

Wat spannend!
Wij hadden een maximale prijs van 275.000 euro in gedachten, maar na het eerste bod was al duidelijk dat de verkopers daar niet naartoe wilden zakken.
Uiteindelijk 10.000 euro hoger uit gekomen, maar toch die gok genomen. Als het echt jouw huis is en haalbaar, dan moet je er voor gaan *\o/*

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:20

Ik denk dat als je het van die 1000,- af zou laten hangen en het gaat niet door dat je eeuwig spijt hebt. Wij hadden ook een bedrag in ons hoofd (1,5 jaar geleden gekocht toen was de gekte er nog niet op de huizenmarkt) en er zelfs 5000,- meer afgekregen dan het bedrag wat we in ons hoofd hadden, maar waren we op meer dan ons bedrag uitgekomen hadden we het huis ook niet laten schieten.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:03

Wij zitten nu ook hoger dan we eigenlijk wilden, maar dit is wel echt het huis dat we wilden in de buurt waar we naartoe wilden, dus dan maar wat meer (we hadden gelukkig nog wat rek in het budget).

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:17

Als je rek hebt kan dat inderdaad. Heb je het geld niet dan houdt het gewoon op. Ik vind het ook wel spannend om een huis duurder te kopen. Wat als over een paar jaar de rente weer stijgt of het huis minder waard wordt...dan zit je zelf met de gebakken peren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:20

Hmm, huis waar we vrijdag ook gaan kijken en waar mijn voorkeur naar uit gaat, schijnt ook erg populair te zijn... Was ik al bang voor. Hopelijk gaat de bezichtiging wel gewoon door. Voordeel dat wij hebben is dat we flexibel zijn in wanneer we willen verhuizen, maar ben een beetje bang dat het boven de vraagprijs weggaat :(

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:38

Kom mij in dit topic ook maar eens melden, al zal ik voornamelijk meelezen, vind het een ontzettend leerzaam topic.

Wonen op dit moment nog in Duitsland maar willen binnen nu en zo'n 3 jaar terug naar NL verhuizen. Ons niet al te grote budget en een paar harde eisen (vrijstaand, ruimte voor paarden, ten oosten van de lijn Blijham-Vlagtwedde-Musselkanaal of daar dicht bij) gaan het niet makkelijk maken om iets te vinden dus we zijn maar alvast aan het zoeken. Je weet nooit wat er op je pad verschijnt en in de tussentijd kunnen we hard sparen :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:11

Charaz schreef:
Ik denk dat als je het van die 1000,- af zou laten hangen en het gaat niet door dat je eeuwig spijt hebt. Wij hadden ook een bedrag in ons hoofd (1,5 jaar geleden gekocht toen was de gekte er nog niet op de huizenmarkt) en er zelfs 5000,- meer afgekregen dan het bedrag wat we in ons hoofd hadden, maar waren we op meer dan ons bedrag uitgekomen hadden we het huis ook niet laten schieten.

Volgens onze financieel adviseur is een verkoper die het van 1000 euro laat afhangen geen serieuze verkoper.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:12

Cayenne schreef:
Volgens onze financieel adviseur is een verkoper die het van 1000 euro laat afhangen geen serieuze verkoper.

Wij waren heel serieus maar hebben het ook op 1000 euro laten lopen. ;) De kopers wilden er binnen 2 maanden in, net voor de Kerstdagen, en begonnen laag te bieden. Wij waren bereid die snelle overdracht te accepteren maar wel voor een beter bod, en zij deden heel lastig met onderhandelen en uiteindelijk weigerden wij nóg verder te zakken. Graag of niet, als je binnen 2 maanden wil verhuizen moet je daar ook voor willen betalen. Achteraf heel blij mee, want we hebben het beter verkocht. :))

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:26

@Dani: vind dat ook wel een rare strategie van de kopers. Wat je zegt: als je snel wil opleveren, moet je daarvoor betalen. Nou ja, fijn dat je het nu beter verkocht hebt.

het heeft ook met een gunfactor te maken denk ik.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:42

Ik kom mij ook even weer melden, vorig jaar voor mezelf een heerlijk huis kunnen kopen. Nu zijn we op zoek naar een ander huis voor mijn vriend. Hebben geen haast maar de markt is hier erg overspannen! Huizen komen alleen op de Facebook van makelaars en niet eens meer op funda, we hebben gekeken naar nieuw te bouwen woningen, waar 50 man voor 4 woningen kwam. Helaas waren ze ons sowieso te klein en te dicht op elkaar dus zijn we afgehaakt daar.
Nu hadden we het perfecte huis gezien, net voor onze neus verkocht maar onder voorbehoud en er staat na 2 weken nog steeds niks op funda over verkocht zijn. Ik neig heel erg naar bellen om te vragen of het überhaupt definitief verkocht is, er staat niks op funda en Facebook wat in de buurt komt van dit huis. Kan ik het maken om de makelaar hier nogmaals over te bellen? Ze zeggen wel eens dat brutalen de halve wereld hebben..