[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

Ha, weer een update.

Ik heb je andere topics gevolgd, triest dat allebei je geliefde dieren jullie hebben moeten verlaten.

Nu weer, figuurlijk, met volle kracht kracht vooruit zodat jullie dat in de toekomst letterlijk kunnen! Ik ben niet zo’n klusser maar vaar graag een eindje mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:18

2023

Het jaar begon wat turbulent, met de operatie van Faizah, maar daardoor had ik wel de tijd om thuis veel te klussen.
Toen ze opgeknapt was zijn we er lekker met de boot op uit geweest.
We hebben vooral lekker van de vakantie genoten, met wat kleine klussen er tussendoor.

Zo heeft onze boot drie grote en twee kleine watertanks. In totaal 600 liter. En de tanks zijn verbonden via slangen met een terugslagklep zodat het water niet naar één kant van de boot stroomt onder helling.
Die slangen waren écht heel vies en oud, en we willen uiteindelijk wel kunnen drinken uit de tanks, dus deze moesten vervangen worden.
Nu hebben we weer schone, transparante slangen. De kleppen hebben we in de azijn laten weken, en met een borsteltje ontdaan van corrosie. Zo veel beter!

Afbeelding

Afbeelding

Faizah was heerlijk mee aan boord (met een natte doek om haar koel te houden op warme dagen), en onze buurman in de haven is helemaal weg van ons schip, en maakt maar al te graag zo nu en dan een foto op het water <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels hebben we een tijdelijke, nieuwe bekleding. Gewoon voor de gezelligheid :))

Afbeelding

In de zomer zijn we begonnen aan een volgend klein klusje tussendoor; de vloer.
Ons schip heeft nog steeds de originele, houten vloer met een dun laagje teak fineer.
Door de slijtage en lekkages is dat hier en daar wat verweerd.
Om niet direct het diepe in te springen hebben we eerst de luiken mee naar huis genomen, om daar rustig een goede methode te vinden.
Uiteindelijk werd dat: verfafbijt, lichtjes schuren, het hout ontgrijzen met oxaalzuur, en drie nieuwe lagen lak erop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het plan is om de gehele vloer zo aan te pakken, maar dan kunnen we een aantal dagen niet aan boord slapen vanwege de chemische dampen.. dus daar moeten we rustig de tijd voor uittrekken.

Later hebben we vooral weer lekker gezeild, met Faizah natuurlijk :D

Afbeelding

En als we alleen waren, ook wel eens met heftiger weer 8-)

Afbeelding

Via vrienden kregen we het leuke idee om ook maar eens een paar SUP boards aan te schaffen. Dat bleek een geslaagde aankoop!

Afbeelding

Het was al snel weer najaar, maar ook in de winter zeilen en klussen we meestal gewoon verder.
De haven is prachtig in de sneeuw <3

Afbeelding

Straks een update over 2024 :D
Wordt vervolgd!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:04

Stille meelezer hier. Vind het leuk om je avonturen op de boot te volgen.

Wat een verdriet om zo snel twee van je geliefde dieren te verliezen. Je weet dat het een keer zal komen maar dat maakt het verdriet niet minder. Sterkte!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:07

Superleuk! Ik moest wel even bijlezen vanaf 2021 ( :o :D ) maar dat geeft niks!

Heel veel sterkte met het verlies van je dieren. Zo kort op elkaar maakt de klap nog heftiger lijkt me...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:14

2024
Offgrid

Het zeilen op de Oosterschelde is prachtig, maar het overnachten midden op het water is minstens zo mooi <3

Afbeelding

Maar zonder stroom wordt het al gauw vrij primitief :))
We kookten tot nu toe met een campinggaz pitje als we niet in de haven lagen, omdat onze vaste gasaansluiting niet meer betrouwbaar was.

Afbeelding

Dus dit werd het nieuwe project voor 2024!

Gelijktijdig liep er een tweede project, namelijk het isoleren van de achterste slaaphut.
En dat betekent eerst een hoop sloopwerk :=

Afbeelding

In April zat er goed weer aan te komen, en we hadden nog wat vrije dagen..
Bart had eigenlijk niet zo'n zin in een volgend groot project, maar 'als jij alles regelt vind ik het prima'..
Nou, twee dagen later stond de zonnepanelenboer met het nieuwe zonnepaneel op de stoep :Y)

De oude opstelling bestond uit twee kleine panelen van 120x50cm, met een opbrengst van 110W per stuk (wat ze nooit haalden)
Afbeelding

Het nieuwe paneel is 180cm lang, en 445W.
Afbeelding
Meer dan dubbel de opbrengst dus.

Het was een paar dagen werk, maar dan heb je ook wat!

Afbeelding

Ondertussen werd er een plan gemaakt voor de rest van de electra, en een grotere accu.
Maar de levertijd was een paar maanden, dus deze klussen moesten we nog even vooruit schuiven.

En in Juni was het, na dik drie jaar in het water, tijd om weer eens de kant op te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

We hebben een paar afsluiters vervangen, zodat we het toilet weer kunnen afsluiten van het zeewater als we het niet gebruiken. Wel zo veilig! En natuurlijk een nieuwe laag antifouling.. En wat andere klusjes..
En het belangrijkste; de hoek van de motor was niet in orde. Dus heeft Bart samen met iemand van de werf de motor provisorisch weten op te tillen, om er blokjes onder te monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Het was nog even spannend of dat ging lukken, maar uiteindelijk viel het mee :D

En toen ze weer helemaal in orde was mocht ze terug het water in.

Afbeelding

De rest van de vakantie hadden we het klussen wel even gezien.
Op de huishoudelijke klusjes na :))

Afbeelding

In het najaar, na heel wat genieten van de overnachtingen op anker, voelde het toch veiliger om een ander anker te installeren.
We hebben een behoorlijk oud anker, een Brucé, wat niet perse heel goed bekend staat. In het ergste geval raakt je anker helemaal los en drijf je tegen de keien aan, en een romp van een schip zal dan vrij snel kapot slaan.

Gelukkig had een watersportwinkel in de buurt exact het model op voorraad wat wij nodig hadden. Heel fijn, want de verzendkosten zijn bijna onbetaalbaar..

Afbeelding
33 kilo, een pokkeding om aan boord te slepen :)) Maar deze hapt enorm snel in zand en modder en wier, een verschil van dag en nacht!
Het ziet er best gaaf uit ook <3

Afbeelding

In de tussentijd was ik bezig met mijn eigen mini projectjes; ik wil graag alle kastjes van binnen opknappen, met een nette, witte laag verf en lampjes op een schakelaar.
De eerste twee kastjes zijn klaar :D
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

En voor de winter kwamen de accucellen eindelijk aan vanuit China :D

Afbeelding

Dit is zo'n klus die je niet half kan doen. Als je eraan begint dan is er geen terugweg meer :))
We hebben 8 cellen gekocht van 310Ah, in totaal hebben we 7,5kWh, en we hebben er een 24V accu van gemaakt. Het BMS (battery management system) regelt en meet de stroom die erdoor gaat en werkt als een extra beveiliging.

Afbeelding

Een deel van de stroomkabels liepen nog enorm onhandig, het was echt een chaos, ondanks dat we er al héél veel zooi van de vorige eigenaar uit hadden gehaald.
Dit kon heel veel beter.

Afbeelding

En de oude acculaders hebben we vervangen door een Multiplus. Dit apparaat werkt als acculader, en laadt de nieuwe 24V accu, maar levert ook 230V stroom, zowel van de walstroom als uit de accu.
We hebben dus eindelijk 230V stroom zonder dat we in de haven aan de stroom hoeven te liggen *\o/*
Het apparaat regelt zelf hoeveel hij van de haven pakt (de meeste walstroom palen zijn net als bij campings afgezekerd op 6A of 10A) en de rest pakt hij indien nodig uit de accu.

Afbeelding

Nu kunnen we dus écht offgrid leven, koken, wassen, douchen.. totdat het water of de zon op is :Y)

We sloten het jaar af met een paar heerlijke dagen midden op het water in de dichte mist, tussen kerst en nieuwjaar <3

Afbeelding

Wordt vervolgd...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:43

pmarena schreef:
Sneu van de beestjes....toch vrij ineens is het afscheid dan daar hè...jullie zullen die malle Freggel van een Faizah best missen onderweg :(:)

Hopelijk nu weer wat meer ruimte voor de boot.
Jeetje dat pensioen is wel héél erg vervroegd dan..? Goed voor elkaar +:)+

Ja bizar hoe snel de tijd gaat he. Het voelt als een paar jaar geleden, toen ik haar als pup ophaalde bij de fokkers := Ik denk dat het nog best een tijd duurt voordat ik niet meer uit automatisme de korstjes voor haar wil bewaren, en naar de plek kijk waar haar mand stond als ik binnen kom.

Maar het is ook wel fijn om even geen zorgen meer te hebben, en ons inderdaad volledig te kunnen focussen op de toekomst.
Ik vind het ook knap van Bart ja! Hij is nu 45. Maar hij heeft er ook hard voor gewerkt :D

Maflinger_S schreef:
Ha, weer een update.

Ik heb je andere topics gevolgd, triest dat allebei je geliefde dieren jullie hebben moeten verlaten.

Nu weer, figuurlijk, met volle kracht kracht vooruit zodat jullie dat in de toekomst letterlijk kunnen! Ik ben niet zo’n klusser maar vaar graag een eindje mee.

Dank je! Yes, we gaan er weer met een positieve houding tegenaan :D

Maaike_Indy schreef:
Stille meelezer hier. Vind het leuk om je avonturen op de boot te volgen.

Wat een verdriet om zo snel twee van je geliefde dieren te verliezen. Je weet dat het een keer zal komen maar dat maakt het verdriet niet minder. Sterkte!

Wat lief, dank je <3

Haarbal schreef:
Superleuk! Ik moest wel even bijlezen vanaf 2021 ( :o :D ) maar dat geeft niks!

Heel veel sterkte met het verlies van je dieren. Zo kort op elkaar maakt de klap nog heftiger lijkt me...

Herkenbaar hoor! Ik kom ook wel eens van die interessante topics tegen die ik om de een of andere reden een tijdje over het hoofd heb gezien haha.
Dank je, het was inderdaad erg verdrietig, zo veel zorgen in zo'n korte tijd. Gelukkig hebben we enorm veel mooie herinneringen gemaakt <3 Maar het zal nog wel even duren voordat ik 's morgens niet meer wakker wordt met het gevoel dat ik de dieren eerst even ga voeren.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Wat leuk weer een update.
Wel enorm verdrietig dat jullie zonder Faizah verder moeten. Zal wel even gek zijn geweest de eerste keren op de boot zonder haar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:17

Dank je! Ik heb zo vaak gedacht, laat ik nog eens een update posten, en vervolgens vergeet ik het weer :')

Het is een enorm gemis ja. Ze was er zo vaak bij, en altijd zo makkelijk en enthousiast, niks was haar te gek. Iedereen op de haven was ook weg van haar.
Het was echt even wennen ja. En zeker nu dat ik in mijn eentje een week aan boord zit, terwijl ik haar normaal dan bij me had, daar heb ik echt wel even een traantje om gelaten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

Oh wat gaaf om je update te lezen. Ik had geen idee dat het alweer zo lang geleden is. Sterkte met het verlies van jullie mooie hond. Dat gaat wel even duren voor dat een plekje heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:25

2025

In 2025 zijn we weinig aan boord geweest, maar ik heb niet helemaal stil gezeten.

Jaren geleden kocht ik een Sailrite naaimachine. Een draagbare, industriële naaimachine, speciaal ontworpen voor zeilers. En omdat we graag zo veel mogelijk zelf doen leek het me een leuke uitdaging om ook de buiskap en kuiptent zelf te maken.
Dit zijn grote projecten, dus ik vond het fijn om hier een goede werkplek voor in te richten.

De Sailrite heeft een nadeel, en dat is dat de standaard motor eigenlijk net niet nauwkeurig genoeg te regelen is op lage snelheid. En als amateur is het wel fijn om op het gemak te kunnen werken.

Ik heb toen een Chinese servomotor besteld voor 80 euro, en de naaimachine in een oude tafel ingebouwd. Dit werkt fantastisch!
En als het nodig is zet ik zo weer de oude motor terug, en is ie weer draagbaar :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als we aan boord waren dan werden dat vooral korte strandwandelingen <3

Afbeelding

En een enkele keer het water op <3

Afbeelding

In Mei ging het goed genoeg met Faizah dat ik haar wel bij mijn ouders durfde te laten logeren. En zijn ik en Bart een weekje samen weg geweest met de boot.
De weergoden waren ons goed gezind, alles klopte; het tij, het weer.. Dus dat werd een weekje Grevelingen, lekker offgrid, het zonnepaneel en de accu's testen.

Door de sluis:
Afbeelding

Karel voeren:
Afbeelding

Heerlijk uitzicht!
Afbeelding

En even alle zorgen vergeten
Afbeelding

Voordat de vakantie begon had ik me al uitgeleefd met de naaimachine, en twee multifunctionele kussens in elkaar geknutseld.
Ik kan ze languit gebruiken:
Afbeelding
Helemaal opgevouwen:
Afbeelding
Als zitje:
Afbeelding
Of als ligkussen op het dek:
Afbeelding

In de zomer zijn we nog een paar weekenden aan boord geweest.
Bij rustig weer ging Faizah lekker mee.
Bij veel wind mocht ze bij mijn ouders blijven :Y)

Blijft grappig als je zo veel helling hebt dat je handdoeken een eigen leven gaan leiden :))
Afbeelding

De tweede helft van 2025 zijn we nauwelijks aan boord geweest, maar dat gaan we dit jaar hopelijk goedmaken :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:52

Jennyj01 schreef:
Oh wat gaaf om je update te lezen. Ik had geen idee dat het alweer zo lang geleden is. Sterkte met het verlies van jullie mooie hond. Dat gaat wel even duren voor dat een plekje heeft.

Dank je <3
De tijd vliegt inderdaad!