We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:03

Vergeet niet dat veel tandartsverzekering maar een bepaald maximum uitkeren en je bij grote onkosten alsnog veel zelf kwijt bent. Dus kijk daar dan ook naar.

Cer

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:20

ja ik had dat ook, tandartsverzekering erg omlaag, leuk bespaart, totdat ze ineens een doorverwijzing naar paradontoloog gaven.. dat kan ik nu zelf betalen.. nou ja, het bespaarde geld gaat daar dus heen :')
Ze verwachten dat het overgaat, dus ik ga het ook niet meer bijverzekeren (mag geloof ik ook niet als het al een bekende kwaal is, maar dat weet ik niet zeker)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:50

Cer schreef:
ja ik had dat ook, tandartsverzekering erg omlaag, leuk bespaart, totdat ze ineens een doorverwijzing naar paradontoloog gaven.. dat kan ik nu zelf betalen.. nou ja, het bespaarde geld gaat daar dus heen :')
Ze verwachten dat het overgaat, dus ik ga het ook niet meer bijverzekeren (mag geloof ik ook niet als het al een bekende kwaal is, maar dat weet ik niet zeker)

Ja dat is echt heel erg zuur! Daarom had ik het verhoogd, ik moest ook naar de paradontoloog. Gelukkig was het na een jaar klaar en kan ik nu met een halfjaarlijkse controle bij de mondhygiënist af.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:51

De tandartsverzekering laat ik inderdaad ook mooi lopen met mijn waardeloze gebit. Ik heb eens teruggekeken wat ik de afgelopen jaren aan kosten heb gehad en die komen bijna alle jaren (flink) boven de betaalde premie uit. Ik betaal 335e per jaar en heb 500e vergoeding dus dat scheelt 165euro per jaar. Ik heb 1 jaar gehad dat ik "maar" 330e aan kosten had, de andere jaren altijd in de 400euro doordat ik het 3-4x per jaar laat reinigen dankzij ontstoken tandvlees dat maar niet beter wil worden sinds mijn laatste zwangerschap (ondertussen 3 jaar geleden...)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:19

secricible schreef:
De tandartsverzekering laat ik inderdaad ook mooi lopen met mijn waardeloze gebit. Ik heb eens teruggekeken wat ik de afgelopen jaren aan kosten heb gehad en die komen bijna alle jaren (flink) boven de betaalde premie uit. Ik betaal 335e per jaar en heb 500e vergoeding dus dat scheelt 165euro per jaar. Ik heb 1 jaar gehad dat ik "maar" 330e aan kosten had, de andere jaren altijd in de 400euro doordat ik het 3-4x per jaar laat reinigen dankzij ontstoken tandvlees dat maar niet beter wil worden sinds mijn laatste zwangerschap (ondertussen 3 jaar geleden...)

Normaal lees ik alleen maar mee maar nu wil ik wel even reageren.
Facturen van oa tandarts en fysio zijn aftrekbaar bij de belastingaangifte zodra ze boven een inkomensafhankelijk drempelbedrag komen. Dat maakt het verschil tussen wel of niet verzekeren wel een stukje kleiner.
Voor mensen met een goed gebit en genoeg spaargeld om een rekening op te vangen/ voor te schieten is een tandarts verzekering zonde van het geld.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:21

tiwi1969 schreef:
secricible schreef:

Normaal lees ik alleen maar mee maar nu wil ik wel even reageren.
Facturen van oa tandarts en fysio zijn aftrekbaar bij de belastingaangifte zodra ze boven een inkomensafhankelijk drempelbedrag komen. Dat maakt het verschil tussen wel of niet verzekeren wel een stukje kleiner.
Voor mensen met een goed gebit en genoeg spaargeld om een rekening op te vangen/ voor te schieten is een tandarts verzekering zonde van het geld.

Dat is heel leuk, tot je daar teveel voor verdient, maar géén vangnet op je spaarrekening hebt staan. :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:29

mijn inkomensafhankelijke drempel is hoger dan die 330euro, dus dan is verzekeren toch juist wel handig? of mis ik nu wat?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:35

secricible schreef:
mijn inkomensafhankelijke drempel is hoger dan die 330euro, dus dan is verzekeren toch juist wel handig? of mis ik nu wat?

Dat ligt aan je overige aftrekbare ziektekosten.
Als je meer kosten maakt dan alleen tandarts dan kom je sneller boven de drempel omdat het bedrag wat je van de verzekering krijgt niet aftrekbaar is en je zo misschien ook met de overige kosten niet of minder boven de drempel komt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... osten-2023

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 16:40

Ik weet het niet maar bij mij werkt het zo dat ik erg bang ben voor de tandarts := en als ik wel premie betaal vind ik het zonde om niet te gaan 8)7 :))
Dus ik ga lekker naar de mondhygieniste 1x per jaar en 1x per jaar voor controle naar de tandarts. Ben ik vaak al de helft van wat ik aan vergoeding kan krijgen kwijt (heb polis tot 500 Euro vergoeding van bepaalde basiszaken).
Afgelopen jaren heb ik erg veel pech gehad met mijn gebit en zat ik echt jaarlijks helaas op mijn maximale vergoeding.... dus toch wel 'blij' dat ik maandelijks een bepaald bedrag aan de kant zet (want zo zie ik die premie dan maar).

Vorig jaar bijv belandde ik in het ziekenhuis door een fikse val. Toch fijn dat je dan niet na hoeft te denken of je je gezicht / gebit wel of niet op een nogal bijzondere 3D rontgenfoto wilt laten zetten of niet. Foto werd voor 70% vergoed.

Je gebit is zo bepalend voor je uitstraling, ik heb het er dus wel voor over. Ook al vind ik het bezoeken van tandarts en mondhygieniste dus een ab-so-lu-te ramp. :o

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:18

VanHuisUit schreef:
Vorig jaar bijv belandde ik in het ziekenhuis door een fikse val. Toch fijn dat je dan niet na hoeft te denken of je je gezicht / gebit wel of niet op een nogal bijzondere 3D rontgenfoto wilt laten zetten of niet. Foto werd voor 70% vergoed.

Maar tandongevallenverzekering is dan weer een andere dekking dan tandartsverzekering met controles en onderhoud/behandelingen ivm slijtage in meeste gevallen. Dus dat je het ene hebt verzekerd, betekent lang niet altijd dat je ook voor het andere gedekt bent!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 17:30

Zeker, klopt hoor. ALtijd erg belangrijk je polis goed door te nemen op wat wel en niet verzekerd is, ook als het om aanvullende verzekeringen gaat :j :list:

Denk dat je gelijk hebt dat dat onder tandongevallen verzekering viel. Die heb ik namelijk ook. Nadat ik ooit met paard en al voorovergeduikeld ben op een cross hindernis en bijbehorende schade (.... die angst voor de tandarts is er niet voor niets) heb ik die voor altijd erbij :j ^)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:16

denice schreef:

Interessante link!
Helaas hebben de verzekeraars hun contracten nog niet duidelijk voor 2024, voorgaande jaren besliste ik pas eind december of ik moest overstappen. Zal dit jaar niet anders zijn denk ik.
Ik zit nu bij ASR was Ditzo

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:27

Ja dat vind ik dus ook reet irritant, dat alle onderhandelingen met ziekenhuizen nog in bezig zijn.
Ik wil gewoon naar ziekenhuis in de buurt kunnen. Dus lastig uitzoeken zo.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 22:41

En als jouw ziekenhuis in de buurt een bepaald 'behandelplafond' krijgt toegewezen kan het maar zo zijn dat jij op enig moment toch naar een anders ziekenhuis moet wat nog niet aan zijn behandelplafond zit voor datgene waar jij specifiek voor komt...

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:43

tiwi1969 schreef:
denice schreef:

Interessante link!
Helaas hebben de verzekeraars hun contracten nog niet duidelijk voor 2024, voorgaande jaren besliste ik pas eind december of ik moest overstappen. Zal dit jaar niet anders zijn denk ik.
Ik zit nu bij ASR was Ditzo

Is er een uiterlijk moment dat dat bekend moet zijn? Voor ons ook wel belangrijk namelijk!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:13

Nee dat is er niet. Ging paar dagen terug nog een heel stuk over op radar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:53

Belachelijk eigenlijk.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:52

Voor degene die interesse zouden hebben; nu bij Raisin 4% rente op een deposito van 3 maanden. Wel bij een Italiaanse bank (BBB) en minimale inleg van 10K.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:21

Deze week gaan hier in de buurt de laatste Jan Linders winkels dicht, dus ik kon het niet laten om vandaag toch nog even 50% korting mee te pakken bij een winkel in de buurt :Y)

In totaal heb ik nu zo’n 600 euro korting gehad op de boodschappen, gemiddeld zo’n 50% korting *\o/*
En asociaal veel voorraad :')
Plus nog redelijk wat diepvriesspul.
Bijna allemaal huismerk boodschappen die ik sowieso regelmatig nodig heb.
Afbeelding
Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:38

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 12:19

@8annemiek geweldig _/-\o_
Ik heb wel een voorraadkast maar dat van jou daar kan ik echt niet tegenop :Y)
Goed voorraad houden en goed inkopen maakt echt zoveel uit, jij nu 50% dat is toch helemaal top.

Net bij tandarts geweest.... moet kronen op twee kiezen. Dat wist ik dat dat eraan zat te komen maar nu ook maar de knoop doorgehakt dat het daadwerkelijk gaat gebeuren.
Een gaan we dit jaar nog doen, andere volgend jaar. Nou dan kan mijn verzekering wel weer uit dus ... :7
Ik heb elk jaar veel tandartskosten, wat ik al zei... nu dit jaar ga ik iets van 400 Euro over mijn verzekerde bedrag heen, volgend jaar in ieder geval ook, als ik ook de afspraak met de mondhygieniste doe. En dat doe ik want na jaren tandvlees ellende is mijn mond eindelijk qua 'gezondheid' goedgekeurd _/-\o_
Kost wat maar dan heb je ook wat :o
(in ieder geval een mooie lach en daarbij een frisse mond *D )

Verder soort van druk met verhuizing zoonlief. Beetje rondshoppen mbt verhuizers, opslag etc is toch ook wel aan te raden... en kleine lettertjes lezen. Zoals bijv openingstijden van een opslag en of verhuistarieven met 1, 2 of 3 verhuizers is, voor hoeveel uur het geldt etc.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:31

Dyphusion schreef:
Voor degene die interesse zouden hebben; nu bij Raisin 4% rente op een deposito van 3 maanden. Wel bij een Italiaanse bank (BBB) en minimale inleg van 10K.

Zie hem er niet tussen staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:21

Voorraad is alleen interessant voor de verkoper.

De verkoper is er vanaf, en de koper heeft nooit de zekerheid dat het allemaal opgemaakt wordt, maar het is wel betaald.
Beste tip die ik kan geven in dit topic.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:38

Nielojram schreef:
Voorraad is alleen interessant voor de verkoper.

De verkoper is er vanaf, en de koper heeft nooit de zekerheid dat het allemaal opgemaakt wordt, maar het is wel betaald.
Beste tip die ik kan geven in dit topic.

Dat ligt er toch helemaal aan wat voor product het is?

Ik heb van 'vegavlees' soms echt een enorme voorraad liggen als er een top aanbieding is. Daar wordt echt niks van weggegooid.

Verder maak ik mijn voorraad een of twee keer per jaar helemaal op en maak dan aan de hand van de voorraadkast/koelkast/diepvries de weekmenu's totdat alles op is en dan begin ik weer opnieuw.

Nog nooit wat gehad dat niet gebruikt was.