Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:42

Als je alle goeds wasgoed in huis hangt te drogen, moet de verwarming/kachel nog harder werken om het warm te krijgen.
Droge lucht verwarmt sneller en beter.
Me dunkt dat het dan beter is
Om de was indien mogelijk onder een overkapping buiten te hangen of als men de ruimte heeft het droogrek in een ruimte boven te plaatsen waar men normaliter niet verblijft. Zolder of een kamer/overloop.
Ik zou sowieso geen wasgoed laten drogen in een leefruimte waar je de kachel/verwarming aan hebt.
Hooguit als het vriest dat het kraakt en de luchtbel droog in huis is geworden dat alles statisch wordt.

EllyC

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:46

Ik ben bezig grootverbruikaansluiting die eind van het jaar afloopt te regelen maar de energiemarkt is helemaal gesloten.
Ook de kwh prijs gaat gewoon richting 60 ct. Pff dat is heftig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:59

Ik heb een droger maar gebruik hem amper. Alleen voor klein spul als mijn lijnen volhangen (sokken, ondergoed, kleine handdoeken). Mijn grote handdoeken en beddengoed gaat er absoluut niet in. Ik ben dus dol op harde handdoeken, die drogen zo lekker. Ook beddengoed mag wel wat stug zijn. Anders voelt het voor mij niet schoon ofzo, geen idee. Maar dat gaat hier niet de droger in.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:09

Nadat mijn droger de bijkeuken vol blauwe rook had geploft, is hij hier weg.
We hebben ook nog een oud vrieskastje staan, daar hebben we het hondenvlees in. Maar misschien eens berekenen hoeveel stroom die vreet ten opzichte van wat het kost om vaker vlees te bezorgen :)
Het vriezertje is nu in ieder geval leeg en schoon en van het stroom.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:21

tamary schreef:
Hoeveel toeren maakt de centrifuge van jouw wasmachine dan? Hier 1200, met ophangen is het in een dag droog.

Heeft niet met wasmachine te maken, maar met het huis. Het wordt te vochtig en droogt gewoon slecht. Slecht geïsoleerd hier en de verwarming staat op 15 graden. En ik moet het beneden in de woonkamer laten drogen, dus nog lastiger te verwarmen. De droger kost met de huidige tarieven tussen de 100 en 150 euro per jaar he? Dat geef ik graag uit om te zorgen dat het minder vochtig in huis wordt en het geeft nog wat warmte ook :') Ik wil graag bezuinigen, maar niet op dingen die het nog oncomfortabeler maken. Voordat ik de droger had droogde ik alles wel in huis, maar werkt gewoon echt te slecht hier. Kleding is al erg lastig en heb ook niet de ruimte om en kleding, en handdoeken en beddengoed hier op te hangen. In appartement hiervoor werkte het een stuk beter en was het veel sneller droog ook allemaal

Ja, in de zomer binnen een dag, in de winter duurt het een aantal dagen en blijft het te lang vochtig en als ke pech hebt gaat het nog muf ruiken ook.

Maar ik ga wel proberen of kort programma en dan ophangen werkt om ze zacht te krijgen en hoe snel het droog is. Vooral in de zomer en voorjaar zou dat heel handig zijn. Winter ligt het er echt aan hoe lang het daarna nog duurt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:41

Tip voor als je was slecht droogt of als de ruimte vochtig wordt door de natte was: zet een ventilator neer en je was is zo droog.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:53

Ik zag vandaag dit voorbijkomen, een solar schutting icm warmtepomp.
https://optisolar.nl/optisolar-oplossin ... schutting/

Moet zeggen, op termijn lijkt me dat wel wat.
Die ga ik ik elk geval volgen de komende tijd, om te zien hoe dit systeem het doet, volgens het bedrijf hebben ze dit nu bij 35 klanten geplaatst.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:14

Wat boeiend, zeg! Vind het er nog netjes uitzien ook!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:26

Onze schutting is aan vervanging toe, zou dit aan beide zijden werken, zodat je kosten ook kunt delen met je buren?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:33

Geen idee, hij had er net patent op aangevraagd, het is nog relatief nieuw, dus nog niet heel veel uit de praktijk over bekend. Maar op lange termijn wellicht interessant...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:46

Ik zag deze een week of 2 geleden langskomen op een Facebook groep over warmtepompen.
De reacties daar waren dat het er wel heel tof uitzag, maar efficient zou het (nog) niet zijn.

Mij lijkt het ook wel wat, we hebben er perfecte plekken voor zo met schuttingen op het zuiden.
Dak ligt al aardig vol met zonnepanelen maar ik vind het zo zonde dat we niet gewoon een metalen tank in de zon leggen / zetten om water alvast wat voor te verwarmen want het wordt loeiheet aan de voorkant van het huis altijd.... toch zonde om die warmte niet op te vangen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:52

Op een plat dak moeten zonnepanelen altijd in een bepaalde hoek liggen en dan zouden verticale panelen wat doen? Bovendien zit je dan tegen een lelijke schutting aan te kijken want je kan er niks groens meer tegenaan planten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:54

Sansevieria schreef:

Die ga ik ik elk geval volgen de komende tijd, om te zien hoe dit systeem het doet, volgens het bedrijf hebben ze dit nu bij 35 klanten geplaatst.

Tof idee! Maar werkt alleen in een grote tuin waar geen bomen of struiken dichtbij of tegen de schutting aanstaan natuurlijk. In een kleine tuin heb je eigenlijk altijd wel begroeiing tegen je schutting of struiken ofzo. Tenzij je een kale tegeltuin hebt natuurlijk. En de zon moet er maar net opvallen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:07

Wij hebben een behoorlijke lengte aan oprit, en nu nog een houten schutting tussen ons en de buren.
Plus best een behoorlijk stuk waar veel zon op schijnt.
Dusdanig lang dat als de buren dat ook zouden zien zitten, er voor hun ook best een stuk mogelijk zou zijn. En ooit zal die schutting toch een keer vervangen moeten worden.
Wie weet, ik ga het volgen, zien wat het de komende jaren gaat doen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:30

Wij hebben een infrarood paneel gekocht vanmiddag om de zithoek te verwarmen straks. Hopelijk brengt dat ons gasverbruik verlagen en toch comfort te hebben. Ook hebben we in de douche een timer opgehangen maar zelfs als ik m’n haar was haal ik de 3,5 minuut niet dus volgens mij valt daar niet veel op te besparen maar inzicht geeft t iig wel

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:05

Sansevieria schreef:

Maar dan heb je dus ook een warmtepomp nodig. Waarom zou je dan die schutting nodig hebben ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:28

Maris schreef:
Sansevieria schreef:

Maar dan heb je dus ook een warmtepomp nodig. Waarom zou je dan die schutting nodig hebben ?

Je kan daarmee de warmtepomp van energie voorzien.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:48

Ik snap hem even niet. De warmtepomp haalt toch energie uit de grond ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:54

Uit de grond? Sinds wanneer zit er energie in de grond?

Een warmtepomp sluit je aan op het energienet of op je eigen energie uit bv zonnepanelen of dus blijkbaar die nieuwe schutting. Ik kende hem nog niet.

Edit: of bedoel je aardwarmte? Dat wordt bij mijn weten nog niet gebruikt om huizen mee te verwarmen.

Een warmtepomp maakt warmte vanuit de lucht van buiten. Daarvoor gebruikt ie wel energie en dat wekt ie niet zelf op.

https://www.consumentenbond.nl/warmtepo ... warmtepomp

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:47

er zijn wel warmtepompen die warmte uit de grond halen
maar er worden idd wel vaak luchtwarmtepompen gebruikt

aardwarmte wordt ookal wel redelijk vaak gebruikt om huizen te verwarmen, alleen is geothermie vaak niet een individuele oplossing. meestal zie je dat hele wijken of hele steden als 1 geheel meedoen, maar het wordt wel eens individueel toegepast als dit mogelijk is :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:54

Een warmtepomp vervangt gas en haalt warmte uit de grond of lucht om je water en huis mee te verwarmen. Dit itt tot je cv die dat met gas doet.
Maar heeft daar wel stroom voor nodig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:58

Zitten er al wijken op aardwarmte dan? Ik dacht dat dat vooral de industrie was, en kassen enzo.

Bij de meeste huizen zie je gewoon zo’n luchtwarmtepomp. Of hybride CV-ketel.

Maar voor deze winter krijg je die niet meer :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:27

Ja zeker wel hoor, her en der zijn ze nog te vinden. Je moet alleen wel even zoeken. Een aantal leveranciers verwacht dit jaar nog een levering lucht warmtepompen of hebben zelfs nog wat staan.

Voor warmtepompboilers geldt hetzelfde :j

Je zal dan wel nog een installateur moeten vinden die tijd heeft want je hebt alleen recht op de subsidie als een echte installateur het spulletje aansluit of op zijn minst in bedrijf stelt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:34

verootjoo schreef:
Zitten er al wijken op aardwarmte dan? Ik dacht dat dat vooral de industrie was, en kassen enzo.

Bij de meeste huizen zie je gewoon zo’n luchtwarmtepomp. Of hybride CV-ketel.

Maar voor deze winter krijg je die niet meer :=

Ik ben in mijn vorige baan sowieso veel aanvragen tegengekomen voor individuele geothermie installaties, dus die zijn er sowieso. Voor hele steden lopen er veel pilots tegenwoordig en wordt er veel onderzoek naar gedaan (vooral naar: wie wil meedoen en wie gaat het installeren, niet zozeer naar of het werkt of niet).
Ik kan niet vinden welke steden of wijken er al gebruikt van maken op grotere schaal.
Industrie of kassen zitten vaak ook wel aangesloten op stadsverwarming. Daarbij krijgen zij dus warmte van een ander, bijvoorbeeld uit restwarmte van een andere industrie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:40

Volgens mij bestaat het gebruiken van aardwarmte al hartstikke lang. Voorheen als men het over een warmtepomp had dan ging je uit van zo'n dure installatie waarvoor er flink diep geboord moest worden, eigenlijk alleen interessant voor nieuwbouw.

De huidige lucht warmtepompen zijn in mijn beleving iets van de laatste jaren.